| 
		
		 
			
		 
		Državni svet Republike Slovenije je na 9. seji, dne 2. 7. 2008, na podlagi  prvega odstavka 85.a člena ter prvega in drugega odstavka 86. člena Poslovnika  Državnega sveta Republike Slovenije (Uradni list RS, št. 44/93, 14/99,  2/04,18/05 in 86/07) ter na podlagi posveta z naslovom Ohranitev kraške  krajine kot razvojna priložnost Krasa sprejel  naslednje 
S K L E P E : 
    - Državni svet Republike Slovenije je 16. junija 2008 organiziral posvet na  temo Ohranitev kraške krajine kot razvojna priložnost Krasa s ciljem  seznanitve s stanjem na območju Krasa in v okviru svojih pristojnosti zavzeti  stališča in priporočila za delo državnih organov in lokalnih skupnosti.  
 
    - Z vidika prostorskega razvoja Slovenije so izhodišča za doseganje  trajnostnega razvoja opredeljena v Strategiji prostorskega razvoja Slovenije,  sveti občin, ki so vključene v Pilotni projekt Kras, pa so sprejeli Skupni  razvojni program občin Divača, Hrpelje-Kozina, Komen, Sežana ter kraškega dela  občin Koper in Miren-Kostanjevica, Strateški del 2001-2010. V obeh navedenih  dokumentih sta prenova in ohranjanje krajine opredeljena kot ustrezen model  integralnega trajnostnega razvoja, pri čemer so temeljne usmeritve v nasprotju s  prizadevanji po gradnji "satelitskih naselij" v bližini kraških vasi.   
 
    - Na Krasu, kot neponovljivi kulturni, naravni, gospodarski, turistični in  zgodovinski krajini, bi morali ohranjati privlačnost prostora za bivanje ljudi,  ki tam že živijo in tudi za tiste, ki tja želijo priti ter na ta način razvijati  in še okrepiti teritorialni kapital, ki ga ima Kras s svojo naravno in kulturno  dediščino. Za Državni svet, kot zastopnika nosilcev socialnih, gospodarskih,  poklicnih in lokalnih interesov, je izjemno pomembno vprašanje, kaj pomeni  neokrnjena kraška krajina za razvoj lokalnih skupnosti in njenih prebivalcev.  Državni svet poudarja, da lahko nudi neokrnjeno naravno okolje tam živečemu  prebivalstvu velike razvojne priložnosti in možnosti za kvalitetnejše bivanje in  življenja nasploh, če za to obstajajo primerne vzpodbude in okoliščine. Ustrezni  mehanizmi že obstajajo v okviru Operativnega programa čezmejnega sodelovanja  Slovenija - Italija, operativnih programov transnacionalnega sodelovanja, v  katerih sodeluje Republika Slovenija, in Operativnega programa krepitve  regionalnih razvojnih potencialov, ki se financirajo iz sredstev evropskih  strukturnih skladov ob manjšem deležu nacionalne participacije. Če bi se v  bližnji prihodnosti na Krasu res uresničili velikopotezni projekti obsežnih  novih pozidav v obliki satelitskih zaselkov ob kraških vaseh, kot načrtujejo  nekateri, bi to pomenilo prerazporeditev zasebnega (investicijskega) kapitala v  skrajno elementarne oblike profitabilnih naložb, ki pa nikakor ne bi imele  sinergičnih učinkov na lokalni razvoj.   
 
    - Državni svet meni, da bi morali na državni ravni v sodelovanju z lokalnimi  skupnostmi ukrepati in zavarovati Kras kot naravno vrednoto in kulturno krajino,  kar omogoča tudi Zakon o ohranjanju narave ter Evropska konvencija o krajini,  katere podpisnica je Republika Slovenija.   
 
    - Območje Krasa je že od leta 1994 vpisano na UNESCO Poskusni seznam svetovne  dediščine z imenom Klasični kras, kar predstavlja možno in obvezno stopnjo za  vpis na UNESCO Seznam svetovne dediščine. Državni svet predlaga, da se z vidika  zavarovanja Krasa kot edinstvenega območja ponovno oživi razvojno zamisel  Kraškega regijskega parka in nadaljuje s postopkom za vpis Klasičnega krasa na  UNESCO Seznam svetovne dediščine ter glede na spremenjene Operativne smernice za  izvajanje Konvencije o varstvu svetovne kulturne in naravne dediščine ponovno  preveri vpis Klasičnega krasa na UNESCO Poskusni seznam in vpis po potrebi  spremeni in dopolni.    
 
    - V okviru veljavne zakonodaje s področja urejanja prostora in prostorskega  načrtovanja je treba preveriti možne ukrepe za omejevanje negativnih posegov na  občutljivem ruralnem kraškem območju. S temi ukrepi bi se preprečila  nepopravljiva škoda, hkrati pa bi se državne organe, lokalne skupnosti, lokalno  prebivalstvo, nevladne organizacije, lastnike zemljišč spodbudilo k razpravi in  sooblikovanju odločitve o usodi Krasa.   
 
    - Državni svet ugotavlja, da grobe ocene kažejo, da je v vaseh na Krasu skoraj  dvajset odstotkov stavbnih enot nezasedenih ali neizkoriščenih. Zato bi bilo  treba s sistematičnimi ukrepi preusmeriti investicije v prenovo obstoječega  neizrabljenega stavbnega fonda oziroma obstoječih propadajočih in zapuščenih  nepremičnin. Investicije v notranji razvoj naselij bi morale imeti prednost pred  investicijami, ki pomenijo širjenje na nova poselitvena območja na podeželju. Na  ta način bi bilo zagotovljeno trajno vlaganje in izboljšanje kakovosti bivalnega  okolja kraških vasi. Za dosego navedenih ciljev bi bilo treba čim prej  pripraviti poglobljeno analizo opravljenega popisa nepremičnin. V skladu s  pričakovanimi potrebami je treba postopoma in eksponentno obremeniti lastnike  neizrabljenega stavbnega fonda in zazidljivih zemljišč znotraj naselij.  
 
 
Državni svet ugotavlja, da ni enotne strategije posegov v prostor, ki bi  služila kot vodilo za konkretne prostorske odločitve vseh občin na območju  Krasa, kar je tudi posledica nesodelovanja pristojnih državnih institucij,  čeprav bi bilo to nujno zaradi zavarovanja posebnega kulturnega, zgodovinskega  in okoljskega pomena Krasa. Drastični posegi v krajino s strani le ene občine  imajo lahko trajne škodljive posledice ne le za konkretno ožje območje, temveč  za celotno podobo Klasičnega krasa. Zato Državni svet predlaga, da vse kraške  občine na področju urejanja prostora izdelajo skupno strategijo posegov v  prostor, ki bo sledila začrtanim ciljem v Skupnem razvojnem programu občin  Divača, Hrpelje-Kozina, Komen, Sežana ter kraškega dela občin Koper in  Miren-Kostanjevica, Strateški del 2001-2010. Ob tem Državni svet poziva  Ministrstvo za okolje in prostor, da vzpostavi ustrezen projekt, ki bo pripeljal  do tega dokumenta.   		
		
	 |