Iskanje:
Napredno iskanje
|
Brskanje po kategorijah:
|
Magnetogram okrogle mize: Kakšne pokrajine potrebujemo? |
|
DR. STANE VLAJ: Z nami je tudi predsednik Državnega sveta in lahko s posvetom za?nemo. Namen tega, poudarjam, strokovnega posveta, je potrebno opozoriti na zaostajanje regionalizacije Slovenije, vzroke za to in pridobiti strokovne vidike, ki so bili v dosedanjem delu zapostavljeni ali premalo upoštevani. Pripravljen je tudi osnutek ugotovitev posveta, ki bo še dopolnjen na podlagi že pridobljenih pripomb in današnje razprave. Da bi bili ?im bolj racionalni, je tudi ?as za naše nastope dolo?en in Vam je gospod Hvala poslal tudi ustrezno informacijo. Vrstni red, kot je razviden tudi iz vabila, je, da ima najprej uvodni pozdrav mag. Blaž Kav?i?, predsednik Državnega sveta Republike Slovenije. MAG. BLAŽ KAV?I?: Spoštovane udeleženke in udeleženci današnjega posveta, spoštovani državni svetniki in vsa zainteresirana javnost, lepo pozdravljeni v dvorani Državnega sveta! DR. STANE VLAJ: Hvala lepa, gospod predsednik. Sedaj dajem besedo mag. Bracu Muši?u, ki je predsednik Društva Ob?anski forum. To društvo je eden od pobudnikov tudi za današnji posvet. Prosim. DR. STANE VLAJ: Hvala lepa, kolega Muši?. Po našem dnevnem redu sem sedaj na vrsti sam kot uvodni?ar, s tem, da bom seveda svoj uvod skrajšal, da bi imeli drugi ve? priložnosti za razpravo. Naslov mojega referata je »Pokrajine - pogoj za decentralizacijo Slovenije«. In kar na za?etku bi dal nekaj svojih morda malce ostrejših ugotovitev. Namre?, pokrajine so nujni pogoj za decentralizacijo Slovenije. Decentralizacija kot proces uresni?evanja na?ela subsidiarnosti je sicer moderna težnja, ki se dogaja v evropskih in izvenevropskih državah, se pri nas še ni za?ela. Uvedba pokrajin, za katero imamo sedaj ustrezno ustavno podlago, se vse bolj odmika ali, kot pravijo politiki, ni ve? prioriteta. Naša država nima jasno izdelane strategije in cilje v razvoju lokalnih torej ob?inskih in regionalnih oziroma pokrajinskih skupnosti. Ta strategija manjka. Naj povem, da je v obdobju, ko je lokalna samouprava spadala pod resor notranjih zadev, ki ga je vodil kolega Bohinc, tak strateški dokument bil pripravljen in je nosil naslov »Izhodiš?e za nadaljnji razvoj lokalne samouprave v Republiki Sloveniji«, kjer so bili opredeljeni nadaljnji poteki reforme lokalne samouprave v vseh petih sestavinah: teritorialnih, funkcionalnih, finan?no materialnih, organizacijsko upravnih in pravnih. Sedaj nam tak dokument manjka. Zaradi tega tudi mislim, da bi iz teh gradiv, ki so pripravljena za današnji posvet, in sicer iz ogromnega potenciala, ki ga imamo v razli?nih strokovnih študijah, analizah, ?lankih, da bi dokument lahko bil relativno hitro pripravljen. Pri tem bi morali upoštevati, po mojem mnenju, doma?e in tudi evropske vidike, zlasti pa tudi ugotovitve prvega monitoringa Sveta Evrope, ki je bil opravljen nad slovensko lokalno samoupravo v letu 2001. MAG. VLADIMIR BRACO MUŠI?: Hvala lepa. Ta moj prispevek se nekako oblikuje. Še vedno se prikazuje pod nekoliko razli?nimi naslovi, ampak mislim, da to ni bistveno. Jaz bi za danes porabil en univerzalen naslov, ki govori o tekstu ali o dejstvu novega ali morda celo zadnjega kroga opredeljevanja z regionalizacijo lokalne samouprave in državne uprave. Vlada koalicije desnih politi?nih strank v svojem, pred dobrim letom zaklju?nim mandatom, ni uspela uresni?iti zadane naloge in volilnih obljub v zvezi z uvedbo kakršnih koli pokrajin kot vmesne ravni samoupravljanja ali upravljanja med državo, ki kaže o?itne tendence centralizacije, in ob?inami, ki so vedno bolj številne in fragmentirane. Ni uspelo, ?eprav je bil ustrezno spremenjen sporni ?len Ustave, ki dolo?a ustanavljanje pokrajin, ki je že 1991 prepuš?al pobudi ob?in. Hkrati pa je prejšnja vlada, in morda delno tudi naslednja, dopuš?ala še nadaljnje drobljenje ob?in. Hkrati pa smo bili po letu 2004 in zlasti leto 2006 pri?a spodbujanja povsem iracionalnih potez navideznim zagovornikom nekaterih efemernih (?) povezav med ob?inami in namenskimi regijami. To je prišlo do izraza predvsem v centralnem delu Slovenije. V zadnji fazi teh razprav je v ob?inah in Državnem zboru ter v pripravah za »referendum« je bila izrazito degradirana stroka pri ?emer moramo poudariti zlasti ignorantski odnos do geografije in še posebej do regionalne in urbane geografije, do sociologije in še posebej do urbane sociologije, do prostorskega planiranja in še posebej do urbanizma in krajinskega planiranja ter oblikovanja, do komunalne tehnike ter ekonomike in še posebej do tistih vej ekonomskih znanosti in tehnik, ki nam pomagajo pri presojanju racionalnosti in prostorskega merila itd… In v takšnih okoliš?inah seveda ni bilo mogo?e identificirati in ovrednotiti vsebine in opravljanja drugih nalog na ravni bodo?ih pokrajin in novih nalog na državne uprave in na ravni ob?in oziroma lokalne samouprave, kot nepogrešljivih izhodiš? za boljšo organizacijo uprave na vseh ravneh, tudi v relacijah do organov komisije Evropske unije in njenega parlamenta. Na tem mestu bi postavil nekakšen moto, ki bi naj vladal temu mojemu razmišljanju, in sicer citat. Iz debate na cematorju (?) - evropski konferenci ministrov za prostorsko planiranje dne 12. 3. 1999 - približno takrat, ko smo imeli mi zelo mo?en krog nekih posvetov. Takrat so ministri rekli: »Regije kot celote lahko postanejo bolj kompetativne le, ?e so njihova naselja in mesta motorji gospodarskega razvoja.« To spoznanje na žalost pri nas, kljub temu, da je bilo prisotno v strokah že desetletja v Sloveniji, se je nekako porazgubilo. Novi sestav Državnega zbora in nova Vlada naj bi se skladno s koalicijskim dogovorom nemudoma lotila tudi naloge ustanavljanja pokrajin. Na novem za?etku pri?akujemo maksimalno in intenzivno angažiranje strokovnih in znanstvenih potencialov, ki naj svoj prispevek osredoto?ijo na ?im manjše število pokrajin oziroma šest, mogo?e najve? osem. Striktno upoštevanje sodobne in bodo?e vloge glavnih urbanih centrov in njihovih vplivnih ali gravitacijskih obmo?ij. Strokovni pojem je v Sloveniji prisoten že ve? kot 150 let, na katerega smo tudi v sedanji zakonodaji, ki ureja prostore, prakti?no pozabili. Gravitacijsko obmo?je mesta je namre? dolo?ljiva porcija zemljiš?, zemlje, nacionalnega prostora, da tako re?em, ki se veže na funkcije mest. Upoštevanje nove definicije mestnih in pomestenih obmo?ij, ki pomeni tudi celovitost metropol in priznanje realnega obstoja, somesti konorbacij (?) kot sestavine funkcionalnih urbanih regij. Spet pojem oziroma sintagma, ki je v dandanašnjih u?benikih to?no dolo?ena, ki je odvisna njena kvaliteta in obstoj od procenta aktivnega prebivalstva, ki v urbanem centru najde zaposlitev. Strogo dosledno revizijo meja in velikostjo ob?in ter dosledno upoštevanje racionalnih kriterijev za opremljenost ob?inskih središ? z osnovnimi izobraževalnimi, zdravstvenimi, socialno varstvenimi ustanovami, primerno prometno in drugo infrastrukturo. Koliko je to upoštevano v teh naših drobnih najnovejših ob?inah, vsi dobro veste. Ekonomiko obsega spet strokovna sintagma ali merila »economy escape« v vseh skoraj omenjenih dejavnostih ob?ine in bodo?ih pokrajin. Lastne vire financiranja ob?in pokrajin, kriterije vzdržnega razvoja in strokovna izhodiš?a za sanacijo relacijo degradiranega okolja - to bi naj bila osnovna izhodiš?a v tem trenutku. Ponoven za?etek strokovnih in popularnih razprav o pokrajinah terja vnovi?no pozornost definicijam regije v tuji in doma?i literaturi. Naslonil se bom na dve izjemni avtoriteti. Na doma?o in tujo: Charlesa Abramsa in Svetozarja Ileši?a. Znani profesor univerze Columbije in dolgoletni svetovalec Združenih narodov je 1964 leta v širših potezah orisal definicijo regije takole. Prvi?: »Bolj ali manj opredeljen kos zemeljske površine, posebej dolo?en z nekaterimi naravnimi prvinami ali klimatskimi pogoji.« Ali drugi?: »Obmo?je, prostor ali kraj bolj ali manj dolo?nega zna?aja, družbene ekonomske dejavnosti in ali problemov.« Tretji?: »Administrativna razdelitev nekega mesta ali kraja ali dežele.« Podobno je poudaril pokojni akademik Ileši? krajinsko fizioekonomi?nost. Njegovi izrazi in socialno ekonomski profil je njegov izraz, ?emur smo dodali administrativno bodisi koncesivno ali ob?insko delitev oziroma dolo?ilo. Po Abramsu se urbanist soo?a s katerim koli od naslednjih 9 vidikov regije. Teh ne bi našteval vseh, ker so v materialu iz?rpni in jasni. Vidi se velika izkušnja, mednarodna izkušnja predlagatelja, ki je jasno skozi Združene narode pomagal pri konsolidaciji in pri urejanju zlasti novih nastalih držav po svetu, ampak tudi pomembnih korektur v ostalih državah, že z vpeljanimi in drugimi administracijami. V mojem prispevku, kot je re?eno, morda ožji od interesa za pokrajine, ki ga je izrazilo naše Društvo Ob?anskih forum. O?itno opozarjam na povezanost regionalizacije države in prostorskega ter urbanisti?nega planiranja. Pri tem ne gre le za odraz dejstva, da sem sam urbanist, temve? prej za to, da dodatno utemeljim potrebo po regionalizaciji. Kajti dobrega urbanista brez regionalnega spektra preprosto ni. DR. STANE VLAJ: Hvala lepa kolega Muši?. Žal je zaradi službene odsotnosti odsoten dr. Marjan Ravbar, ki je pripravil prispevek. V naših ugotovitvah je en del njegovega prispevka vklju?en v osmo to?ko, ki si jo boste lahko ogledali, kjer govori tudi, da je treba skozi regionalno politiko in pokrajinsko zakonodajo vzpostaviti take mehanizme, ki bodo resni?no omogo?ali skladnejši razvoj znotraj pokrajine in bodo prepre?evali koncentracijo razvoja zgolj v njenem središ?u. Skratka, govori o subregijah in drugih interesnih povezavah znotraj velikih pokrajin, za katere se zavzema tudi avtor. DR. CIRIL RIBI?I?: Hvala lepa za povabilo in za besedo. Jaz bi na za?etku rekel, da ?estitam vsem k pripravi tega posvetovanja. Ni se lahko motivirati pri takšnih dosedanjih rezultatih. Jaz se kakšnih deset let nisem ukvarjal aktivno s tem vprašanjem, sem bolj pasivno spremljal, ampak moram re?i, da je zelo podobno tistemu, kar je bilo v preteklosti, tako da moram re?i, da je sre?a v nesre?i, ?e je nesre?a to, da nikakor ne pridemo do pokrajin, je sre?a v nesre?i to, da imamo tako zagnane, tako vztrajne, da ne re?em trmaste strokovnjake, kot so tisti, ki so pripravili današnji posvet. DR. STANE VLAJ: Preden dam besedo mag. Vilmi Milunovi?, pozivam vse udeležence, da v kolikor nameravajo razpravljati, da se vpišejo na te predvidene formularje, da bomo lahko organiziral potek te razprave. Nekateri so bili tudi že v naprej naprošeni, da se oglasijo v tej razpravi. Vilma Milunovi? v svojem prispevku Premoženje in financiranje lokalne samouprave med drugim pravi: »Osnovni namen uvedbe pokrajin je vzpostaviti institucije lokalne demokracije in zagotoviti u?inkovito upravljanje javnih zadev, ki so širše od lokalnega zna?aj. Razdelitev nalog in financiranja med sedanjimi nivoji oblasti in bodo?o pokrajino predstavlja osnovo u?inkovitega usklajevanja interesov in mobilizacije razvojnih potencialov, kjer bo osnovni namen doseganje povezovalne vloge pokrajin pri zagotavljanju hitrejšega razvoja u?inkovite ekonomske alokacije resursov in boljših pogojev bivanja v lokalnih sredinah.« Prosim, kolegica Milunovi?. MAG. VILMA MILUNOVI?: Spoštovani, lep pozdrav. Po?asi vendarle izgleda, da prevladuje prepri?anje, da pokrajine potrebujemo in tudi današnje sre?anje je pravzaprav odraz tega prepri?anja in teh namer in ?e jih potrebujemo, potem seveda jim dajemo ustrezno popotnico, tako, ki bo pokrajinam, kot bodo?im širšim lokalnim skupnostim, dala zagon, ne pa, da bodo predstavljale coklo v razvoju oz. dodatno finan?no, javno finan?no breme. V svojem prispevku želim izpostaviti nekatere ekonomsko finan?ne izto?nice oz. komponente, ki so osnova za uspešen proces pokrajinizacije oz. ustanavljanja pokrajin. Za u?inkovito izvajanje poslanstva lokalne note oblasti potrebujejo seveda materialno podlago. Ta se odraža v opredelitvi ustreznega premoženja, ki jim pripada in s katerim lahko samostojno upravljajo in razpolagajo in v zagotovitvi ustreznih finan?nih virov oz. samostojne finan?ne politike. Zato pravimo, da morajo imeti javne lokalne oblasti že ob ustanovitvi v osnovi opredeljeno premoženje, s katerim bodo razpolagale. To premoženje služi osnovni funkciji oz. izpolnjevanju osnovnega poslanstva lokalnih oblasti, zato je dr. Igli?ar to premoženje lepo poimenoval javno premoženje, kajti služi javnemu namenu, uresni?evanju javnega interesa. In seveda, zato je zelo pomembno, da je jasno, kako lahko te enote upravljajo s premoženjem in s kakšnim premoženjem upravljajo. Premoženje namre? predstavlja osnovno substanco, s katerim lahko pokrajine, pokrajinski organi uresni?ujejo osnovno poslanstvo, zagotavljajo javne službe. Pa ne samo to. Premoženje predstavlja lahko tudi zelo pomemben vir financiranja, ki jo omogo?a pridobivanje konstantnih dohodkov za izpolnjevanje poslanstva lokalnih skupnosti. Poleg premoženja pa morajo lokalne enote, ?e naj dobro funkcionirajo, imeti tudi ustrezno raven finan?ne avtonomije. S finan?no avtonomijo pojmujemo pristojnost in pravico lokalnih oblasti, da razpolagajo s samostojnimi finan?nimi viri, da lahko izvajajo samostojno finan?no politiko in da s celoto teh virov, s katerimi razpolagajo, vklju?no s svojim premoženjem, tudi samostojno odlo?ajo o tem, kako bodo to organizirane, kakšne finan?ne politike bodo izvajale in kakšna sredstva bodo uporabljale oz. porabljale. DR. STANE VLAJ: Hvala lepa. Zelo tehten prispevek, pod katerega se tudi jaz podpišem, zlasti v tistem delu, kjer je kolegica Milunovi?eva govorila o lastnih dav?nih virih. Kot veste, je v predlogu zakona o financiranju, ki pride v novem paketu, kdor ga je uspel videti, predvideno, da bi to zahtevo evropske listine uresni?ili v naslednjem mandatu, po vzpostavitvi pokrajin, torej se odmika v daljno prihodnost. DR. ALBIN IGLI?AR: Lepa hvala. Zelo na kratko bi nadaljeval tam, kjer je dr. Vlaj pravzaprav zaklju?il. DR. STANE VLAJ: Hvala lepa kolega Igli?ar. Zadnji uvodni?ar je mag. Miloš Sen?ur s temo zastopanosti interesov v ob?inah in pokrajini v slovenskem parlamentu po uvedbi pokrajin. V prispevku tudi pravi, da struktura našega parlamenta, da je že sedaj v relativno neposredni povezavi z obstoje?o lokalno samoupravo. Z dejansko vzpostavitvijo njene druge ravni pa bo razprava nujno ponovno šla v smeri predlogov za spremembo njegove strukture v tistem delu, ki ga sedaj predstavlja Državni svet. Prosim. MAG. MILOŠ SEN?UR: Hvala. Lep pozdrav. V svojem pisnem prispevku se bolj kot z vprašanjem kakšne pokrajine potrebujemo, ukvarjam z vprašanjem lokalne samouprave in znotraj nje seveda s pokrajinami kot bodo?im strukturnim elementom pri oblikovanju državne oblasti. V tem nastopu bi dal le nekaj poudarkov ali pa ugotovite izhodiš?, ki izhajajo iz pisnega prispevka. Morda najprej: Zakaj je lokalna samouprava kot strukturna sestavina slovenskega parlamenta? Razlogov je ve?. Že ?e pogledamo primerjalni pregled dvodomnih sistemov po svetu, vidimo, da je teritorialni princip prevladujo? princip pri oblikovanju drugega doma. Nadalje zaradi trendov, ki smo jim bili v preteklosti pri?a pri oblikovanju parlamentov, bodisi nekdanjega zveznega, bodisi republiških trendov, ki so bili v Slovenji še posebej opazni. Namre?, vedno ve?ja vloga lokalne skupnosti je bila na odlo?anju na državni ravni in nenazadnje zaradi ustavne zasnove, ki lokalno samoupravo opredeljuje kot eno bistvenih sestavin državne ureditve in seveda s tem v povezavi tudi, zlasti ?e imam v mislih Državni svet, kot bistveno sestavino pri oblikovanju predstavniškega organa, zlasti pri njegovem nadzorovanju in omejevanju, ?e ho?ete. Drugo izhodiš?e ali ugotovitev bi bila ta, da sta bila pomen in vloga dvodomnosti še najmanj problematizirana takrat, kadar dvodomni sistemi predstavljajo teritorialne enote, še zlasti to izrazito seveda v federacijah, ampak s procesi, o katerem govorimo tudi danes, procesi je regionalizacija, ki dobijo svoj višek pravzaprav v tako imenovanih regionalnih državah, pa je to še bolj o?itno in iz tega seveda izhaja naslednja ugotovitev, da je teh razlik pravzaprav ?edalje manj. So pa razlike povsod tam, kjer je na eni strani drugi dom parlamenta v relativno enakopravnem odnosu z prvim, veliko manj govora o morebitnih reformah dvodomnostih, o reformah drugega doma celo o ukinitvi drugega doma. Nasprotno pa je tam, kjer je drugi dom oz. neenakopraven, lahko bi rekli v podrejenem položaju s prvim domom, tam so seveda te razprave obsežnejše, pogostejše, pestrejše, tudi korenitejše. DR. STANE VLAJ: Hvala lepa. Zdaj sledi razprava. Prosil vas bi za kratke razprave. Na vrsti je najprej dr. Rado Bohinc, rektor na Univerzi na Primorskem in nekdanji notranji minister, ki sem ga že omenil v zvezi z lokalno samoupravo in takratnim projektom. Prosim. DR. RADO BOHINC: Hvala lepa za besedo. Najkrajše, mislim da gre pri pokrajinah za eminentno politi?no vprašanje. Mislim, da je stroka svoje povedala že ve?krat in gre preprosto za vprašanje, ali je Slovenija sposobna dogovora o tem, da preide na dvonivojsko upravljanje, o tem, da se del oblasti decentralizira in o tem, da se del dav?nih virov prenese iz državne na pokrajinsko raven. Preprosto, gre za to, ali je zrelost politike v Slovenije po 20-letnih razpravah o pokrajinah takšna, da se je opozicija sposobna dogovoriti s koalicijsko politiko o teh vprašanjih. Naj vam osvežim spomin. Vlada iz leta 2000 - 2004 je predložila dokon?an projekt pokrajin Državnemu zboru oz. je predložila v tem paketu ustavno spremembo 143. ?lena. Tedanja opozicija, kasnejša vlada, je prepre?ila dvotretjinsko ve?ino za sprejetje spremembe 143. ?lena. Vlada 2004 – 2008 je tisto spremembo 143. ?lena, ki jo je v prejšnjem obdobju kot opozicija prepre?ila, predložila Državnemu zboru. Uspela je s tem, dobila je pristanek takratne opozicije, današnje vlade, spremembe 143. ?lena. Ampak, ta ista opozicija, ki je sicer dala za pristanek za 143. ?len, je kasneje prepre?ila dvotretjinsko ve?ino pri zakonu o uvedbi 14-ih pokrajin. DR. STANE VLAJ: Hvala lepa. Vabim Stanko Setnikar Cankar, dekanjo Fakultete za upravo, sicer tudi ?lanico Strateškega sveta, da se vklju?i v razpravo. STANKA SETNIKAR CANKAR: Hvala lepa. Lep pozdrav. Glede na to, da sem po svoji osnovni izobrazbi ekonomistka, bi rada opozorila na ekonomske vidike ustanovitve pokrajin, pri ?emer ne smemo zanemariti ?asovne dimenzije. Ta ?asovna dimenzija je vpeta v ?as gospodarske krize in pa tudi globalizacije. Ne bi bilo prav, da ne bi v tej strokovni razpravi vendarle poudarili, da je v obdobju decentralizacije, kateremu je bila izredno naklonjena, pravzaprav vsa naša soseš?ina, vse ?lanica Evropske unije v ?asu od 2000 ali nekaj prej, vendar le sledilo eno nasprotno obdobje, bi celo rekli zopet centralizacije, kot posledica globalizacije. Ugotovili so, da nekatere pristojnosti, ki so jih v preteklosti delegirali na pokrajine, enostavno ne morejo biti ve? uresni?ljive ne dajejo zadovoljivih rezultatov, ker so problemi recimo izgubljanja delovnih mest, reševanje nekih strukturnih vprašanj tako pere?i, da so se vrnili nazaj na nivo države. Drugi, spet ekonomski, vidik pa je, ta kaj želja po decentralizaciji legitimna upravi?ena pomeni v pogojih ekonomske krize (?). Nikakor se ne zavzemam za to, da bi se zaradi teh konkretnih razmer ustavil proces decentralizacije, nasprotno. Mislim pa, da moramo resni?no biti pozorni na naloge in pristojnosti, ki bi jih imeli namen prenesti na nivo pokrajin. Naša soseš?ina, severna Evropa, namre? prenaša nekatere pristojnosti nazaj na države, recimo zdravstvo, zaradi enostavno pomanjkanja virih (?) manjših nižjih enot, da bi zagotavljali enake standarde za vse prebivalce na teh vitalnih podro?jih. To se pravi, da moramo našo razpravo o decentralizaciji, o uvedbi pokrajin umestiti v prostor, umestiti v sodobne tokove v Evropski uniji in predvsem, preden bi prišli z nekim predlogom, odgovoriti na vprašanje, katere pristojnosti prenesti na pokrajine. Tukaj bi rekla, da izkušnje nekaterih držav kažejo, da so dolo?ena podro?ja, ki jih države, ki so bile izredno naklonjene recimo decentralizaciji, privatizaciji itd. in nikoli niso prenesle na nivo pokrajin, nikoli niso prenesle na nižje nivoje, ampak ohranile na nivoju države. Torej, gre za ekonomske kriterije. V okviru razprav strateškega sveta smo vendar le zavzeli stališ?e, da bi te predlagane pristojnosti podprli z analizo stroškov in koristi ob prenosu na nižji nivo in isto?asno to naredili ob predlaganem sistemu financiranja. Mislim, da ne smemo ponoviti iste napake, kot jo kaže razvoj lokalne samouprave, ker menim, da je eden od pomembnih razlogov, motivov za predlaganje nastanka novih, vedno manjših ob?in, tudi izjemno benovalenten sistem financiranja, ki pravzaprav nagrajuje nove nastale ob?ine s finan?nimi viri, ki jim lahko morda relativno ali pa celo absolutno izboljšujejo finan?ni položaj. To se pravi, tudi sistem, predlagani sistem financiranja, bi moral biti v tem pogledu konzervativen, ne zagotavljati boljših finan?nih možnosti, ki bi spodbujale drobljenje in nastajanje majhnih šibkih ob?in. Torej, potreben pogoj je decentralizacija, je vlaganje vseh naporov za to, da kon?no pridemo do pokrajin. Ampak, zadosten pogoj pa je, da smo zelo konzervativni in argumentirano opozorimo na prednosti. Recimo, da so to koristi in pomanjkljivosti. Recimo, da so to stroški pri prenosu dolo?enih nalog. Mislim, da je bilo v razpravi in v predstavitvah nekajkrat poudarjeno, da neke naloge prav gotovo sodijo zagotavljanjem infrastrukturnih pogojev, je verjetno eno od njih že pri storitvah javnega sektorja, kot je zdravstvo, kot je visoko šolstvo pa se seveda zastavlja zelo upravi?eno vprašanje, ali je res v imenu tako imenovane konkuren?nosti prenesti to na nivo pokrajin in s tem tvegati pove?evanje razlik v dostopu in v kakovosti teh storitev. Hvala lepa. DR. STANE VLAJ: Hvala lepa za zelo tehtna opozorila. Zdaj vabim k besedi prof. Ivana Kristana, ki je bil tudi dolga leta predsednik Državnega sveta, profesor ustavnega prava na Pravni fakulteti, in sicer zelo aktiven tudi pri Ustavi glede dolo?b, ki žal niso bile sprejete o regionalizaciji. Prosim. DR. IVAN KRISTAN: Po tem, kar je bilo re?eno, vidite lahko dosti zgodovinskih spominov. In eden od spominov je vezan pravzaprav na za?etek ustanavljanja ob?in. Ko sem bil predsednik Državnega sveta, je bil Državni svet pred dilemo, ali dati veto na Zakon o ustanavljanju ob?in. Mi smo v Državnem svetu takrat zastopali stališ?e, da je treba pred ustanovitvijo ob?in in pokrajin raz?istiti dvoje vprašanj. Pristojnosti ob?in in pristojnosti pokrajin in financiranja ob?in in financiranja pokrajin. Mi smo takrat zastopali stališ?e, da je to isto?asen proces, ki ga je treba raz?istiti. In takrat so nekako pritisk izvajali na Državni svet (?). Mislim, da sva bila s kolegom Plutom nekako med zadnjimi, ki sva zagovarjala, da damo veto na zakon in vprašanje, kako bi se stvar iztekla. Ampak, potem so rekli, naj vendar nekoliko bolj državotvorno usmerimo Državni svet in smo šli državnotvorno ter nismo dali veta in stvar je pripeljala do tega, kar imamo zdaj. Razdrobljenost države. in prej je gospa dekanica govorila, da v bistvu sedanji sistem financiranja stimulira drobitev države, stimulira ustanavljanje majhnih ob?in. Ker nimamo nobenega parametra, ki bi ustavil to noro drobljenje, ker nimamo tistega, kako bi rekel: »Evo, izvolite. Toliko damo za ob?ino, kar pa ho?ete ve? pa prosim izvolite sami financirati.« Skratka, te zapore ni. Mislim, da zakon ima pravzaprav tudi drugo hibo. Namre?, zakon ima število ob?anov 5.000, ampak ta kriterij je postal nepomemben kriterij. Prej je kolega Igli?ar govoril o tem. Izjema od 5.000, izjema je postalo sedaj pravilo. Jaz ne vem, koliko je teh 5.000. Skratka, to je moj zgodovinski spomin. Meni je po svoje žal, da je takrat Državni svet popustil, da smo odstopili od te zahteve, da moramo imeti raz?iš?eno vprašanje financiranja in pristojnosti tako za ob?ine kot za pokrajine. Ampak to je zgodovina, to je ena od zamujenih priložnosti, kot je kolega Ribi?i? prej govoril. V zvezi z ustanavljanjem pokrajin me pravzaprav tudi vznemirja že drugo vprašanje predstavljanja zdaj teh interesov. Prej je mag. Sen?ur govoril o tem. Jaz za sebe se ves ?as, odkar je govora zdaj o ustanavljanju pokrajin, zavzemam za to, da ne bi z ustanovitvijo pokrajin pravzaprav enostavno pometli s sedanjo prakso drugega doma, to se pravi Državnega sveta, da torej ne bi šli zdaj enostavno, da se z ustanovitvijo pokrajin uvede nov sistem predstavništva, samo teritorialno predstavništvo. Jaz sem zelo mo?en pristaš interesnega predstavništva in moram re?i, da sem v tej svoji akademski karieri izredno veliko deloval na problematiki dvodomnosti, na teoriji dvodomnosti, in sicer predvsem primerjalno pravno in moram re?i, da je, kar se mojih izkušenj ti?e, da je bil na mednarodnem nivoju vedno zelo mo?an interes za naš model dvodomnosti, se pravi za interesno predstavništvo kot dopolnilo strankarskega oz. politi?nega predstavništva. Ta interes je bil prisoten na tem teoreti?nem nivoju. Dobro je, se mi zdi, da je na tem nivoju se stvar ohranjala tudi v naslednjih mandatih. Tako ima tudi sedanji predsednik Državnega sveta na tem podro?ju dosti izkušenj in uspeva pravzaprav uveljavljati to idejo, da je drugi dom takšen, kot je interesno predstavljen, da je zelo interesanten kot dopolnilo, kot korektiv strankarsko sestavljenega prvega doma. Tako, da v tem pogledu bi se jaz zavzemal, ?e je kje možno kaj dose?i, kakšen sporazum, ko se bo govorilo o tej strukturi bodo?ega drugega doma, da bi ohranili pluralno strukturo drugega doma, da ne bi rekel zavrgli. Mi imamo sedaj pet strukturnih elementov v Državnem svetu in teritorialno predstavništvo je najmo?nejše sedaj 22 od 40 ?lanov Državnega sveta. Je že sedaj pravzaprav težiš?e na teritorialnem in po mojem bi lahko to razmerje ostalo v prihodnjem drugem domu. Kakorkoli se bi sedaj spreminjalo, bi jaz apeliral, da se ta pozitivna izkušnja, naša pozitivna izkušnja Državnega sveta ne bi sedajle zavrgla, ker Državni svet dejansko je skozi svojo prakso uspešno dopolnjeval delo Državnega zbora, s tem, da je v razli?nih prilikah uveljavil veto in tako naprej, da so delovna telesa Državnega sveta izredno pozitivno dopolnjevala tudi delo Državnega zbora itn. Skratka, eno je moj zgodovinski spomin, ki ni? ne pomaga. Jaz pravzaprav samo obžalujem, da nismo takrat uspeli uveljaviti ta koncept, da bi raz?istil pred sprejemom zakona tudi pokrajine. Drugo pa je moje zavzemanje za to, da ostane v prihodnjem drugem domu, ko bodo pokrajine, da bi tudi element strukture, te pluralne strukture ohranil. Hvala lepa. DR. STANE VLAJ: Hvala lepa. No, seveda imam tudi jaz zgodovinski spomin. Moram re?i, takrat v vladni službi za lokalno samoupravo, ki sem jo vodil, smo bili tudi pod velikimi pritiski in tudi zahtevami Ustavnega sodiš?a, da je treba najprej izvršiti teritorialno reformo, preoblikovati slovenske ob?ine v manjše ob?ine. Zato je bil takrat podaljšan tudi mandat tedanjim ob?inskim skupš?inam za pol leta in takrat je bil strokovni predlog za 153 ob?in po tedaj veljavnih kriterijih. Državni zbor 20 predlogov strokovnih ni akceptiral in je ustvaril 11 tako imenovanih piš?ancev. Takrat se je za?ela zgodba majhnih ob?in, ki jo je nadaljevalo tudi Ustavno sodiš?e z odlo?bami, zlasti s tisto, da jo je treba z enakim ….. (nerazlo?no) kot za takratne ob?ine obravnavati tudi nove zahteve za ob?ine. Ti kriteriji so se ves ?as spreminjali, tudi po zaslugi dveh politi?nih strank, tako da so ?im bolj olajšali nastajanje novih drobnih ob?in, ki so, kot je povedala kolegica Setnikarjeva, pa? imele zelo benovalentno financiranje. Ustvarimo, še v ste?aj ne moremo iti, bo že država poskrbela za nas. Situacija je takšna, da danes ob?ine prejemajo 80 % sredstev iz državnega prora?una, da to pomeni nekaj ?ez 5 % bruto doma?ega proizvoda in da lokalna javna poraba pomeni v celotni javni porabi nekaj ?ez 12 % celotne javne porabe. Skratka, ti pritiski so bili izjemno mo?ni in stroka je bila marsikdaj tudi potisnjena popolnoma v kot. En dan je bilo treba pisati argumente za Lovrenc na Pohorju, kontra drugi dan je bilo treba napisati argumente za Lovrenc na Pohorju. Podobno se je dogajalo tudi v nadaljevanju teh valov nastajanja novih ob?in, kar je poimenoval v enem svojih zna?ilnih prispevkov kolega Šmidovnik, kot ta nori vrtiljak. Upajmo, da tega ne bo pri pokrajinah. DR. IVO LAVRA?: Lep pozdrav. Hvala. Naj se predstavim. Jaz sem menda edini profesor za regionalno ekonomiko v Sloveniji. Sodelujem tudi z dr. Poga?nikom pri projektu funkcionalnih regij itn. Jaz imam na primer skupino podiplomskih študentov, imamo tudi predmet na podiplomskem nivoju, tako da imamo priliko pravzaprav za brain storming za analizo teh idej o pokrajinah in tako naprej, malo bolj detajlno, tako da nekatere osnovne poudarke bi tukaj posredoval. Kot smo ugotovili, moram re?i, da se v veliki meri strinjam z dr. Sitnikarjevo, mi je pravzaprav dve osnovni poanti pobrala, ki sem ju mislil povedati. O?itno ekonomisti podobno razmišljamo in dosedanji projekt ustanavljanja pokrajin je bil mogo?e premalo interdisciplinaren. Malo preve? so verjetno pravniki vodili vso zadevo, tako mogo?e iz tega se ni dalo prav izluš?iti nekih resnih materialnih koristi ustanavljanja pokrajin, razen bolj takih filozofskih, decentralizacija, demokracija itn. Ampak, ljudje želijo nekaj, da tako re?em, konkretne efekte od tega in tako, da tudi delim predlog dr. Setnikarjeve, da predvsem manjka v vseh teh dosedanjih osnovah neka cost-benefit analiza, torej analiza stroškov in koristi ustanavljanja pokrajin, se pravi dejansko, da se, ker ta projekt danes zgleda, ni opredeljivo slovenski javnosti, zato ker so te koristi premalo definirane (?). Jaz verjamem, da bi bile pokrajine potrebne, ampak jih je treba ?isto opredeliti po posameznih funkcijah, po posameznih pristojnostih, kaj bi ljudje od tega imeli in gotovo je tukaj, so take stvari na podro?ju infrastrukture, neke ceste, prenifikacija (?), ne vem kaj, kar gotovo zahteva nek regionalni nivo. Potem je podro?je urejanja prostora. Mislim, da bi bila odli?na prilika, da bi se pravzaprav dosedanja dvotirnost, tukaj, da se prostorski akti sprejemajo v ob?inah, ki so premajhne, da bi bile sposobne prostorske akte delati, na drugi stani da se dopisujejo glede gradbenih dovoljenj, da to ima pa država in vse skupaj povzro?a nek neu?inkovit sistem, da bi se to recimo na nivoju pokrajin lahko lepo reševalo in pa zlasti ta problem, da te projekti, ki se prijavljajo, ne samo za denar Evropske unije, ampak sploh za razna sredstva. Namre?, predlog dr. Bohinjca ne rešuje tega, ?e pa prenesemo odlo?anje na regionalne razvojne agencije, je še zmeraj problem v tem, da te regionalne razvojne agencije, da se morajo vse ob?ine strinjati. Se pravi, da se neki razvojni program sprejme, to pomeni, da vsaka ho?e dobiti svoj koš?ek kola?a in namesto, da se ve?insko odlo?a na nivoju pokrajine, se pa? odlo?a tako, da vsak dobi svojo cestico in tako naprej. Ti projekti enostavno ne morejo biti ekonomsko u?inkoviti, tako, da zato rabimo pokrajine in zato ni v celoti rešitev, da se to samo prenese nekatere pristojnosti na regionalne razvojne agencije. Jaz mislim, da smo. No, torej pri teh stroških in koristih je tako, jaz mislim, da stroški, o?itno se kaže, da se bodo stroški v vsakem primeru, administrativni stroški pove?ali, kljub temu, da bi poskušali z nekimi zakoni recimo to zavirati. Jaz mislim, da smo ugotovili cel kup nekih razlogov, zakaj bi uvajalni stroški in tako naprej, da se bodo stroški gotovo pove?ali, se pravi edini, edino, kar moramo, da tako re?emo, zagotoviti, je to, da se koristi še bolj pove?a kot stroški. Javne storitve morajo biti u?inkovitejše. Mislim, da se marsikaj, da ves ?as zamujamo pri nekaterih zadevah, kjer bi lahko, da tako re?em, že zdaj neko nogo med vrata postavili za pokrajine. Na primer, ko se debatira, ko je zdaj ravno Državni svet tukaj, mislim, da veto na zakon o Skladu kmetijskih zemljiš? in gozdov, tukaj se zdaj pulijo za plen za zemljiš?a, država in ob?ine. Zakaj pa ne bi bilo to neka premoženjska podlaga za pokrajine, ker vemo, da ta sklad slabo dela, tu so poro?ila Ra?unskega sodiš?a itn. Dobro, zdaj jih ni, ampak, da tako re?em, neko klavzulo bi se pa lahko v te zakone dalo, da bi lahko bila to neka podlaga za pokrajine. Torej, ne gre samo za dohodke, gre tudi za premoženje, ki bi ga pokrajine, ?e so, da tako re?em, neki avtonomni nivo neke samouprave, verjetno tudi neko premoženje mora biti. Zdaj mislim, da dejansko, da pravzaprav nima smisla iti v projekt pokrajin, ?e ni avtonomije virov. Jaz se strinjam s tem, da je to, kar je tudi dr. Setnikarjeva rekla, da je ta motivacija za drobljenje vgrajena v sedanji sistem financiranja ob?in in ?e bomo to isto napako naredili pri pokrajinah, se pravi, da ne bom te avtonomije opredelil kot centralno podlago za pokrajine, se pravi, da v osnovi razpolagajo z lastnimi sredstvi in da ob tem morajo zagotavljati svoje funkcije in nima smisla, da v pokrajine gremo. To je najbolj enostavno, ?e nekomu re?eš: pristojnosti ti ni treba izvrševati. Tukaj ti bomo gledal skozi prste, tudi ?e prostorske akte ne uspeš pravo?asno narediti, ni? hudega. ?e ti bo pa zmanjkalo denarja, ti bo pa država dala. ?e bi bilo tako, bi želel vsak imeti prste vmes pri razporejanju javnega denarja in je vgrajena motivacija za drobljenje. Podobno se nam ne bi smelo zgoditi pri pokrajinah. ?e so isti mehanizmi vgrajeni tudi v zakonsko podlago za pokrajine, potem je bolje, da jih nimamo. Mislim, da to sklicevanje, da politi?na volja na terenu za 14 pokrajin in tako naprej v bistvu ta politi?na volja. Jaz v to politi?no voljo kaj dosti ne verjamem. Jaz mislim, da politi?na volja izvira iz tega, kakšni so ti okviri. ?e re?eš: država bo solidarno pokrivala stroške, jasno, da bo politi?na volja, da bo ?im ve? pokrajin. ?e boš pa rekel: te naloge boste morali izpolniti, ni? kaj dosti denarja dodatnega ne bo, bo pa politi?na volja na terenu druga?na. Najprej je treba te okvirje o pristojnosti in o financiranju jasno definirati in potem vprašati za politi?no voljo in potem bomo mogo?e lažje dosegli politi?ni konsenz, kot da, ker tako ob motivatorjih. ki silijo, ki motivirajo v drobljenje, iskati konsenz. Torej, dejansko ti stroški, ne samo da se bodo stroški, administrativni stroški pove?ali, ampak tudi problem je to, da se te stroški, da se najprej pove?ajo stroški pa potem u?inki, se pravi, da je neki time leg se pravi sedaj v krizi. To ni najbolj primeren trenutek za ustanavljanje pokrajin, zato ker reformni u?inki bodo, jaz mislim, pomembni in veliki, ampak so malo bolj dolgoro?ni, kot stroški, ki nastanejo takoj. DR. STANE VLAJ: Hvala lepa. Imamo še dva razpravljavca. Na vrsti je mag. Milan Štruc. Izvolite. MAG. MILAN ŠTRUC: Hvala lepa. Spoštovani, prepri?an sem, da bo vprašanje, kakšne pokrajine potrebujemo, dejansko razpravo razširilo tudi na druga vprašanja, vsaj upam tako. Globoko sem prepri?an, da organiziranost države Slovenije zahteva bistveno bolj poglobljeno razpravo o celotni organizaciji, ne samo o teh pokrajinah. Zakaj? Mi smo trenutno organizirani tako, da imamo preko 1.000, precej preko 1.000 krajevnih in kvartnih skupnosti, imamo precej preko 200 ob?in imamo precej preko 60 upravnih enot in seveda na vrhu vsega tega imamo državo, ki je bližje francoski in pa nemški organiziranosti, kot pa mogo?e organiziranosti držav kot npr. Luksemburga, Malte in podobno, kar nam bi bolj ustrezalo. Zato mislim, da je prav, da se ta razprava razširi tudi na druga tematska podro?ja, da se celotna organiziranost preveri tudi cost benefit analizo, ne samo ta projekt, ampak celotna organiziranost, da se preveri s cost benefit analizo, se pravi ob stroškov in koristi. Ta analiza seveda ne pomeni samo materialnih stroškov, ampak gre v to, da se tu vrednotijo nematerialne dobrine in prednosti v primerjavi s tistimi stroški, ki se pojavljajo in s prednostmi. Pomemben premik v to smer bi pomenilo, ?e bi evropsko listino lokalne samouprave uveljavili v državi. Namre? zahteva, da se morajo ob?ine samofinancirati, kot je bilo že prej re?eno, da je upravljanje ob?ine druga?no, kot pa je trenutno, bi sigurno prispevalo k temu, da se pospeši povezovanje regionalno povezovanje ob?in in jih prisili v to, da gredo v tiste projekte, ki so na skupni ravni bolj racionalno organizirani. Mislim, da je bila ideja dr. Bohinca, da se gre isto?asno tudi iz spodnje strani v organiziranja regionalnih organizacij, bistveno bi pospešila cel projekt in pokazala kakšni so interesi za 1,3 ali pa 14 ali kolikor pa? teh pokrajin. Mi smo organizirani res tako, da nam materialna baza se lahko zmanjšuje in organizacijska bremena se pove?ujejo, to verjetno ni izhod iz trenutne situacije. Kdo bo lahko nosil to breme, to ogromno breme, ki se pojavlja na to materialno bazo, ki je še ostala, kar je še ostalo kar smo še imeli? Po nekih podatkih so uspeli, ali pa smo uspeli državo zadolžiti za dvakrat toliko kot je bila Jugoslavija zadolžena leta 90. Prav, ampak dajmo vsaj naprej delati tako, da se to breme ne bo pove?evalo, zato mislim da je razkosanje Slovenije na te regije enostavna montaža na obstoje?o strukturo, ne bo koraka v pozitivni smeri, ampak da dejansko zahteva celotno organiziranost pospešenost in globoko presojo organiziranosti v smeri boljše in u?inkovitejše organizacije države. Hvala lepa. DR. STANE VLAJ: Hvala lepa. Na vrsti je še Vladimir Stres, kar prosim. izvolite VLADIMIR STRES: Najlepša hvala. Kar veliko ljudi je že odšlo. Lokalna samouprava, na nekaj bi vas bi rad opozoril, zame je apoliti?na skrb za nadstandard. Dajmo se spomniti, kaj sploh je samouprava. Morda za nadstandard šolstva, okolja, kulture, infrastrukture, podpora zaposlitvenim in drugim projektom in tako naprej. Skratka, razbremenjuje centralno oblast lokalna samouprava in obenem je zelo mo?an korektiv politike. Ljudje se pa? združujejo, zato da bi nekaj dosegali na obmo?ju neke sklenjene regije. Saj ni nujno, da je regija ravno taka, lahko je malo druga?na. Pustite ljudem, naj jo dolo?ijo sami. A morate res o vsem razpravljati? 18 let, pravite, da ste glodali, saj slišimo, ne morete doglodati, tudi no?ete. Zakaj je v Ljubljani 180.000 avtomobilov vsak dan? Zato, ker je to center, zato, ker smo še vedno v centralno planskem sistemu pod narekovanji. Pa?! Regionalizacija bo zelo razbremenila in tudi postavila nas bo tja, kamor po ustavi sodimo v demokracijo. Skratka, trdem. Lokalna samouprava gradi v na prejšnjem zaupanjem volivcem. Torej jim ni? ne dolo?a decidirano, ampak indikativno, pa? samo okvire dolo?a. Npr. re?e 4 – 14, 5 – 14 pokrajin imate lahko, zdaj pa župani: zmenite se. Naredite jih! A oni ni? ne vedo? Poglejte, na eni strani imamo dve ustavni kršitvi, na eni stani so župani seveda, kot verjetno veste, del izvršne oblasti, ampak oni so tudi poslanci. Vau, poslanci in obenem so zakonodajno telo in izvršilno telo. Vau. To je možno pri nas. In drugo, na drugi strani pa so župani temelj regionalizacije in so podcenjeni in premalo upoštevani. In to je zopet kršitev Ustave. Se je regionalizacija in samouprave, samoupravna lokalna skupnost je zapovedana v Ustavi. To je treba narediti. Takoj! Ker Ustava tako ho?e in je to skladno z vsemi ustavnimi ?leni demokracije, republika, respublika, javna zadeva itn. a ne? Skratka, pravim, da je 18 let razprav in teh driblingov, ki smo jih prej slišal, zelo natan?no so povedal, enkrat za enkrat proti je le izgovor za ohranjanje centralizacije, ki je seveda prikrita. Torej poglejt, kako se bodo župani najverjetneje odlo?ali, morali bodo poslušati volilce in seveda državni svet lahko naredi posvet županov na to temo. Kaj pa bi oni naredil? Gorenjska, Dolenjska, Štajerska, Primorska, Notranjska, Prekmurje, ja logi?no da bodo šli na zgodovinska dejstva in tudi ?e bo kaj širše, kaj manj pravim, država dolo?i finance, ki so bile lepo predstavljene, kaj so neposredne, izvirni dohodki, to morajo imeti, postavi jim zahteve, recimo od 5 – 14. Zmenite se! Ampak del sredstev boste morali združevati med ob?inami samimi, ?e jih ne boste združevali, pa? ne boste mogli dolo?enih stvari ugotavljati. Torej dolo?enih nadstandardov zadev, ki si jih želijo. Skratka, trdim da so pokrajine živo tkivo, tudi ?e kakšna kasneje nastane, tudi ?e se kakšna kasneje združi, ni problem. Oblast se ne bo nikoli poenotila kakšno podstat ho?e, saj želi uveljaviti na?ela oblasti, ki pa je v popolnem nasprotju s procesi decentralizacije. Država torej dolo?a minimum in maksimum, kot sem že omenjal, in zagotovi predvsem te finan?ne vire. Torej, samo na splošno, oni pa naj se zmenijo, seveda v Državnem svetu, ki s tem dobi dodatno funkcijo, svoje potrebnosti, da obstaja še v naprej. Lahko je Državni svet seveda pol pol, interesna skupnost in pokrajinska. Lep dan. Vladislav Stres. DR. STANE VLAJ: Hvala lepa. Besedo ima gospod Darko Fras, predsednik komisije za lokalno samoupravo v Državnem svetu. Prosim. DARKO FRAS: Hvala lepa za besedo, dr. Vlaj. Lep pozdrav vsem, spoštovane dame in gospodje. Glede na to, da že kar nekaj ?asa tole poteka, bom poskušal skrajšati nekaj teh svojih misli, ampak vendar le tudi skozi razpravo smo bili nekoliko, ?e lahko tako re?em, tako izzvani, ampak naj takoj poudarim. Jaz bi danes tukaj iznesel nekaj svojih osebnih misli, da ne bi potem bilo kakšnega nesporazuma. Torej, ne predstavljam zdaj v tem trenutku stališ? Državnega sveta, da ne bo narobe razumljeno, ampak vendarle. Torej, na kratko. Mene veseli, ker pravzaprav zdaj že dva mandata nekako poudarjamo, in zlasti tudi v politiki, ?eprav ne toliko v stroki, mislim, da se ve? ali manj strinjamo, da pokrajine potrebujemo v Sloveniji. ?e se osredoto?im na vprašanje današnjega posveta, bi lahko strnil v en stavek, da prav gotovo pokrajine, ki bodo seveda imele tisto svojo kriti?no maso, tiste osnovne potenciale ali so to ekonomski, kadrovski in drugi potenciali, da bodo seveda sposobne se soo?iti z izzivi, s katerimi se danes soo?amo kot družba in seveda, da ne zahajam in polimiziram o velikosti številu in tako naprej. Prav gotovo bo to nekje vmes med 3 in 14. To so seveda skrajnosti, ki verjetno imajo tudi predvsem druge u?inke in vplive, ki seveda ne gredo toliko v to smer. Opozoril bi samo še tudi na to dejstvo, da zgodba o pokrajinah in teh modelih danes tudi 12.,14. pokrajin ima seveda svojo zgodovino, dolgo zgodovino, je ne bi ponavljal, ampak vendarle izhajali smo že v zadnjem obdobju, ?e temu tako re?em, iz dvanajstih statisti?nih regij, iz potem dvanajstih razvojnih programov, regionalnih razvojnih programov itn. in seveda danes zlasti tisti, ki delamo v praksi, tudi sam sem župan ene izmed ob?in, težko izstopamo iz tega konteksta, tako da to je potrebno razumeti, se pa sam globoko strinjam z vsemi tistimi razpravljavci, ki so poudarjali, torej tako stroškovno, organizacijsko ali pa splošno ekonomsko in splošno u?inkovitost bodo?ih pokrajin in zdaj, ?e me vprašate, kakšne morajo biti pokrajine, predvsem razvojne manj upravne in administrativne in seveda to je zdaj tisti izziv pri oblikovanju teh pokrajin, pri oblikovanju vsebin in nalog. Mislim, da se danes predvsem osredoto?amo ali preve? osredoto?amo na upravno organiziranost, administrativno upravne naloge pokrajin, manj pa seveda na te razvojne naloge. Velik izziv pri tem ostaja tudi vprašanje dvotirnosti, vzporednosti torej organizacije državne uprave in pokrajin. ?e želimo narediti nekaj na racionalizaciji in na boljši, ?e ho?ete, tudi na koordinaciji upravnih administrativnih in pa razvojnih nalog, jaz menim, da je nujna združitev teh nalog ali pa jih iz prakse, da ne bom predolg. Danes se nam velikokrat dogaja, da nekdo, ki skrbi samo za upravni vidik nekih nalog, vidi sto in sto preprek in nekdo, ki ho?e realizirati cilj ali pa politi?ni cilj. Seveda ga bistveno težje realizira tudi zaradi tega, ker recimo dva subjekta gledata na nek problem samo iz pravnega administrativnega vidika, seveda drug subjekt pa iz tega razvojnega vidika ali pa u?inkovitost. Naj zaklju?im to zgodbo okrog tega, kakšne naj bi bile te pokrajine. V bistvu se mi zdi ravno to klju?no, da dobijo ti razvojni subjekti, kot je bilo danes omenjeno, razvojne agencije sveti regij, niso sposobni u?inkovito izvajati teh programov, ne samo zaradi tega, ker nimajo ustreznih pristojnosti inštrumentov v rokah, ampak nenazadnje tudi ni politi?ne subimnitete, ni organa, ki bi prevzel odgovornost za stanje o pokrajinah. In to je ta temeljni problem, ki ga tudi ne razrešujemo, ?e prenašamo pooblastila in naloge na nekatere subjekte, ki seveda ne morejo prevzeti te politi?ne odgovornosti za stanje posameznih regij. In za konec, ko govorimo, tudi jaz se strinjam, zasledujemo cilje subsidiarnosti decentralizacije, ampak ko govorimo o tem, o Sloveniji, moramo zadevo oz. koristno bi bilo zadevo relavitizirati. Nas je samo 2 milijona in ni vseeno, ?e na enak na?in pristopamo k reševanju tega problema subsidiarnosti in decentralizacije v Sloveniji, je na tem nivoju, kot ?e to primerjamo z eno Francijo, Nem?ijo itn.. Tako, da seveda ta proces decentralizacije ima svoje relativne meje in tega se moramo predvsem pri nas zavedati in za konec, ker smo bili nekoliko izzvani oz. to vprašanje zastopanje lokalnih interesov v povezavi z Državnim svetom. Jaz menim, danes je bilo tudi tukaj že omenjeno, da ima lokalna samouprava velik pomen in tudi vlogo, ne samo v postavi, ?e ho?ete, de facto pa dejansko v življenju. Na koga se ljudje najve? tudi obra?ajo konec koncev. Najprej na ob?ino in na župane in tukaj se mi zdi klju?no vprašanje zastopanja lokalnih interesov na državnem nivoju, pa ?e ho?ete konkretno v tem primeru tudi v zakonodajni veji oblasti. Zdaj imamo to zadevo po mojem mnenju urejeno neprimerno ali celo nekonsistentno, ko govorimo torej o možnosti združitvijo župana in poslanca, po drugi stani, ko govorimo o majhni vlogi in vplivu Državnega sveta ali pa nekonstruktivnem med Državnim svetom in Državnim zborom v procesu sprejemanja zakonodaje. Seveda bi bila pa še slabša varianta, da pravzaprav onemogo?imo županom sedaj sodelovanje v Državnem zboru brez, da se bi hkrati torej razmislili o bolj u?inkoviti reorganizaciji tega odnosa med Državnim svetom in Državnim zborom oz. vloge zastopanje lokalnih interesov v zakonodajnem postopku. S tem, se mi zdi, da bi ta prepad zakonodajno oblastjo in državno oblastjo in lokalno samoupravo se še pove?al in verjetno bi bili problemi ve?ji ne pa manjši. Hvala lepa. DR. STANE VLAJ: Hvala lepa gospod Fras. Sprašujem, ali je še kakšen kandidat za razpravo? Sprašujem uvodni?arje, ali bi komentirali kakšen nastop? Ne. Potem dovolite, da pripeljemo k zaklju?ku. Vam so bile posredovane tudi ugotovitve našega posveta današnjega z datumom 26. 1. 2010. S posebnim dopisom bomo zaprosili razpravljavce, ki niso dali pisnih prispevkov, da nam v enem tednu, ?e tako želijo, pošljejo te prispevke, ker bodo vsi prispevki, kot se dogovarjamo, objavljeni v posebni publikaciji, razen tega pa tudi prosimo udeležence, da nam posredujejo pisne pripombe na te ugotovitve, ki so v osnutku pripravljene. Nekaj pripomb smo že dobili. Te ugotovitve bomo nato posredovali, ko jih bo posebna skupina: Braco Muši?, Ivan Hvala, ki je zelo veliko skrbel za izvedbo organizacijo tega posveta, Vilma Milunovi? in jaz še pregledali in iz?istili. Te ugotovitve bodo posredovane uradno kot ugotovitve posveta Državnega sveta ustreznemu tudi delovnemu telesu za lokalno samoupravo in regionalno politiko, Državnemu zboru in še posebnemu telesu odboru za lokalno samoupravo in regionalno politiko, službi vlade za zakonodajo, službi vlade za lokalno samoupravo in regionalno politiko, resornemu ministru, ki ga žal danes ni bilo na tej zelo zanimivem posvetu in še na nekatere naslove. Iz našega vidika gledano se strokovno delo ne zaklju?uje, ampak nadaljuje. Danes so bila odprta še številna vprašanja, ki tirjajo odgovore kot je cost benefit analiza, kot so pregled zakonskih tekstov. ?im bodo uradni in vas ženejo v proceduro, tako da se po mojem mnenju vsaj strokovno delo ne zaklju?i, je pa nedvomno pomemben politi?ni premislek, na katerega ste danes opozarjali, da se enkrat vendarle politika poenoti, ali pokrajine želimo ali ne s tem, da naj se tudi zaveda, da so pokrajine ob ob?inah obvezna sestavina slovenske lokalne samouprave. Z ustavnimi spremembami smo pokrajino uveljavili kot drugo raven lokalne samouprave v Sloveniji in se s tem vklju?ili v krog pretežne ve?ine evropskih držav, ki imajo dvonivojsko lokalno samoupravo. Torej ne gre za vprašanje pokrajin da ali ne, ampak pokrajine da, toda kakšne in veliko je argumentov je bilo danes danih, da je potreben zelo temeljit premislek, tudi glede na izkušnje z ob?inami, da pridemo do modela mo?nih pokrajin, ?e tako re?em, ki bodo uspešne pri opravljanju nalog, ki so v osnutku že predvidene. Tako z moje strani, kot re?eno, ugotovitve boste še prejeli in kon?ni tekst bo potem ta ožja skupina pripravila in bo to potem naš zaklju?ek. Vsekakor obljubljamo, da ne bomo prezrli najpomembnejših opozoril in da prevzema odgovornost za sestavo tega dokumenta. Prosim, predsednik Državnega sveta. MAG. BLAŽ KAV?I?: Hvala lepa, predsedujo?i. Glede na to, da smo v tako intimnem krogu ostali skupaj, samo zaklju?no misel. Jaz se vam zahvaljujem za zelo zanimive prispevke. Tukaj ste bili eminentni strokovnjaki, ki ste svoja spoznanja že ve?krat dajali v strokovnih virih na razpolago. Prav so imeli tisti, ki so rekli, da je nastrajena v politiki na formalni politiki, da zdaj to dobro artikulirano strokovno znanje uporabi. Jaz bi se želel posebej zahvaliti za poglobljena razmišljanja tudi na temo vloge Državnega sveta. Moram re?i, da se osebno, pa verjamem tudi ve?inoma državni svetniki, strinjajo s tistimi analizami stanja do sedaj, situacija danes in perspektivami za naprej. Državni svet želim okrepiti kot nek most med predvsem organizirano strokovno civilno družbo in formalno politiko in želim okrepiti vpliv tudi v tistem politi?nem glasovalnem smislu, vzporedno z organizacijo pokrajin. Jaz se zelo strinjam z razmišljanjem v tej smeri, da bo vzporedno s tem, ko se bodo, verjamem, enkrat le uzakonile pokrajine, tudi potrebno in možno osnovno mesto soodlo?anja o zakonodaji iz podro?ja lokalne samouprave okrepiti na lokaciji drugega doma slovenskega parlamenta, kakorkoli bo pa? v tisti novi modificirani vlogi izgledal. Se osebno tudi zelo strinjam s tem, kar je dr. Kristan povedal, da je ena posebna konkuren?na prednost slovenskega parlamentarnega sistema prisotnost funkcionalnih interesov, tako imenovanih v parlamentarnem sistemu, ki do neke mere so že do sedaj pokazali, da so v stanju in to upam, da bo še naprej omejevati tisto izklju?no mo? politi?nih strank, zato se tudi sedaj, tako, kot je dr. Kristan omenil, da je bilo v preteklosti, sicer on je še vedno zelo zelo prisoten kot avtor, pisec kot tudi svetovalec in pozna problematiko, tudi danes še kako dobro, ampak tudi moje osebne izkušnje gredo v tej smeri, da se marsikateri parlamentarci zanimajo za ta slovenski koncept. Nenazadnje tudi smo imeli razgovor s predstavniki angleškega parlamenta. Jaz sem kar za?uden, vam povem velikokrat, kako so bili vizionarski tvorci slovenske Ustave pred dvajsetimi leti, ker so si zamislili dovolj progresivne rešitve tudi za današnji dan. Zahvaljujem se vam vsem in vam obljubljam, da bomo kot Državni svet poskušal ?im bolj aktivno strokovna spoznanja prenašati v sfero formalne politike. Hvala lepa do prihodnji?. DR. STANE VLAJ: Hvala lepa s tem je današnji posvet zaklju?en. Hvala vsem za udeležbo in prispevke. |
Povezane vsebine | |
![]() |
Kakšne pokrajine potrebujemo? |