Iskanje:
Napredno iskanje
|
Brskanje po kategorijah:
|
Magda Zupan?i?: Strategija aktivnega staranja |
|
Staranje prebivalstva Evrope kot tudi Slovenije predstavlja enega najve?jih ekonomskih in socialnih izzivov prihodnosti. Evropska unija se zaveda izzivov ter posledic demografskih sprememb, nizka stopnja zaposlenosti starejših je bila namre? poudarjena že na zasedanju Evropskega Sveta marca leta 2000 v Lizboni, v naslednjem letu pa je Spomladanski Svet v Stockholmu zastavil cilj doseganja povpre?no 50% stopnje zaposlenosti starejših (55 -64 let) znotraj Unije do leta 2010. Evropa se premika proti zastavljenemu cilju, vendar s po?asnimi koraki. V EU-25 je bila letu 2005 povpre?na stopnja zaposlenosti starejših oseb (55-64 let) 42,5 %, v EU-15 pa je bila v istem letu stopnja zaposlenosti starejših 44,1 %. Povpre?na stopnja zaposlenosti starejših v Sloveniji, ki zajema populacijo od 55-64 let, je v letu 2005 znašala po podatkih EUROSTAT le 30,7 % (v letu 2004 29 % in v letu 2003 23,5 %), povpre?je je bilo znatno nižje za ženske. Že v letu 2002 je bil v okviru spomladanskega zasedanja Sveta v Barceloni dolo?en dodaten cilj ve?je aktivnosti starejših in sicer kot dvig povpre?ne starosti umika iz trga dela v državah ?lanicah za 5 let do leta 2010. Oba omenjena cilja sta vklju?ena v skupne cilje Evropske politike zaposlovanja ter v cilje Lizbonske strategije do leta 2010. V letu 2005 prenovljena Lizbonska strategija v okviru Smernic zaposlovanja poudarja velik pomen razvoju nacionalnih strategij aktivnega staranja v kontekstu vseživljenjskega pristopa k delu ter soo?anja z izzivi neugodnih demografskih sprememb predvsem v okviru dveh smernic zaposlovanja in sicer:
Na problematiko starajo?ega se prebivalstva Slovenije in nizkega deleža zaposlenosti starejših je v svojem letnem poro?ilu opozorila v letu 2006 tudi Evropska komisija s priporo?ilom Sloveniji po izdelavi strategije aktivnega staranja ter aktivacije ukrepov za dvig zaposlenosti starejših in kasnejšega izhoda iz delovnega življenja. Velik pomen a) nacionalnih strategij aktivnega staranja ter b) nacionalnih strategij vseživljenjskega u?enja je bil dodatno poudarjen tudi v okviru zasedanju Spomladanskega Sveta v letu 2006. Slovenija se zaveda neugodne demografske strukture in nizkega deleža zaposlenosti starejših, zato je v jeseni 2006 pristopila k izdelavi nacionalne strategije aktivnega staranja, ki predstavlja akcijski na?rt aktivnega staranja na podro?ju zaposlovanja. Omenjena strategija predstavlja dopolnilo k "Strategiji varstva starejših do leta 2010" (solidarnost, sožitje in kakovostno staranje prebivalstva), ki jo je Vlada RS sprejela septembra 2006 in predstavlja krovno strategijo, ki bi omogo?ala ohranitev solidarnosti in med?loveškega sožitja med tretjo, srednjo in mlado generacijo ter kakovostno staranje in oskrbo naglo rasto?ega deleža tretje generacije. Najpomembnejši cilj strategije aktivnega staranja zajema že opredeljen cilj EU in sicer približevanje Lizbonskemu cilju povpre?no 50% stopnje zaposlenosti, ukrepi za doseganje cilja pa so v okviru strategije opredeljeni kot sledi:
Ciljna populacija strategije je opredeljena kot starostna skupina 45+, saj analize poudarjajo pomen pravo?asnega in ?im zgodnejšega vlaganja v ?loveški kapital. Povpre?na stopnja izobrazbe v Sloveniji se s starostjo v povpre?ju znižuje, pravo?asno vlaganje v ?loveški kapital pa posledi?no omogo?a daljšo konkuren?nost na trgu dela, pove?uje interes delodajalca do vlaganja v izobraževanje ter interes starejše osebe do izobraževanja. Daljši kot je ?as donosa investicij, bolj bo tudi delodajalec voljan investirati v posameznika in njegov razvoj. Pri opredelitvi ovir za zaposlovanje je MDDSZ izhajajo iz dejstva,da starajo?e se prebivalstvo predstavlja izziv ter priložnost hkrati. Kompetence, neprilagojenost organizacijskim in tehnološkim spremembam brez ustreznega, individualno prilagojenega vlaganja v usposabljanje lahko povzro?ata oviro pri zaposlovanju, zato je bilo izjemnega pomena poleg objektivnih ovir v strategiji poudariti tudi prednosti zaposlovanja starejših oseb. V ta okviru nedvomno sodijo izkušnje in bogate socialne mreže starejših, zanesljivost in preudarnost, razvijanje mentorskih odnosov ter izredno dragocen prenos znanja ter izkušenj na mlajše. Vzpodbude in ustrezni ukrepi za vzpodbujanje zaposlovanja starejših oseb zavzemajo skupaj s primeri dobrih praks osrednji del strategije. Med pomembnejše akcijske ukrepe strategija sodijo med drugim:
Opredelitev ustrezne sodobne pokojninske zakonodaje in možne revizije V trenutku razprave so predvidene spremembe pokojninske zakonodaje, ki naj bi predvidoma pozitivno vplivale na aktivno staranje, še predmet razprave ter v obliki osnutka še ne morejo predstavljati komplementarnih ukrepov strategije. Ukrepi, namenjeni izboljševanju delovnih pogojev in zdravja pri delu ter prilagoditev pri delu Omenjeni ukrepi se v veliki meri nanašajo na Resolucijo o nacionalnem programu varnosti in zdravja pri delu, prejeto v letu 2003, ki v svoji vsebini obravnava tudi problematiko staranja. Poudarek programov zdravstvenega varstva v svetu vse bolj poudarja zdravo staranje ter ne "starejše ljudi". Ukrepi Slovenije na podro?ju izboljševanja delovnih pogojev so v okviru strategije usmerjeni v izvajanje Resolucije in sicer::
Vlaganje v zdravje in njegova krepitev v ?asu življenja sta namre? dva od pomembnih dejavnikov, ki zagotavljajo, da bo ve? ljudi do?akalo starost zdravih in sposobnih, ki intelektualno, duhovno in fizi?no še prispevajo k družbi. Ukrepi za spreminjanje odnosa delodajalcev ter široke javnosti do starejših oseb (promocija zaposlovanja starejših) V letu 2006 je Zavod RS za zaposlovanje je v sklopu projekta "Komunikacijska strategija in operativni na?rt za izvedbo promocijske kampanje na podro?ju zaposlovanja starejših" predstavil akcijski na?rt promocije zaposlovanja starejših oseb, ki vsebuje promocijo s slede?im poslanstvom:
Dodaten pomemben dejavnik kvalitetnega odnosa do starejše populacije predstavljajo že omenjeni promocijski ukrepi, namenjeni razvoju kvalitetnega upravljanja s ?loveškimi viri (kvalitetni t.i."age managment"), razvijanje družbene odgovornosti ter protidiskriminacijski ukrepi . Predvsem delodajalci bodo morali v bodo?e spremeniti splošno zakoreninjeni stereotip o vlogi starejše populacije v družbi ter v delovnem življenju. Delodajalec se mora zavedati, da zaposlena starejša oseba zaradi staranju zna?ilnih specifi?nosti, dodatnih zahtevanih usposabljanj in investicij v znanje ne predstavlja zgolj strošek na krajši rok, temve? dodano vrednost ter gonilno silo konkuren?nosti ter produktivnost podjetja na dolgi rok. Delovna zakonodaja, kot tudi pokojninska reforma brez spremenjene mentalitete sama po sebi torej ne bosta uspešna. Izrednega pomena je pozitiven odnos do izobraževanja, ustreznost delovnih pogojev ter eti?ni odnos do starejših oseb. Nenazadnje, izboljšanje trenutnega stanja na trgu dela starejših zahteva na ravni države predvsem aktiven, odgovoren in usklajen medsektorski pristop do problematike s ciljem uspešne izvedbe ukrepov in doseganja sinergij. Iniciative s strani socialnih partnerjev Nenazadnje, tudi z umikom s trga dela se aktivnosti posameznika ne zaklju?ijo. Morda bi bil zanimiv izziv strategijo razširiti na populacijo, ki je že upokojena, a voljna s svojim znanjem in po svojih mo?eh prispevati k dobrobiti družbe, tudi s humanitarnim ter volonterskim delom? Omenjena zanimiva pobuda je bila sprožena v okviru nedavnega posveta "Strategija varstva starejših do leta 2010" v organizaciji ZDUS. |