Iskanje:     Napredno iskanje
Brskanje po kategorijah:



Mnenje k predlogu zakona o spremembah in dopolnitvah zakona o uresničevanju javnega interesa za kulturo (ZUJIK-A) - skrajšani postopek

Državni svet Republike Slovenije je na 53. seji, dne 25. 4. 2007, na podlagi druge alineje prvega odstavka 97. člena Ustave Republike Slovenije (Ur. l. RS, št. 33/91-I, 42/97, 66/2000, 24/03 in 69/04)  sprejel naslednje

M N E N J E

k predlogu zakona o spremembah in dopolnitvah zakona o uresničevanju javnega interesa za kulturo (ZUJIK-A) - skrajšani postopek

Državni svet novelo zakona pogojno podpira. Meni, da odpravlja nekaj pomanjkljivosti, vendar ima v konkretni razpravi tudi konkretne pripombe k posameznim določbam. Predlagatelj je uvodoma napovedal, da bodo tej noveli sledile bolj poglobljene spremembe in dopolnitve. 

Državni svet podpira novo alinejo 2. člena novele, ki posebej omenja slovenski jezik pri izhodiščnem navajanju področij javnega interesa za kulturo.

Državni svet je v razpravi postavil vprašanje, zakaj v 5. členu novela predlaga črtanje tretje alineje, s čimer bodo izpadli samostojni kulturni izvajalci pri kandidiranju na javnih kulturnih programih in bodo lahko sodelovali le za posamezne projekte. Državni svet se zavzema, da alineja ostane za primere, ko ti izvajalci zmorejo organizacijsko sodelovati pri programih.

Državni svet meni, da naj  predlagatelj razmisli o možnosti, da v 10. členu, pri zahtevi, da je  samozaposleni v kulturi upravičen do prispevkov, če se "izkaže z izjemnim kulturnim prispevkom v zadnjih treh letih", poišče varovalko, tako da bi bili ti  ustvarjalci upravičeni do prispevkov, tudi če je bila njihova ustvarjalnost okrnjena zaradi nepredvidljivih vzrokov, ki pa jih zaradi specifičnosti poklica ni mogoče vključiti v pravice iz zdravstvenega in invalidskega  zavarovanja.    

* * *

Državni svet opozarja, da minimalna korekcija veljavnega zakona, ki se nanaša na določitev pritožbene instance za delovnopravne spore, predvidena v 4. členu novele, ni ustrezna, saj v 42. členu veljavni zakon določa, da je svet javnega zavoda pristojni organ za odločanje o pritožbah delavcev iz delovnega razmerja in je za zaposlene na področju kulture diskriminatorna. Predlagatelj je bil že v postopku za oceno ustavnosti drugega odstavka 45. člena veljavnega zakona opozorjen na neenakopravno ureditev glede na zaposlene na primerljivih področjih (npr. šolstvo, zdravstvo). Državni svet meni, da je predlagatelj s tako rešitvijo prezrl določbe zakona o javnih uslužbencih, ki za vprašanje pravnega varstva zaposlenih oblikuje Komisijo za pritožbe, ki mora biti predvsem neodvisno in strokovno telo.

Državni svet se zato le pogojno strinja z razširitvijo pristojnosti sveta zavoda v 4. členu novele (nova deveta alineja v drugem odstavku 42. člena), ki odloča tudi o pritožbah delavcev iz delovnega razmerja, saj bi to razrešilo problem pritožbenega organa in omogočilo hitrejše in učinkovitejše varstvo in reševanje pravic zaposlenih, vendar samo, če se spremeni tudi sestava sveta.

Državni svet zato predlaga, da se 4. člen novele zakona dopolni tako, da se glasi:

"V 42. členu se spremeni prvi odstavek tako, da se glasi:

Javni zavod ima svet, ki ga sestavljajo v enakem številu predstavniki ustanovitelja, predstavniki delavcev zavoda in predstavniki uporabnikov oziroma zainteresirane javnosti."

Obrazložitev:
Državni svet meni, da je rešitev, da se pristojnost pritožbenega organa podeli svetu zavoda, ki ga v celoti imenuje ustanovitelj, neustrezna, saj bi sicer to pomenilo, da je pritožbeni organ ustanovitelj sam, kar bi bilo svojevrstno zanikanje temeljnih demokratičnih načel in pozitivne prakse v drugih primerljivih dejavnostih (npr. šolstvo, zdravstvo). Predlog spremembe prvega odstavka je nujen, saj v zavodih z več kot 20 zaposlenimi dela velika večina kulturnih ustvarjalcev (tudi vse nacionalne kulturne institucije).

* * *

Državni svet ugotavlja, da je predlagatelj v 8. členu novele dopolnil veljavni 73. člen z novim drugim odstavkom, s katerim je določil, da lahko lokalna skupnost ali država odda javno kulturno infrastrukturo le s pogodbo, brez javnega razpisa, kar po njegovem pomeni širitev možnosti njene racionalne uporabe.

Državni svet predlaga, da se črta 8. člen novele v celoti.

 

Obrazložitev:
Državni svet meni, da je predlog novega 8. člena sporen in premalo utemeljen, saj predlog novega drugega odstavka 73. člena omogoča oddajanje v najem javne kulturne infrastrukture izjemoma brez javnega razpisa. Državni svet meni, da je utemeljitev, da to lahko pomeni njeno bolj racionalno uporabo, v nasprotju s temeljnimi razlogi za sankcioniranje kršitev pri javnih razpisih, ko država izkazuje namen po doslednosti prav zato, ker meni, da edino javni razpis zagotavlja najbolj racionalno rabo.

* * *

Za poročevalca je bil določen državni svetnik Doro Hvalica.

Povezane vsebine
document 53. seja Državnega sveta Republike Slovenije