Prispevek s posveta Skrb za zdravje na delovnem mestu, 9.  oktober 2008 
Avtor: mag. Dušan Semoli?, predsednik Zveze svobodnih  sindikatov Slovenije
Evropska in posledi?no tudi slovenska zakonodaja natan?no razmejuje  obveznosti in pravice pri varovanju zdravja delavcev. Direktiva Sveta EGS št.  391 iz leta 1989 o uvajanju ukrepov za spodbujanje izboljšav varnosti in zdravja  delavcev pri delu in z njo usklajeni Zakon o varnosti in zdravju pri delu  (Uradni list RS, št. 56/1999 in 64/2001) jasno umeš?ata odgovornost na  delodajalca oziroma na osebo, ki na podlagi pogodbe o zaposlitvi zaposluje  delavca. Delodajalec je dolžan zagotoviti varnost in zdravje delavcev v zvezi z  delom. ?e delodajalec prenese strokovne naloge na podro?ju varnosti in zdravja  pri delu na strokovnega delavca ali strokovno službo, ga to ne odvezuje  odgovornosti na tem podro?ju. Obveznosti delavcev na podro?ju varnosti in  zdravja pri delu ne vplivajo na na?elo odgovornosti delodajalca.
Zakon  nadalje opredeljuje obveznost delodajalca, da se posvetuje z delavci oziroma  zastopniki delavcev o vsakem ukrepu, ki lahko vpliva na varnost in zdravje pri  delu. Toda v skladu z zakonom zastopniki delavcev na podro?ju varnosti in  zdravja pri delu niso sindikati temve? sveti delavcev ter delavski zaupniki za  varnost in zdravje pri delu. Res pa je, da tako v Sloveniji kot v vsej EU  sindikati odlo?ilno usmerjajo delo teh izvoljenih delavskih zastopnikov. So  namre? pooblaš?eni predlagatelj kandidatov za sestavo svetov delavcev in po  izvolitvi izvajajo zanje usposabljanja ter so vir neodvisnih informacij, ki jim  naj omogo?ajo u?inkovito izvajati vlogo zastopnikov delavskega interesa za varno  in zdravo delo.
Vloga sindikatov je torej pravzaprav druga?na od tiste, ki se  sicer predstavlja javnosti. Sindikati smo zlasti na evropski ravni vklju?eni v  svetovalne organe, ki pripravljajo podlage za sprejem direktiv in uredb za  varovanje delav?evega zdravja. Poro?am lahko, da je ZSSS v polni meri prevzela  svoj del odgovornosti, da v EU zastopamo interes slovenskega delavca po  predpisih, ki varujejo delav?evo zdravje. Moji kolegi so namre? ?lani  tripartitnih svetovalnih organov in institucij v Bilbau, Luksemburgu in Dublinu,  ki za Evropsko komisijo pripravljajo podlago za pripravo evropskih predpisov, ki  so nato preneseni v slovensko zakonodajo. 
Še ve?: predstavniki ZSSS delujemo  tudi v Evropski konfederaciji sindikatov in v mreži njenega  raziskovalnega  inštituta na podro?ju varnosti in zdravja pri delu, ki povezuje sindikalne  strokovnjake v vseh 27 državah EU, ki servisirajo izvoljene delavske zastopnike  za varnost in zdravje pri delu.
Evropski socialni partnerji so v tem  desetletju v EU pokazali izjemno pozornost tako imenovanim novim tveganjem za  okvare zdravja. ZSSS si prizadeva, da bi se ta spoznanja ?im prej uveljavila  tudi v Sloveniji. O tem pri?ajo številne pobude, ki jih je ZSSS po letu 2004  izpeljala v Ekonomsko-socialnem svetu.
V Sloveniji namre? še vedno marsikje  velja, da se varnost in zdravje pri delu nanašta zgolj na tradicionalna tveganja  za okvare delav?evega zdravja, kot so poškodbe pri delu in poklicne bolezni  zaradi  mehanskih dejavnikov, v zvezi z elektri?no energijo, nevarnimi snovmi,  fizikalnimi in biološkimi dejavniki ter ekološkimi razmerami. V državah EU pa se  vedno bolj uveljavlja razumevanje tako imenovanih novih tveganj za okvare  delavcev, ki so bil odvisni od organizacije dela in sodijo med psihosocialne  obremenitve.
Da gre za obremenitve pri delu, ki jih evropski in slovenski  delavci najpogosteje omenjajo kot škodljive za njihovo zdravje, dokazujejo  periodi?ne 5-letne ankete Evropske fundacije za izboljševanje življenjskih in  delovnih razmer. Še ve?: rezultati so v primeru Slovenije bistveno slabši kot je  evropsko povpre?je !
 ?etrta anketa iz leta 2005, v kateri je bilo  anketiranih tudi 800 slovenskih delavcev med 30.000 iz vseh 27 držav EU, je  pokazala, da le 29 % evropskih delavcev meni, da delovne razmere škodujejo  njihovemu zdravju in kar 46 % slovenskih delavcev. Nadalje je anketa Dublinske  fundacije pokazala, da je stres, ki ga v Sloveniji še podcenjujemo, v resnici  eden najpomembnejših vzrokov za okvare zdravja slovenskih delavcev:  le 22 %  evropskih delavcev poro?a o stresu na delovnem mestu in kar 38 % slovenskih  delavcev! O ustrahovanju in nadlegovanju na delovnem mestu je v anketi poro?alo  5,1 % evropskih delavcev in kar 7,4 % slovenskih delavcev. Vtis je, da so ti in  drugi podobni odstotki o zdravstvenih težavah zaradi posledic dela za Slovenijo  v primerjavi z evropskim povpre?jem podvojeni. Predstavniki Evropske fundacije  so pred letom dni, ko so predstavljali rezultate ankete v Ljubljani, zaradi tega  izrazili presene?enje. 
Priznajmo si: Slovenija je dežela, kjer premalo  pozornosti namenjamo psihosocialnim obremenitvam na delovnem mestu in zato  pla?ujemo visoko ceno, ki jo je mogo?e opredeliti v odstotkih BDP! Celo  slovenski delodajalci v zadnjem ?asu priznavajo, da se velja previsoko bolniško  odsotnost z dela u?inkoviteje lotiti s prevencijo in promocijo zdravega na?ina  življenja in ne zgolj z represijo v obliki odtegljajev od pla?e zaradi bolniške  odsotnosti. Slednja namre? na dolgi rok ne daje želenih rezultatov.  
Statistika kaže, da je bolniška odsotnost najdaljša ravno v primerih,  povezanih z obremenitvami zaradi nasilja in nadlegovanja oziroma trpin?enja  (poljudno imenovanega mobbing). Ni? krajša ni bolniška odsotnost zaradi  novodobnega pojava izgorelosti na delu zaradi dela brez po?itka in nezdrave  storitvene naravnanosti. Ta bolezen sodobnega odtujenega sveta je vse bolj  prisotna tudi v Sloveniji. Psihosocialne obremenitve pa so tudi eden  najpogostejših vzrokov invalidizacije oziroma popolne izgube delovne zmožnosti  pri nas!
Stres je stanje, ki ga spremlja fizi?no, psihi?no ali socialno slabo  po?utje ali disfunkcije, ki izvirajo iz ob?utka posameznika, da ne zmore  izpolniti vsega, kar se od njega zahteva ali pri?akuje. Posameznik zlahka  prenese kratkotrajno izpostavljenost pritisku, ki lahko velja kot pozitiven,  teže pa prenese dolgotrajno izpostavljenost hudemu pritisku. Stres ni bolezen,  toda dolgotrajna izpostavljenost stresu lahko zmanjša u?inkovitost pri delu in  poslabša zdravje. Stres v zvezi z delom lahko povzro?ajo dejavniki, kot so  vsebina dela, organizacija dela, delovno okolje, slabo sporazumevanje itd.
Na  koncu vas želim informirati o dveh izjemno pomembnih sporazumih, ki so ju v letu  2004 in 2007 sklenili evropski socialni partnerji in pri tem je na sindikalni  strani aktivno sodelovala tudi ZSSS. 
Okvirni sporazum o stresu v zvezi z delom evropskih organizacij delodajalcev  in sindikatov je iz oktobra 2004 in v za?etku leta 2005 je ZSSS predlagala  njegovo obravnavo na Ekonomsko-socialnem svetu ter ponudila svoj predlog za  njegovo implementacijo v Sloveniji.  Kar štiri leta je preteklo, preden nam 23.  aprila 2008 na pobudo ZSSS na 166. seji ESS uspelo potrditi  vsaj njegov uradni  prevod. ?eprav je evropskim organizacijam delodajalcev jasno, da posledice  stresa škodijo ne le delavcu ampak tudi delodajalcu, se slovenske delodajalske  organizacije izmikajo kakršnikoli implementaciji sporazuma. Pri tem se ravnajo  po tistih delodajalcih, ki se ne odlikujejo z varnostjo in zdravjem pri delu in  odli?nostjo pri upravljanju s ?loveškimi viri. Nekateri se namre? še vedno ne  zavedajo, da je na svetovnem trgu najbolj konkuren?en delodajalec, ?igar  zaposleni so inovativni, vlagajo v izdelke svoje konkuren?no znanje in  spretnost. Delo, kjer delodajalec ne zna obvladovati stresorje na delovnem  mestu, tega ne omogo?a. Na sre?o odli?ni delodajalci tudi pri nas ravnajo  druga?e in ne ?akajo na dovoljenje delodajalskih združenj, da sistemati?no  obvladujejo stres na delovnem mestu.
Še dlje pa smo v Sloveniji od  implementacije drugega sporazuma evropskih socialnih partnerjev iz aprila 2007 -  Neodvisni okvirni sporazum o nadlegovanju in nasilju pri delu. Gre za pojava, ki  ga je v Sloveniji ve? kot drugje po EU in ki veljata za enega hudih vzrokov  stresa na delovnem mestu. Kljub temu, da je ZSSS storila vse za za?etek razprave  o njegovi implementaciji v Sloveniji, slovenski delodajalci ne kažejo  pripravljenosti za to. To marsikaj pove o slovenskih združenjih delodajalcev. Pa  tudi, da država ni vedno zgled dobrega delodajalca. Sindikalni zaupniki s terena  nas namre? obveš?ajo o pogostih pojavih mobbinga oziroma psihi?nega trpin?enja   delavcev v javnem sektorju in posebej v državni upravi. Zdi se, da je  ustvarjanje sovražnega delovnega okolja metoda srednjega mendžmenta, ?e ni kos  vodstvenim nalogam. 
Na ESS nameravam predlagati, da uradni  prevod evropskega sporazuma o obvladovanju stresa objavimo v Uradnem listu RS,  da tako omogo?imo splošno seznanjanje z njim. Naj omenim, da je Evropska  komisija oba sporazuma že sama prevedla v slovenš?ino in ga objavila v Uradnem  listu ES. ?as je, da se odpovemo pomislekom tudi na nacionalni ravni.
Toda  delo v ESS ne zadostuje. ZSSS bo pripravila usposabljanje svetov delavcev o  stresu, nasilju in trpin?enju na delovnem mestu. Tem pojavom pa posve?amo  prostor tudi v svojem glasilu in na spletni strani ZSSS.