Posvet: Poloaj Slovencev na avstrijskem Korokem po zadnjih parlamentarnih volitvah v Republiki Avstriji
nekorigiran magnetogram (dobesedni zapis)
7. marec 2007
Posvet se je za?el ob 13.05 uri.
Posvet je vodil Vincenc Otoni?ar.
VINCENC OTONI?AR: Spotovane gospe in spotovani gospodje, dragi gostje, spotovani udeleenci posveta! Dovolite mi, da vas v imenu Dravnega sveta Republike Slovenije vse skupaj prav lepo pozdravim in izrazim zadovoljstvo, da ste se odzvali naemu vabilu na dananji posvet na temo Poloaj Slovencev na avstrijskem Korokem po zadnjih parlamentarnih volitvah v Republiki Avstriji.
Ob tej prilonosti bi rad v nai sredini e posebej pozdravil in se zahvalil za sodelovanje vsem, ki ste se odzvali in ki boste obogatili na posvet s svojimi prispevki. V nai sredini pozdravljam predsednika Dravnega sveta Republike Slovenije gospoda Janeza Sunika, gospoda veleposlanika Republike Avstrije Nj. Eksc. dr. Valentina Inzka, dravnega sekretarja v Uradu Vlade RS za Slovence v zamejstvu in po svetu Zorka Pelikana in pa predstavnika Vlade Republike Slovenije.
elel bi poudariti, da sodi ta posvet v iri okvir stikov in sodelovanja med Dravnim svetom Republike Slovenije in slovensko manjino v Avstriji. Menimo, da je pomembno, kaken je odnos posamezne vplivne politi?ne skupine, ki se bori za oblast in participira na njej, do narodne manjine. Vpraanja poloaja oziroma za?ite slovenske manjine na avstrijskem Korokem bodo ostala e naprej na dnevnih redih naih sre?anj z avstrijskimi sogovorniki.
Vsem govornikom in vsem, ki se boste danes ali pozneje poglabljali v izre?eno, elim uspeno delo. Vabim vas, da se prijavite k razpravi z listki, katere imate na mizah, da bo posvet potekal bolj teko?e.
Sedaj pa predajam besedo predsedniku Dravnega sveta Republike Slovenije Janezu Suniku. Beseda je vaa.
JANEZ SUNIK: Hvala lepa gospod Otoni?ar. Spotovane gospe in gospodje, spotovanja Ekscelenca, spotovani predsednik dr. turm, dr. Grilc, gospod Zorko Pelikan in pa ostali prisotni. Nai dravni svetniki so tudi med nami in pa ostali. Lep dober dan in dobrodolico vam izraamo v Dravnem svetu na zelo pomembni temi Poloaj Slovencev na avstrijskem Korokem po zadnjih parlamentarnih volitvah v Republiki Avstriji.
Osem dni je od tega, kar sva z gospodom veleposlanikom bila na Brdu, kjer smo se ravno pogovarjali, kako je potrebno povezavo Koroke, Gorenjske, tudi Koroke na slovenskem podro?ju in pa celjskem delu, kjer gre v program Crossborder, kako imamo ?udovita izhodi?a za sodelovanje. Namre?, veliko smo se pogovarjali o varstvu okolja. Veliko smo se pogovarjali o gospodarskih povezavah. Veliko smo se pogovarjali o kulturnih povezavah. Skratka, vse tisto, kar je za nas Slovence na tej strani in e zmeraj pravimo pa na oni strani, kljub temu, da je meja le e simboli?na, tudi gospoda Smrtnika, oprostite, gospoda Sedovnika pozdravljam. Se opro?am. Vas bolj malo vidim, potem pa kakno ime tudi zamenjam. Tako, da je bilo izredno prijetno z veliko udelebo Korocev na tem posvetu na Brdu, tudi z veliko udelebo naih slovenskih predstavnikov, od lokalnih skupnosti, upravnih enot pa tudi drugih, ki so zainteresirani za sodelovanje s Koroko in ugotovili smo, da gospodarske povezave odli?no te?ejo, tudi politi?ne med dravami. Seveda se pa vedno ustavljamo pri tem 7. ?lenu dravne pogodbe, ker tudi beseda vedno te?e tudi v Dravnem svetu Republike Slovenije, kjer se po zaslugi gospoda Joefa Jeraja, ki je prisoten, vedno vra?amo nazaj in poskuamo, da bi vlada, ker tudi to po?ne, ?im bolj zastopala interese naih korokih Slovencev, ki so na oni strani meje in da je potrebno za to za?ito narediti marsikaj in to tudi mislim, da se dravni odnosi odli?no krepijo, da bodo tudi nekateri, ki so e izvoljeni pa so na poloajih, tudi nekega ne bodo ve? pa bodo drugi prili in mislim, da je ta strpnost, ki mora biti zelo pomembna in jaz mislim, da ?e bomo vztrajali, bomo tudi dosegli vsak na svojem delu in lahko bomo z ve?jo kohezijo tudi dobro sodelovali, ker nobenega razloga ni, da ne bi.
Vendar danes ivimo v Evropi 21. stoletja, ko se prizadevamo iveti v duhu strpnosti in medkulturnega dialoga ter razumevanju druga?nosti. Narodne manjine bogatijo drave in so pomembno sti?i?e medsosedskega povezovanja drav ter zaokroujejo ve?kulturni prostor med sosednjimi dravami. In prav to kulturno bogatenje in povezovanje razli?nosti je po mojem mnenju najpomembneje izhodi?e za pogumnejo politiko, da kon?no zagotovi ustrezne pogoje za uresni?evanje manjinskih pravic. V Evropski uniji za krepitev ?ezmejnega sodelovanja z Avstrijo na vseh ravneh ivljenja, ker to ?lanstvo je izredno pomembno v EU in seveda je tudi v njihovem programu lepo zapisano, kaj pomeni ?ezmejno sodelovanje, kaj pomenijo manjine in zato koroki Slovenci upravi?eno ve?krat spodbujajo Slovenijo po aktivnejem vklju?evanju v razreevanje njihove problematike. Seveda, vedno obstaja monost, da bi lahko storili e ve?. Vedno je ta monost in vredno bi bilo storiti ve?, saj smo s sosednjo Avstrijo zaradi skupne preteklosti ve? kot sosedi in je zadovoljstvo korokih Slovencev z lastnim poloajem v dobrobit tudi Koroke, ki tradicionalno simbolizira simbiozo ve?kulturnosti.
Na podlagi zgodovinskega spomina in prizadevanja za ohranitev narodnostne identitete predstavlja spodbudo za preseganje jezikovnih, nacionalnih in politi?nih meja. Zato je poloaj korokih Slovencev v okviru ve?kulturne in ve?jezikovne Evrope pomemben izziv oziroma pokazatelj medsebojnega spotovanja in enakopravnosti v prizadevanju za demokrati?ni dialog med narodi in dravami.
Dravni zbor je lansko leto sprejel Zakon o odnosih Republike Slovenije s Slovenci zunaj meja, ki naj bi Slovencem zunaj meja mati?ne domovine omogo?il tesneje in u?inkoviteje sodelovanje z matico. Dravni svet se je pri tem zavzel za ve?jo vlogo Slovencev izven meja matice pri izboljanju njihovega poloaja. V podkrepitev tega je podprl predlog, da bi Urad za Slovence v zamejstvu in po svetu vodil minister brez listnice. Predlagali smo tudi, da se med nosilce sodelovanja med Slovenijo in Slovenci v zamejstvu in po svetu vklju?i tudi na Dravni svet. Dravni zbor tega al ni podprl. Poleg tega smo v Dravnem svetu pozvali predsednika Vlade Republike Slovenije, naj prou?i monost, da v Svet za Slovence v zamejstvu in v Svet za Slovence po svetu ter v njune pododbore, imenuje tudi predstavnika Dravnega sveta Republike Slovenije. Vlada se je s tem predlogom v svojem stali?u decembra 2005 tudi strinjala.
S 1. januarjem 2008 Slovenija prevzela predsedovanje Evropski uniji. Moram re?i, da tudi zaradi dobrih odnosov z Avstrijo smo si pridobili kar nekaj izkuenj iz njihove prakse in to je bilo dobro. Obenem je to leto, ki ga je Komisija proglasila za Evropsko leto medkulturnega dialoga. Prepri?an sem, da je to nova prilonost za izboljanje poloaja korokih Slovencev. Moramo se pa tudi zavedati, da so narodne manjine sestavni del nacionalno-politi?ne in kulturne podobe Evrope in ji dajejo svojevrstno identiteto, lastno samo njej. In vedno bolj dozoreva spoznanje, da je stabilnost Evrope in vsake njene posamezne drave odvisna od narodnostnega in kulturnega udejanjanja ter varstva pravic njenih narodnih, etni?nih in jezikovnih manjin.
Spotovani, upam, da bo dananji posvet ena izmed prilonosti, da si izmenjamo stvari, ki so se dogajale po volitvah v Republiki Avstriji in da nam bo vsak tak posvet koristil v medsebojnem dialogu v dobrobit Slovencev izven naih meja.
Vmes so tudi prili nekateri poslanci Dravnega zbora, lepo pozdravljeni. Hvala lepa za posluanje. elim, da bi potekal ta posvet res v duhu tako, kot sem ga napovedal v svojih besedah. Hvala lepa.
VINCENC OTONI?AR: Hvala gospod predsednik. Besedo predajam avstrijskemu veleposlaniku v Sloveniji Nj. Eksc. dr. Valentinu Inzku. Beseda ja vaa.
NJ. EKSC. DR. VALENTIN INZKO: Hvala gospod predsednik, predsednik Dravnega sveta, predsedniki narodnostih organizacij, gospod dravni sekretar, dragi prijatelji. Poloaj Slovencev na avstrijskem Korokem po zadnjih parlamentarnih volitvah se pravzaprav ni spremenil. On je trenutno isti. Bistveno se je pa spremenilo politi?no okolje. Prej je recimo bila v vladi ljudska stranka in tudi s premier ministrom, s kanclerjem Schuesselom in v vladi je bila tudi stranka deelnega glavarja Heiderja - Zaveznitvo za bodo?nost Avstrije, ki je imela e pred estimi leti 52 poslancev v avstrijskem parlamentu. Enako tevilo kot ljudska stranka, ki je imela tudi 52 poslancev v avstrijskem parlamentu. Pri naslednjih volitvah 2002 je imela stranka Zaveznitvo za bodo?nost Avstrije 16 mandatov in pri zadnjih volitvah 1. oktobra samo e 7 mandatov in s temi sedmimi mandati ta stranka ni ve? prila v avstrijsko vlado, ni ve? del koalicije, tako da imamo sedaj popolnoma nov politi?ni poloaj v Avstriji s socialisti?nim premier ministrom kanclerjem Gusenbauerjem in z vice kanclerjem, podpredsednikom vlade ljudske stranke gospodom Moltererjem.
Ta vlada je v svoj koalicijski program in tudi v vladni programi sprejela tudi programsko to?ko, da eli uresni?iti dravno pogodbo, kar se ti?e krajevnih napisov. Sicer so formulacije bolj splone, zelo konkreten je pa termin, in sicer so se koalicijski partnerji obvezali, da je to predvideno do poletja letos. Seveda, vpraanje je, ?e po tolikih letih po podpisu dravne pogodbe, ?e je to sploh mono, da se to uresni?i v nekaj mesecih. Vpraanje je tudi, kako bo reagirala stranka Zveze za bodo?nost Avstrije, ki sedaj ni ve? v koaliciji, lahko bo delala e ve? teav, lahko se pa tudi zgodi, da bo pu?ena ob strani, tako kot je to izjavil tudi v nekem intervjuju zvezni kancler Gusenbauer, ki je menil, da posamezniki ne bodo mogli v bodo?nosti blokirati z enim vetom odlo?be avstrijske vlade. Tako da je pravzaprav mono vse.
Kar se je pa morda bistveno spremenilo zadnja leta, ne samo od 1. oktobra zadnjega leta, je pa to, da je slovenska manjina na Korokem veliko bolj optimisti?na, veliko bolj samozavestna kot nekdaj, da je ona pravzaprav na junem Korokem v nekem smislu duhovna elita. Ima vrsto akademikov, ima vrsto intelektualcev, ki so na visokih poloajih. Od jeseni naprej ima tudi prvega dravnega toilca na Korokem, gospoda Mirkota Borotschnika. Zdravnika zveza korokih Slovencev ima priblino 100 ?lanov in tukaj navzo?i pravniki bodo verjetno potrdili, da je tudi pri Zvezi slovenskih pravnikov na Korokem 30 ali do 60 ?lanov, ne vem, dr. Grilc, e ve?. Se pozna dejavnost teh pravnikov na vseh podro?jih. Sicer pritobe pri ustavnem sodi?u niso ?isto nove, ker je lo v?asih tudi e za slovensko dvojezi?no obmo?je na Korokem. Tedaj je bilo to razirjeno pri eni pritobi tudi na Celovec, tako da sta v Celovcu sedaj dve osnovni oli, ena konfesionalna privatna, ki jo financira oziroma organizira Mohorjeva druba in potem e dravna osnovna ola v Celovcu. Druga pritoba, ki je bila tudi uspena, je bila pritoba glede slovenskega u?nega jezika v ?etrtem razredu osnovne ole, kjer je bila sloven?ina samo predmet, sedaj pa ves pouk za prijavljene dvojezi?en in konec koncev so ti pravniki, ki jih je e kar nekaj, kot re?eno, konec koncec so ti pravniki tudi uspeli, seveda Rudi Vovk, ki ga vsi poznate, tudi tobe zaradi dvojezi?nih napisov na Korokem, ki so v bistvu tudi vse se kon?ale pozitivno v korist manjine. Drugo vpraanje pa je seveda implementacija.
Jaz bi torej rekel, da se po 1. oktobru, po volitvah lansko leto, da se situacija manjine sicer ni bistveno spremenila, da so se pa bistveno spremenile perspektive, ker nekateri ministri so se kar odprto e kar po volitvah in tudi e pred volitvami postavili na stran korokih Slovencev. Recimo pravosodna ministrica in tudi drugi ?lani avstrijske vlade. Predvsem je pa sedaj v avstrijski vladi tudi en manjinec, v ministrskem rangu, in sicer minister za obrambo, to je gradi?anski Hrvat, gospod Darabo, ki je imel hrvake stare, gradi?ansko hrvake stare, ki ga pa niso zavestno u?ili hrva?ine, ker pa? tedaj se ni tako ikalo v tistem ?asu, je pa Darabo potem, sedanji minister, se sam u?il, zavestno, hrvaki jezik in je tudi pisal diplomsko nalogo, kar se ti?e gradi?ansko hrvakega jezika. Torej, jaz predpostavljam, ?e se bodo sklepali sklepi o avstrijski vladi, ki po mojem morajo biti enoglasni, bo gotovo tudi gospod minister Darabo nekdo, ki bo zelo pazljivo pogledal vsak zakonski predlog, ki se ti?e avstrijskih manjin. Samo ?isto ob robu, gradi?anski Hrvati imajo seveda drugo konstilacijo, drugo zgodovino kot koroki Slovenci. Oni so na nek na?in, ker je to tam bilo tudi laje, iskali integrativni na?in sodelovanja z avstrijskimi strankami in je na ta na?in med 36 poslanci v parlamentu Gradi?anske osem Hrvatov. Dva ali trije so pri ljudski strani, mislim, da so trije tudi pri socialisti?ni stranki in dva sta pri zelenih. Prva dva zelena sta gradi?anska Hrvata, se pravi 8 poslancev od 36-ih na ta na?in je seveda tudi klima na Gradi?anskem ?isto druga, kjer je tudi ef kabineta deelnega glavarja gradi?anski Hrvat v tobi za produkcijo elektri?ne energije, sedijo Hrvati in tako naprej in kot re?eno tudi minister za obrambo.
Naj e enkrat povzamem. Trenutna situacija korokih Slovencev ni povsem nova, je pa nova perspektiva, novo je politi?no okolje in mislim, da z gotovim optimisti?nim realizmom lahko gledamo v bodo?nost. Hvala lepa.
VINCENC OTONI?AR: Hvala lepa Ekscelenca. Besedo predajam dravnemu sekretarju v Uradu Vlade Republike Slovenije za Slovence v zamejstvu in po svetu gospodu Zorku Pelikanu. Beseda je vaa.
ZORKO PELIKAN: Spotovani, gospod predsednik Dravnega sveta, predsednik Komisije Dravnega sveta za mednarodne odnose, ?lani parlamenta, gospod veleposlanik, dravni sekretar, predsedniki krovnih organizacij, gospe in gospodje.
Odnosi med Slovenijo in Avstrijo so na dravni ravni dobrososedski in partnerski. Dravi povezujejo tevilni stiki na politi?ni in strokovni ravni ter obseno sodelovanje na razli?nih podro?jih. Avstrija je peti najpomembneji zunanjetrgovinski partner Slovenije po Nem?iji, Italiji, Franciji in Hrvaki in isto?asno tudi najpomembneji tuj investitor v Sloveniji. Blagovna menjava med dravama se vsakoletno pove?uje. Partnerski dialog se ne odraa le v dvostranskih odnosih, temve? tudi v regionalnem in multirateralnem okviru ter pri reevanju evropskih vpraanj ter omogo?a dravama iskanje novih monosti za krepitev interesnega in projektnega sodelovanja dveh sosednjih drav. Odprta vpraanja se reujejo v duhu medsebojnega razumevanja in sodelovanja. Dobri meddravni odnosi so tudi porok za naklonjeno in pozitivno obravnavanje sicer zapletenih in ve?plastnih vpraanj, povezanih s poloajem slovenske narodne skupnosti na Korokem in tajerskem.
V zadnjih nekaj letih je bil doseen dolo?en napredek na podro?ju pravic slovenske narodne skupnosti. Z vklju?itvijo predstavnika tajerskih Slovencev v sosvet slovenske narodne skupnosti pri uradu zveznega kanclerja so bili kon?no priznani Slovenci v tej zvezni deeli. 24-urni radijski program v slovenskem jeziku na Korokem z dodatnimi oddajniki - s tem je bila doseena slinost slovenskih radijskih programov po celotni juni Koroki. Nastal je skupni ?asopis celotne skupnosti. Zaivelo je financiranje zasebnih dvojezi?nih vrtcev na Korokem. Delno, to je sicer e nereeno v celoti, financiranje slovenske glasbene ole na Korokem. Obmo?je dvojezi?nega olstva je bilo razirjeno tudi na Celovec.
Med neurejenimi vpraanji pa je seveda najpogosteje omenjena potreba po postavitvi dvojezi?nih topografskih tabel in uresni?itev razsodbe ustavnega sodi?a glede uradne rabe slovenskega jezika. Potrebna je tudi izena?itev financiranja glasbene ole s slovenskim u?nim jezikom s podobno olo v nemkem jeziku, izgradnja novih portnih struktur.
Slovenija si bo e naprej v dvostranskih okvirih dosledno prizadevala za uresni?itev vseh pravic, ki izhajajo iz 7. ?lena Avstrijske dravne pogodbe, avstrijske nacionalne zakonodaje, odlo?b avstrijskega ustavnega sodi?a in iz drugih za Avstrijo zavezujo?ih mednarodnih intrumentov s podro?ja ?lovekovih pravic in narodnih manjin. Avstrija priznava, da je Avstrijska dravna pogodba in tudi njen 7. ?len nesporna obveznost Avstrije, ki jo mora spotovati ter da je Slovenija povsem legitimni za?itnik slovenske skupnosti in njenih pravic na avstrijskem Korokem in tajerskem. Isto?asno pa je potrebno opozoriti na pomembno novost, da se je med pripadniki ve?inskega naroda in znotraj strokovne javnosti izoblikovala velika naklonjenost do uveljavljanja za?itnih norm v korist slovenske skupnosti.
Nedvomno se od nove avstrijske vlade pri?akuje, da v skladu s koalicijsko pogodbo, v dialogu s slovensko narodno skupnostjo in v skladu z odlo?itvami avstrijskega ustavnega sodi?a ?im prej nadaljevala s prizadevanji za e napovedano implementacijo 7. ?lena avstrijske pogodbe, ko naj bi bilo vpraanje dvojezi?ne topografije reeno e do poletja 2007. Po nastopu sedanje vlade, januarja letos, je pragmatika dvojezi?nih topografskih napisov ponovno v ospredju razprav avstrijske javnosti. Socialdemokratska stranka Avstrije in avstrijska ljudska stranka sta v koalicijsko pogodbo zapisali, da je potrebno do poletja 2007 sprejeti novo ureditev za dvojezi?no topografijo, ki bo temeljila na dosedanjih predlogih, na irokem soglasju slovenske skupnosti in naj bi vsebovala tudi tako imenovano odprtostno klavzulo.
Sledili so javni napadi deelnega glavarja Haiderja na pravnike, ustavne sodnike, politi?ne osebnosti, ki zagovarjajo na?ela pravne drave. Sem sodijo e tevilne druge slikovite akcije, s katerimi skua deelni glavar Haider prepre?iti postavitev novih tabel. Najviji politi?ni predstavniki in pravna avtoriteta avstrijske drave, med njimi zvezni predsednik dr. Fischer, zvezni kancler Gusenbauer in predsednik ustavnega sodi?a Korinek, izpostavljajo pomen spotovanja in uresni?evanja razsodb ustavnega sodi?a. Ob obisku na Korokem, dne 23. 2., je zvezni kancler dr. Gusenbauer poudaril, da bo osnova za ureditev topografskega vpraanja ... (nerazlo?no) predlog. Zavzel se je za jasno odprtnostno klavzulo, odklonil predlog o pretevanju manjine. Zvezni kancler je po prvi seji nove avstrijske vlade v januarju poudaril, da si prizadeva za politi?no reitev vpraanja, ki se ga je potrebno lotiti mirno in brez ve?jega vznemirjanja javnosti. Ministrica za zunanje zadeve Republike Avstrije dr. Plassnikova je ob obisku v Republiki Sloveniji 15. januarja letos poudarila odlo?itev in elje nove avstrijske vlade, da bi glede dvojezi?nih krajevnih napisov do poletja 2007 v ?imbolj irokem soglasju z manjino dosegli dolgoro?no reitev. Ob njenem obisku na avstrijskem Korokem konec januarja 2007 pa je za medije dejala, da so dosedanja ljudska tetja zadostna odnosa za konsenz. 1. februarja je oji koordinacijski odbor korokih Slovencev usklajevalno telo obeh krovnih organizacij Slovencev na avstrijskem Korokem - Narodnega sveta Korokih Slovencev in Zveze slovenskih organizacij - potrdil izhodi?a za pogajanja z avstrijsko zvezno vlado o ureditvi vpraanja dvojezi?ne topografije. Ta naj bi temeljila na karnerjevem (?) predlogu iz leta 2005, vklju?evala kraje, za katera je ustavno sodi?e odredilo dvojezi?ne napise, vsebovala pa tudi odprtnostno klavzulo oziroma raziritveno klavzulo, usklajen predlog in tukaj bi elel poudariti, da gre za skupno pismo s podpisi predsednikov Grilca, turma in Sadovnika za ureditev vpraanja dvojezi?ne topografije, so 26. februarja poslali zveznemu kanclerju dr. Gusenbauerju.
Menim, da je ?as za zmerni optimizem. ?etudi se isto?asno zavedam, da je na primer vpraanje dvojezi?ne topografije izjemno zapleteno vpraanje in e desetletja ?aka na reitev. Za uspeno reevanje poloaja slovenske skupnosti na Korokem in tajerskem je nedvomno potrebno razvijati in spodbujati skupno in uglaeno delovanje najpomembnejih manjinskih organizacij, zlasti tistih, ki povezujejo, predstavljajo in uveljavljajo manjinske pravice. Dobra organiziranost, usklajenost in prizadevanja za pomembneje mesto v avstrijski drubi pa je povezano tudi z iskanjem aktivne vloge v tej drubi. Pripadniki slovenske skupnosti lahko zaradi svojega poznavanja ve?kulturnih okolij, poznavanja dveh jezikov, sosednjega jezika, prevzemajo pobude, ki niso le strogo manjinske, temve? lahko prinaajo pomembne pozitivne premike tudi za pripadnike ve?inskega naroda. Na primer na gospodarskem, razvojno-raziskovalnem, kulturnem podro?ju, na podro?ju ?ezmejnega sodelovanja. Danes opaam, da so tevilni posamezniki, pripadniki slovenske skupnosti v Avstriji v takni ali druga?ni obliki, zaposlujejo oziroma kot gospodarstveniki delujejo v podjetjih v Sloveniji. To kae pripadnika manjinca kot verodostojnega sogovornika, ki s svojim znanjem in delovanjem bogati svojo okolico. Pri tem pa je potrebno tudi negovati in nekako skrbeti za pove?an interes za u?enje slovenske jezika, za pove?an interes za vpis k dvojezi?nemu pouku na olah na Korokem in tukaj mislim, da je razlog za ne le zmerni, ampak za absolutni optimizem. Hvala lepa.
VINCENC OTONI?AR: Hvala lepa. Sedaj pa dajem besedo poslancu Dravnega zbora gospodu Puki?u, ker ima druge obveznosti in mu dajemo prednost pred nadaljnjo razpravo.
FRANC PUKI?: Hvala lepa predsedujo?i. Lep pozdrav vsem prisotnim na dananjem posvetu. Z veseljem re?em par besed okrog problematike, o kateri danes tukaj govorite in vesel sem, da se tako v Dravnem zboru kot seveda tudi v Dravnem svetu aktivno ukvarjate s problematiko naih rojakov v zamejstvu in po svetu.
Velikokrat se pravzaprav radi postavimo, kjerkoli e smo, tudi z dejstvom, da veliko naih Slovencev, naih rojakov ivi v tujini in velikokrat tudi od drave gostiteljice, kjer pa? ivijo in delajo, sliimo tako na uradnih kot na neuradnih obiskih, da znajo o teh ljudeh, torej o naih rojakih Slovencih povedati, da so to pridni, da so to marljivi, da so sposobni, da so delovni in da so skratka z eno besedo zaupanja vredni ljudje. Zato sem seveda toliko bolj vesel, da nam je kon?no po 15-ih letih samostojne drave uspelo v Dravnem zboru sprejeti zakon o Slovencih, ki ivijo izven meja Republike Slovenije in seveda vesel sem, da so pa? pri tem zakonu sodelovali ljudje, ki se na to spoznajo, pa ne samo na to spoznajo, ki ?utijo v svojem srcu to slovenstvo in to narodno veli?ino po celem svetu.
Ne morem mimo tega, da ne bi omenil mojega prijatelja Rudija Merljaka in seveda tudi takratno sekretarko Bredo Mulec, dananjo sekretarko v Dravnem zboru Komisije za Slovence v zamejstvu in po svetu. Spraujem se kot poslanec Dravnega zbora, kdaj bomo v tej dravi imeli tudi dovolj glasov, namre?, kot veste, za zakon je dovolj navadna ve?ina, kdaj bomo imeli tudi toliko glasov, da bomo lahko spremenili ustavo v smislu, da zagotovimo tudi v najvijem vrhu zakonodajne veje oblasti predstavnika Slovenk in Slovencev iz zamejstva in po svetu. Skratka, kdaj bosta dobila tudi ta dva monost glasovanja in soustvarjanja zakonodaje.
Po mojem globokem prepri?anju bi to bilo tudi eno popla?ilo tudi za vse to, kar so Slovenke in Slovenci naredili vseskozi, odkar so zunaj, da smo prili tja, kamor smo si eleli, kar so si nai dedje, pradedi eleli in ustvarjali podlago do samostojne drave. Kaj vse so naredili ob osamosvajanju in koliko dela je bilo narejenega iz marsikatere glave, poznavanja in seveda nesebi?nega angairanja prav zaradi tega, da so nas drave tako hitro priznale in seveda, da so stekle vse ostale aktivnosti v mednarodni dejavnosti in zato lahko re?emo: drugo leto, drage Evropejke, dragi Evropejci, mi vam predsedujemo. Tudi zato ste krive in krivi Slovenke in Slovenci v zamejstvu in po svetu, kjerkoli e ste na tej obli in ?as pla?ila je v tem smislu, torej en del narejen, en del pa seveda verjamem, da bo prilo tudi do tega. To pa seveda pomeni, da rabimo v Dravnem zboru 60 poslanskih glasov, da spremenimo ustavo.
Rad bi povedal tudi to, dragi Slovenci, dragi rojaki, rojakinje, tudi od zunaj je ?as, da naredite korak naprej k tako imenovanemu skupnemu zastopstvu. To mora biti transparentno. To mora biti tako kot pa? je v vseh demokracijah. Nekatere zgodbe smo prerasli tudi doma e, tudi po 15-ih letih nae samostojne drave in tudi te zgodbe morate zunaj prerasti in jaz verjamem, da bodo stvari tekle tudi po zgledu, tako kot to e dela transparentno Narodni svet korokih Slovencev, kjer pa? naredi volitve tako kot se to spodobi, ne pa pri kaknih doma?ih klobasah in pricerjih. Tudi to je pomembno in pomembno je, da to povemo, ker seveda le s taknim nastopom boste lahko dosegli skupaj z mati?no domovino zaelene cilje.
Kar se pa ti?e uresni?evanja 7. ?lena Avstrijske dravne pogodbe in seveda topografije, jaz pravim takole - te male tablice na Korokem postavljajo mali ljudje, ki jih bo odneslo v smeti?e zgodovine. Drage rojakinje, dragi rojaki, prijetno po?utje doma v Republiki Sloveniji.
VINCENC OTONI?AR: Hvala lepa. Med nami so tudi predstavniki korokih Slovencev. Se pravi predsednik Zveze slovenskih organizacij gospod Marjan turm, potem predsednik Narodnega sveta korokih Slovencev gospod Matev Grilc in pa predstavnik Skupnosti korokih Slovencev in Slovenk gospod Bernard Sadovnik, kateri nam bodo dali uvodne misli in poglede na njihov poloaj v Avstriji. Bi kar prosil prvega uvodni?arja, gospoda Marjana turma, za uvod.
DR. MARJAN TURM: Hvala lepa spotovani gospod predsednik, dame in gospodje. Najprej iskrena hvala za povabilo, da lahko spregovorimo tukaj v Dravnem svetu Republike Slovenije. Jaz mislim, da je to izredno pomembno in jaz bi na za?etek svojih izvajanj postavil to, kar je za koroke Slovence najpomembneje in najvaneje, namre? razvoj Republike Slovenije same. In ?e to pogledamo v zadnjih petnajstih letih, potem moramo ugotoviti, da je ta razvoj dejansko ogromno prispeval k temu, da se stvari pri nas v Avstriji spreminjajo, sicer e ne na vseh podro?jih, ampak dejansko, ?e je bil prej kdaj slovenski jezik ozna?en kot jezik, ki ni kaj vreden, ki se ga ne izpla?a u?iti, potem je danes, ko je sloven?ina uradni jezik v EU, danes, ko ima Slovenija evro, danes, ko Slovenija ima eno izredno pozitivno gospodarsko rast, seveda za vse tiste na Korokem, ki so od zgoraj navzdol gledali na Slovence, ti prihajajo v eno veliko krizo. Eden, ki ima najve?jo krizo, je na deelni glavar, ampak to niti ni tako pomembno. Pomembno je nekaj drugega, da ta va razvoj v bistvu prispeva k temu, da dobiva sloven?ina en nov pozitivneji imid, da ta va razvoj prispeva k temu, da dejansko interes za slovenski jezik nara?a in ?e vam samo dve tevilki povem, v 70-ih letih je bil dele prijave k dvojezi?nemu pouku med 12 in 13 %, najnoveje tevilke so 38 oziroma 39 %, potem vidite, da se je tukaj nekaj giganti?nega zgodilo in se dogaja.
Zanimivo je tudi seveda nekaj drugega, da namre? od teh prijavljenih k dvojezi?nemu pouku 2/3 prihaja iz .... (nerazlo?no), sloven?ina ni funkcionalni ob?evalni jezik in so najbr razlogi na eni strani ekonomija, na drugi strani iskanje korenin, ravno to, kar je predsednik prej govoril, ta medkulturnost, ko ljudje spoznavajo, da identiteta danes ni enodimenzionalna, ampak tako v prostoru, v katerem ivimo, seveda vsa ta ve?plastnost, tudi vsak posameznik nosi v sebi.
Skratka, jaz mislim, da je treba to izpostaviti in jaz mislim, da je tu najve?ja pomo? korokim Slovencem - razvoj Republike Slovenije in zato smo kljub dolo?enim problemom, ki jih imamo, dejansko optimisti?ni, da se bodo stvari razvile v pozitivno smer. Seveda imamo na drugi strani seveda deelnega glavarja, ki e vedno ivi duhovno v 19. stoletju, ko dejansko misli, ko operira s slogani in parolami o slovenizaciji, o nevarnosti in to je tudi novo v vseh teh debatah, povem, ?e je Koroka ogroena, potem je ogroena od NATA, ker edino NATO nas lahko napade, ker je Slovenija ?lanica NATA in EU in na tem vidite v bistvu, kako absurdna je ta debata, ki jo deelni glavar vodi in jaz sem prepri?an, da ?e bi ostale stranke bile malo bolj korajne, bi ta zadeva e zdavnaj bila kon?ana, ampak ker smo imeli konstelacijo, da je stranka deelnega glavarja bila v vladni koaliciji, se na alost to ni zgodilo.
Volitve so, kot re?eno, prinesle novo konstelacijo, veliko koalicijo med socialdemokrati in ljudsko stranko in jaz sem prepri?an, da ta vladna koalicija ima resen namen tudi e to vpraanje razreiti. Mi bomo v kratkem imeli razgovore z zveznim kanclerjem, kjer bomo prediskutirali razli?ne modele in monosti razreitve tega problema in jaz sem prepri?an, da ta velika koalicija ima tako mo? in ima tudi tako odgovornost, da bo to vpraanje razreila. Seveda bo tudi z nae strani potrebna ena dolo?ena mera pripravljenosti za kompromis takoreko?. Jaz mislim, da to ni napa?no. Seveda je pa treba videti to, da bomo morali vztrajati na eni to?ki, takoreko?, da mora to vpraanje tudi nuditi eno perspektivo. Se pravi, ?e je sedaj dolga desetletja la v asimilacijo, v eno smer, potem bo morala ta drava tudi dovoliti, da se ta asimilacija lahko obrne in da bo jutri lahko ali pa pojutrinjem nekje, ker danes nikogar ni, ki bi hotel imeli dvojezi?ni napis, da bo ta tudi imel pravico takoreko? do takega napisa priti. Jaz sem skratka prepri?an, da bo to mono in sem nekako zmerno optimisti?en, da bo s to veliko koalicijo mono ta zadnji problem razreiti. Mislim pa, da vsi skupaj stojimo pred velikimi izzivi in recimo, ?e ta teza dri, da 70 % prijavljenih k dvojezi?nemu pouku v doma?em okolju ne govorijo slovensko, potem mislim, da je danes ena perspektiva v tem, da e manjinci veliko bolj posluujemo vseh teh evropskih programov prekomejnega sodelovanja. Moja svakinja pou?uje na celovki oli za otroke vrtnarice in mi enkrat pride in pravi: "Marjan, mi imamo problem. Toliko nemko govore?ih tudent bi rade se nau?ile sloven?ino." Seveda, oni imajo pa na teden samo dve uri, ker pa? izhajajo iz tega, da pride tisti tudent e z znanjem sloven?ine. In smo potem rekli: "Posluajte, pa to ja ne more biti danes problem, ko je Slovenija v EU. Poveite se z pedagoko akademijo v Ljubljani, kjer imajo oddelek za izobraevanje otrokih vrtnaric." Dejansko so to storili in je danes tako, da ne vem koliko tudent v tem semestru e za en mesec ivi v Ljubljani in tukaj obiskuje pedagoko akademijo. Jaz mislim, da je to nekaj zelo pomembnega, ker to ne pomeni samo, da si tam vpet v en sistem, ampak da ti spoznava metropolo Republike Slovenije, da tukaj navezuje veliko prijateljskih vezi in nekdo, ki je to doivel, ta ne bo ve? premogel kakega sovratva, kakega rasizma, kakega odklanjanja.
Skratka, ?e povzamem ta celoten diapazon, potem moramo ugotoviti, da imamo probleme na podro?ju dvojezi?nih topografskih napisov. To zaenkrat in je v bistvu na eni strani absurdno, da deelni glavar tu nasprotuje ustavnemu sodi?u, ampak kljub temu mislim, da se bodo stvari tukaj premaknile. Na drugi strani pa mislim, da e nikoli v nai zgodovini sloven?ina ni imela take monosti kot danes. Namre?, ravno v tem povezovanju, v tem prostoru, v tej novi funkciji, ki jo ima Slovenija v tem prostoru in zato mislim, da bomo tudi mi morali to nao mentaliteto nekoliko spremeniti in mi smo seveda na eni strani upravi?eno ampak dolgo dora?ali tudi v tej mentaliteti rtve in tako reko? vse je samo slabo in ni? se ne dogaja in da bomo morali bolj aktivno in bolj profesionalno takoreko? koristiti te nove monosti sodelovanja v tem prostoru, bodisi na podro?ju izobraevanja, izmenjave tudentov, izmenjave na raznih podro?jih. Recimo, jaz mislim, da bi zelo zanimivo bilo, ?e bi slovensko gospodarstvo bilo pripravljeno nuditi pripadnikom manjine, ki so tudirali ekonomijo ali kaj podobnega, tudi en dolo?en ?as prakse v vaih podjetjih, da pridobijo prve poklicne izkunje in mislim, da bo tak ?lovek potem zanimiv tako za vae gospodarstvo kot tudi za avstrijsko gospodarstvo in bodo lahko odigrali v perspektivi tukaj eno izredno dobro sodelovanje.
Jaz mislim, kar se naih notranjih odnosov ti?e in mislim, da je poslanec Puki? tukaj nekaj nakazal, ene dileme, jaz teh dilem v resnici ne vidim. Mi smo iveli e v ?asu demokracije, ko Puki? e ni ivel v demokraciji. Mi smo iveli v ?asu in imeli volitve, ko Puki? e ni imel volitev, zato mislim, da je e treba povedati tako reko?, ?e nas nekdo ho?e u?iti demokracije, potem mora biti zelo podkovan, ?e misli nas u?iti demokracije. Jaz nisem bil izvoljen na enem ob?nem zboru ob pivu in klobasi, ampak je bil to en reden ob?ni zbor, ki je bil na podlagi avstrijskih zakonov izpeljan na podlagi tako reko? nadzora policije. Kaj je on hotel povedati, je nekaj drugega. Vpraanje je dejansko to, kako na eni strani zagotoviti politi?ni pluralizem in kako tako reko? razli?ne strukture korokih Slovencev, kako potem priti do enega usklajenega nastopa in tukaj je kritika upravi?ena, da na nastop na zunaj v preteklosti ni bil zelo atraktiven. Mi o teh stvareh zelo intenzivno razpravljamo in jaz sem prepri?an o tem, da bomo nali varianto, ki bo na eni strani zagotovil tako reko? pluralizem in to odprtost, na drugi strani pa tudi to, da bomo bolj efektivno nastopali tako reko? na zunaj, vis-a-vis Avstriji in vis-a-vis vsem ostalim faktorjem. Ampak, jaz mislim, da to mora zrasti pri nas na Korokem in sem prepri?an, da bomo to tudi zmogli.
Je pa en velik problem, na katerega jaz vedno opozarjam. ?e mi danes naredimo na Korokem eno povpraevanje in to smo naredili in vpraamo - Evropa se zdruuje, ve?jezi?nost je pomembna, koliko jezikov zna. Potem dobimo odgovor: priblino 50.000 ljudi na Korokem pove, da zna tudi slovensko. ?e mi naredimo eno vpraanje, ali si Slovenec, potem bo seveda tista tevilka nija in se giblje nekje pri 12.500, kot je to prilo do izraza pri ljudskem tetju 2001. ?e to gledamo izklju?no iz nacionalnega vidika, je treba re?i, da je to katastrofa. ?e pa mi gledamo to iz enega irega vidika, da je seveda jasno, da mi ivimo v dveh kulturnih prostorih. Mi smo del slovenskega kulturnega prostora, smo pa seveda tudi del avstrijskega kulturnega prostora in pod tem vplivom. ?e poleg tega upotevamo e, da je avstrijska drava dolga desetletja vodila eno asimilacijsko politiko do manjine, potem je pa? to ta rezultat. Ampak sedaj se trend za?enja obra?ati. Sedaj imamo v bistvu ljudi, ki tako reko? iz enih irih motivov so pripravljeni se u?iti slovensko in te ne moremo nagovoriti izklju?no z narodnostnimi argumenti, ampak tukaj mora biti naa politika bolj diferencirana in mi moramo imeti tudi druge ponudbe tako reko? za ljudi v tem prostoru. V tem je tos in iz tega v bistvu tudi izhajajo vse te dileme, ki jih imamo, kar se ti?e nae organiziranosti. Ampak jaz mislim, da je to naa doma?a naloga. To bomo prav gotovo pri nas sami izpeljali in sem tako reko? optimisti?en, da bo to v naslednjem letu, dveh letih, da bomo tukaj nali ene nove modele.
Skratka, jaz bi svoja izvajanja zaklju?il s to uvodno mislijo, ki sem jo izpostavil, da re?em: mi imamo seveda dolo?ene probleme na podro?ju dvojezi?ne topografije, na?eloma sem pa mnenja, da sloven?ina v tem prostoru e nikoli ni imela take razvojne monosti kot danes in na nas je, ali bomo te nove monosti vsi skupaj izkoristili in da bomo ustvarili dejansko eno evropsko vizijo slovenstva v tem prostoru. V tem smislu hvala lepa za povabilo in vse najbolje nam vsem.
VINCENC OTONI?AR: Hvala dr. turmu. Sedaj pa predajam besedo dr. Matevu Grilcu, predsedniku Narodnega sveta korokih Slovencev.
DR. MATEV GRILC: Hvala gospod predsednik. Pozdravljam dravnega sekretarja, dragi ?lani dravnega sveta, dame in gospodje. Tudi jaz se zahvaljujem za vabilo in za monost, da danes prediskutiramo vpraanje korokih Slovencev. Mislim, da informacija in pogovor o tem vpraanju je seveda vedno v interesu v prvi vrsti nas korokih Slovencev.
Pri deelnozborskih volitvah 1. oktobra, kot smo danes e ve?krat sliali, se je politi?no razmerje po Avstriji med strankami bistveno spremenilo. Nepri?akovano je zmagala na volitvah socialdemokratska stranka, ki stavi danes, kot vemo, tudi zveznega kanclerja. V bistvu je bila edina mona vladna konstelacija velika koalicija. Koalicijski dogovor vladnih strank o pravicah narodnih skupnosti je sicer zelo splono formuliran in omogo?a razli?ne interpretacije. Kljub temu ga ocenjujem pozitivno, ker ugotavljam, da so manjinske pravice bistven del ustave in predvideva izvedbo odlo?b ustavnega sodi?a do poletja letonjega leta. Namen je najti ?im iri konsenz in predvideva tudi odprtnostno klavzulo za bodo?nost. Mislim, da je ureditev vpraanja dvojezi?ne topografije v veliki koaliciji dejansko mona, saj Haiderjeva stranka - Zveza za bodo?nost Avstrije na zvezni ravni nima ve? nobenega vpliva. Opozoriti je treba na dejstvo, da je pa? ustavno sodi?e na Dunaju e leta 2001, se pravi pred estimi leti, razveljavilo 25 % klavzulo za namestitev dvojezi?nih napisov in ugotovilo, da zadostuje za dvojezi?no topografijo 10 % pripravnikov slovenske narodne skupnosti v posameznem kraju ali v vasi in to skozi dalje obdobje. Dalje obdobje, in jaz bom v teh izvajanjih nekoliko bolj konkreten, definira ustavno sodi?e, deloma z ljudskimi tetji leta 1991 in 2001, deloma pa z ljudskimi tetji leta 1971, 1981, 1991 in 2001. Povpre?je teh ljudskih tetij na bi bila osnova za namestitev dvojezi?ne topografije. Reitev tega problema ni samo v interesu slovenske narodne skupnosti, o tem sem prepri?an, ampak tudi avstrijske in evropske javnosti, predvsem pa po moji oceni tudi Koroke. Ne gre pri tem samo za pravice slovenske narodne skupnosti, ampak gre tudi za ugled pravne drave. Nazadnje bosta, o tem sem prepri?an, pravna drava in demokrati?ni ustroj, tudi o tem vpraanju v Avstriji uspela. V preteklih letih je bila Haiderjeva stranka del avstrijske vlade pod kanclerjev Schuesselom in to mu moramo o?itavati, ki je sokriv za te eskapade korokega deelnega glavarja in to mu ne o?itavamo samo koroki Slovenci, ampak preteno avstrijska javnost, ker ni nastopil proti tem izpodkovanju pravne drave v Avstriji. Haider in pristojni deelni svetnik Derflar (?) sta se znala v kazenskem postopku, ker obstaja sum, da sta storila hudo oziroma pravda pravi po avstrijskih pravni terminizaciji celo zlo?in zlorabe uradnega poloaja. Kaken bo rezultat tega postopka, e ni jasno. V trenutku gre za poizvedbeni postopek in e ne za formalni preiskovalni postopek. Razlika prejnje vlade je v tem, da je bila pravosodna ministrica v prejnji vladi prav pripadnica Haiderjeve stranke. Dananja pa je ?lanica socialdemokratov in ne ra?unam, da bo dajala kakna posebna navodila dravnim toilcem, ki bi bili seveda na taka vezani.
Politi?ni problem so danes e nekateri upani na junem Korokem, predvsem iz vrst socialdemokratske stranke, ki mo?no oponirajo dvojezi?ni topografiji in v socialdemokratski stranki obstaja bojazen, da bo pri naslednjih deelnozborskih volitvah, ki bodo najkasneje leta 2009, verjetno pa e prihodnje leto, bodo lahko vplivali na volilne rezultate. Kako mo?an bo dejansko njihov vpliv, pa je e neznanka in moramo, ?e poznamo koroko realnost namre? videti, da je socialdemokracija, ki je vladala na Korokem, nekako do konca 80-ih let, da je gradila to mo? prav na bivih privrencih nacifaizma, ki so bili na Korokem zelo mo?ni in so jih sprejeli v lastno stranko po vojni in zato je tudi ta stranka zelo ob?utljiva. Mi imamo, ?e se spomnimo, tisti, ki so stareji, deelnega glavarja Wagnerja (?), ki je pravzaprav v poziciji do narodne skupnosti ni bil ni?esar v ?em bolji kot pa danes deelni glavar Haider.
Napise, ki so bili medtem postavljeni v Pliberku, .. (nerazlo?no) in Drvei vasi po nalogu Haiderja, bo tudi osporaval ponovno ljudski ombudsman, to je dogovorjeno in bo ugotovil nepravilnost teh napisov, ki da ne odgovarjajo ne ?lenu 7 Avstrijske dravne pogodbe niti odlo?bam ustavnega sodi?a. V tej situaciji je, to je bilo tudi danes e povedano, seveda bistveno, da smo koroki Slovenci predloili enoten predlog in je e julija preteklega leta razirjen koordinacijski odbor obeh osrednjih organizacij sklenil, da bo prav ta razirjeni konacijski (?) odbor potrdil vsako predlagano reitev. Tako, da o tem vpraanju po vsej verjetnosti, jaz bi rekel sigurno ne bo mono v bodo?e izigravati zastopnike korokih Slovencev ter njihovih organizacij.
Predlog sloni na tako imenovanem karnerjevem (?) papirju iz leta 2005, ki predvideva 158 dvojezi?nih napisov. Zadnji predlog Schuesselove vlade je vseboval 141 napisov s tem, da so ?rtali 28 krajev iz karnerjevega papirja in dodali 11 krajev, ki niso bili v tako imenovanem karnerjevem papirju in pri katerih gre za manje vasi, medtem ko so ?rtali iz karnerjevega papirja ve?je vasi in kraje. Se pravi, to je bil zadnji predlog Schuesselove vlade. Ustavno sodi?e je medtem odlo?alo o nekaterih krajih, ki niso niti v tem Schuesselovem predlogu niti v karnerjevem papirju. Pri tem gre za tiri vasi, tako da pridemo v naem predlogu na 173 topografskih oznak, tako da jasno vidimo, kako pridemo na teh 173 topografskih oznak. Jasno pa je, da je tak kompromis, vsak kompromis in tudi tega, ki smo ga mi predlagali, moen le s tako imenovano odprtnostno klavzulo. Zakaj? ?e namre? sledimo odlo?bam ustavnega sodi?a in vzamemo za podlago zadnja tiri ljudska tetja, potem imamo koroki Slovenci pravico do 394 vasi oziroma krajev, kjer bi morali stati dvojezi?ni topografski napisi. ?e vzamemo za podlago le zadnji dve ljudski tetji, se pravi 1991 in 2001, je e vedno 270 krajev, ki bi morali biti ozna?eni dvojezi?no. Torej smo mi s tem naim predlogom pripravljeni za koncesijo, vendar seveda le pod pogojem, da smo v stanju dolgoro?no dose?i reitev v smislu ?lena 7 Avstrijske dravne pogodbe in odlo?b ustavnega sodi?a. Temu se mi ne moremo odpovedati in nih?e od nas tega ne more zahtevati.
Mnenja smo tudi, da za tako reitev ne potrebujemo ustavnega zakona, ker je v ustavnem rangu e itak ?len 7 Avstrijske dravne pogodbe. ?e avstrijski parlament sprejme ustavni zakon, obstaja brez dvoma nevarnost, da ho?e s tem onemogo?iti kontrolo take ureditve po ustavnem sodi?u. Ustavno sodi?e pa se orientira na ?lenu 7 Avstrijske dravne pogodbe. Ureditev, ki pa ne odgovarja Avstrijski dravni pogodbi, pa ne more biti v interesu slovenske narodne skupnosti.
Kot sliimo, bodo v doglednem ?asu pogovori s korokimi Slovenci in potem bodo tudi znani konkretni predlogi, konkretne predstave nove avstrijske vlade. Nam ti predlogi konkretno e niso znani, so bolj splone izpovedi, kot je bilo danes tudi e sliati. Kar se ti?e Slovenije in njene vloge pri reevanju tega in tudi ostalih problemov slovenske narodne skupnosti na Korokem, pa sem mnenja, da mora priti do koordinacije, ki ne bo omogo?ala razli?nih stali? mati?ne drave in korokih Slovencev. Priznam sicer, da sem od Republike Slovenije po njeni osamosvojitvi pri?akoval v zvezi z reevanjem poloaja korokih Slovencev o?itno preve?. Medtem skuam razumeti, da potrebuje Republika Slovenija kar najbolje bilateralne odnose z Republiko Avstrijo in to predvsem v zvezi z integracijo v Evropo. Da so torej drugi problemi za Slovenijo v bilateralnih odnosih z Avstrijo vaneji kot razvoj slovenske narodne skupnosti na Korokem, to moram vzeti na znanje. Vendar se ne bi smelo ponoviti, kot je bilo to v preteklem letu, ko je ministrstvo za zunanje zadeve pozdravilo odlo?itev avstrijske vlade o postavitvi skupaj 141 dvojezi?nih krajevnih napisov na Korokem in odprtnostno klavzulo, ki bi v resnici zagotovila, da v bodo?e ne bi bilo ve? mono predvideti nadaljnjih dvojezi?nih napisov. Koroki Slovenci smo v razirjenem koordinacijskem odboru 10. julija 2006 ugotovili, da je ta zakonski osnutek nedore?en in zato nesprejemljiv, ker ne sledi judikaturi ustavnega sodi?a v zvezi s tretjim odstavkom 7. ?lena Avstrijske dravne pogodbe. Taka disharmonija se ne sme ponoviti. V tej zvezi pozdravljam zakon o odnosih Republike Slovenije s Slovenci zunaj njenih meja, ki je stopil v Sloveniji v veljavo 6. maja 2006 in ki postavlja odnose med mati?no domovino in Slovenci v zamejstvu na evropsko raven. e uvodne dolo?be tega zakona ugotavljajo, najdemo tam ugotovitev, da smo Slovenci v zamejstvu enakovreden del enotnega slovenskega naroda, da je Republika Slovenija drava, za?itnica avtohtonih slovenskih narodnih skupnosti v sosednjih dravah in da skrbi za ohranjanje slovenske identitete, jezika, kulture in kulturne dedi?ine ter za jezikovno in kulturno rast med Slovenci v zamejstvu in po svetu. Zakon predvideva stalno posvetovalno telo Vlade Republike Slovenije, Svet za Slovence v zamejstvu, ki se je konstituiral 16. januarja tega leta. Ta svet naj sodeluje pri oblikovanju in izvajanju politike ter strategije na podro?ju skrbi za Slovence v zamejstvu, katerim Republika Slovenija omogo?a tudi vklju?evanje v drubeno in politi?no ivljenje mati?nega naroda. Torej, o tem je e prej spregovoril poslanec Puki? in jaz bi ta izvajanja v zvezi s tem vklju?evanjem v drubeno in politi?no ivljenje mati?nega naroda poznal.
Prepri?an sem, da bo svet skrbel za prepotrebno koordinacijo med zamejci in mati?no Slovenijo in se dogodki, o katerih sem govoril, kot so bili tisti omenjeni in lanskega leta, ne bodo ponovili. Mi smo v preteklem letu efektivno internacionalizirali vpraanje topografije in poloaja korokih Slovencev in opozarjali na teptanje pravne drave, ki je seveda osnova evropske integracije, konkretno Evropske unije. Kar ve?krat je bilo vpraanje predmet diskusije v evropskem parlamentu in dvakrat so nas obiskali tudi evropski parlamentarci. Seveda bomo z nadaljevanjem internacionalizacije po?akali v naslednjih mesecih, ker pri?akujemo reitev znotraj avstrijske drave v smislu ?lena 7 Avstrijske dravne pogodbe in odlo?b ustavnega sodi?a. ?e pa se taka reitev ne bi kazala, bomo seveda internacionalizacijo nadaljevali in se obrnili na sodi?e za ?lovekove pravice v Strassbourghu. Tako pritobo pripravljamo, da ne bomo presene?eni, ?e do reitve v naslednjih mesecih ne pride.
Kot sem e povedal, dejansko upamo, da pride do reitve tega vpraanja do poletja tega leta. Koroki Slovenci imamo vrsto drugih problemov, na katere je opozoril e predsednik Zveze slovenskih organizacij, problemov, ki ?akajo reitve in pri katerih moramo upotevati razvoj in potrebe ?asa, kot so to olstvo, otroko varstvo, kulturno delovanje, jezik, izobraevanje, znanost, port, predvsem pa gospodarsko podro?je in regionalno sodelovanje. Mislim, da bo navsezadnje v prvi vrsti odvisen razvoj in ?e ho?ete tudi obstoj te slovenske narodne skupnosti, ?e bomo reili gospodarsko-socialni problem june Koroke.
Mi imamo, in potrjujem, dosti kadra, tudi visoko izobraenega, vendar mi nimamo na naem podro?ju delovnih mest, kjer bi ta kader lahko zaposlili. ?e se pripadniki slovenske narodne skupnosti, ?e se prebivalci tega junokorokega predela, ?e morajo iskati delo izven tega obmo?ja, potem ima seveda to za narodno skupnost kot tako e dodatno negativen efekt. Zato mislim, da moramo iskati strategije tudi na tem in predvsem tudi na tem gospodarskem podro?ju, strategije monega sodelovanja, da bomo obdrali, da bomo dali temu obmo?ju tudi tisto gospodarsko mo?, ki bo omogo?ila navsezadnje preivetje narodne skupnosti na avtohtonem ozemlju.
Jaz sem prepri?an, da moramo posodobiti organizacijske strukture, ki bodo v evropskem duhu omogo?ale samoupravljanje in delno avtonomijo slovenske narodne skupnosti. Mislim, da so seveda argumenti, ki jih je navedel dr. turm, da drijo. Na eni strani imamo en narodno zaveden del v nai narodni skupnosti, vendar moramo ugotoviti, da v vseh organizacijah, ki danes delujejo na Korokem, slovenske organizacije, da zajamejo izklju?no ta narodno zavedni del. Mi moramo dejansko ta narodno zavedni del sodobno organizirati, pri tem pa se strinjam, da moramo iskati koncept tudi za tiste, ki danes e sicer govorijo slovensko, ki pa se ne ?utijo pripadnike slovenske narodne skupnosti. Napaka bi bila, ?e bi mi rtvovali to narodno zavedno jedro prav za tiste, ki sicer e govorijo slovensko, ne ?utijo pa se ve? pripadniki narodne skupnosti.
Tu gre za dva koncepta. Vendar jaz osebno sem prepri?an, da ?e mi dobro organiziramo to jedro, potem bomo v stanju delovati navzven tudi med tistimi, ki so se danes oddaljili. Zato sem za posodobitev teh organizacijskih struktur in argumentov proti takemu skupnemu zastopstvu ni, sploh pa ne ideolokih, saj bi morale biti take pozicije v narodnostnem vpraanju preivete. Tu ne more iti za ideologijo. Mi danes ne reujemo z levo ali desno ideologijo nacionalno vpraanje ali narodnostno vpraanje na Korokem, tam je vpraanje, ali bo ta ostal pri narodni skupnosti, ta druina, ta vas, ne pa vpraanje, ali je nekdo levega ali desnega miljenja. Tu gre za vpraanje efektivnosti, da mi nastopajo na zunaj z enim jezikom.
Pri vsem tem pa bi prestrukturiranje v sodobne organizacijske forme sprostilo tudi mnogo denarja za tiste dejavnike znotraj narodne skupnosti, ki delajo predvsem na bazi, na podeelju, na kulturnem, portnem in drugih podro?jih. Verjetno e letos, in to pravzaprav v zadnjem ?asu vedno spet ponavljam, bo storila Slovenija e zadnji odlo?ilni korak v smer evropske integracije, ko bo sprejeta v schengensko obmo?je. Meje med Slovenijo in Koroko prakti?no ve? ne bo. Za koroke Slovence se po moji oceni odpirajo velike monosti in tej ansi se ne smemo odpovedati ne mati?na Slovenija in tudi ne koroki Slovenci. Graditi moramo tako skupni kulturni prostor kot tudi skupni gospodarski prostor. Hvala lepa.
VINCENC OTONI?AR: Hvala dr. Grilcu. Sedaj pa vabim gospoda Bernarda Sadovnika, predsednika Skupnosti korokih Slovencev in Slovenk.
BERNARD SADOVNIK: Spotovani gospod predsednik, spotovana gospoda dravna sekretarja, spotovani poslanci, spotovani navzo?i. Sprva se bi rad zahvalil, da je monost takna, da lahko res vsi spregovorimo, ki smo tukaj na tem podro?ju aktivni in zastopamo koroke Slovence in bi rad izpostavil kot prvo nekaj pozitivnega. Namre? dejstvo, da je Slovenija mislim prvi? tudi v zgodovini nove republike pospeila, da se pribliujemo koroki Slovenci nekemu skupnemu zastopstvu, kar si mi absolutno elimo. Mislim, da so volitve najbolji demokrati?ni princip, da se uveljavi ta ali druga ali tretja ali ?etrta stran. Republika Slovenija je z zakonom, je s svetom in s tem, da je sedaj tudi v tem svetu akceptirala in vklju?ila vse politi?ne segmente korokih Slovencev, naredila velik korak k temu, da je nas spet bolj zdruila in konsekvenca taknega postopka tukaj v Sloveniji je v tem, da smo danes pri?a temu, da je bilo naslovljeno skupno pismo avstrijski zvezni vladi in skupno stali?e korokih Slovencev in navsezadnje je to bistvo.
Drugo, kar bi rad povedal glede dvojezi?ne topografije, bi tukaj za?el, jaz mislim, saj ne pri?akujem in to je moja ocena, da je izhodi?e za razreevanje tega problema, za razreevanje dvojezi?ne topografije sedaj pod to vlado bolje. Je sicer dejstvo in dri, da je avstrijska zvezna vlada sedaj bolj naklonjena korokim Slovencem, imamo pa tudi dejstvo, da bodo ?ez dve leti volitve v ob?inske svete, volitve upanov in isto?asno tudi volitve v deelni zbor. Kaj to pomeni? Da lahko ena stranka ali pa dve stranki to izkoristita za promocijo njihovega gledanja proti manjini, za promocijo proti dvojezi?nim napisom. Kaj to pomeni tudi za vzduje v naih ob?inah, si lahko predstavljate, ?e bo to vsebina in tema ob?inskega in deelnozborskega volilnega boja, predvsem seveda za stranko deelnega glavarja, ki po ob?inah nima struktur, ki pa preko deelnozborskega volilnega odbora lahko te teme nese ravno po naih vaseh v nae druine. Se pravi, da na eni strani je dejstvo, da ni ve? v avstrijski zvezni vladi, omogo?a bolji dostop, bolji pristop k reevanju na dunajski ravni, kar pa ne pomeni, da bo na Korokem, kjer pa ivimo, kjer bi naj ta vidna dvojezi?nost navsezadnje bila tudi prezentna, je tam izhodi?e bolje. Mislim, da smo tukaj v eni res zelo teavni situaciji in samo v primeru, ?e bo avstrijska zvezna vlada hitro ukrepala, da bo hitro vzela na znanje tudi izhodi?e slovenske narodne skupnosti, ki je res kompromis in smo li res korak nasproti, bo eventualno mono e to negativno nadaljevanje tega vpraanja v volilne boje, ki so pred vrati, prepre?iti.
Drugo, kar bi rad povedal, kar je kolega Grilc prej izpostavil, da mora Slovenija druga?e ravnati. Veste, to, kar se je zadnje leto v Sloveniji dogajalo, ni? drugega ni bilo, da se je zrcalilo to, kar se je dogajalo s slovensko narodno skupnostjo. Kako pa naj vlada odlo?a tako, da bodo vsi zadovoljni in zastopa pozicije vseh, ?e sta znotraj narodne skupnosti dve poziciji. Jasno, da se je potem opredelila za pozicijo, ki je nekje imela takrat ve?ino za konsenz, ki je bil na mizi, ki prav gotovo dri. Ni bil najbolji, je pa bil prvi korak v pravo smer. Noben ni trdil, da je to, kar je bilo od za?etka na mizah in kar je itak potem to apeliral tudi deelni glavar, da je to najbolja reitev, tudi v Sloveniji nobeden ni trdil, da mi to pozdravljamo. Vsi smo govorili o tem, da je to lahko korak v pravilno smer, predvsem z ozadjem odprtnostne klavzule in navsezadnje je odprtnostna klavzula bila vzrok za to, da potem tega kompromisa na dunajski ravni ni bilo, ker se je elel predvsem tudi veto ob?in, kar pa ne more biti. Se pravi, vpraanje dvojezi?ne topografije bo navsezadnje lahko manjina samo uspeno, ?e bo tukaj imela enotno mnenje in to v tem trenutku imamo.
Drugo, kar bi rad povedal glede skupnega zastopstva. Osebno sem prepri?an, da je parlament svoj ?as e tudi v prejnjem mandatu se pravilno odlo?il, da podpira vsa prizadevanja za skupno zastopstvo korokih Slovencev. Sam sem tudi takrat, ko smo imeli znotraj narodnega sveta nae teave in ko je prilo tudi do tega, da smo bili izrinjeni, sem predlagal pred?asne volitve, ker sem e danes prepri?an, naj narod odlo?a o svojih zastopnikih. To pa ne pomeni, da se naj nekdo izrine. To ne pomeni, da se danes mi lahko predstavljamo volilne imenike, ki bi si jih marsikdo od politi?nih dejavnikov na Korokem elel. To ne pomeni, da smo za pretevanje slovenske narodne skupnosti. Samo v primeru, da nam zvezna vlada zagotovi in tudi o tem vpraanju smo tu vse tri organizacije jasno napisali, da je ena monost oblikovanja skupnega zastopstva, samo v primeru, da zvezna vlada zagotovi model, kjer ni potrebno priznavalnega principa, kjer ni potrebno posebnih volilnih imenikov, je za nas seveda monost absolutno odprta za skupno zastopstvo in tukaj tudi ni taknih razkorakov znotraj narodne skupnosti, saj je kolega turm to skupno pismo in vpraanje skupnega zastopstva sopodpisal.
To, kar se pa ti?e razvoja korokih Slovencev nasploh in kar je odvisno od nas, je pa treba videti tudi iz vidika nekaterih dilem. Mislim, da je treba enkrat odkrito o tem govoriti. Mi vedno govorimo o dobrem sodelovanju, ampak mi imamo dokazano, da na primer in to bo bivi generalni konzul dobro vedel, ko ga vidim in je bil res motor ?ezmejnega sodelovanja, da tistega odkritega povezovalnega odnosa med pripadniki narodne skupnosti na Korokem in med subjekti v Sloveniji ni v takni obliki, ni tako iroko, kot si ga mi v?asih predstavljamo ali pa kot mi govorimo v nedeljskih govorih. V glavnem se gre za to in to je on takrat za?el, da je treba sprva krepiti odnose korokih Slovencev do Slovencev, ki ivijo tukaj v Sloveniji v mati?ni dravi. To je prvi korak. Tega ne delamo in ?e bi procentualno ocenil, sem prepri?an, da je en majhen procent korokih Slovencev, ki dejansko ?uti in vidi monost se tukaj v tem slovenskem prostoru najti svojo nio, svoj prostor in se tukaj povezovati in s tem vse to udejaniti, o ?emer je govoril Marjan turm, da se vklju?imo v gospodarski prostor. To je prva dilema.
Druga dilema je seveda nemko nacionalni pritisk, ki ga doivljamo vseskozi v Avstriji. Dragi moji, s tem ni za?el deelni glavar Haider, to je bil trostrankarski pakt na Korokem in to se dogaja desetletja in zaradi tega imamo jedro od 2000 ali pa 3000 korokih Slovencev, ki so pripravljeni si vsak dan priznati ali pa ki imamo to, o ?emer sta tudi oba govorila, veliko tevilo tistih, ki e govorijo slovensko ali pa e razumejo slovenski jezik, ampak imajo e strahove, da bi se priznali, ker so jih desetletja silili v to, da morajo postati pravi Koroci, nemko govore?i Koroci in ob tem tudi dilema skozi desetletja in bodimo si tudi odkrili, ker pa smo bili koroki Slovenci v bilateralnih odnosih med nekdanjo Jugoslavijo in Republiko Avstrijo navsezadnje nepomembni dejavnik, ampak v?asih tudi samo predmet za razne cilje, ki jih je ena ali druga stvar imela. Potem smo postali to, kar smo, da imamo eno jedro v jedru, da imamo pa veliko, ki bi se danes v tej Evropski uniji lahko nali prostor, se spet zavedali svojih korenin, jih je treba spodbujati in zato smo mnenja, da je pomembno, da ima Slovenija dobre sosedske odnose z Republiko Avstrijo. Zato sem mnenja in prepri?anja, da je to, kar se sedaj dejansko krepi, to ?ezmejno sodelovanje, da se to iri. ?im bolj se povee to koroko ivljenje v ta slovenski prostor, tem manj bo mono na Korokem e manipulirati in tukaj izvajati populizem v to smer, da je biti Slovenec nekaj slabega. Danes tukaj lahko povem, da je biti Slovenec nekaj posebnega in ?e si koroki Slovenec, si ve?jezi?en, imam izredne dobre anse in to vsak dan doivljam kot predstavnik naega IP jadranskega centra, ko se vedno v ve?ji meri avstrijski podjetniki, avstrijske osebnosti vklju?ijo v na center in skupno z nami gredo na?rtovati skupne projekte v Sloveniji. Tukaj je treba najti nae vloge.
e nekaj, kar bi rad povedal. Ob vseh teh dilemah je navsezadnje najbolj pomembno, da smo atraktivni, da nagovarjamo mlade ljudi, da slovenski jezik predstavljamo kot nekaj pozitivnega, da je to evropski jezik, ki je kjerkoli v Avstriji prisoten e tudi na uradnih dokumentih in da navsezadnje evropski model daje vsem naim rojakom, mlajim rojakom anse (?). Samo narodna skupnost, ki bo atraktivna, ki bo v prihodnost usmerjena, ki ne bo stala na nekem prepihu, nekem prepiru, bo lahko sprejemljiva za tiste, ki morda danes e ne ob?utijo tako in zato si elim, da se ob taknih posvetih, in zato tudi pozdravljam ta posvet, dejansko bolj o tem pogovarja, dejansko bolj o tem razpravlja, kako izkoristiti monosti, ki jih imamo z Republiko Slovenijo, predvsem sredstvi, ki so namenjeni za koroke Slovence, za krepitev jezika, izboljati to jezikovno podobo po naih vaseh, da bomo izboljali tudi ta razkorak prijav in tistih, ki pa skoraj po vaseh ne govorijo ve? slovenskega jezika, da bomo izboljali prisotnost korokih Slovencev v Sloveniji in to kon?no sedaj tudi zakon omogo?a na vseh ravneh. To so izzivi, to so anse in jaz mislim, da je vse drugo lahko prepir, so lahko ideolokega obrekavanja, tukaj ali na nai strani, ampak to korokim Slovencem ne bo pomagalo. Pomemben je dravniki odnos v odnosu do Republike Slovenije. Pomembno je ?im ve? osebnih stikov in ?e ta ?loveka raven raste med prebivalci, ki pa? ima prepreke zaradi zgodovine, o kateri sem govoril, potem se je treba temu tudi posvetiti in v tem smislu, in s tem bi zaklju?il, vidim tudi moje delo v tej konsenzni skupini na Korokem, da gremo po ob?inah, morda tudi s tistimi, ki nam niso tudi danes tako naklonjeni, niso e solidarnosti komite, ampak ?e gredo z nami zagovarjati dvojezi?ne napise, je to tudi en korak k razbremenitvi zgodovinskih hipotek in to potrebujemo za skupno Evropo. Hvala.
VINCENC OTONI?AR: Hvala gospod Sadovnik. S tem smo zaklju?ili uvodni del razprav. Odpiram razpravo na to temo in bi prosil, da se z listki prijavite k razpravi in da s svojimi razpravami pripomorete ?im pestreji razpravi tega dne. Prvi se je prijavil gospod Boris Jesih in prosim, beseda je vaa.
BORIS JESIH: Lepo pozdravljeni. Sem se e mislil odpovedati, ker namre?, ?e bi pobral jedro od vseh zadnjih treh govorcev pa tudi spotovanega gospoda dravnega sekretarja, mi ne bi bilo treba ponavljati. Pa kljub temu nekaj, mogo?e iz malo druga?nega zornega kota o istih stvareh, nekaj poudarkov, bom sicer skrajal tisto, kar sem mislil najprej povedati.
Naslov predavanja, mogo?e ?e se ustavim pri tem, ko je slovensko politiko e zanimalo, kaj mislimo strokovnjaki o dogajanju na Korokem po volitvah, smo pisali pri nas na intitutu ekspertize: pred volitvami, po volitvah. Danes tega ni treba ve? delati, ampak ena ugotovitev je bila, da se poloaj korokih Slovencev zaradi volitev ni nikoli spremenil. Ena od stvari, ki smo jo ugotovili, je bila ta, da so volitve na Korokem, vklju?no s temi zadnjimi, ki so bile, imele en skupni imenovalec, da se je na hrbtu manjine .... (nerazlo?no) glasove. Haider nenazadnje je politi?no preivel na ra?un protimanjinske politike na zadnjih volitvah.
Druga stvar, ki ste jo danes tudi e vsi povedali, je dejstvo, da pa? Republika Avstrija v vseh svojih mednarodnih, notranje pravnih obveznosti v za?iti slovenske manjine ni izkoristila. Je en del, je napredek v zadnjih dvajsetih letih, to moramo tudi priznati, vendar ne moremo trditi, da je uresni?ila, da je manjina za?itena. V prvi vrsti je to vpraanje politi?ne higiene avstrijske politike. Bom rekel, vpraanje demokrati?nega nivoja intitucij avstrijske drave. Samo Avstrija bo zaradi svoje verodostojnosti v mednarodni in doma?i javnosti morala uresni?iti. Drugotnega pomena je, kaj lahko tukaj naredi Slovenija. Seveda, Slovenija je, kot smo sliali gospoda predsednika Dravnega sveta in tudi gospoda dravnega sekretarja, vseskozi bolj ali manj smo s tem lahko bolj ali manj zadovoljni, vplivala v bilateralnih odnosih z Avstrijo ali pa poskuala vplivati, da se stvari uredijo. Vendar v?asih so rekli: zbog manjina, mojega kolega Strgarja, ki je citiral enega starega slovenskega politika e iz prejnjega sistema orat ne?emo danas, mislim, da parafrizira in tudi re?ejo: seveda, saj smo sliali prej Mateva Grilca, ki je rekel: seveda, da razume, da Slovenija se zaradi manjine ne bo zaostrovala odnosov z Avstrijo. Seveda, sodelovanje, kooperacija vpliva na to, da bo Avstrija uresni?ila tisto, kar uresni?iti mora. Mislim, da ravno te volitve so pa mogo?e prelomnica po ne?em. To so prve volitve od takrat, ko je Slovenija ?lanica Evropske unije. Mislim, da je to dejstvo, ki se ga premalo zavedamo. ... (nerazlo?no) vesel uvodnih besed gospoda predsednika Dravnega sveta, da je dejansko tukaj se spremenilo nekaj. Mislim, da se moramo v slovenski politiki bolj kot to, kako bomo vplivali na to, kako se bodo manjine organizirale, kakni bodo njihovi medsebojni odnosi, postaviti vpraanje, kakna je funkcija manjine v tem prostoru. Kakna je ta nova funkcija? Jaz izhajam iz stali?a, da je manjina komparativna prednost v tem prostoru, ki se je moramo zavedati tako v Sloveniji kot na Korokem. Bojim se, da se zavedamo te komparativne prednosti premalo. Ravnokar zaklju?ujemo veliko raziskavo Vloga manjin v ?ezmejnem sodelovanju po vstopu Slovenije v EU. Nekatera .. (nerazlo?no) slovensko-avstrijski meji na nai strani ?ez 1000 ljudi. Moram re?i, da ti ljudje imajo ene predstave o odnosu s sosednjo Avstrijo. Moram re?i, da manjine oziroma je, bom rekel, nizko uvr?ena. Se ne zavedajo, da na drugi strani obstaja manjina. Postavili smo tudi vpraanje, kaj mislite o organizacijah, ali poznate organizacije korokih Slovencev, ampak to ljudi ob meji, ki se sprehajajo, se vozijo tedensko ?ez mejo. Ne bom navajal podatkov. Ho?em povedati, da je dejansko treba na nai strani narediti, tudi na nai strani in na avstrijski, da ta manjina dobi eno vlogo. Mislim, da je gospodarsko sodelovanje seveda najbolj atraktivno, ker prinaa denar, ker prinaa nova delovna mesta, ki prinaa veliko dobrih stvari za vse ljudi, ne samo za Slovence, tudi za nemko govore?e. Jaz pravim, da ?e na ra?un projektov, ?ezmejnih, se zgodi, da v Pliberku vsi ljudje bolje ivijo, jaz mislim, da Haider s tistim velikim ali majhnim napisom nima nobene monosti za uspeh. Dejansko je treba iti na?rtovano v tovrstne projekte, v katere se bo manjina aktivno vklju?ila. Samo na gospodarskem podro?ju, Bernard Sadovnik je omenil svoj cente, jaz pa moram re?i, da poznam tudi tisto, kar dela gospodarska zveza, moram re?i, da se .. .(nerazlo?no) zelo trudi. Ampak iz podatkov oziroma iz analiz, ki jih imamo, mislim, da je mogo?e 10 % monosti izkori?enih v tovrstnem sodelovanju. Se pravi, da je v okviru evropskih skupnih projektov e 90 % odprtih monosti na gospodarskem, da ne omenjam kulturnih projektov, da ne omenjam projektov za varstvo okolja, da ne omenjam projektov za prometne povezave in tako naprej. e enkrat poudarjam, mislim, da se moramo vsi skupaj zavedati, da je manjina komparativna prednost za Slovenijo in za Koroko in ko bomo izhajali iz tega vidika, bo veliko stvari laje reljivih. Hvala za pozornost.
VINCENC OTONI?AR: Hvala. Besedo ima gospod Klemen?i?.
............. KLEMEN?I?: Rad bi se zahvalil, da ste mi dali besedo. Tu sem slial dve besedi, dve stvari. Gospod turm je v govoril o tevilki 12 ... (nerazlo?no) 45, 50. Gospod Grilc je govoril o zavesti, o zavednosti in nezavednosti. To je eden od .. (nerazlo?no), ki je vezan gotovo na izigravanje avstrijskih oblasti s tetji. Zakaj? Stalno se govori, ?e ho?ete to dobiti, se morate preteti in to gotovo vodi k dolo?enemu negativnemu razpoloenju, zaradi tega, da se slovensko govore?e prebivalstvo, to je tisto, ki uporablja sloven?ino takrat, kadar ima priliko. To je eno merilo. Mislim, da znanost in stroka o tem e ni spregovorila, kaj je zavednost, kako se da ugotoviti v takem ve?nacionalnem prostoru tevil?nost. Ampak za dolo?ene .. (nerazlo?no) slovenske ... (nerazlo?no) oziroma intitucije je pa to sredstvo, ker stalno futrajo s tem: samo 12.000 vas je in mi v Sloveniji tudi to verujemo in to uporabljamo nekriti?no. Tukaj gre, torej ta diskusija je pokazala, gre za ve?plastnost tevil?nosti in se da na razli?ne na?ine teti ljudi, ampak avstrijske oblasti oziroma uradni popisi prebivalstva so vse zlonamerno, ?im manj nateti, ?im manjemu tevilu ..(nerazlo?no) lahko potem pravic in na ?im manjem poselitvenem prostoru. Mislim, ?e je kakno vpraanje, ki je potrebno raziskav seveda, je to vpraanje, ne damo na to odgovor, da ne bomo sami nasedali, mi nasedali, na tako tevilko, ker s tem pravzaprav zmanjujemo samozavest sebi, mi Slovenci v Sloveniji in tudi na sami Koroki. To je igra in v to igro pravzaprav ne bi smeli iti, ker veste, kako so popisi. Popisi prebivalstva, jaz sem delal na tem 50 let, imam ve? 1.000 ljudi respondentov lahko, ki mi lahko dajo to potrditev. Popisu prebivalstva ... (nerazlo?no) sredstvo zmanjevanja in pravzaprav tudi hkrati sredstvo pritiska, zato Haider to eli. Imajo seveda, ?e berem avstrijske ?asopise, se tudi vidi, da tudi sredstva javnega obve?anja v?asih nasedejo dolo?enemu .. (nerazlo?no), ?e jih ne naro?ijo. ... (nerazlo?no) je izel en ?lanek tak. To?no se vidi, da se prikriva resnico in celo napada sedaj avstrijske predstavnike vlade, ki oporekajo Haiderju glede potrebe po izvedbi popisa prebivalstva za dajanje pravic. Tukaj znotraj je eno dolo?eno, ker 7. ?len dravne pogodbe ne predvideva nobenega tetja. Teritorij je bil dolo?en z ozemljem dvojezi?nega olstva in na tem teritoriju bi pa? morali izvajati vse predpise 7. ?lena dravne pogodbe tako, kot mi v Sloveniji. Kako je tu na Primorskem? V eni vasi se pet otrok ve? rodi ali pa deset in se tevil?no spreminja. Celo nakana je e bila v zadnjem ?asu, kar se seveda jaz vedno bojim, kadar za?ne Haider s kakno idejo, nakana, da bi, ko ne bo ve? popisa prebivalstva, ko bodo nenehno spremljali po registru tevil?nost, da bi to morali izvajati in potem tudi temu prilagajati dajanje pravic korokim Slovencem. To se pravi register, ki bi pravzaprav nekje, tudi ta register bi spet dobili mogo?e v roke nemki nacionalni krogi, ki bi tudi teili in bi imeli tu monopol nad tem registrom in bi potem ustrezno spreminjali tevila, kar je normalno zaradi migracij, zaradi prirodnega prirastka, je logi?no, da se nenehno spreminja in ?e na tako metodo pristane, potem je ve?ji spor in pravzaprav e vnaprej gradi konfliktno situacijo. Hvala lepa.
VINCENC OTONI?AR: Hvala lepa gospodu Klemen?i?u. Prijavljenih ni. Ali ima mogo?e e kdo eljo kaj spregovoriti? ?e ne, bi se vam zahvalil za razpravo in sodelovanje na tem posvetu. Mislim, da bodo tudi nam dravnim svetnikom vaa videnja na dano situacijo prila prav, ko bomo in bomo lahko tudi zastopali vaa stali?a na sre?anjih z avstrijskimi oblastmi. Najlepa hvala za sodelovanje in upam, da se vidimo kmalu pri neki ponovni podobi razpravi o problematiki korokih Slovencev. Mislim, da bodo takrat e marsikatere stvari reene. Hvala vsem skupaj.
Posvet se je kon?al ob 14.42 uri.