Nekorigiran magnetogram (dobesedni zapis) posveta, ki je bila 3. novembra 2009 v prostorih Dravnega sveta RS.
Posvet je moderiral Alja Selikar.
ALJA SELIKAR: Spotovani predsednik Dravnega sveta Republike Slovenije, spotovani predstavniki gospodarstva, spotovani predstavniki strokovne javnosti in cenjeni novinarji! Lepo pozdravljeni na dananjem posvetu z naslovom Predstavitev nacionalne kampanje Kupujem slovensko, ki ga je pripravila Zbornica kmetijskih in ivilskih podjetij. Namen dananjega posveta je, da opozorimo na realna dejstva v agroivilski verigi, predstavimo prehransko varnost Slovenije ter predstavimo pomembnosti in potrebnosti tovrstnih nacionalnih kampanj, ki jih izvajajo tudi druga nacionalna zdruenja.
Vse, ki bi se eleli pridruiti razpravi, v tej to?ki pozivam, da se med diskusijo prijavijo preko listi?ev, ki smo jih pustili na mizah pred vami, zato, da bomo laje vodili razpravo v kasneji to?ki.
Uvodno besedo predajam predsedniku Dravnega sveta Republike Slovenije gospodu mag. Blau Kav?i?u.
MAG. BLA KAV?I?: Spotovano delovno predsedstvo, spotovani udeleenci dananjega posveta, spotovani gostje, gospe in gospodje! Naj vas v imenu Dravnega sveta Republike Slovenije in v svojem osebnem imenu najprej prav lepo pozdravim v dvorani Dravnega sveta. Globalna kriza je neposredno prizadela tudi sektor kmetijstva in prehrambene industrije. V resnici pa je ta kriza zgolj pokazala na strukturne in sistemske probleme, ki jih povzro?a globalizacija. Vpraanja ekonomske, socialne, okoljske in zdravstvene stabilnosti posameznih sektorjev in nacionalnih gospodarstev so »vpraanja nekoga drugega«. To velja tudi za vpraanje trajnostnega razvoja. Svetovno gospodarsko in politi?no dogajanje pa krmili jasen profitni motiv multinacionalnih korporacij. Z njihovega zornega kota je bolj smotrno pridelovati, proizvajati, predelovati tam kjer je to ceneje, ne glede na okoljske in socialne posledice. To velja za elektroniko, tekstil, pa tudi pa kmetijske in prehrambene proizvode. V okviru EU je igrala do sedaj Skupna kmetijska politika nekakno »protiglobalisti?no za?ito«. Kaj bo prineslo ukinjanje kvot bomo videli, za slovensko kmetijstvo in predelavo pa je bistveno da se drava zave in podpre potrebo po vsaj podvojitvi samooskrbe – od 40 % na vsaj 80 %.
Slovenska prehrambena industrija se, tako kot proizvajalci prehrambenih izdelkov in ivil drugod po svetu, soo?a z dejstvom, da se zaradi gospodarske krize, propada tevilnih podjetij in rasto?e brezposelnosti posledi?no ?edalje ve? Slovencev prehranjuje poceni. Kot ocenjujejo poznavalci se, generalno gledano, povpraevanje po hrani verjetno ne bo zmanjalo, teave pa so mone v segmentu kakovostne in temu primerno draje hrane, kakrna je v veliki meri tudi v Sloveniji pridelana in predelana hrana. Kako bodo v razmerah recesije in splonega var?evanja reagirali potroniki in ali se bodo vendarle odlo?ali v korist slovenskih prehrambenih izdelkov in ivil, pa je zagotovo velik izziv za celotno slovensko ivilsko-predelovalno verigo. Veseli me, da je le-ta z nacionalno kampanjo Kupujem slovensko pravo?asno in s pravilnimi argumenti nagovorila in e nagovarja slovenske potronike.
Nacionalna kampanja Kupujem slovensko sega e v ?as tik pred krizo, v ?as ko so temeljne gradnike, te vsekakor izjemno pomembne, akcije oblikovale vrednote kot so kakovost, varnost, tradicija in okus. V ?asu krize, ki je sovpadla z drugo fazo kampanje, se je tem gradnikom pridruil e peti, to je socialni vidik, in sicer ohranitev delovnih mest, ki zajema problematiko zaposlovanja, ohranjanja slovenskega ivilskega in kmetijskega trga in proizvodnje, zagotavljanja kvalitete in konkuren?nosti slovenskih proizvajalcev. Slovenski ivilci zaposlujejo 17.000 delavcev, ki k skupnemu bruto doma?emu proizvodu prispevajo 3 %.
Glede na to, da je do sedaj h kampanji Kupujem slovensko pristopilo e 61 ivilskih in kmetijskih podjetij in da je idejni pobudnik Zbornica kmetijskih in ivilskih podjetij v okviru Gospodarske zbornice Slovenije, torej drubeni segment, ki ga tejemo v civilno drubo, je tudi mogo?e zavrniti kakrne koli o?itke, da gre za dravni protekcionizem slovenskih ivilsko-predelovalnih podjetij. Uspeh akcije in posledi?no podporo slovenskemu agro-ivilskemu gospodarstvu, bodo v kon?ni fazi izrekli le potroniki z nakupom slovenske blagovne znamke, na podlagi izbire slovenske kakovosti, narejene pod slovenskimi standardi, znotraj slovenskih meja, s slovenskim znanjem in slovenskimi rokami, zavedajo? se tudi, da ima slovenski izdelek kratko oskrbovalno verigo in kratke transportne poti.
Vse to smo v Dravnem svetu Republike Slovenije e ve?krat poudarili in svoja stali?a posredovali Vladi. V naih predlogih za ?imprejnji izhod iz gospodarske krize smo posebej izpostavili nujnost dopolnitve zakonodaje z ukrepi, ki bodo, podobno kot v drugih primerljivih evropskih dravah, omogo?ali in spodbujali razvoj zadrug v kmetijstvu. Izpostavili smo potrebo po redefiniranju kmetijske politike v smeri spodbujanja sonaravnega kmetijstva in pove?evanja uporabe blije pridelanih pridelkov in blije proizvedenih prehrambenih izdelkov ter za u?inkoviteji nadzor nad uporabo fitofarmacevtskih izdelkov in nad kvaliteto hrane. Prav tako smo poudarili, da je posebno pozornost treba nameniti ureditvi cenovnih razmerij v verigi prehranskih izdelkov od pridelka do proizvoda na prodajni polici, ali, kot nekateri radi pravijo »od vil do vilic« ter v ve?ji meri upotevati zadruge z lokalno pridelavo pri javnem naro?anju. Po naem mnenju je treba ?im prej sprejeti Zakon o promociji, ki bo slovenskim pridelovalcem in predelovalcem zagotavljal dolgoro?no in celovito promocijo slovenske hrane na doma?em in tujih trgih. V kmetijski in gospodarski politiki je po mnenju Dravnega sveta potrebno zaradi trajnostnega razvoja celovito pospeevati lokalno samooskrbo s skrajevanjem transportnih poti od primarne pridelave do potronika in tako zagotavljati sledljivost in zdravo ter kakovostno hrano za potronika.
Spotovani, nacionalna kampanja Kupujem slovensko je zelo pomembna za slovensko javnost, ki jo na ta na?in opominjamo na monost izbire ter na pomembnost potronje doma?ih, slovenskih izdelkov za rast in stabilnost doma?ega gospodarstva. Poleg tega moramo znati izpostaviti svojo lastno identiteto, da bi uspeno tekmovali na evropskem trgu in na ta na?in tudi na globalnem trgu dokazati mo? in vitalnost naih ivilsko-predelovalnih podjetij. Prek uspene ivilske industrije bomo lahko najbolje podprli primarni sektor, torej kmetije in slovensko podeelje.
elim Vam uspeen posvet in tudi uspeno nadaljevanje kampanje.Hvala.
ALJA SELIKAR: Predsedniku mag. Bla Kav?i?u se zahvaljujem za uvod. Besedo pa sedaj predajam predsedniku UO Zbornice kmetijskih in ivilskih podjetij gospodu mag. Iztoku Briclju, ki bo predstavil vzroke za povod kampanje Kupujem slovensko, temelje, na katerih ivilska in kmetijska podjetja gradijo kampanjo ter pri?akovanja podjetij in odzive njihovih potronikov.
MAG. IZTOK BRICELJ: Cenjeni predsednik Dravnega sveta, spotovane svetnice in svetniki, direktorji in predstavniki ivilskih podjetij, spotovani novinarji! Prav lepo pozdravljeni e v mojem imenu. Naa zbornica kmetijskih in ivilskih podjetij deluje znotraj Gospodarske zbornice Slovenije. Skupno ?lanstvo je 293 ?lanov. Imamo upravni odbor, ki predstavlja 25 direktorjev. Tukaj sem vam na slajd dal osnovne podatke za leto 2008, in sicer tevilo podjetij 532, ki delujejo znotraj zbornice. Zaposlenih 14.300. Prihodki od prodaje znaajo 2 mlrd evrov. Prihodki od izvoza skoraj 400 mio evrov. Izvozna usmerjenost 19,3 % oz. skoraj 20 ter dodana vrednost na zaposlenega 32.000 evrov. Mogo?e e ena primerjava, in sicer slovenske ivilske industrije s tujo ivilsko industrijo. Tukaj smo zapisali, da pred desetimi leti je bil dele izvoza proizvajalcev v EU je znaal 30 %. V zadnjih desetih letih se je ta dele iz uvoza (?) znial iz 30 na 20 % in to je popolnoma enako tudi deleu izvoza, ki ga imajo slovenska ivilska prehrambena podjetja. Toliko mogo?e o o?itku, da slovenska ivilska podjetja niso dovolj internacionalizirana. Internacionalizirana so ravno toliko, kot so nam konkuren?na podjetja v EU.
Nenazadnje, treba je poudariti, tako kot za tujo ivilsko, tudi za slovensko velja, da je doma?i trg klju?en oz. najpomembneji. Tudi doma?a ivilsko-predelovalna industrija je klju?nega pomena za dravo z vidika samooskrbe, o kateri je e govoril predsednik Dravnega sveta. Mogo?e e okoli slovenskega kmetijstva, ker gre za izjemno povezanost med t.i. primarom in pa ivilske industrije. In sicer, vrednost proizvodnje je znaala 1,1 mlrd evrov in pa tevilo zaposlenih oz. to so samozaposleni znaa 84.000 oseb.
Malo sem e govoril okoli te vertikalne povezanosti primara in pa ivilsko-predelovalno industrijo, katera je izjemno pomembna. Tu smo zapisali celo, da ni uspenega kmetijstva brez u?inkovite doma?e ivilsko-predelovalne industrije in velja tudi obratno, da ni uspene doma?e ivilsko-predelovalne industrije brez u?inkovitega kmetijstva. Vertikalna povezanost nenazadnje je klju? konkuren?nosti, kar pa pomeni ve?jo sledljivost, kraja prehrambena veriga od polja do kronika oz. od vil do vilic, kot je omenil e predsednik in pa prehrambena samozadostnost v kriznih ?asih.
Slovenska ivilsko-predelovalna industrija je zelo trdoiva. Nenazadnje, preiveli smo e tri velike mejnike. Prvi mejnik je bil razpad jugoslovanskega tri?a leta 1991. Drugi mejnik je bil vstop v EU. Moram re?i, da se spomnim osebno nekih pogajanj, ki so takrat bila in pa zelo pesimisti?nih napovedi, kaj bo z ivilsko industrijo, ko bomo vstopili v EU. Nenazadnje smo e vedno tukaj. Uspeno poslujemo. Zadnja prelomnica je pa svetovna gospodarska kriza, ki se je za?ela lansko leto v septembru.
Mogo?e malo okoli kampanje. Mi vsi ivilci pri?akujemo, da se kon?no sprejme zakon o generi?ni promociji kmetijskih in ivilskih proizvodov. Okoli tega zakona se je za?elo govoriti e v letu 1999, potem v letu 2003, 2005, 2007. Tukaj smo e malo pikic zapisali pa e napisali 3000, glede na to, da se zadeve tako vle?ejo. Ra?unamo, da bo sprejet letos do konca leta. Vsaj tako je obljubljeno. li smo se pa generi?no promocijo na nivoju sektorjev predelava mesa, mleka, jajc, sadje, zelenjava itn. V lanskem oz. predlanskem letu smo se pa lotili akcije Kupujmo slovensko. Nenazadnje smo to akcijo v celoti financirali tudi ivilsko-predelovalna industrija sama. Zakaj smo li v to akcijo? Predvsem zaradi razmer v slovenskem gospodarstvu, velikih sprememb na trgu z ivili, trenda zmanjevanja samooskrbe, tudi za prihodnost naih potomcev in pa, kar sem zadnje zapisal, je pa predvsem v bistvu zaradi tega, ker imajo enako zadevo tudi nam konkuren?ne drave, kot je Avstrija, Hrvaka, kar bo pa ve? kolegica kasneje okoli tega pojasnila.
Cilj nacionalne kampanje Kupujem slovensko je predvsem ohranjanje delovnih mest, tako v ivilski industriji kot v primaru, osve?anje potronikov o prednostih predvsem doma?ih, kakovostnih izdelkov, pospeevanje prodaje slovenskih ivilskih izdelkov ter ve?ja u?inkovitost delovanja kompletne agroivilske verige. Sama blagovna znamka Kupuj slovensko, katero smo se v bistvu lotili, je v bistvu sestavljena iz tirih delov (kakovost, varnost, okus, tradicija). Kakovost pomeni predvsem izbor kakovostnih surovin po sodobnih postopkih tehnoloke proizvodnje. Varnost – gre za upotevanje vseh standardov sledljivosti. Tradicija – predvsem doma?nost, bogato izro?ilo. Okus – je izjemno pomembno, ki je prilagojen doma?emu potroniku.
Mogo?e e malo okoli elementov, kako v bistvu posamezna ivilska podjetja pristopajo k tej zadevi. Poznana je Eta, ki ima slogan Tradicija se nadaljuje. ito – Grajske pekarne Vonj po domu. Pivovarna Lako Varimo ga z ljubeznijo e od leta 1825. Fructal V sodelovanju z naravo. Panvita Okus, ivljenje, vitalnost. Ljubljanske mlekarne Tradicija, skrb, zanesljivost in pa Mesnine deele Kranjske Po starih receptih za nove rodove. Tale tabela se mi je zdela izjemno pomembna. Gre za analizo oz. anketo, ki je bila izdelana lansko leto. Gre za lojalnost do slovenskih proizvodov. Moram re?i, da smo bili izjemno presene?eni, kakna lojalnost je e do proizvodov, ki so narejeni v Sloveniji pod slovenskimi standardi kakovosti. Mleko recimo, kakna lojalnost je do doma?ega mleka, skoraj 85 %. Meso in mesni izdelki 83, mle?ni izdelki komplet 75, moka 74, pivo, da ne bi nateval dalje. Gre v bistvu za zelo visoko lojalnost slovenskim, doma?im proizvodom.
Tri ciljne skupine imamo pri akciji Kupujmo slovensko. Prvo smo mi, kmetijska in ivilska podjetja, drugi potroniki in tretji trgovci. Dosedanji rezultati: do sedaj smo vloili skoraj 200.000 evrov. Vklju?enih je 61 kmetijskih in ivilskih podjetij. Na proizvodih imamo e logotip Kupujem slovensko, ki ga uporablja 24 podjetij. Kar 20 podjetij ima pa v bistvu tudi oznako S na izdelkih.
Kaj proizvajalci pri?akujemo od te kampanje? Predvsem, da izgradimo generi?no blagovno znamko Kupujem slovensko. elimo sporo?iti potronikom, da so izdelki, ki so ozna?eni z blagovno znamko Kupujem slovensko, pridelani v Sloveniji s slovenskim znanjem in pod zahtevnimi standardi. Kon?ni cilj je predvsem ta, da zadovoljimo potrebe potronikov in jim ponudimo varno, kakovostno hrano, ki bo zadostila njihove potrebe eljam in okusom. Hvala lepa.
ALJA SELIKAR: Hvala gospod Bricelj za vao predstavitev. Sedaj pa vabim direktorico Zbornice kmetijskih in ivilskih podjetij gospo dr. Tatjano Zagorc, da predstavi trenutno stanje v ivilsko-predelovalni industriji v Sloveniji, pove nekaj besed o podobnih kampanjah v drugih evropskih dravah ter predstavi dolgoro?no strategijo in cilje kampanje Kupujem slovensko.
DR. TATJANA ZAGORC: Spotovani predsednik Dravnega sveta, spotovani svetniki in svetnice, spotovani ?lani Zbornice kmetijskih in ivilskih podjetij, spotovani novinarji! Preden povzamejo besedo nai direktorji, ki sodelujejo v sami kampanji in dodajo ta ?ustveni element, dovolite, da predstavim nekaj tehni?nih zadev okoli kampanje, ki bodo nekako sluila kot izto?nica vsem ostalim govornikom.
Ko sem razmiljala, s ?im naj za?nem svojo prezentacijo, sem seveda pomislila nedvomno na tisto zrno, ki je vzkalilo v letu 2006. To je kampanja podjetja Farme Ihan, katere slogan se je takrat glasil Kupujte slovensko in je tudi nekako spodbudila na upravni odbor, da za?nemo z nadaljevanjem tovrstne promocije, nacionalne promocije v letu 2007. Tekom dananjega dneva sem bila zelo vesela dejstva, da sem ob zajtrku imela na mizi ?isto slu?ajno dva izdelka, ki sta bila ozna?ena z logotipom nae kampanje Kupujem slovensko, tako da je akcija resni?no dosegla svoj namen, da pristane tudi na mizi potronika.
Kot re?eno, za?eli smo v letu 2007 z brainstormingi, s tem, kako umestiti kampanjo v ta slovenski prostor, ker smo se v tistem ?asu vsega bali. Bali smo se izre?i Kupujmo slovensko, nekako smo gradili to samozavest iz leta 2007 v leto 2008, ko smo v aprilu leta 2008 lansirali samo kampanjo. V tisti prvi fazi smo eleli predvsem opomniti in nekako na nek na?in tudi sprovocirati potronike, da razmiljajo o tem, kaj kupujejo, da o izdelkih razmislijo, od kod prihajajo in kadar lahko, da se seveda odlo?ijo za na slovenski izdelek. Ta faza je bila klju?nega pomena za vse pristopnike v kampanjo in za vse ostale, ki sodelujemo v kampanji kot strokovna podpora. V tem ?asu, lahko re?em, da od leta 2008 do sedaj nam je ta samozavest in pomen kampanje se usidral v vsakodnevno delo. Sedaj se nahajamo v drugi fazi kampanje, kjer smo v tem ?asu razlagali predvsem pomen oznake Kupujem slovensko in pa graditev zavedanja o sami blagovni znamki, tudi na strani samih podjetij. Seveda predvidevamo v prihodnosti nadaljevanje same kampanje, kjer bo e bolj vklju?en v interakcijo izdelek in sam potronik. Tu potrebujemo trgovce in pa aktivnosti na njihovih prodajnih mestih.
Kot re?eno, kampanjo smo umestili v slovenski prostor ter opomnili potronike na monost izbire in na pozitivne u?inke kupovanja slovenskih ivil na celotno gospodarstvo iz vseh vidikov, katere je e v predhodni prezentaciji omenil predsednik. ?e se spomnite, smo za?eli nao pot s tiskanimi oglasi v medijih in nekako nevedo?, kakna gospodarska kriza se blia, e tudi takrat nagovarjali z vidika ohranjanja delovnih mest. mogo?e sredinski se nam je zdel v tistem trenutku kot temelj kupujem slovensko in gradim tudi delovna mesta.
Potronike smo nagovorili tudi z zloenko, ki je zaokroila po slovenskih gospodinjstvih. Nenazadnje e v letu 2008, se pravi po tirih, petih mesecih od pri?etka kampanje, smo pripravili razstavo sodelujo?ih podpornikov v kampanji na samem sejmu v Gornji Radgoni. Sejem je bil iv in takrat smo za?utili nekako tudi, da nas tudi stran potronikov potrebuje in da nas podpira v tej kampanji. Zgraditi zavedanje o blagovni znamki Kupujem slovensko, je seveda malo teje delo in jo pozicionirati kot neko generi?no blagovno znamko e teje. Mislim, da sami izdelki, ki so tudi danes prisotni na razstavi zunaj v preddverju, kaejo na to, da nam uspeva, ampak dela je seveda e veliko.
Letos so Slovenijo preplavili plakati, ki so imeli dodaten slogan Dobro ostane dobro. Poudarjali so vse tiri gradnike, na katere je slovenska ivilska industrija, vklju?no s primarno predelavo, lahko ponosna: kakovost, varnost, okus in pa tradicija. O kakovosti, seveda v razmerju s ceno, lahko govorimo in na dolgo razpravljamo. O varnosti ni mogo?e razpravljati. Varnost moramo zagotavljati za vse izdelke, ki so na prodajnih policah in se drati predpisov. Okus je nam svojstven in mislim, da slovenska agroivilska podjetja zagotavljajo tisti primeren okus, ki je primeren slovenskemu potroniku. Ob tem se seveda lahko opiramo na bogato slovensko tradicijo.
Ob takih kampanjah se spraujemo vsi skupaj o u?inkovitosti in mislim, da smo lahko zadovoljni s priklicom vsaj enega plakata, ki je bil ume?en v slovenski prostor. 42 % mislim, da je kar zadovoljiva tevilka. Nadaljevali smo v letonjem letu s ?lanki v tiskanih medijih. Tu smo seveda poudarjali lokalno oskrbo, da ivila, da kmetijski pridelki ne potujejo gromozanskih razdalj, da so pridelani, predelani v Sloveniji. Zavedamo se, da se nahajajo na odprtem evropskem trgu, kjer seveda poseemo tudi po tujih izdelkih, ampak nenazadnje doma?i izdelki so tisti, na katere smo ponosni.
V letonjem letu smo prav tako predstavili sedaj e seveda ozna?ene izdelke na kmetijskem sejmu v Gornji Radgoni. Podporniki so predstavljali in promovirali svoje izdelke v teku vseh sedmih oz. osmih dni poteka sejma. Izpeljali smo tudi nagradno igro, kjer smo spraevali, katera slovenska blagovna znamka si zaslui mesto v vsaki kuhinji in nekako so e imena podjetij nekako postala sinonim za blagovne znamke. Podelili smo glavno nagrado izrebani nagrajenki in bili ponosni na to, da smo bili v mesecu juniju izbrani kot najodmevneja akcija v tistem ?asu.
Predstavila bi rada nekaj primerov uporabe logotipa kampanje, ki bo, upam, tudi vas spremljal ob zajtrkih, kosilu in pa e kje v vaem vsakodnevnem delu in uivanju. Opremljeni so tovornjaki, seveda izdelki, mleko razli?nih proizvajalcev, kmetijski pridelki podpornikov v kampanji, tudi mlinarski, mlevski proizvodi. ?e boste bolj pozorni, boste prav kmalu tudi na svojih izdelkih nateli kar nekaj teh primerov logotipa kampanje Kupujem slovensko.
Nenazadnje, dananji posvet v Dravnem svetu je nekako dodatna odsko?na deska v tej drugi fazi kampanje. Mislim, da so gospodarske razmere takne, da nam prisluhnejo vsa resorna ministrstva, Ministrstvo za zdravje, Ministrstvo za kmetijstvo, gozdarstvo in prehrano, intitucije, ki delujejo v sklopu njih, o pomembnosti agroivilske verige in da takno gospodarsko okolje, ki nam bo v pomo?, tudi zagotovijo. Tukaj mislim od ozna?evanja ivil do zagotavljanja parametrov varnosti do drugih podpornih zakonov, o katerih se pogovarjamo e deset let (zakon o generi?ni promociji in podobno). Vse to je pomembno za nae vsakodnevno poslovanje, ne samo kakovostni izdelki, ki jih dajemo na trg.
V tem ?asu se tudi pie strategija slovenskega kmetijstva. Bolj malo je sliati o strategiji ivilstva s strani resornega ministrstva. Potrebno je vsekakor okrepiti branno povezanost in pa podobne kolektivne akcije, ki potekajo tudi v drugih zdruenjih.
Nadaljevati s kampanjo Kupujem slovensko, kajti sedaj smo na tisti prelomni fazi, izdelki so ozna?eni, potrebno je ustvariti res interakcije s trgovci in pa potroniki. Potrebujemo zakon o generi?ni promociji. Kaj naj re?em? Okoli nas so drave, ki zakon v takni ali druga?ni obliki imajo. Imajo bodisi agencijo ali enote na resornih ministrstvih, ki opravljajo generi?no promocijo za nacionalno identiteto. Vedno se pojavi primer Ame, ki nam je nekako za vzor. Tu gre za investicijo nekaj deset milijonov v promocijo avstrijskih izdelkov. Zavedamo se, da o desetih milijonih evrov mi ne moremo govoriti, ampak nenazadnje potrebujemo pa mo?no in pa dobro promocijo. Tudi Madari imajo taken center, ki skrbi za promocijo njihovih nacionalnih izdelkov, njihovih kvalitetnih izdelkov. Gotovo poznate akcijo sosedov Hrvatov, ki je nekako njihova kopija, seveda s pridihom slovenskosti. Poznamo akcije, ki jih pelje Nem?ija. Tudi Italijani, ?eprav bi nekdo rekel, da njihova ivila ne potrebujejo dodatne promocije, kajti Italija je e sinonim za kakovost, tradicijo, okus, ampak tudi v Italiji imajo mo?no agencijo, ki izvaja promocijske akcije. Nenazadnje tudi Francozi in vse velike nacije. Pred kratkim sem sliala, da so tudi vedi za?eli s promocijo vedskega okusa.
Kaj pri?akujemo od prihodnosti? Seveda, nadaljevanje kampanje, umestitev v delovanje podjetij, na potronikove mize. Zato potrebujemo, da bomo to izvedli, na?rt, ki bo nekako ve? kot eno leto, na?rt vsaj za obdobje treh let. Mi se bomo trudili, da bomo h kampanji pridobili ?im ve? podpornikov, da bomo interaktivni, da bomo znali vklju?iti v kampanjo tudi trgovce in pa da bomo vsi skupaj gradili lojalnost do blagovne znamke Kupujem slovensko.
Kot re?eno, v pripravi je tretja faza kampanje za naslednje leto, tako da verjamem, da se bo o nai kampanji e sliali. Hvala.
ALJA SELIKAR: Hvala gospa Zagorc. V tej to?ki bi e enkrat pozval cenjeno ob?instvo, da se prijavi k razpravi, kjer bi podali svoje mnenje, svoje komentarje na to temo. Seveda se to naredi preko listi?ev, ki so pri vas na mizah. Naa ekipa bo to pobrala in bomo v kasnejem delu razprave to aktivirali.
Kot zadnjega govorca danes pa bi k besedi povabil e prof. dr. Janeza Hribarja, prodekana Biotehnike fakultete Univerze v Ljubljani, da poda svoj strokovni pogled na nacionalno kampanjo, v kateri sodelujejo slovenska kmetijska in ivilska podjetja ter spregovori besedo ali dve na temo kakovosti slovenske hrane. Izvolite.
PROF. DR. JANEZ HRIBAR: Hvala lepa. Spotovani gospod predsednik Dravnega sveta, cenjene gospe in gospodje! Nalogo, ki sem jo dobil, bom opravil pa? na svoj na?in in zato bi prosil, da ne zamerite kaknega pogleda, ki ne bo prav ve?en, bo pa moj. Moram se vrniti vendarle v eno krajo preteklost, ko je Slovenija pristopala v EU. Takrat je bilo narejenih ve?je tevilo analiz o gospodarskem potencialu nae industrije. ivilska-predelovalna industrija je bila ocenjena zelo visoko. Za vsako analizo blije EU pa vse slabe. Bili smo na za?etku takoj za farmacijo in smo se vpraali, zakaj. Zato, ker smo bili zelo dobro opremljeni, ker smo imeli znanje, smo znali narediti dober izdelek in se nismo e borili s trgovino. Bolj, ko smo se priblievali, bolj, ko smo se odpirali in dokon?no popolnoma odprli in razprli, je postalo jasno, da nas nekaj najeda. Nesporno je to postalo tako, da nas najeda pasivni lastnik, ki je pogost v nai brani. Pasivni lastnik zato, ker ne skrbi za razvoj, ker mu je kapital edino izhodi?e in profit, ki je na kratko roko pridobljen. Drugi, ki nas najeda, je trgovina. Ne zato, ker je ivilo predrago, ampak zato, ker je dele v tej ceni nepoteno razdeljen. V tej borbi za konkuren?nost seveda ne more doma?i proizvajalec zdrati z majhnimi serijami ivila v primerjavi z mo?no kartelno organizirano ivilsko industrijo v tujini. Kaj se s tem dogaja pravzaprav? Posledice so lahko zelo dolgoro?ne.
Moje mnenje je, da na ta na?in spreminjamo prehranske navade Slovencev. Izdelki, ki so ponujani po trgovinah, spreminjajo ne samo obrok, vnos ivila kot koli?ine, ampak tudi tiste parametre, ki jih ne bi smeli. Mi v zadnjem obdobju nismo ni? napredovali v smislu bolj zdravega prehranjevanja. Jaz sem malo izjeme, kot vidite, ampak to v celoti ne velja. Sedaj se da tudi videti lepo, kaj zdrava prehrana naredi iz enega ?loveka. Ta sprememba seveda je dokazana. Poglejte, kako smo pa napredovali pri uravnoteeni prehrani. Kaj je med animalnimi ivili in rastlinskimi ivili izboljanega? Prakti?no ni?. Pa ne zato napa?no gonjo, ki je, jesti manj mesa. Vegetarijanstvu vsa ?ast, ali zelo malo jih je, ki se znajo kakovostno prehranjevati samo z rastlinskimi ivili. Zelo malo ljudi. Ogromno znanja je potrebno. Ta 2 % ljudi zaslui neko pozornost, ne pa take, kot jo ima. Dajmo se pripraviti za poteno informacijo ljudem, ki se prehranjujejo raznovrstno. Manje uivanje mesa seveda ne vodi v zdravo prehrano. Vodi pa ve?ja poraba rastlinskih ivil. Tukaj je seveda klju? tudi do ve?je pridelave, do ve?je predelave in do bolje ponudbe slovenskih izdelkov.
Te prehranske navade niso kar tako. Gre za ponos ivila, ki ima druga?no strukturo. Pri sveih vrtninah celo druga?no mikrobioloko sliko. Mi vnaamo mikroorganizme, pripeljane ohoho, nekaj ?isto drugega, kar je tukaj avtohtonega. Ne govorim o ivilih, ki so pasterizirana in tako naprej, ampak o tisti svei ponudbi, ki pa bi morala prihajati iz naega okolja, pa ne govorimo dovolj in ne poudarjamo te prednosti. Tukaj seveda moram takoj pristaviti mnenje o varnosti take hrane. Slovenci uivamo zelo dobro in varno hrano. Nobenega razloga ni, da bi tukaj imeli kakne pomisleke. Ne bom hvalil, bom pa pohvalil tako VURS kot zdravstveno inpekcijo. Bom pa zelo kriti?en do FURS-a, fitofarmacevtske uprave, ki je prepo?asna in doma?im proizvajalcem na podro?ju vrtninarstva, sadjarstva ne sledi tako, kot je to v konkuren?nih sosednjih dravah. Prepo?asi se odziva na monosti, ki jih Evropa zagotavlja konkurentom. Nas pa diskvalificira zaradi tega, ker smo pri teh vnosih prepo?asni. Ta varnost je zagotovljena in nimam nobenega pomisleka, da ne bi tukaj pozdravil akcije, ki jo zbornica vodi.
Moram pa re?i seveda, da je pomen poudarjanja Kupujem slovensko e drugje. Uivajmo hrano, pridelano v svojem okolju. Zakaj? Zato, ker je naa. Nih?e se ne upa s tem hvaliti. Naa je ta hrana, dragi moji. Ker je dobra in ker zaupam proizvajalcu. To moramo izpostaviti, da doseemo neko vijo samozavest. Imamo cel kup primerov, ko cena sploh ni vpraanje. Slovenci smo pripravljeni za draji izdelek, ?e je na, dati ve? denarja. Smo pripravljeni in vemo, da je tudi hrana draga in mora biti draga. Mi ne moremo prispevati k temu, da bomo zmanjali problem lakote v svetu. Tam, kjer so stoletja la?ni, bodo tudi e v bodo?e in tam, kjer hrano me?ejo v morje, jo bodo tudi e v bodo?e. To je neizbeno. To se ne spreminja. Spremeni pa se lahko to, da bomo dali vsem, ki ivimo na tem majhnem koncu sveta, hrano po naem okusu, hrano, ki bo zagotovljeno varna. To pa pomeni ve? kot samo zdravstveno neopore?na, ampak bo ta hrana tako okusna in v takem jedilniku, ki bo ohranjal tiste dobre prehranske navade, iz katerih raste na um in zato opu?anje mesa ne sme priti v potev. ?lovek je postal pameten in mogani so se za?eli razvijati ele, ko je postal lovec, ko je za?el uivati tudi animalna ivila. Tudi danes je tako. Brez animalnih ivil bomo li samo nazaj. Ne gre druga?e. Pred Homo sapiensem so hodili po tirih nogah in jedli samo sadje. Izumrli so. Ne da se preiveti samo s sadjem. Ne da se. Mi pa ne poskrbimo dovolj, ne dajo nam morda niti monosti, da smo pogosteje predstavljeni v javnosti ali pa smo premalo agresivni. Tudi ta monost je odprta. Zato sem mnenja, da je v bodo?e potrebno in novinarjem in medijem v celoti iti nasproti in poudarjati tisto, kar lahko ponujamo kot prednost. Moram re?i, da vse spotovanje vsem managerjem, ki vodijo ivilsko industrijo. Ne zato, ker so grozno uspeni, ampak zato, ker so dovolj iznajdljivi, ker so dovolj prilagodljivi in samo taki bodo tudi preiveli. Ne bo preivel ne najve?ji, ne najbolji, ne najmo?neji, ne najpametneji, ampak samo tisti, ki se bo lahko prilagodil. Nai obrati v celoti so v redu velikosti, ki to omogo?ajo in dopu?ajo. Ob dobrem vodenju, torej ob znanju, ki ga pa premoremo na vsak na?in, premoremo znanje, mi lahko pripravimo dober izdelek, mu damo dodano vrednost, lahko tudi preivimo in tudi dobro ivimo.
?e v celoti ocenim kampanjo, potem moram re?i, da bi bila lahko bolj agresivna, da bi bila lahko morda tudi bolj usklajena. Tu mislim predvsem na Ministrstvo za zdravje. Da je Ministrstvo za kmetijstvo, gozdarstvo in prehrano tukaj v preteklosti, zadnjih podatkov nimam, ampak v preteklosti bilo naklonjeno ivilstvu v smislu spodbud in pomo?i pri obnovi proizvodnje. To moramo skupaj po?eti s primarci, s proizvodnjo, z vsemi, ki so tukaj povezani. To je od kmetijske zbornice do inpekcij in seveda stroke same.
Dovolite mi, da re?em, da znamo pridelati, znamo dobro predelati, znamo tudi se dobro prehranjevati in zato uivajmo hrano, pridelano v doma?em okolju. Hvala lepa.
ALJA SELIKAR: Hvala gospod Hribar za vae besede. Sedaj pa vse prisotne, ki ste se prijavili k razpravi, vabim, da podate svoj komentar. Najprej bi za?eli pri dveh predstavnicah podjetij, ki sta podpornika kampanje Kupujem slovensko e od samega za?etka. Gospa Alea Kandus Ben?ina, predsednica podjetja Medex d.d. in pa Alenka Miklovi? Lipu?ek, direktorica Mlekarn Planika.
ALEA KANDUS BEN?INA: Lep dober dan vsem prisotnim tudi v mojem imenu. Hvala lepa za gostoljubje predsedniku Dravnega sveta gospodu Blau Kav?i?u in seveda vsem prisotnim. V vseh podjetjih ivilske industrije smo ponosni in podpiramo akcijo Kupujem slovensko. Zavedati se moramo, da v prehranjevalni verigi smo tirje igralci. To je kmet, ki hrano pridela, podjetje, ki hrano predela, trgovec, ki jo postavi na svojo polico in nazadnje potronik, ki to hrano zauije. ele, ko vsi tirje delujemo v enem dobrem povezanem sklopu, lahko na potronik dobi hrano takno, ki jo eli. Tukaj pa nastopa pa? nekaj teav, ki bi jih rada omenil, in sicer je to predvsem majhnost Slovenije. To je naa danost, je lepota v?asih tegoba. ?e si pogledamo in videli smo, da slovensko gospodarstvo, slovenska ivilska industrija prav v ni?emer ne zaostaja za ivilsko industrijo v tujini, ki izvozi priblino 20 % celotne proizvodnje in tudi mi jo izvozimo 20 %, si pogledamo, da je na trg velik 2 milijardi evrov. To predstavlja trenutno okoli 3 % BDP. Italijanski trg je velik 120 milijard evrov. 60-krat ve?ji je, kot je slovenski trg, pri tem, da italijanska podjetja izvozijo zgolj 17 milijard evrov pa kljub temu je italijanska hrana La vita e bella in pa tako znana po celem svetu. Se pravi, nismo v ni?emer slabi, kot so Italijani. Smo pa seveda omejeni s to 60-krat manjo velikostjo trga. Zato je vsa proizvodnja v Sloveniji buti?na, ker dejansko smo v Sloveniji buti?ne firme. Slovenija je tudi izredno majhna in kot smo e ve?krat omenili, jemo izredno varno hrano. Jaz bom rekla, da nae intitucije zelo dobro delujejo in v bistvu smo se do sedaj izognile vsem ve?jim prehranskim aferam. Videli smo e v letu 2007, ko so cene surovin nezadrno rasle, kako velika je teava, da smo zanemarili samooskrbo, da smo pustili, da so travniki prerasli polja, da imamo e skoraj 60 % gozdov. Sedaj, ko je globalizacija, se zopet vra?amo na to, kako pomembno je, da ima slovenski ?lovek, slovenski delavec delo in o vsem tem opozarjamo tudi v nai kampanji.
Rada bi povedala nekaj tevilk, in sicer, da smo leta 2003, pred vstopom v EU, uvozili za 549 mio evrov hrane, izvozili pa za 367 mio evrov. Se pravi, razlika je bila 182 mio evrov. Za toliko smo imeli ve?ji uvoz kot izvoz. Lani smo imeli uvoza 1.251 mio evrov in zgolj 568 evrov izvoza. Se pravi, je ta razlika, ta vrzel e skoraj 700 mio evrov. Mi smo v petih letih 350 % pove?ali vrzel med uvozom in izvozom. To mislim, da je zaskrbljujo?e.
?e pogledamo naslednji podatek, ki je izredno zaskrbljujo?. Slovenija je bila lani neto uvoznica vina. To, mislim, zelo malo vemo. Mi smo ve? vina uvozili, kot smo ga izvozili. Prvi? se je lani to zgodilo. 120 mio evrov mesa imamo razlike, da ve? uvozimo kot izvozimo. 110 mio evrov predelanega sadja in zelenjave in 110 mio evrov drugih ivil. To so podatki, ki dejansko nas morajo skrbeti, kajti slovenska podjetja, ki smo vezana na slovenski trg, je to povezano z naim obstojem. Mi se bomo borili za vsako ceno, da obdrimo slovenskega potronika in da mu ponudimo najboljo, najkakovostnejo in najvarnejo hrano. Tudi nae institucije lahko stopijo v vsako podjetje in dejansko pogledajo, kaj se v tem podjetju dogaja. Zdrav potronik, zdrav prebivalec, zdrav Slovenec je ena od osnovnih nalog vsake drube. To pomeni in manj prispevkov v zdravstveno blagajno in tudi blaginja naroda, kajti le zdravi ljudje lahko ustvarjamo, lahko snujemo, lahko zagotavljamo prihodnost.
?e pogledamo eno od naih paradnih panog v prihodnosti, je to prav gotovo turizem. Vsak poslovne, vsak turist, ko pride v Slovenijo, re?e: joj, kaj so pa vae posebnosti tukaj, kakno hrano pa uivate. ?e tu ne bomo negovali prekmurske gibanice, kranjske klobase, idrijskih likrofov, slovenskega medu in podobno, se bomo stopili s povpre?jem in dejansko mi naemu gostu ne bomo imeli ni?esar dati in ni?esar pokazati. Na alost se je zataknilo pri promociji slovenske hrane, za katero se borimo e mnogo let. Na alost je bila diskusija, mislim, da se nekako nismo mogli uskladiti, kdo bo v tej kampanji prispeval toliko, kdo manj. Nazadnje smo s tem, ko se ta kampanja ni za?ela, vsi izgubili. Avstrija je za?ela leta, preden se je uvrstila v EU, s kampanjo kupujmo avstrijsko blago oz. avstrijsko je naravno in varno. Prav ni? se jim ni spremenil dele prodaje doma?ih proizvodov po vstopu v EU. Nai rezultati, lahko vidimo, da so druga?ni. Na alost sedaj tudi stanje v drubi ni naklonjeno draji hrani, ker vidimo, da se vedno ve?ajo socialne razlike, a ravno zato je pomembno, da opozarjamo na to, da je hrana tista osnovna in primarna stvar, ki jo ?lovek potrebujemo. Gledamo na to, s kaknimi avtomobili se vozimo, kakne bencine tankamo, kakno hrano pa zauijemo, to nas pa ne zanima toliko.
Zato me alosti, ko recimo eden izmed ve?jih diskontnih trgovcev se imenujejo kot slovenski trgovci, pa vemo, da na policah nimajo ni? slovenskega blaga. alosti me, ker v?asih z Ministrstvom za zdravje ne najdemo skupnega jezika, ker so stvari, ki jih moramo slovenska podjetja oz. predpisi, s katerimi lahko izobraujemo potronika, za nas ve?krat mnogo rigorozneji kot so za izdelke, ki prihajajo iz tujine. Tu naj omenim, da se na evropski ravni sprejema seznam prehranskih trditev, ki se bodo lahko uporabljale na ivilih. Irska je recimo poslala v Evropo 3.000 trditev v presojo, Slovenija pa devet. Mislim, da je to kar precejnje nesorazmerje. Ker ves ta ?as pa lahko podjetja uporabljajo te trditve na izdelkih.
Prav tako na alost se bom tukaj obregnila tudi v Zavod za varstvo potronikov, ki s svojimi raziskavami ve?krat buri slovensko javnost, zadaj pa niso dejansko podprte raziskave, hkrati so pa tudi interpretacije rezultatov zelo posploene in slabe. V bistvu dejansko smo v?asih, kakor je e dekan omenil, skoraj ?arovniki. Moramo se resni?no znajti na teh raznih ?ereh, ki jih imamo. Ampak dejansko elimo s to kampanjo povedati, da slovenska podjetja zaposlujemo slovenske delavce, proizvajamo varno hrano in slovenski ?lovek in slovenski potronik nam je center in osnova naega delovanja. Smo poteni in taki bomo ostali tudi v prihodnje.
To je vse, kar bi vam elela povedati. Hvala lepa za monost.
ALJA SELIKAR: Hvala gospa Kandus Ben?ina. Mogo?e kakno mnenje, kaken komentar? Sedaj bi pa povabil e gospo Alenko Miklovi? Lipu?ek – Mlekarne Planika. Izvolite.
ALENKA MIKLOVI? LIPU?EK: Dober dan. Lepo pozdravljeni predsednik Dravnega sveta, vsi ostali prisotni, tudi v mojem imenu. Prihajam iz Kobarida. Verjetno ste e vsi sliali za nao malo mlekarno. Smo peta mlekarna po velikosti v slovenskem merilu. Rada bi pa povedala na naem primeru, kako nam je uspelo, da smo sploh ostali in zakaj smo se sploh vklju?ili v to kampanjo Kupujem slovensko. Za?eli smo, kot sem povedala, takrat deveta mlekarna v Sloveniji in nemalokdo, ko smo li po trgovinah, je rekel: »Kaj vas je pa sploh treba, saj vas je e dovolj! Na policah naih trgovin je e tako in tako preve? slovenskih proizvodov.« Toda, trmasti, kot smo, ker rastemo tam v tistih hribih, se nismo dali in smo vztrajali. Zavedali smo se, da ?e bo mlekarna ostala, da bo ostala obdelana tudi naa lepa Soka dolina, da bodo ostale kmetije ohranjene na naem koncu in zato smo rekli, da moramo narediti nekaj, da bomo razpoznavni tudi v slovenskem merilu. Takrat smo bili premajhni, da bi se podali v tujino. Zato smo rekli, da moramo slovenskemu potroniku predstaviti, kaj znamo narediti iz tega mleka, ki ga namolzejo nai kmetje v teh naih hribih. In smo se lotili. Ni bilo lahko, verjemite. Toda vztrajali smo in z nao vztrajnostjo smo prodrli v vse slovenske trgovine, na vse slovenske police. Borili smo se, ?eprav bi ?lovek v?asih rekel: bom pa pustil, bom pa omagal. Zavedali smo se, da ni samo teh 60 delovnih mest, ki jih imamo v nai mlekarni, odvisno od naega dela, da je odvisno 200 in ve? kmetij, ki oddaja mleko v nao mlekarno, na ta na?in, da bo ta mlekarna ostala tam, kjer smo, ostala obdelana dolina, da bodo turisti, ko bodo li skozi dolino, rekli: »e zmeraj vidimo So?o, ne samo grmovja, ki raste do ceste.« In zakaj smo se potem odlo?ili, da za?nemo s to nao tipi?no proizvodnjo? Vedeli smo, da imamo znanje, da imamo dobro surovino, pridelano na naraven na?in, kar lahko trdim za celo Slovenijo. Slovenija, ?e vzamemo na splono, je ena lepa ekoloka deelica. Primerjajmo jo z razvitih svetom, z razvitejim svetom, z ve?jimi, intenzivnejimi kmetijskimi deelami. Saj je vse skupaj ena ekoloka pridelava. Potem smo to znanje, to surovino, dobro surovino vgradili v nae proizvode. Jaz trdim, to trdijo tudi moji sodelavci in nai kupci, da hrana je tista, na katero mora biti Slovenija ponosna. To je na slovenski ponos. Jaz sem e ve?krat poudarila dejstvo, da eblje lahko naredijo tudi na Kitajskem, pa bo e vedno ebelj. Take hrane, kot jo delamo v Sloveniji, ne bo mogel nobeden Kitajec, pa ne mislim ni? slabega s tem, ampak nobeden se ne bo mogel prilagoditi naim okusom, naim potrebam in zagotoviti tako kvalitetne hrane. Moji predhodniki so e poudarjali, da je vano, da so kratke poti, kratke distribucijske poti od pridelave v predelavo in nato do kon?nega potronika. Samo ta slaba cesta danes me je ovirala, da sem vozila v Ljubljano skoraj tri ure iz Kobarida. Pomislite, koliko ?asa se lahko prevaajo ti izdelki s kratkim rokom po celi Evropi. Ali ni to dobro, da lahko re?emo, da je danes pridelano, jutri pa e na policah naih potronikov. Tudi to, mislim, da moramo stalno poudarjati.
Kar se ti?e same kvalitete, e moji predhodniki so rekli, da je res poskrbljeno, da je ta hrana varna. Zavedamo se, da ?e bi naredili eno samo napako, nas jutri na slovenskih policah ni ve?. In to je prav. skrbeti moramo za zdravo hrano, za dobre potronike in se konec koncev zavedati, da vsi skupaj tvorimo en sklenjen krog, od kmeta, do predelovalca, do trgovca in do potronika, ki posega po teh proizvodih.
Jaz mislim, da nam bo vsem skupaj, ?e bomo nadaljevali to akcijo tako, kot smo si jo zastavili, da bomo poskuali prepri?ati slovenske potronike, da je ta hrana varna in dobra, da bomo uspeli. Posluala sem po poti komentarje po radiu na Valu 202 in zelo ve? mi je bil en komentar neke stareje gospe, ki je rekla: »Veste, posegam po slovenskih proizvodih. Kar je bolje, je pa le bolje.« Tako poudarjam tudi jaz. Hvala lepa za pozornost.
ALJA SELIKAR: Hvala gospa Miklovi? Lipu?ek. Mogo?e kakno mnenje na podano? Kaken komentar? Vpraanja mogo?e? ?e jih ni, bi se vam zahvalil v imenu Zbornice kmetijskih in ivilskih podjetij za vao udelebo. Ker vemo, da se jeziki laje razveejo bolj osebno in v bolj prijetni drubi, vas vabim na prigrizek v preddverje, kjer vas ?akajo slovenske kulinari?ne dobrote. Najlepa hvala.
Odmor
CIRIL SMRKOLJ: Bomo kar za?eli. En lep pozdrav. Tale uvod je bil tako hiter in precizen, da ve?ina nas ni niti razmiljala o kakni posebni razpravi. Seveda, ?e gledamo samo akcijo Kupujmo slovensko, bi lahko mirno rekel tudi kot predsednik Kmetijsko-gozdarske zbornice Slovenije, da smo za?eli sila pozno v Sloveniji. V vseh, tudi sosednjih, dravah, so se te akcije pri?ele e pred leti. Da smo v ?asu, ko bi lahko vse premalo naredili na nacionalni prepoznavnosti slovenske hrane. Da nismo sledili recimo sosedom Avstrijcem, Madarom, Italijanom, kjer so s svojimi zastavami jasno opredelili, kaj je njihovo in so ti izdelki seveda bili desetletja in desetletja tudi v Uniji prepoznavni na policah. S tem so seveda privzgojili potronikom dolo?eno obliko e pristopa, da ve?inoma posegajo po nacionalnih prehranskih proizvodih in pridelkih. Tu v Sloveniji je predvsem tudi zaradi tradicije jugoslovanskega trga v samostojni dravi Republiki Sloveniji res prilo do zelo pomembne ali pa bi moralo priti do zelo pomembne akcije, kako izobraziti in tudi vzgojiti slovenskega potronika. To je seveda interes nas kmetom, to je interes ivilsko-predelovalne industrije in tudi verjetno interes trgovcev, kateri imajo na svojih policah predvsem slovensko ponudbo hrane. Tistim trgovcem, ki imajo pa ponudbo hrane iz cele Evrope ali pa tudi iz drugih kontinentov, tu interesa ni in zato je recimo v tem trenutku, ko govorimo kupujmo slovensko, zelo pomembno, da bi tudi intrumentarij nacionalni zakonski bil dovolj jasen v tem delu, da je res vsa ponudba hrane na policah jasno ozna?ena, izvor, drava, poreklo in pa vsebina. Poglejte, jaz sem pri svojih estdesetih letih, o?ala e malo skrivam, v trgovini tudi z o?ali ne more nekaj malenkostnega prebrati, da bi lahko rekel, da je razumno. Mi smo recimo v Kmetijsko-gozdarski zbornici tudi malo sledili, kako je trgovina to vse lepo postavila. Tako je postavila, da sploh ne ve, kje je slovensko mleko, kje je mleko iz sosednjih drav in tako naprej. Imeli smo idejo in dali predlog, malo smo bili okrcani s strani Trgovinske zbornice, kaj si mislimo, e posebej s strani nekaterih velikih veletrgovcev v slovenskem prostoru, kaj si mislimo, ko smo dali predlog, da bi bila v interesu predvsem potronika jasno na policah slovensko mleko, potem je lahko mleko iz sosednje Avstrije, sosednje Italije in drugi izdelki in tako naprej. Da bi s tako diferenciacijo malo laje potroniku omogo?ili, da ?e eli, da kupuje slovensko, da se laje v sami zmedi ponudbe, ki na policah je, znajde. Zelo pomembna zadeva. Tukaj je e ogromno teh elementov in jaz celo ocenjujem, da bi morala biti tudi iz tega posveta dana pobuda, da se ve? drub, tudi mi kot zbornica, vklju?imo v akcijo Gospodarske zbornice Slovenije Kupujmo slovensko in da re?emo: vsi skupaj dajmo narediti nekaj ve? za porabo v tem trenutku, ne bom rekel samo slovenske hrane, tudi slovenskih drugih izdelkov, ki vsekakor bi pomenilo v tem kriznem trenutku, da se pridela doma, proda doma, da nekako so ta pota kraja in seveda je u?inek ali pa dobi?ek v kon?ni fazi za vse v reproverigi razumen, v fazi za potronika pa ta hrana recimo ceneja. Druga?e iz te krize izhoda ni. ?e gledamo drave v svetu, ki so v tem trenutku v najve?jih teavah, tudi gospodarskih, njihovi ekonomisti vse bolj opozarjajo, da so se prilagodili multinacionalnim interesom, multinacionalnemu kaputalu in seveda ta kapital generira nekatere segmente ekonomije in predvsem potroniki, revneji sloji, trpijo. Nekatere tudije zelo jasno nakazujejo nekatere multinacionalke v predelavi hrane, da imajo monopole v dolo?enih obmo?jih in da pod dolo?enimi nerazumnimi pogoji prodajajo na teh trgih, predvsem revnih trgih. Slovenija je v tem trenutku tudi kot potronika druba izredno skromna druba. Mi imamo relativno majhen procent prebivalstva, potronikov, ki bi imeli ve?jo kupno mo?. Seveda tudi v tem delu bi morala taka akcija pomeniti, da je tudi ta hrana, slovenska ponudba hrane, da je kvalitetna, da je varna in da je tudi poceni. Mi se v zbornici e najbolj tega zavedamo, ker se velikokrat prezrejo ukrepi kmetijske politike, ki jih drava Republika Slovenije in pa tudi EU izvaja za podro?je kmetijstva, kajti ti ukrepi so bili nastavljeni z Rimsko pogodbo leta 1957 in so bili jasno zdefinirani v pove?evanju storilnosti v kmetijstvu na eni strani, na drugi strani zagotavljanju normalne oskrbe na trgih, na tretji strani in tretji pomemben element pa je zagotavljanje kvalitetne hrane. Takrat se je govorilo e o kvalitetni hrani, ne varne toliko. Kasneje je bil ta dodaten dodan in pa zagotavljanje na eni strani poceni hrane za potronika in na drugi strani v verigi pridelave v kmetijstvu zagotavljanje ustreznega socialnega standarda tudi kmeta ali podeelja. Ti elementi bi morali biti tudi vodilo, nekateri sicer so v akciji sami Kupujmo slovensko jasno navedeni. Ti elementi bi morali biti tudi vodilo tako organizatorju te akcije, kot tudi drave Republike Slovenije, da resno z ukrepi pristopi in pomaga pove?ati ponudbo v Sloveniji pridelane hrane, tudi pove?ati ponudbo. Prof. Hribarja ni, je el pritisk meriti. ?e pogledamo, kako nam ta samooskrba pada. To je katastrofalno iz vidika poseljenosti slovenskega podeelja. Tudi iz vidika socialnega standarda slovenskega kmeta in tudi ob zmanjani samooskrbi smo kot drava v kriznih trenutkih preve? odvisni od ponudbe iz teh evropskih ali pa tudi tretjih trgov. Spomnite se samo krize na podro?ju it v letu 2008, kaj je svetovna ponudba it v tistem letu povzro?ila tako v cenah hrane in tudi za ljudi, tudi v cenah krmil za ivali. Tu bi morali seveda to akcijo v bistvu zdruiti z nekim relativno nacionalnim konsenzom, da ta akcija ne pomaga samo kmetu, ne pomaga samo ivilsko-predelovalni industriji, da v bistvu postavlja mogo?e ta dva segmenta malo bolj konkuren?na v borbi za ponudbo hrane iz evropskega prostora in predvsem tretjega prostora, da pa akcija vsekakor zagotavlja, tudi z jasno opredeljeno kvaliteto in nadzorom, res kvalitetno ponudbo hrane za slovenskega potronika.
Ko smo v teh globalizacijskih procesih, ?e mene nekdo vpraa kot predsednika Kmetijsko-gozdarske zbornice, kaj naj Unija naredi v tem trenutku na podro?ju mleka, presekov mesa in podobnih zadev. Predvsem bi morala za?eti skrbeti za ?im ve?jo regionalno samooskrbo, za regionalno pridelavo hrane. Ta regionalna predelava hrane, ?e re?emo, da je Slovenija ena regija in ni? ve? ni, ?e bi tukaj pove?ali procent, je en cel kup pozitivnih u?inkov tako na gospodarstvo regije, tako na socialni standard regije in tudi v kon?ni fazi na izredno kvaliteto v regiji pridelanih pridelkov, izdelkov, ker je tudi nadzor v eni regiji moen. Nadzori hrane iz drugih kontinentov so pa sumljivi in vpraljivi. Dokler bodo v Evropi veljali dolo?eni prehranski ali pa varnostni standardi tako v pridelavi hrane, katere moramo mi kmetje izpolnjevati, kot v predelavi hrane in drugih ivil. Ti standardi, dokler so ostreji, ko so na drugih kontinentih, celinah, vam enostavno povem, evropsko in tudi slovensko ivilsko-predelovalna industrija in kmetje ne moremo biti konkuren?no ponudbi hrane iz teh kontinentov, e posebej, ker te revne drave zaradi teh notranjih potreb izredno subvencionirajo prodajo te hrane na evropski trg in tukaj bo morala Unija verjetno svojo politiko spremeniti. Za tako politiko, ki se v tem trenutku pelje v slovenskem prostoru, ko propadajo kmetije, ker kmetije, ki se ukvarjajo z mlekom, je bolje, da so e zaprle kot niso zaprle, e posebej velike. ivilsko-predelovalna industrija ne more biti konkuren?na. Kaj se s tem dogaja? Uni?ujemo en ustrezen nacionalni proizvodni potencial in dajemo prostor za hrano, ivila iz dobesedno drugih drav EU, kjer imajo ogromne probleme s preseki ali pa za hrano iz tretjih kontinentov. Nacionalna politika bi se tukaj morala zganiti in tudi videti in najti instrumente ustrezne regulacije. Kot bivi minister sem popolnoma zgroen, ko mi danes minister re?e: oprosti Ciril, saj ti dobro ve. In jaz res dobro vem. Nima mehanizma. Treba bo iskati mehanizme. Ne vem, ?e ste slediti sedanjemu italijanskemu ministru. el je na mejo. Pregledovali so kamione. Ugotavljali so, da je na fakturi mleko, v kamionu pa sir. Gremo nazaj v Litvo, Latvijo. V hladilnik, ki ga je on demonstriral, ko je bilo en cel kup prehranskih proizvodov z deklaracijami, kot da so proizvedeni v Italiji, z originalno italijansko surovino, pa niso bili, so bili celo ponaredki, sumljivi in tudi nevarni potroniku. Tu se moramo mi tudi v tej akciji zganiti in za?eti opozarjati iro javnost tudi na te nevarnosti, ki jih ta iroka ponudba hrane na slovenskih policah povzro?a. Slube, nadzorne slube, inpekcijske slube bi morale tukaj rigorozno slediti tem trendom. So podatki, kaj vse v Slovenijo prihaja in v ekstremnim primerih bolj pospeeno jemati vzorce in ugotoviti tudi dolo?ene nevarnosti celo za potronika.
Ko smo v dolo?enem obdobju malo iri vzorec pri zelenjavi naredili. Takrat je bilo vzetih 70 vzorcev dolo?enega leta 1997. Ugotovilo se je, da niti eden vzorec zelenjave, ki je bil pridelan v Sloveniji, ni vseboval ostankov prepovedanih snovi. Niti taknih niti druga?nih. Povedati moram tudi korektno, da tudi iz zelenjave, ki je prila takrat iz tujine, danes pride iz sosednjih drav, ki skoraj niso tujina, je imelo ostanke, vendar v dolo?enih e mejah, ki so bile dovoljene. Ampak, situacija se je v dolo?enih dravah, tudi kar se ti?e onesnaevanja okolja, kmetijskih zemlji?, voda, grozovito poslabala. ?e sami spremljate te parametre prepovedanih substanc v mililitru vode, EU gre kar navzgor. ?e smo bili v?asih na 0,01, smo sedaj na 0,03, potem bomo pa e kar na 0,1 po?asi. Boste videli. Sem bi morali usmeriti nao pozornost. Generalno, tako kot je …. (nerazlo?no) prej rekel, kvalitetna hrana za mlade generacije je izredno pomembna in tudi za starostnike je kvaliteten obrok e kako pomemben. Ob tej akciji gre tudi za pohvaliti te akcije, ki jih Unija in tudi ministrstvo pelje: olsko jabolko, olsko mleko in podobne zadeve. Vendar, to bi morali v vseh teh javnih intitucijah, ki imajo potrebo za prehrano, uvesti in na drugi strani precizno skrbeti, da je slovenska ponudba prednostna. Ne da v konkurenci desetih ponudnikov Slovenci izpademo ven in pride mleko, kruh, sir in e ne vem kaj iz sosednjih drav. Na ta na?in bi se ta nacionalni paket po?asi zoeval in bi v irem pomenu lahko pomenil en po?asen izhod iz krize v eden delu, dolgoro?no bi pa to lahko pomenilo tudi ve?je blagostanje v kompletni verigi, od kmeta do potronika.
e enkrat pa ?estitam za projekt in, kot sem rekel, zbornica je pripravljena, da sodelujemo. Javno boste morali objaviti pogoje, kako postane ?lan pa bomo o tem odlo?ali. Lep dan elim.
ALJA SELIKAR: Najlepa hvala za podano mnenje. Sedaj bi pa povabil na oder gospoda Franca Bogovi?a, Odbor za kmetijstvo, gozdarstvo in prehrano Dravnega zbora Republike Slovenije.
FRANC BOGOVI?: Lep dober dan vsem zbranim, ki e vztrajate tu pa tudi tistim, ki ste uspeli danes priti na to predstavitev, katero, mislim, da lahko vsi z velikim veseljem pozdravimo. Zahvala tudi Dravnemu svetu za to organizacijo. Sam pa sem imel to prilonost, da sem se z vodstvom zbornice e dvakrat, trikrat sestal tu v prostorih Dravnega zbora kakor tudi na itu pa tudi na kaknem drugem sre?anju, in smo govorili o tej akciji Kupujem slovensko. Z eno besedo, mislim, da vam gre iskrena ?estitka in na koncu tudi zahvala, da ste se v okviru zbornice, v okviru teh podjetij, ki ste se odlo?ili za to akcijo, odlo?ili za neko pravo provokativno potezo, s katero elite od teh na?elnih besed, ki jih obi?ajno politika pa e kdo drug tudi veliko deli, da stopite na pota aktivnosti, ki e rojevajo sadove. Sam sem v okviru Odbora DZ za kmetijstvo, gozdarstvo in prehrano tudi na seji predlagal, da smo obravnavali dva dokumenta, ki jih je sprejel evropski odbor za kmetijstvo in podeelje kot zaklju?ek svojega dela v prejnjem sestavu evropskega parlamenta in to sta bila resolucija o kakovosti hrane in pa o cenah. Dva dokumenta, v katerih se je zelo jasno pokazalo v okviru razprave na tem odboru z zaklju?ki, ki apelirajo tako na Evropsko komisijo, kakor tudi na nacionalne vlade, da na podro?ju hrane, prehranske varnosti nekaj storijo, da se ne bo nadaljeval trend, ki je v Evropi ve? kot opazen in tudi irom po svetu. To je ta trend, da so ti globalizacijski pritiski naredili to, da je na koncu ta oskrba s hrano vedno bolj mreena med razli?nimi kontinenti, dravami na eni strani. Na drugi strani pa, da se pojavljajo tudi te paradoksi, kjer se tudi v verigi zelo nepravi?no, po ocenah parlamenta, delijo te delei, kola? od nekih produktov. Tako je apel, ki je el na koncu tako komisiji kakor tudi nacionalnim vladam, el v tej smeri, da naj zelo intenzivno razmislijo o tem, ali ni mo? prepoznati ta dejstva in tudi narediti dolo?ene ukrepe, ki bi li v to smer, da se dejansko pospeuje lokalno pridelano hrano, da se pomaga pri organizaciji te prodaje na eni strani in da se poi?e instrumente, s katerimi se bo to zgodilo. Mislim, da imamo na tem podro?ju v Sloveniji e veliko za postoriti. Sam sem bil slu?ajno na ?isto drugo temo na enih Odmevih, kjer je eden od priznanih slovenskih, vsaj glede na toliko, kolikor se pojavlja po teh diskusijah, sicer ima lahko vsak svoje mnenje o tem, koliko je priznan ali pa so stali?a v redu, en ekonomist, ki je izrazil, da je njegov nacionalni interes, da je na slovenskih policah poceni hrana. Tu mislim, da imamo mi elementarni problem v nai drubi, ki smo ga skozi desetletja prilagajanja na nek nov trni red, na neko sveto resnico, ki smo jo eleli peljati v na prostor, tudi v ve?inskem javnem mnenju mogo?e celo to dosegli, da je dejansko se tako pojmuje tudi predelava hrane, oskrba s hrano in da je tu ta akcija mogo?e res en pameten pristop, da ovremo to tezo. Zagotovo bomo deleni razli?nih diskusij. Mislim pa, da so te diskusije potrebne, nujne, kajti v nasprotnem primeru se bomo za?eli kdaj kasneje zopet spraevati, tako kot smo se leta 2007, ali smo e varni pri oskrbi s hrano in ali se celo lahko zgodi, da bo ta zemeljska obla nekega dne premajhna za toliko tevilo ljudi in pa takne prehranske navade, ki se po svetu po?asi tudi spreminjajo in za seboj potegnejo tudi ve?jo porabo dolo?enih ivil in konec koncev se je videlo, kako se je to odrazilo tudi s ceno.
Jaz mislim, kakor je bilo danes re?eno, da je treba opozarjati nae restriktivne organe, od inpekcije naprej, da imajo podoben pristop, vendar tako do doma?e kot uvoene hrane. Bojim pa se, da je to premalo in da je treba iti na ta pota proaktivnosti, ki ste jo vi ubrali. Vesel sem, da je en sektor, en segment te verige, ki jo je potrebno vedno jemati kot celoto in le takrat bomo uspeni, da je ta korak naredil in smo sedaj na potezi ostali in da se tej zavedi pridruimo in da to postane neko gibanje, iz katerega pri?akujem zbornico, pri?akujem Zadruno zvezo in da se v tem delu najprej ti, ne vem, danes sem iz medijev zaznal, da imate drugo leto aktivnosti tudi v smeri vklju?evanja slovenske trgovine v tem delu, kar mislim, da je nujno potrebno. Kajti brez dobre ponudbe, brez tega, da bo slovenski potronik vedel, kje lahko dobi takno kakovost, zagotovo in tudi z nekim zagotovilom, ki ga rabi, tega ne bomo dosegli. Tu je na potezi zagotovo e politika, da postori na podro?ju promocije. ?e gledamo iznajdljivost ali pa branje zakonodaje v kateri drugi dravi, so verjetno bolj kreativni, kot smo mi in si najdejo neke poti. Moram pa re?i, da bi res priporo?al tisto resolucijo, kjer je bilo zelo jasno napisano. Podprimo te napotke, da se te poti skrajajo in da bi se nalo neko orodje, kjer bi se te skrajane poti tudi nalo. Moram re?i, da sem sam tudi opravil veliko aktivnosti. Preden sem postal poslanec, sem bil upan deset let in v okviru posavske razvojne agencije, kjer deluje .. (nerazlo?no) program, sta dva programa, s katerima elimo nekaj narediti. Kaj nam bo uspelo, ne vem, ampak temu cenjenemu skupu se mi zdi prav, da to predstavim. Nosilec tega programa je kme?ka zadruga iz Sevnice s tevilnimi partnerji. Program gre v to smer, da se ciljno v ?asu izvajanja tega programa stopi v ole, stopi v javne ustanove, govori o hrani, govori o navadah, o kvaliteti hrane, da se ta zadeva nadgradi z dolo?enimi pravilniki, kjer bi se za dolo?ene artikle e dolo?ili neki parametri kakovosti. Na koncu pa elimo tudi narediti mreo, kjer se je ta zadruga odlo?ila, da bo to naredila v svojih trgovinah, ki jih ima v tem prostoru, kjer se bodo police ozna?ile kot neko lokalno pridelano hrano v nekem okolju.
Moj pogled na to zadevo. Ko bo imel potronik nekje v prvih dvajsetih, tridesetih slovenskih mestih prostor, kamor bo lahko priel in bodo vse take lokalne mree pa taki prodajalci, kot ste vi, ko pokrivate neko podro?je in da bomo lahko tja stopili skupaj in povedali, kakno hrano imamo tam notri, kakne kakovosti je in da bo potronik dobil ob?utek, da stoji prodajalec za tisto kvaliteto in vemo vsi, da ne smemo zavoziti tega zaupanja.
e enkrat iskrene ?estitke za vse aktivnosti, ki ste jih sedaj naredili. Mislim, da ste to ledino prebili. Sedaj pri?akujem odgovorno vklju?evanje ostalih in da bi ta akcija na koncu dosegla svoj namen. Ta namen bo pa takrat, ko bo slovenski kmet lahko prideloval hrano, ko jo bo predelovalna industrija predelala in ko bo potronik v veliki meri, kot tudi e danes, zaupal e naprej slovenski hrani pa da bomo nenazadnje dali zanjo 5 ali 10 % ve? zato, ker je bolja, ne zato, ker je ceneja. Hvala.
ALJA SELIKAR: Najlepa hvala gospodu Bogovi?u. Sedaj bi pa besedo predal gospodu Matjau Ko?arju, direktorju Direktorata za varno hrano na Ministrstvu za kmetijstvo, gozdarstvo in prehrano. Izvolite.
MATJA KO?AR: Hvala lepa, spotovani gospod predsednik, delovno predsedstvo, gospe in gospodje! Dovolite zelo na kratko, da podam nekaj stali? in mnenj glede na temo, ki je danes aktualna tukaj in ki bo in mora biti aktualna tudi jutri in tudi v obdobju, ki nam sledi. Vsekakor v okviru ministrstva pozdravljamo akcijo, ki je na nek na?in dejansko pomembna iz tega globljega nacionalnega smisla. Potrebno je vedeti, da kot birokracija, kot drava, kot institucija, kot ministrstvo se seveda ne moremo podpisati pod naslov kot vodilo zaradi jasnih pravil igre. Seveda pa se podpisujemo skozi druge projekte, ki vodijo do tega istega cilja kupovati slovensko. Nenazadnje je ministrstvo odgovorno za slovensko krajino, kakor je bilo e re?eno, iz zornega kota pridelave hrane, ekosocialnih vzvodov in nenazadnje seveda pridemo do kon?ne to?ke, tako da lahko tukaj javno re?em, da je ministrstvo vsekakor zelo zainteresirano za to, da ta projekt uspe. Kako pa na nek na?in tudi mi pristopamo k doseganju teh ciljev? Seveda skozi zakon, ki je bil e ve?krat danes omenjen in ki je na nek na?in kar pomemben segment v t.i. birokratskem upravnem smislu. Gre za zakon o promociji. Na nek na?in bi izkoristil tudi prilonost, kajti pravzaprav jutri za?enjamo s pogovori s socialnimi partnerji, da vas na nek na?in tudi javno pozovem, da zelo aktivno sodelujete pri tem dokon?nem oblikovanju zakona. Kajti, sam zakon je na nek na?in v svoji konstrukciji zastavljen. Kakni pa so tisti detajli? Kakne so tiste pomembne to?ke, ki bodo, upam, pripeljale h kon?nemu cilju, pa je odvisno predvsem tudi od vas kot partnerjev oz. tistih, ki se boste skozi ta zakon vsekakor tudi nali. Zelo pomembno je, da se v ta zakon oz. v to verigo, ki je bila omenjena, od vil do vilic, ampak ne sedaj skozi zorni kot varnosti hrane, ampak predvsem v zagotavljanje pogojev za delovanje vklju?ijo dejansko vsi partnerji, od kmetijskega pridelovalca, predelovalca. al tukaj ni trgovine. Nenazadnje, je pa nekdo, ki ima velik interes, seveda tudi potronik. Ena izmed aktivnosti je seveda tudi ta akcija, ki na nek na?in poteka.
Ko govorimo o trgovini, danes je bila na nek na?in izpostavljena, sem prepri?an, da obstajajo mehanizmi in vzvodi, kako prodreti tudi v ta segment. Bile so omenjene prakse iz tujine in pravzaprav ni treba dale? pogledati, da dobimo nek model, nek vzorec in zakaj bi odkrivali toplo vodo takrat tam, kjer ni potrebno. Na ministrstvu si elimo, da pravzaprav ta zakon ne bi bil birokratski, ampak da bi s svojimi vzvodi, ki jih vsak zakon prinaa, dosegel tudi svoj cilj. Zato pa je zelo pomembno tudi vae sodelovanje in iskanje tistih modelov, ki bi na nek na?in pripeljali do kon?nega rezultata in te kon?ne rezultate v sosednjih dravah enostavno vidimo. Ne glede na to, da smo buti?na drava in lahko re?emo, da je naa produkcija in produkt buti?en in buti?en proizvod ponavadi pomeni kvaliteto, in tega se zavedamo, je pravzaprav to kvaliteto potrebno spromovirati in tu mislim, da smo na nek na?in na dobri poti. Nikoli ni prepozno. Tudi s tem reklom se strinjamo. Mogo?e ravno ta t.i. krizni ?as je tudi ?as, ko bo potrebno najti res zelo z ob?utkom te najbolje vzvode, kako samo idejo nekako spraviti v stvarnost in ta osnutek zakona seveda to predvideva.
Mogo?e e beseda, dve h komentarju o sami varnosti hrane, ki je bila izpostavljena. Dejansko govorimo o tirih segmentih, ki so bili izpostavljeni. Ko govorimo o varnosti, tukaj pa res lahko suvereno govorim, da zaradi mehanizmov kontrole, ne samo lastne slovenske kontrole in pa intitucij, lahko relativno suvereno trdimo, da smo intitucije na tem segmentu naredile vse tisto, kar je bilo potrebno v slovenskem prostoru vi za vi evropskega prostora in nenazadnje tudi vi za vi prostora tretjih drav, ker tudi tretje drave zahtevajo svoje podatke in povratne informacije. Mogo?e zanimiv podatek, da je v letonjem letu evropska inpekcija kar devetkrat v devetih misijah pregledala sistem delovanja dravnih slub in te slube seveda uspeno v okviru monosti na tem segmentu tudi delujejo, tako da zagotavljamo ta t.i. minimalni nivo, ki ga EU zahteva. Monosti pa seveda so na vseh drugih elementih.
Izpostavljeno je bilo tudi vpraanje, zakaj slovenski potronik, predvsem intitucije, ko govorimo nenazadnje tudi o prora?unskih uporabnikih, ole, vrtci, javni zavodi, domovi za ostarele, zakaj pravzaprav ne koristijo teh monosti. Iz birokratskega zornega kota smo s spremembo zakona o javnem naro?anju to e zagotovili in dosegli, tako da ni edini in izklju?ujo?i kriterij zgolj cena pri naro?anju. Vemo, da sedaj t.i. managerji lahko uporabljajo element kakovosti. Seveda lahko uporabljajo tudi element kratkih verig, pridelano v neki regiji, v nekem okolju in da ne govorimo in filozofiramo o pozitivnih posledicah teh aktivnosti tudi skozi aktivnosti, ki potekajo sedaj, lahko tudi govorimo o emisijah CO2 in tako naprej. Seveda, cilji so povsem jasni in tudi prof. Hribar je o tem dosti govoril. Mislim, da imamo mehanizme in vzvode. Potrebno jih je dejansko realizirati in na nek na?in smo tik pred tem, govorim sedaj o zakonu, da jih tudi po tej birokratski poti spravimo v realnost. Hvala lepa.
ALJA SELIKAR: Zahvaljujem se gospodu Ko?arju. Mogo?e e kaken sogovornik? Prosim.
MAG. BLA KAV?I?: Glede na to, da je danes zelo racionalna diskusija, da so stvari tekle zelo hitro, zelo veliko kvalitetnih prispevkov, morda je nekaj prisotnih iz samega repekta do kakovosti predavanj v tistem odmoru zapustilo. Morda bi dodal neko misel. V Dravnem svetu se zavedamo, da je kmetijstvo in prehrana postalo in nekega obrobnega sektorja nek strateki sektor. Zato je to zelo pogosto predmet naega zanimanja, naih posvetov in tudi dela naih komisij. Tisti del, ki bi ga tu elel dodati, pa je, da med tirimi segmenti, ki jih je gospa Kandus opisala, pridelovalci, predelovalci, trgovec, kupec, teko ra?unamo na neko kar vnaprej dano sodelovanje. Namre?, tu se pojavlja e trenje. Kupce je treba prepri?ati. S kupcem je treba nekaj narediti. Zadeva, ki nam v Sloveniji v?asih manjka, zavedati se moramo, da ivimo v obdobju konceptualnega marketinga. ?e prakti?no ponazorim, zakaj nam bo otro?i?ek uel v Mc Donalds in popil Coca Colo in pojedel hamburger in ne bo hotel sliati za to, da bi pojedel kaken zdrav proizvod blagovne znamke Babica Jerca in Dedek Jaka, ki se je recimo razvila v nekem lokem pogorju, se moramo vpraati: kje smo z vpraanji sodobnega marketinga. Ena knjiga, ki je e pred leti izla in je zelo relevantna na to temo, je od znane publicistke Naomi Kline. Imenuje se No Logo. Pa ni treba cele prebrati. e v prvih poglavjih je razloeno, kako se ta korporativni biznis in kako se marketing razvija v dananjem obdobju in v zadnjih desetletjih. Na tej osnovi se moramo seveda zavedati, da moramo biti spretni pri prodaji. Zopet je bil tu naveden podatek, da imamo v slovenskem poslu pridelave, predelave in trgovine ponovno za osvojiti doma?i trg. Mislim, da je to eno izmed jasnih sporo?il tega posveta. Ponovno moramo osvojiti doma?i trg, pa ne, da bi se eleli zapirati. Jaz nisem eden tistih, ki bi stavil na zapiranje v nacionalne meje in tudi ne v meje EU, ampak enostavno, kakovost naih proizvodov zaslui vijo stopnjo zastopanosti in vije obsege prodaje na slovenskem trgu. Tukaj pa ni planiranja. Mislim, da si nih?e od nas ne eli vrnitve centralno planskega gospodarstva. Se pravi, je na podro?ju trenja in marketinga in sodelovanja potrebno narediti nekaj ve?. Tu smo skratka v?asih malo nerodni. Ko se vpraamo, kako na naem slovenskem tri?u delujejo svetovne blagovne znamke. Kako deluje Coca Cola? Ali res bistveno bolje od recimo napitkov, ki jih lahko dobimo na naem trgu? Pa tudi ?e te blagovne znamke ne bi navedel. Bistvo sodobnih uspenih proizvodov ni v vsebini proizvoda, ampak je v konceptu, v marketingu, v ugledu. Se pravi, ta naa akcija Kupujem slovensko se mi zdi zelo posre?ena, ker daje neko kvalitetno generi?no podporo. Ampak, ob tej generi?ni podpori seveda je pa treba se zavedati velike potrebe po komercialni prodornosti posameznih blagovnih znamk. Ker nobena slovenska firma po moji presoji nima velikih ans, da se prebije v konkurenco mednarodno delujo?ih korporacij, kjer so razmerja milijarde in milijarde, je pa prva prioritetna naloga, da osvojimo viji odstotek doma?ega tri?a. Tu se mi zdi, da so e velike monosti uspenega razvoja. Zato mislim, da bi bilo dobro, da se, tu je tudi kar nekaj relevantnih predstavnikov slovenskega gospodarstva, da se bolj intenzivno zavemo, da je treba prvi? podpreti to generi?no akcijo Kupujem slovensko, drugi? pa na nanjo nasloniti kakovostne marketinke na?rte posameznih blagovnih znamk in proizvodov na ?isto komercialni osnovi.
elim vam vsem skupaj res veliko uspeha pri vaem nadaljnjem delu in upam, da se v kratkem zopet vidimo v Dravnem svetu. Z veseljem vam bomo pomagali. Hvala lepa.
ALJA SELIKAR: Najlepa hvala gospodu Kav?i?u. e mogo?e kakno mnenje? ?e ne, zaklju?ujem razpravo. Vabim vas, da se nam pridruite zunaj na prigrizku. Hvala.