Iskanje:
Napredno iskanje
|
Brskanje po kategorijah:
|
Rožca Šonc: Izkušnje sodelovanja društev z vladnimi institucijami |
|
Rožca Šonc Izkušnje na lokalni ravni Pri predstavitvi izkušenj društev z vladnimi institucijami in lokalno samoupravno, bom izhajala iz izkušenj, ki jih imajo društva /108 DU/, ki so Vklju?ena v projekt "starejši za višjo kakovost življenja doma". Pri organiziranju izkazanih potreb po pomo?i,ki sodijo v pristojnost javnih služb in zavodov,pa potrebujejo sodelovanje le teh. Gre predvsem za sodelovanje z centri za socialno delo, zdravstvenimi domovi-patronažno službo,domovi starejših ob?anov, centri za pomo? na domu,županstvi ob?in –z oddelki za družbene dejavnosti po potrebi pa tudi z upravnimi enotami, ZPIZ-om in ZZZS-jem. Naj najprej na kratko predstavim sam projekt. Projekt je zasnovan na ugotavljanju potreb starejših od 69 let in živijo doma. Cilj projekta je poiskati tiste starejše,ki živijo doma, ugotoviti njihove potrebe in jim organizirati zagotovitev izkazanih potreb. Potrebe, do katerih so upravi?eni na osnovi zakonskih dolo?il, pa si jih niso mogli ali zaznali uveljaviti, v sodelovanju z javnimi službami ali zavodi,ostale potrebe pa se organizirajo v okviru nevladnega sektorja na osnovi prostovoljnega dela. Projekt se izvaja 4-leto, vklju?enih je 108 društev upokojencev. In kakšne so izkušnje ? I. Na ravni lokalne samouprave. Zgoraj navedene dobre izkušnje pa ne veljajo za velike mestne ob?ine, kjer je že samo izvajanje projekta težavneje zaradi ve?je odtujenosti starejših, ter dejstva da je osebna pripravljenost županov mo manjša. ?e sodelovanje pri izvajanju projekta lahko v pretežni meri ocenimo kot dobro, pa ne moremo biti zadovoljni pri vpetosti starejših v na?rtovanje in oblikovanje tistih projektov ,ki zadevajo starejše /potrebe po domski oskrbi, zagotavljanju pogojev za gradnjo oskrbovanih stanovanj,pripravo meril za subvencioniranja stanarin,pomo?i na domu itd/. II. Sodelovanje z zdravstvenimi domovi - patronažno službo Tu bi rada opozorila, da v nedavno predstavljenem delovnem gradivu plana in strategije zdravstvenega varstva,podro?ju patronaže skoraj ni bila namenjena pozornost, kar je vsekakor v nasprotju z poudarjanjem potreb po preventivnem varstvu. III. Sodelovanje z centri za socialno delo Tu bi navedla primer,ko je center poizkušal z oblikovanjem koordinacije dejavnikov, ki imajo v svojem programu dela skrb za starejše že 3x/2000,2003,2004/ vendar koordinacija ni zaživela. IV. Sodelovanje z domovi za starejše ob?ane in centri za pomo? na domu. Ne glede na to,da ob?ine subvencionirajo storitve pomo?i na domu z najmanj 50% cene storitve, so te storitve dostopne le manjšemu premožnejšemu številu uporabnikov. Cene storitev so razli?ne od tega da so v nekaterih ob?inah brezpla?ne do visokih cen, ki jih dobršen del uporabnikov ne zmore. Pri oblikovanju cen storitev pomo?i na domu le te ne bi smele biti odvisne o ekonomske mo?i posamezne ob?ine,ki dolo?ajo višino subvencije in niti biti predmet prostega oblikovanja cena izvajalcev,?e naj bi te delovale na nepridobitni osnovi. Vsekakor pa nikakor ne moremo biti zadovoljni z zastopanostjo starejših v svetih zavodov in javnih služb ki s svojo dejavnostjo vplivajo na življenjske pogoje starejših, pa naj bo to v CSD-DSO-jih ali zdravstvenih domovih. ?e navedem konkretne primere iz okolja, od kjer prihajam, smo starejši zastopani z enim ?lanom v svetu CSD-ja. Svet zdravstvenega doma je sestavljen Iz predstavnikov ustanoviteljev to je 8 ob?in,3 predstavnikov zaposlenih In enega predstavnika uporabnikov. Predstavniki treh ob?in so kar župani, predstavnica uporabnikov pa kar direktorica obmo?ne enote ZZZS. Torej starejši kot predstavniki najmanj 25% prebivalstva nimamo niti enega predstavnika. V. Izkušnje z vladnimi institucijami na državni ravni Tako kot sem že navedla nezadovoljstvo na lokalni ravni v zvezi z zastopanostjo starejših v vladnih institucijah, tako to nezadovoljstvo. Še posebej izpostavljam v tem primeru, ko je ZDUS reprezentativni predstavnik starejših, ki predstavljajo ¼ prebivalstva. Tu ne gre samo za zastopanost v organih institucij, gre tudi za izklju?enost pri pripravi strateških dokumentov i n zakonov, ko pripravljavcem teh aktov Pa ne gre samo za izklju?enost pri pripravi,kjer bi z svojimi strokovnjaki brez dvoma lahko pomagali pripraviti dokumente, ki ne bi v razpravah doživljali toliko pripomb, gre tudi za na?in s katerim nam onemogo?ajo izvedbe kvalitetnih razprav in s tem oblikovanje pripomb, predlogov in pobud. Roki z 12 dni ali 14 dni razprave, prav sigurno ni možno izvesti v 472 društvih. Naj navedem še en primer, ki ga upokojeni strokovnjaki doživljajo kot diskriminacijo – ne morejo biti vodje projektov, katerih izvajanje poteka ve? let in ne morejo sodelovati kot raziskovalci. Da bi bile vladne institucije prijaznejše do starejših, bi vsekakor morale prisluhniti starejšim, omogo?iti jim, da sodelujejo pri pravi strategij in zakonov in sodelujejo pri sodelovanju upravljanja institucij ki odlo?ajo o kvaliteti življenja starejših. In še nekaj o e- upravi. Prinesla je veliko dobrega, vendar pa je potrebno upoštevati, da je manjši del starejših - po informacijah le okrog 10% /55-65 let starih/, ki imajo možnost dostopa do interneta, zato je nujno poskrbeti tudi za možnost informiranja te generacije tudi preko drugih medijev. Malo za šalo malo pa v razmislek : Pride starejša gospa v eno od javnih institucij po dolo?eno informacijo, prijazna uslužbenka ji prijazno svetuje: "Gospa pojdite do interneta, kjer boste dobili vse relevantne informacije. Smo se kaj nau?ili ? |
Povezane vsebine | |
![]() |
Kako narediti institucije prijaznejše starejšim |