Uvod in izhodiš?a
V Koordinacijskem odboru seniorskih organizacij Slovenije (KOSOS),  in v drugih telesih in organizacijah s podobnim ali istim  "seniorskim" poslanstvom, smo se v preteklem letu (2006) skupaj  in tudi z nekaterimi zainteresiranimi, ve?krat pogovarjali o položaju  in možnosti odzivanja seniorjev in njihovih asociacij (NeVladnih seniorskih Organizacij -  NVsO) glede na:
    - Stalno ponavljajo?e evropske in doma?e ocene ter kritike  obstoje?ega in predvsem prihodnjega stanja pokojninskega javnega  zavarovanja, socialne varnosti sedanjih in bodo?ih upokojencev in  razdelitvi  dav?nih ter drugih bremen v zvezi s tem;  o potrebi po  daljšem vztrajanju v zaposlenosti ( 55- 64 ali  do 67 in do napovedanih  70 let); o skorajšnjih javno-finan?nih težavah (2012, 2020) in drugih  nujno potrebnih rešitvah. Skoraj ni dneva v katerem se ne bi mediji  lotili tega problema. Obiskovalci iz evropskih institucij in tudi iz  MDS ter OECD pa to že skoraj obredno ponavljajo, z utemeljenimi namigi  o prihodnji vzdržnosti javnih financ in potrebnem prilagajanju in  reformah.
 
    - Tako so postale doma?e razmere  skoraj sovražne  za upokojence ali seniorje, saj mladi in "resni ekonomisti"  predlagajo radikalne spremembe, brez ustreznih politi?nih priprav;  uporablja se množica tujih izkušenj, podatkov  in izkazanih dejstev ter  ocen (Lisbona, Evropska komisija, OZN, OECD, IMF ipd.), oblikujejo se  izbrani doma?i modeli podatkov in še ?akamo na nove. Reformni ukrepi  sedanje vlade zamujajo napovedujejo pa precejšnje spremembe. Dolo?amo  in iš?emo države in modele, ki so primerni za vzor za ta segment  razvojne politike in tudi odlagamo rešitve s trditvijo, da so reforme  že "prijele" in da že delujejo. Vseživljensko u?enje ima podobne  težave, posebej ko govorimo o generaciji 50+.  
 
    - Vsi pa  zanemarjajo položaj in možnosti nevladnih seniorskih organizacij  (NVsO).  Te in vanje vklju?eni ali nevklju?eni seniorji so postali  pretežno "pacienti" raznih uradov, raziskovalcev in ponudnikov  tržnih in netržnih storitev zanje, kar je dokaj protisloven  položaj, ?e ne že paradoks.  NVsO-ji in seniorji so tako v praksi bolj  objekti, kot subjekti reševanja nastale in pri?akovanih rešitev, klub  temu, da so najbolj množi?na socialna skupina v državi. Vprašanje je,  zakaj tako hitimo v pokoj in kako, da se stalno odpira vprašanje  vseživljenskega u?enja, ki je sicer sestavina na novo definirane varne  prožnosti. Samo ob predpostavki produktivne uporabe znanja in veš?in   ima u?enje tudi ekonomski smisel. U?enje za dušo, kot družnje in  duševna rekreacija je seveda potrebno, vendar ima ekonomsko manjši  pomen.   
 
    - Opozarjanja na položaj seniorjev in njihovih  NVsO-jev so pogosto celo šizofrena. Delali naj bi ve? in dalje ter  bolje, se po potrebi še reaktivirali, vseživljensko izobraževali,  osvajali nova in dodatna ICT znanja ter jezike, sami financirali svoje  širokopasovne priklju?ke in ra?unalniško opremo, pla?evali kotizacije  in potne stroške za izobraževanja, se dodatno navadili na flexicurity  in ostali zdravi, da bomo po potrebi poklicani. Vmes pa živeli v svojih  gospodinjstvih in ?akali na poziv.
 
    - Torej naj bi bili tudi  rezervna armada za naše delodajalce in naj bi ob že znanem sedanjem  strukturnem in nastajajo?em splošnim pomanjkanju delavcev na konkretnih  podro?jih  in za vsak slu?aj polnili še dodatne zavarovalniške in druge  stebre. Ob tem naj bi se udejanili še kot varuške in donatorji svojim  otrokom in vnukom ter utegnili še odgovarjati na o?itke resnih (ne ve?  mladih) ekonomistov in drugih analitikov v Evropski komisiji, ki  napovedano krizo za vzdržnost pokojninskega zavarovanja, reforme  socialnih držav in vse to obešajo kar sedanjim seniorjem in upokojencem.
 
    - Taka  in podobna opozorila najve?krat nimajo ustreznega strokovnega odgovora,  tako ne v medijih, kot tam kjer se o tem politi?no odlo?a.  V pestrosti  razvojnih ukrepov in politik (vizije, resolucije, strategije,  nacionalni in podobni programi ter projekti, evropske in svetovne  usmeritve in opozorila) je že na vladni ravni težko koordinirati  aktivnosti in še za to potrebuje vlada posebno službo in pripravlja  posebno Uredbo. Usklajevanje novih konkretnih tudi razvojnih politik,  ki zadevajo položaj seniorjev je torej tudi pred NVsO-ji in tudi pred  politi?no organiziranimi seniorskimi skupinami.
 
    - Sledi tudi  dejstvo, da so med drugim napovedane reforme sedaj po skoraj treh letih  obti?ale na pomanjkanju dovolj trdnih strukturiranih in ustreznih  podatkov predvsem o generaciji 50+, njenem stanju in statusu,  premoženjih in prihodkih, delovni pripravljenosti in podobnem. Tudi  vklju?evanja v potrebna dodatna raziskovanja v Uniji in širše niso bila  uspešna in nekatere reformne naloga za podro?je oskrbe s podatki in  izkazanimi dejstvi so obstale na pol poti.
    Izdelkov in dokumentov  ter,  ki bi povezano pojasnjevali stanje v generaciji 50 +, ki jo kmalu  vklju?evala polovico prebivalstva nimamo. (Imajo jih naše sosede in še  kdo in gotovo so potrebni tudi zaradi analitskih potreb tujih  investitorjev, ne samo za doma?e razvoje politike.  
Izbor iz povedanega in po slabih izkušnjah iz preteklih sodelovanj,  ko smo za našo vladno seniorsko strategijo  imeli kot posamezniki in  NVsO- ji na voljo za pripravo pripomb 2 dni in tri no?i, brez možnosti  medsebojnih usklajevanj in ko je bilo vse že v vladni proceduri je  jasno, da je treba nekaj storiti in se strokovno organizirati in  vsebinsko pripraviti. In se izobraziti ali nau?iti tudi za tako delo z  vladnimi organi. 
Mislimo, da je treba zaradi tega in potrebnega dialoga urediti nekatere  zadeve in se vprašati (?udno vprašanje) ali so naši ljudje zaposleni in  drugi in delodajalci dobro vsebinsko pripravljeni na vseživljensko  u?enje svojih zaposlenih? Ali imamo cilje strategije in vizije in ?e so  prave in kako jih je možno izvesti brez sodelovanja NVsO-jev in drugih  nevladnih organizacij?
Oblik in ciljev ter vsebin izobraževanja in šolanja je  veliko
Ni težav s tem, da se ljudje ne bi u?ili, tretja univerza je s  svojimi uspehi izrazit primer, kako se starostniki ali seniorji  odlo?ajo za izobraževanja. Jeziki in umetnostna zgodovina ter podobno,  pa v ve?ini primerov niso izobrazba za poklic ali za zaposlovanje in  ostajanje na delu za deficitarne poklice. Manjkajo nekateri tehniki in  inženirji, medicinsko osebje in sestre. gradbeniki, varilci, zmanjkuje  kmetijcev, ni gozdarjev in podobno. Potrebe po delavcih vidi zasebni  sektor druga?e, javna uprava pa pretirava z formalnimi zahtevami, saj  na njioh lahko naslonimo tudi pla?e in pla?ne razrede. 
Vpis v  srednje šole upada, prav tako v devetletke, torej je redka in resna  priložnost, da  naredimo po novem vse finsko - vse preusmerimo v  šolanje, tako mladino kot odrasle. Ali smo tega sposobni ne vemo.  Ankete in ravnanja še naprej kažejo predvidljive disproporce in v?asih  ?udna ter neprijetna "rangiranja" naše države. 
Med najpomembnejšimi so zaostanki na  prilagajanju  prožne zaposlitvene zakonodaje,  ki je pogoj za ostala prožna ravnanja zaposlenih in zaposlovalcev in  okvir za vseživljensko u?enje. V ospredje pa nasprotno prihaja pla?ani  ?as prisotnosti na delu, prazniki, pla?ane malice in vemo, da  prihodnost glede ne demografske spremembe ni najboljša. Zaenkrat sta  dinami?nost in prožnost doseženi v pospešenem odhajanju v pokoj in pri  obrambi ali celo pove?evanju tudi monopolnih pravic nekaterih socialnih  skupnosti, ki se dobro znajdejo predvsem na zaprtem trgu doma?ih  storitev.
Nekateri primeri  
Države s podobnimi težavami, a bolj  razvite od nas rešujejo težave na razli?ne na?ine. 
Moderne  tehni?no podprte komunikacije in u?enje za njih in z njimi
V nalogi Status Seniorjev (IER), v delu projekta "Starejši pomagajo  starejšim" (ZDUS, Slovenska filantropija), pri delu nevladnih  seniorskih organizacij (NVsO) in drugih NVO-jev in tudi v življenju  ljudi zlasti tudi seniorjev so med najpomembnejšimi  zadevami  komunikacije in pridobivanje potrebnih ter predvsem njim prilagojenih  potrebnih ali zaželjenih  sporo?il. S sporo?ili pridobivamo novice ali  informacije, ki nam ko smo jih "konzumirali", pove?ujejo znanje  in popolnoma ali delno zadovoljijo pred tem izkazano potrebo po novem  znanju.
Omrežna izobraževanja so pogosto zahtevna in preve? nekontrolirana,  vendar so lahko dobra ali sedaj nujna osnova za pri?akovane premike. V  tako razumljenem svetu ljudi zavestnih bitij komunicirajo med seboj  tisti, ki si imajo kaj povedati, bolje pa tako družbo dolo?ajo vsebine,  ki jih udeleženci izmenjujejo med seboj . Seveda so  tudi ravnanja na  tej osnovi pravo dolo?ilo za informacijsko družbo in  ne stroji ali internet ali samo ?isto e-poslovanje.  Tako je treba  razumeti in v?asih dopolniti tudi strategije  razvoja informacijske  družbe ali varovanja starejših pri nas, ki pogosto dolo?ajo starejše  kot posebno skupino ljudi, ki jim je treba pomagati na višjo tehni?no  raven komuniciranja, a se ne na?in komuniciranja kot vsebine ne  prilagajajo realnim potrebam in možnostim te skupine ljudi. 
Posebno vprašanje je, ?e se bo ostajanje na delu do dopolnjenega 70   leta resni?no stimuliralo tudi na na?in pomo?i starostnikom na domu.  Kako se bodo starejši potrebni takih pomo?i in veš?in že danes  vklju?evali v taka moderna poslovanja in upravljanja. In kako bodo  preživeli trenutek prehoda v pokoj in ?akali na nov poziv. 
Potrebe po  znanju v generaciji 50+ in nova definicija aktivnega prebivalstva
Osebne potrebe  in potreba delodajalca po uporabnih sporo?ilih in  znanju naj bo merilo in ne sama komunikacija tudi za seniorje. Predvsem  pa naj bo ICT tudi eden od medgeneracijskih mostov takoj danes in tudi  za ?as, ko bo aktivno prebivalstvo vsaj za razviti svet definirano  druga?e. Danes je ta skupina dolo?ena med 15 in 65 letom. Prihodnost pa  bo ali je že druga?na  aktivni bomo med 19 in 70 letom. Vstopanje v  delo pred 19 letom (sekundarna izobrazba za poklic) bo manj pogosta in  izstopanje iz formalnega dela pa je že danes zaželeno tudi v EU z  dokon?anim 70-tim letom. Ves ?as nas bo spremljala dinami?no  razvijajo?a se informacijsko komunikacijska tehnologija in pri?akovano  zlivanje ve?ine medijev; informatizacija industrijskih opravil že hitro  sledi informatizacija administrativnih opravil, tako v zasebnem kot v  javnem sektorju. Potrebe po znanju se bodo hitro spreminjale, ICT pa  nam lahko bistveno pomaga. In seniorje ne smejo ostati izven te  možnosti.
Na voljo so nam komunikacijska omrežja (oži?ena ali brezži?na).  Tehnologija tu sama ni ve? ve?ji problem, problem je njeno sprotno  razumevanja in osvajanje, posebej za seniorje in skupine, ki  generacijsko niso zrasle z njo. Digitalna  lo?nica ne nastaja z odhodom  v pokoj, pa?  pa veliko prej, že ne delovnem mestu, z upokojitvijo pa  sama ureditev najve?krat zaradi nesmiselnega administrativnega   radikalnega  konca  sodelovanja z delodajalcem, to lo?nico še hitro  poglobi. Tako ostane vprašanje vsebin in smisla ter smeri u?enja.  
Vsebine in  funkcionalna nepismenost ter generacija 50+
Nov problem so pridobljene in shranjene vsebine v e-dokumentih,  katerih  število  eksplozivno naraš?a in potrebe po njihovem kasnejšem  preu?evanju tudi. Seniorji imajo tu precej težav, verjetno ve? kot  ostala slovenska populacija. 
?e bomo razumeli vsebine in ?e jih ne bo preve? (prelivanje preko roba  posode, ali redundanca oz.  abundanca), se bomo sre?ali še z oceno naše  slovenske funkcionalne nepismenosti,  kjer se mednarodno tudi nismo dobro odrezali .  Tu smo med slabimi - okrog 60 % anketiranih prebivalcev ni izpolnilo  pri?akovanj v 2003. Prav gotovo je profil udeležencev te raziskave  glede na njihovo starost (50+) še nekoliko manj funkcionalno pismen.  Pri?akovanja pa velika -  e-poslovanja z javno upravo in podobno so za  prebivalstvo še problem za upokojence in starejše pa še ve?ji.
Znanje in  pragmati?no ravnanje
Kaj bomo naredili s tem novim ali obnovljenim znanjem in kako se bomo  pragmati?no ravnali na tej osnovi je navidezno naš osebni problem.  Vendar, ?e smo še v poklicu, je zanemarjanje pozornosti na tem podro?ju  lahko velika težava. Seveda na koncu agregatno nosi posledice tudi  družba, ki pri?akuje vseživljensko u?enje v dolgoživem  življenju in  celo samorganiziran flexiurity.   Neustrezna zakonodaja pred in po upokojitvijo in usodne upokojitvena  lo?nica brez ustrezne "prehodnice" še pospeši razlike.  Izobraževanje za dinami?ne prehode ?ez digitalno in upokojenko lo?nico  je torej nujna zadeva. 
Materialni  in drugi viri za vseživljensko u?enje
Ljudje hitro izgubijo strokovno in poklicno delovno kondicijo, ?e smo  jih tako lahko izlo?ili iz obnavljanja znanja in že prej tudi pri 50  desetih letih "odrezali" od materialnih virov za izobraževanje.   Avtorju tega sestavka ni jasno - kako naj gradimo varno prilagodljivost  ali flexiurity, ?e ne vložimo veliko ve? pozornosti in pomo?i v  osvajanje in ohranjanje omenjenih tehni?nih veš?in in organizacijskih  in znanj v generacijo 50 + in jo brez tega pripravljamo za naslednjih  delovnih 20 let, ?e ne bodo ustrezno vklju?eni vsaj v tako delo že  danes. 
Strategija  informacijske družbe,
ki je v interni razpravi v vladi, kriti?no obravnava vse segmente te po  evropsko definirane družbe,  omeni, da je treba posebej pomagati  starejšim, ženskam in vsem ostalim tako imenovanim socialnim manjšinam.  Ne pove to?no kako in s ?im. Ne verjamemo, da je ali širokopasovno  priklju?evanje resni?no tako pomembno, da bo nujno kon?ano 2015 (pozno  kaj) in ali ne bi bilo bolje primerno vzgajati uporabnikov,  ki pa so -  kako protislovno?, že svetovni prvaki v pošiljanju in sprejemanju 121  e-sporo?il dnevno. Skrbi nas ?udno dejstvo, da smo tako s takimi vodi  pred ZDA, ki pa so bile vsaj do sedaj vedno prve v inf. družbi.   Verjetno so ZDA in druge države (J.Koreja) o?itno so prve pri uspešnem  pragmati?nem vidiku sporo?anja in razumevanja informacijske družbe.  Zato moti predvsem naš doma?i pristop v omenjeni strategiji razvoja  inf. družbe, ki za ideal jemlje  evropsko dogajanje in administrativni  okvir in kon?a na meji Evrope tako teritorialno, kot konceptualno.  Seveda moti tudi podatek, da so starejši v omrežja(interne vklju?eni z  15 %. Kaj narediti  s tem in kako, ali imamo materialne osnove za  reševanje te lo?nice?
Splošne in  konkretne vsebine izobraževanja  in  seniorji
Važne so torej vsebine in izkazane potrebe po znanju in sporo?ilih  potrebnih za zadovoljevanje teh potreb, ki so pravi razlogi za  komuniciranje. V omrežje vsaj zaradi racionalnosti naložimo najvažnejša  za seniorje pomembna gradiva in sporo?ila na ustrezne uporabi prijazne  spletne strani, kjer lahko motiviran posameznik najde zaželeno in tudi  sam prispeva  svoje. Tu lahko ustvarimo tudi možnost, da uporabnika  osebno preko mreže (e-naslov) obvestimo, da je nov dokument na voljo,  kar je neke vrste e-abonma. 
To po?nejo že skoraj vsi tudi za veliko manjšo kot je sedanja seniorska  ali upokojenska populacija. Skoraj vse klasi?ne oblika tiskov vzporedno  prehajajo v  digitalne oblike in v take mreže. Poleg tujih, tudi skoraj  vsi naši dnevni ?asopisi in njihova posebna sporo?ila.  Vidno in zvok  se mešata in menjata ter povezujeta in vse se zliva v ogromen  komunikacijski ocean.  
Kot kaže, bodo papir in drugi mediji še ostali, dokumente ali sporo?ila  lahko tiskamo sami, doma v klubu, v društvu, shranjeni so v mreži in na  voljo vsem. 
?e koga ne zanimajo samo seniorske vsebine, je v omrežju na voljo vse  ostalo, saj se poklicna kondicija in drugi in potrebna znanja tudi  nahajajo v mreži in ob možnih dinami?nih spremembah poklicne  zaposlitvene zakonodaje še kako potrebna.
Veliko nevladnih organizacij  že ima redna glasila, ki  izhajajo v spletni obliki  in je njihova uporaba podobna. Moj razmislek velja za možnosti skupnega  e-komuniciranja v okviru in med NVsO (Nevladne seniorske organizacije).  Ideje je ena od možnih rešitev. Varianta je izhajanje v dveh  alternativah v e-obliki in klasi?na papirna.  Sledenje je tu nekoliko  bolj konzervativno, vendar s tako s tako publikacijo že lahko stopam v  novi svet "linkov" in povezav na vladne in druge dokumente in v  tuje zbirke podatkov. V gospodinjstvih, zlasti v mlajših, ve?jih in  kolektivnih  je kar nekaj ?lanov (50% gospodinjstev ima priklju?ek na  mrežo), ki lahko pomagajo pri dodatnem omrežnem iskanju, na osnovi  dolo?anja problema in vprašanj v "klasi?nem" dokumentu.
Zaklju?ek 
Spremembe delovne, pokojninske in  zdravstvene zakonodaje, upoštevanje premoženj in ne samo prihodkov   zaposlenih in strukturirano tudi generacije 50 + bo sprožilo prave  razloge za spremembe in razvoj vseživljenjskega u?enja. Ker bodo ob  napovedi zmanjševani javnofina?ni prihodki in odhodki in drugi viri bo  odlo?itev za samoizobraževanje samofinaciranje in certifikacijo teh  znanj in veš?in dokaj pomembno. 
    - Infrastrukturne korake in naložbe naj naredi država, zlasti  za opremljanje seniorskih gospodinjstev z ustrezno prilagojeno ICT  opremo in standardnim znanjem, ter z investiranjem in podporo v dodatne  seniorske vsebine
 
    - Delovna zakonodaja naj se preoblikuje na  trajnih osnovah v obliki, ki omogo?a razmislek in ukrepanje  posameznikov in skupin za pravo?asno odlo?anje o svojih lastnih korakih  za svoje vseživljensko izobraževanje za vsaj 10 let naprej.
 
    - Varna  prožnost naj velja na bolj trajnih osnovah in okvirih, kjer bo zakonsko  zagotovljeno možno pla?evanje starejših tako, da zaradi tega ne bodo  izgubili pokojnine.
 
    - Razmisliti o tem, da se omogo?i vsaj za  nekatere poklice sporazumno vsaj 1 pla?an ali nepla?an delovni dan  delovne prisotnosti v prejšnjem ali drugem podjetju, kar naj omogo?i  vzdrževanje delovne kondicije in veš?in za kake nove potrebe.
 
    - Država,  zbornice in drugi naj ustrezno obveš?ajo o potrebah in možnostih ter  zagotovijo zaposlenim lastno odlo?anje o vseživljnskem u?enju. 
 
    - Skupni omrežno podprt za vse odprt Evidence Based Aginig naj  vsebuje dovolj podatkov in izkazanih tudi razli?nih dejstev za lastno  odlo?anje o svojem uporabljenem še v formalno delu usmerjenem u?enju.
 
    - Vloga  NVsO in drugih NVO naj se ustrezno dolo?i in se razdeli delo med vsemi  sektorji (zasebni, javni, nevladni, gospodinjstva).