Državni svet Republike Slovenije je na 11. izredni seji, dne 23. 12. 2005, ob obravnavi zakona o spremembah zakona o trgovini (ZT-C), ki ga je Državni zbor Republike Slovenije sprejel na 12. redni seji, dne 20. 12. 2005, na podlagi tretje alinee prvega odstavka 97. člena Ustave Republike Slovenije sprejel
Z A H T E V O
da Državni zbor Republike Slovenije ponovno odloča o zakonu o spremembah zakona o trgovini.
Obrazložitev:
Državni svet ugotavlja, da je zakon o spremembah zakona o trgovini dejansko v nasprotju z izraženo voljo volivcev in volivk, prav tako pa tudi z odločbo Ustavnega sodišča Republike Slovenije.
Januarja leta 2003 je poslanec mag. Janez Drobnič vložil v parlamentarni postopek predlog zakona o spremembi zakona o trgovini (EPA 750), katerega je v postopku druge obravnave na svoji 5. seji, dne 16. 4. 2003, obravnaval Državni svet Republike Slovenije in sprejel naslednje mnenje:
"Državni svet Republike Slovenije ugotavlja, da predlog zakona o spremembi zakona o trgovini, zlasti pa obrazložitev razloga za sprejem omenjenega zakona, ki ga je v državni zbor v imenu skupine poslancev predložil mag. Janez Drobnič, potrjuje obstoj javne koristi, zaradi katere sme zakonodajalec omejiti z Ustavo Republike Slovenije zagotovljeno svobodno gospodarsko pobudo, zato Državni svet Republike Slovenije podpira predlog zakona o spremembah zakona o trgovini."
Ker predlog zakona, ki je bil predlagan za obravnavo po hitrem postopku, ni bil uvrščen na sejo državnega zbora, je Sindikat delavcev trgovine Slovenije vložil pobudo za predhodni zakonodajni referendum, ki ga je kasneje razpisal Državni zbor Republike Slovenije na podlagi vloženih 47.368 podpisov podpore volivcev in volivk dne 7. 7. 2003.
Referendumsko vprašanje na izvedenem predhodnem zakonodajnem referendumu 21.9.2003, ki ga je podprlo 57,5 % volivcev, je glasilo:
"Ali ste zato, da se v predlogu zakona o spremembi zakona o trgovini določi, da so prodajalne za nujne življenjske artikle odprte največ do 10 nedelj v letu, razen bencinskih servisov, prodajaln v bolnišnicah, hotelih, na letališčih, mejnih prehodih ter železniških in avtobusnih postajah, z omejeno površino, ki so lahko odprte brez omejitev?"
Na podlagi izida referenduma je državni zbor 25. 2. 2004 sprejel spremembe zakona o trgovini tako, da sprejeti 17. člen zakona o trgovini glasi:
"Prodajalna obratuje v času, ki ga določi trgovec ob upoštevanju potreb potrošnikov ter števila zaposlenih delavcev v prodajalni in njihovih pravic, obveznosti in odgovornosti iz delovnega razmerja, določenih z zakonom, ki ureja delovna razmerja, zlasti glede razporejanja delovnega časa in nadurnega dela, nočnega dela, odmorov in počitkov, letnega dopusta ter drugih odsotnosti z dela, in v skladu z omejitvami, določenimi s predpisi s področja varstva pred hrupom.
Trgovec ne sme določiti obratovalnega časa prodajalne ob nedeljah in z zakonom določenih praznikih.
Ne glede na določbo prejšnjega odstavka so prodajalne za nujne življenjske artikle lahko odprte največ do deset nedelj v letu, razen prodajaln na bencinskih servisih, prodajaln v bolnišnicah, hotelih, na letališčih, mejnih prehodih ter železniških in avtobusnih postajah, z omejeno površino, ki so lahko odprte brez omejitev.
Prodajalne za nujne življenjske artikle iz prejšnjega odstavka so prodajalne, ki imajo v svojem naboru artiklov več kot polovico artiklov, ki sodijo med nujne življenjske artikle.
Nujni življenjski artikli po določbi prejšnjega odstavka so artikli, ki jih potrošniki nakupujejo pogosto, praviloma dnevno, brez posebnega preudarka in pri katerih za nakupe ne porabijo veliko časa. Minister, pristojen za trgovino, s podzakonskim predpisom podrobneje določi nujne življenjske artikle ob upoštevanju Uredbe o uvedbi in uporabi standardne klasifikacije dejavnosti (Uradni list RS, št. 2/02).
Prodajalne na bencinskih servisih, v bolnišnicah, hotelih, na letališčih, mejnih prehodih ter železniških in avtobusnih postajah so prodajalne, ki delujejo v okviru zaključenih območij bencinskih servisov, bolnišnic, hotelov, letališč, mejnih prehodov ter železniških in avtobusnih postaj, oziroma njihovih zaključenih kompleksov.
Omejena površina po določbi tretjega odstavka tega člena zajema skupno prodajno površino prodajalne na določeni lokaciji in znaša 80 m2."
Na sprejet zakon so nekatere trgovske družbe v mesecu maju 2004 na Ustavno sodišče Republike Slovenije posredovale pobudo za oceno ustavnosti sprejetega zakona, s predlogom za zadržanje pričetka izvajanja zakona. Ustavno sodišče je nato s sklepom zadržalo začetek izvajanja zakona do dokončne odločitve, katero je sprejelo z odločbo številka: U-I-131/04-28 z dne 21. 4. 2005 in z njo določilo:
- Določba sedmega odstavka 17. člena Zakona o trgovini (Uradni list RS, št. 18/93, 96/02 in 22/04) se razveljavi.
- Določbe drugega do šestega odstavka 17. člena zakona o trgovini niso v neskladju z ustavo.
- Pobuda za začetek postopka za oceno ustavnosti prvega odstavka 17. člena zakona o trgovini in 2. do 5. člena zakona o spremembah in dopolnitvah zakona o trgovini (Uradni list RS, št. 22/04) se zavrne.
- Zakon o spremembah in dopolnitvah zakona o trgovini se začne uporabljati 1.1.2006."
Vlada Republike Slovenije je 17. 11. 2005 posredovala državnemu zboru predlog zakona o spremembah zakona o trgovini (ZT ??? C) z obrazložitvijo, da predlog obravnava po skrajšanem postopku, ker gre za uskladitev predloga zakona z odločbo Ustavnega sodišča Republike Slovenije U-I-131/04-28, ki določa, da je potrebno na novo urediti določbe sedmega odstavka 17. člena zakona o trgovini, ki se nanaša na veljavnost prodajne površine na posebnih lokacijah, do 31. 12. 2005.
Državni zbor je ob obravnavi predloga zakona o spremembi zakona o trgovini na 12. seji, dne 20. 12. 2005 sprejel amandmaje k predlogu zakona ter nato sprejel zakon o spremembi zakona o trgovini, tako da se spremenjeni 17. člen od drugega odstavka dalje glasi:
"Trgovec ne sme določiti obratovalnega časa prodajaln ob nedeljah in z zakonom določenih praznikih, ki so dela prosti dnevi, razen:
- prodajaln za nujne življenjske artikle, ki so lahko odprte največ do deset nedelj v letu, in
- prodajaln z omejeno površino prodajnega prostora do 200 m2 na bencinskih servisih, v starih mestnih in trških jedrih, naravnih, kulturno zgodovinskih in romarskih centrih, smučarskih centrih, marinah, kampih, zdraviliščih, turističnih središčih, bolnišnicah, pokopališčih, hotelih, na letališčih, mejnih prehodih, železniških in avtobusnih postajah, ki so lahko odprte brez omejitev."
Črtata se tretji in sedmi odstavek.
Dosedanja četrti in peti odstavek postaneta tretji in četrti odstavek.
Dosedanji šesti odstavek, ki postane peti odstavek, se spremeni tako, da se glasi:
"Prodajalne na bencinskih servisih, v marinah, kampih, zdraviliščih, bolnišnicah, hotelih, na letališčih, mejnih prehodih ter železniških in avtobusnih postajah so prodajalne, ki delujejo v okviru zaključenih območij bencinskih servisov, marin, kampov, zdravilišč, bolnišnic, pokopališč, hotelov, letališč, mejnih prehodov ter železniških in avtobusnih postaj oziroma njihovih zaključenih kompleksov. Stara mestna ali trška jedra so področja, ki so kot stara mestna jedra opredeljena v prostorskih aktih lokalnih skupnostih. Turistična središča določi vlada na predlog ministrstva, pristojnega za turizem ali na predlog lokalne skupnosti."
* * *
Za poročevalca je bil določen državni svetnik Ladislav Kaluža.