Državni svet Republike Slovenije je na 5. seji, dne 19. 3. 2008, na podlagi  druge alineje prvega odstavka 97. člena Ustave Republike Slovenije (Ur. l. RS,  št. 33/91-I, 42/97, 66/2000, 24/03 in 69/04)  sprejel naslednje 
M N E N J E
k Dopolnjenemu predlogu zakona o prenosu nalog v  pristojnost pokrajin (ZPNPPok) - druga  obravnava 
Državni svet je bil seznanjen, da je Komisija za lokalno samoupravo in  regionalni razvoj na 2. seji, dne 5. 3. 2008, obravnavala Predlog zakona o  prenosu nalog v pristojnost pokrajin in oblikovala mnenje, ki je bilo  posredovano Odboru Državnega zbora za lokalno samoupravo in regionalni razvoj,  ki je na podlagi prvega odstavka 133. člena Poslovnika Državnega zbora pripravil  Dopolnjen predlog zakona o prenosu nalog v pristojnost pokrajin. 
Iz poročila Odbora Državnega zbora za lokalno samoupravo in regionalni razvoj  k Predlogu zakona o prenosu nalog v pristojnost pokrajin je razvidno, da se je  navedeno matično delovno telo Državnega zbora seznanilo z mnenjem Državnega  sveta, ki ga je sprejel v prvi obravnavi, ter mnenjem Komisije za lokalno  samoupravo in regionalni razvoj z dne 6. 3. 2008.  
Državni svet je na podlagi mnenja Komisije za lokalno samoupravo in  regionalni razvoj k predlogu zakona o prenosu nalog v pristojnost pokrajin  ugotovil, da:  
    - je Državni zbor v drugi obravnavi Predloga zakona o pokrajinah sprejel  amandma k 13. členu, s katerim se je črtalo določilo, da sodi ustanovitev  pokrajinskega stanovanjskega sklada med naloge regionalnega pomena, ki so v  pristojnosti pokrajin. Pokrajina se bo v povezavi s predlagano rešitvijo v 35.  členu tega zakona (novi 159. a člen Stanovanjskega zakona) sama odločila, ali bo  ustanovila sklad ali ne. 
 
    - je matično delovno telo Državnega zbora s sprejetjem amandmaja treh  poslanskih skupin k 59. členu sledilo mnenju Državnega sveta, podanega v okviru  prve obravnave, da sodijo dajatve za obremenjevanje voda z odpadnimi vodami in  obremenjevanje okolja zaradi odlaganja odpadkov v skladu načelom, da se za  opravljanje nalog prilagodijo tudi viri sredstev, med prihodke občin. Dopolnjen  predlog zakona v 59. členu (112. člen Zakona o varstvu okolja) določa, da so  okoljske dajatve zaradi obremenjevanja odpadnih voda z odpadnimi vodami in  obremenjevanja okolja zaradi ravnanja s komunalnimi odpadki oziroma zaradi  odlaganja odpadkov prihodek proračuna občine, na območju katere ima zavezanec  sedež oziroma stalno prebivališlče. 
 
    - komisija ni podprla predloga Združenja občin Slovenije, da bi bilo odlaganje  ostankov predelave ali odstranjevanja komunalnih odpadkov obvezna pokrajinska  gospodarska javna služba, saj je to v skladu z 149. členom Zakona o varstvu  okolja obvezna občinska gospodarska javna služba varstva okolja. V skladu z  zakonom o lokalni samoupravi je skrb za zbiranje in odlaganje odpadkov izvirna  pristojnost občin in bi zato taka  rešitev pomenila prenos naloge z občinskega  na pokrajinski nivo, kar pa ni namen tega zakona. Glede na predlog zakona o  pokrajinah se občine lahko dogovorijo in zagotavljanje lokalne javne gospodarske  službe prenesejo na pokrajino.  
 
    - komisija ni podprla predloga Državnega sveta, ki ga je podal v prvi  obravnavi, da bi nadzor nad izvajanjem občinskih predpisov, izdanih na podlagi  varstva okolja, opravljala pokrajinska inšpekcija za varstvo okolja, ker bi s  tem posegli v pristojnost občin. Nadzor nad izvajanjem občinskih predpisov lahko  opravlja le lokalna skupnost sama, ki pa lahko tak nadzor prenese na organ  skupne občinske uprave - medobčinski inšpektorat.  
 
    - je komisija podprla predlog predlagatelja, da se pristojnost na področju  zapiranja rudnika svinca in cinka Mežica, rudnika živega srebra Idrija, rudnikov  rjavega premoga Zagorje, Senovo in Kanižarica ter Rudnika Trbovlje-Hrastnik  prenese na pokrajine in s tem priprava in izvajanje razvojnih projektov, ki so  nujni za revitalizacijio degradiranega okolja. Ob tem je komisija opozorila na  problem finančnih sredstev, ki jih bodo morale zagotavljati pokrajine, saj se  tudi država sooča s problemom zagotavljanja zadostnega obsega sredstev za  odpravo posledic rudarjenja oziroma izvajanje sprejetih programov. 
 
    - je komisija ocenila, da je predlagana rešitev glede zagotavljanja zavetišč  primerna, saj dopušča možnost zagotavljanja javne službe zavetišč tako na nivoju  občin kot na nivoju pokrajin. 
 
    - je Komisija za lokalno samoupravo in regionalni razvoj ocenila, da argumenti  Komisije Državnega sveta za socialno varstvo, delo, zdravstvo in invalide, ki se  ne strinja s prenosom ustanoviteljstva splošnih bolnišnic na pokrajine, niso  prepričljivi. 
 
    - je skladno z načelom postopnosti pri uporabi sil in sredstev ter  subsidiarnosti ukrepanja ob nesrečah smiselno, da v primeru, ko intervencija ob  nesreči presega zmogljivost občine, poteka vodenje intervencije na nivoju  pokrajine. S sprejetjem amandmaja treh poslanskih skupin k 286. členu je  upoštevano stališče komisije, da se mora o zagotovitvi sredstev za stroške  nujnih del pri izvajanju zaščite, reševanja in pomoči ob naravnih in drugih  nesrečah odločati na nivoju pokrajine, če jih vodijo pokrajinski organi.  
 
    - se Komisija za lokalno samoupravo in regionalni razvoj na podlagi dodatnega  pojasnila predstavnikov predlagatelja ni strinjala z opozorili Komisije  Državnega sveta za socialno varstvo, delo, zdravstvo in invalide k predlaganim  rešitvam glede izvrševanja nalog na področju socialnega varstva, saj je ocenila,  da občine na področju socialnega varstva ne izgubljajo svojih pristojnosti,  ampak se naloge iz državne pristojnosti le prenašajo v izvrševanje pokrajinam.  
 
    - je komisija podprla amandma treh poslanskih skupin k 390. členu, ki ga je  matično delovno telo Državnega zbora sprejel. 390. člen Dopolnjenega predloga  zakona o prenosu nalog v pristojnost pokrajin tako določa, da se kmetijska  zemljišča v lasti države s prvim dnem leta, v katerem začnejo pokrajine z delom,  neodplačno prenesejo v last pokrajin, stavbna zemljišča v lasti države pa v last  občin. Kljub temu, da je Državni svet v okviru prve obravnave podprl predlog za  neodplačni prenos kmetijskih zemljišč in stavbnih zemljišč na občine, je  komisija v drugi obravnavi podprla predlog, da se na občine prenese le  lastništvo stavbnih zemljišč, pri čemer se zaradi stalnega spreminjanja  njihovega statusa upošteva, da se prenese lastništvo tistih stavbnih zemljišč,  ki imajo ta status na dan prenosa. Komisija se ni strinjala s predlogom  Kmetijsko - gozdarske zbornice Slovenije, da se ohrani sedanja ureditev in da  ostane lastništvo in gospodarjenje s kmetijskimi zemljišči v lasti Sklada  kmatijskih zemljišč in gozdov Republike Slovenije še naprej v pristojnosti  države, ki je ustanoviteljica tega sklada. Po mnenju komisije je sklad slab  upravljalec in zakupniki nimajo interesa za dolgoročna vlaganja v kmetijska  zemljišča. Komisija je podprla predlog za neodplačni prenos kmetijskih zemljišč  v lasti države na pokrajine, vendar ob upoštevanju pripombe komisije k 150. in  152. členu predloga zakona, da se v 73. in 88. členu Zakona o kmetijskih  zemljiščih določi, da pokrajine zagotavljajo sredstva za komasacijo in  melioracijo. Državni svet ugotavlja, da matično delovno telo Državnega zbora s  sprejetjem amandmajev k 150. in 152. členu predloga zakona ni v celoti sledilo  pripombi komisije.   
 
    - je komisija v zvezi s pripombami občin, ki se nanašajo na področje kulture,  ugotovila, da je v prehodnih in končnih določbah Zakona o financiranju pokrajin  določeno, da Ministrstvo, pristojno za kulturo, preneha v polnem ali pretežnem  delu financirati izvajanje javne službe javnih zavodov, ki jih je ustanovila ena  občina ali soustanovilo več občin na področju kulture, najpozenje 1. 1. 2009  oziroma s prvim dnem proračunskega leta, v katerem bodo začele z delom  pokrajine. Ob sprejemanju te rešitve se je ocenilo, da bo z ustanovitvijo  pokrajin pretežni del zavodov, ki opravljajo svoje naloge za območje, širše od  območja ene občine, prešlo v pristojnost pokrajin, s tem pa tudi financiranje.  To pomeni, da bodo z dnem, ko bodo pokrajine začele z delom, financiranje teh  zavodov prevzele pokrajine, zaradi tega pa pridobijo tudi soustanoviteljske  oziroma ustanoviteljske pravice.  
 
    - je komisija na podlagi dodatnih pojasnil predstavnikov predlagatelja tudi  ugotovila, da se z določbo petega odstavka 403. člena tega zakona, na podlagi  katerega se glede trajanja zagotavljanja pravic in obveznosti iz kolektivne  pogodbe, poslabšanja pravic iz pogodbe o zaposlitvi iz objektivnih razlogov,  odškodninske odgovornosti ter odklonitve prehoda javnih uslužbencec uporablja  določba 73. člena Zakona o delovnih razmerjih, v ničemer ne poslabšuje položaj  delavcev, na kar je opozoril Državni svet v prvi obravnavi. Po mnenju komisije  določila 403. člena zagotavljajo prehod javnih uslužbencev na pokrajinske organe  in ohranitev vseh pridobljenih pravic. 
 
* * *
Državni svet opozarja na konkretne pripombe, ki jih je Komisija za lokalno  samoupravo in regionalni razvoj podala k 37. členu, 97. členu, 143., 144. in  145. členu, 150. in 152. členu, 227. členu ter k naslovu podpoglavja c), matično  delovno telo Državnega zbora pa ni upoštevalo pri pripravi Dopolnjenega predloga  zakona o prenosu nalog v pristojnost pokrajin:    
K Zakonu o ohranjanju narave  
K 37. členu:
V novem tretjem (3) odstavku 8. člena se v drugi alineji na začetku doda  besedilo "v sodelovanju z občinami".
Obrazložitev:
Predlaga se, da pokrajina v sodelovanju z občinami  ustanavlja zavarovana območja in sprejema druge ukrepe varstva naravnih vrednot  lokalnega pomena na območju teh občin.   
K Zakonu o rudarstvu
K 97.  členu:
Prvi odstavek 97. člena se spremeni tako, da se glasi:
"V primeru, ko koncesijo podeli pokrajina, plačilo pripada pokrajini in  občini vsaki po 50 %, ko koncesijo podeli država plačilo pripada državi in  občini vsaki po 50 %."
Obrazložitev:
Sredstva iz naslova plačila za rudarsko pravico, ki  se v skladu s sedaj veljavno ureditvijo deli med državo in občino, bi se morala  v primeru podeljevanja koncesije s strani pokrajine deliti med pokrajino in  občino in ne na način, kot je predlagano (med državo, pokrajino in občino).  Sredstva bi namreč morala ostati v okolju, ki so zaradi teh dejavnosti  prizadeta. 
K Zakonu o kmetijstvu 
K 143., 144. in 145. členu: 
Črtajo se 143., 144. in 145. člen.
Obrazložitev: 
Te določbe določajo, da so ustanovitelji javnih  zavodov na področju kmetijstva pokrajine. Komisija ocenjuje, da je sedanja  ureditev in mreža javnih zavodov na področju kmetijstva ustrezna, saj obstoječi  javni zavodi opravljajo (z dolgoletno tradicijo v okviru Kmetijsko gozdarske  zbornice) vse funkcije na celem območju Republike Slovenije. Mreža obstoječih  javnih zavodov in organizacijska struktura omogoča izvajanje javne službe na  področju kmetijstva razpršeno po vsem območju Slovenije. Ustanavljanje dodatnih  pokrajinskih zavodov na področju kmetijstva bi pomenilo podvajanje funkcij in s  tem povečanje stroškov za delo teh zavodov.  
K Zakonu  o kmetijskih zemljiščih
K 150. členu:
V spremenjenem prvem odstavku 73. člena se druga alineja črta. 
Obrazložitev:
Na podlagi določb Zakona o Skladu kmetijskih zemljišč  in gozdov Republike Slovenije je bil opravljen prenos kmetijskih zemljišč z  občin na Sklad kmetijskih zemljišč. Tako občine niso več lastnice kmetijskih  zemljišč, razen nepomembnega dela izjem, in tudi nimajo prihodkov za pokrivanje  stroškov komasacij. Državni svet opozarja, da je Komisija za lokalno samoupravo  in regionalni razvoj podprla neodplačni prenos kmetijskih zemljišč na pokrajine  in istočasno predlagala, da se obveznost občin, da iz svojega proračuna  zagotavljajo sredstva za komasacijo,  črta iz zakona in ta obveznost dodeli  pokrajini. Ker matično delovno telo Državnega zbora tega predloga ni upoštevalo,  Državni svet predlaga, da se v spremenjenem prvem odstavku 73. člena Zakona o  kmetijskih zemljiščih (150. člen dopolnjenega zakona) črta druga alineja in tako  izvzame občinske proračune kot vir sredstev za financiranje komasacij. 
K152. členu:
V spremenjenem 88. členu se četrta alineja črta. 
Obrazložitev:
Na podlagi določb Zakona o Skladu kmetijskih zemljišč  in gozdov Republike Slovenije je bil opravljen prenos kmetijskih zemljišč z  občin na Sklad kmetijskih zemljišč. Tako občine niso več lastnice kmetijskih  zemljišč, razen nepomembnega dela izjem, in tudi nimajo prihodkov za pokrivanje  stroškov melioracij. Državni svet opozarja, da je Komisija za lokalno samoupravo  in regionalni razvoj podprla neodplačni prenos kmetijskih zemljišč na pokrajine  in istočasno predlagala, da se obveznost občin, da iz svojega proračuna  zagotavljajo sredstva za izvedbo melioracije, črta iz zakona in ta obveznost  dodeli pokrajini. Ker matično delovno telo Državnega zbora tega predloga ni  upoštevalo, Državni svet predlaga, da se v spremenjenem 88. členu Zakona o  kmetijskih zemljiščih (152. člen dopolnjenega predloga zakona) črta četrta  alineja in tako izvzame občinske proračune kot vir sredstev za izvedbo  melioracije. 
K Zakonu o zdravstveni dejavnosti
K 227. členu:
227. člen se spremeni tako, da se glasi:
Drugi odstavek 42. člena se spremeni tako, da se glasi: 
"Koncesijo za opravljanje javne službe v zdravstveni dejavnosti na sekundarni  ravni podeli pokrajinski svet  s soglasjem ministra, pristojnega za zdravje".  
Obrazložitev:
Glede na predlagano rešitev v 222. členu dopolnjenega  predloga zakona, da mrežo javne zdravstvene službe na sekundarni ravni  zagotavljajo pokrajine, se predlaga, da podeli koncesijo pokrajinski svet.  
K poglavju B) Prenos nalog iz državne pristopjnosti v izvrševanje  pokrajinam 
K podpoglavju c) upravne naloge s področja razlastitev in  služnosti v javnem interesu, upravnih dovoljenj za posege v prostor, graditev in  uporabo zgrajenih objektov ter vodenja registrov na stanovanjskem  področju
V naslovu podpoglavja c) se črta "ter vodenja registrov na stanovanjskem  področju"
Obrazložitev:
Na stanovanjskem področju se ne prenašajo naloge iz  državne pristojnosti v izvrševanje pokrajinam in zato se tudi ne prenaša vodenje  registrov na stanovanjskem področju. 
* * *
Državni svet je oblikoval še naslednjo konkretno pripombo:  
K Prehodnim in končnim določbam 
K 398. členu:
V prvem odstavku se črta besedilo "in Slovenskem narodnem gledališču Nova  Gorica".
Obrazložitev:
Zaradi velikega pomena in umetniških dosežkov Primorskega  dramskega gledališča je bil leta 2004 izvršen prenos ustanoviteljskih pravic na  državo in odtlej je SNG Nova Gorica eno od treh slovenskih gledališč  nacionalnega pomena, skupaj z SNG Drama Ljubljana in SNG Maribor.
SNG Nova  Gorica je s svojim poslanstvom in nivojem umetniškega ustvarjanja opravičilo  vlogo gledališča nacionalnega pomena. Deluje ob meji, kjer se srečujeta  italijanski in slovenski kulturni prostor. S svojimi predstavami se obrača tudi  k zamejski publiki in aktivno sodeluje s slovenskimi gledališči onkraj meje. SNG  Nova Gorica pomaga vzdrževati gledališko igro ter slovenski jezik številnim  dramskim društvom v zamejstvu. SNG Nova Gorica vseskozi dosega vrhunske  rezultate na nacionalnih in mednarodnih tekmovanjih, je vsakoletni udeleženec  Borštnikovih srečanj, že dve zapored sezoni je dobitnik glavne nagrade na Dnevih  komedije v Celju (žlahtna komedija po izboru publike in žirije z dvema  predstavama, ne samo z eno!) ter žlahtnega komedijanta (Iztok  Mlakar).
Predlagana sprememba prenosa ustanoviteljskih pravic države v  Slovenskem narodnem gledališču Nova Gorica na pokrajino se zdi nerazumljiva in  do vseh, ki delujejo v SNG Nova Gorica, celo žaljiva, predvsem pa predlagatelj  te odločitve ni argumentiral. 
* * *
Državni svet tudi opozarja, da so v zakonodajnem postopku nekateri področni  zakoni, ki so tudi predmet sprememb predloga zakona. Zaradi tega bo treba v  nadaljnji obravnavi predloga zakona nameniti pozornost tistim predlaganim  rešitvam, s katerimi se posega v zakone, ki so v zakonodajnem postopku ter jih  ustrezno uskladiti. Ob tem bo treba nekatere določbe, tudi z vidika opozoril  Zakonodajno-pravne službe Državnega zbora, ponovno preučiti, saj presegajo okvir  urejanja tega zakona. Državni svet opozarja tudi na področne zakone, ki so še v  vladni obravnavi  in bodo morebiti predloženi v zakonodajni postopek in sprejeti  v Državnem zboru pred sprejetjem predmetnega zakona.