Seja je bila v sredo 7. julija 2004.
Seja se je pričela ob 12,06 uri in se zaključila ob 15,17 uri.
24. sejo Dravnega sveta Republike Slovenije, ki jo je predsednik sklical na podlagi 53. člena zakona o Dravnem svetu in na podlagi 51. člena poslovnika Dravnega sveta Republike Slovenije je pričel podpredsednik, Joe Stanič.
Opravičili so se:
- Branko Majes
- Drago Bahun
- Marjan Maučec
- Peter Vrisk
- prof.dr. Joe Mencinger
- Darko Fras
* * *
Na sejo so bili vabljeni:
- Nj. Eksc. gospod Jan C. Henneman, nizozemski veleposlanik v Republiki Sloveniji k predlagani raziritvi,
- gospod veleposlanik Erwan Fou?Šr?Š, Vodja Predstavnitva evropske komisije v Republiki Sloveniji k predlagani raziritvi,
- Zavod za pokojninsko in invalidsko zavarovanje Slovenije k 3. točki,
- dr. Vlado Dimovski, Minister za delo, druino in socialne zadeve k 3. točki,
- mag. Majda Potrata, poslanka v Dravnem zboru k 4. točki,
- Andreja Rihter, Ministrica za kulturo k 4. točki,
- dr. Janez Dular, Sektor za slovenski jezik, Ministrstvo za kulturo k 4. točki,
- Zdenka Cerar, Ministrica za pravosodje, k predlagani raziritvi,
- - -
Od vabljenih so se seje udeleili:
- Nj. Eksc. gospod Jan C. Henneman, nizozemski veleposlanik v Republiki Sloveniji,
- Karl Erjavec, dravni sekretar na Ministrstvu za pravosodje,
- Matja Jan, svetovalec na Ministrstvu za pravosodje,
- Miran Kalčič, namestnik generalnega direktorja Zavoda za pokojninsko in invalidsko zavarovanje Slovenije,
- Joe Kumelj, svetovalec generalnega direktorja Zavoda za pokojninsko in invalidsko zavarovanje Slovenije,
- mag. Majda Potrata, poslanka v Dravnem zboru RS,
- Ciril Bakovič, dravni sekretar na Ministrstvu za kulturo,
- Miran Zupan, sekretar na Ministrstvu za kulturo,
- dr. Janez Dular, Sektor za slovenski jezik, Ministrstvo za kulturo,
* * *
O sklicu seje je predsednik obvestil predsednika Vlade Republike Slovenije mag. Antona Ropa in ga prosil, da zagotovi pri posameznih točkah udelebo predstavnikov Vlade.
O sklicu seje je predsednik obvestil tudi predsednika Dravnega zbora Republike Slovenije Boruta Pahorja.
* * *
S sklicem dne 23.6.2004 so dravne svetnice in svetniki prejeli predlog dnevnega reda, ki je bil naslednji:
- Odobritev zapisnika 23. seje Dravnega sveta Republike Slovenije;
- Pobude in vpraanja dravnih svetnic in svetnikov,
- Letno poročilo o poslovanju Zavoda za pokojninsko in invalidsko zavarovanje Slovenije za leto 2003 (EPA 1325-IIII);
- Predlog zakona o javni rabi slovenčine ZJRS - druga obravnava, (EPA 1142-III);
RAZIRITEV
Dne 5.7.2004 je predsednik pisno obvestil dravne svetnike, da bo predlagal, da se dnevni red seje raziri s točko:
- Predstavitev prioritet nizozemskega predsedovanja Evropski uniji.
Podpredsednik je dal predlog za raziritev dnevnega reda na glasovanje in sicer:
- Predstavitev prioritet nizozemskega predsedovanja Evropski unijI.
Predlog za raziritev je bil sprejet (26 dravnih svetnikov je prijavilo prisotnost, 26 jih je glasovalo za, nihče ni bil proti in nihče se glasovanja ni vzdral).
RAZIRITEV
Na predlog Komisije za gospodarstvo je podpredsednik predlagal, da se dnevni red seje raziri s točko:
- - Predlog za avtentično razlago 125. člena zakona o prisilni poravnavi, stečaju in likvidaciji Ur.l. RS t. 67/93, 39/97 in 52/99).
Kratko obrazloitev je podala predsednica Komisije za gospodarstvo, Marta Turk.
Podpredsednik je dal predlog za raziritev na glasovanje in sicer:
- - Predlog za avtentično razlago 125. člena zakona o prisilni poravnavi, stečaju in likvidaciji Ur.l. RS t. 67/93, 39/97 in 52/99).
Predlog za raziritev je bil sprejet (25 dravnih svetnikov je prijavilo prisotnost, 22 jih je glasovalo za, nihče ni bil proti in 3 so se glasovanja vzdrali).
DNEVNI RED:
Podpredsednik je predlagal naslednji dnevni red:
- Predstavitev prioritet nizozemskega predsedovanja Evropski uniji; RAZIRITEV
- Odobritev zapisnika 23. seje Dravnega sveta Republike Slovenije;
- - -
Odobritev zapisnika 3. izredne seje Dravnega sveta Republike Slovenije;
- Pobude in vpraanja dravnih svetnic in svetnikov,
- Predlog za avtentično razlago 125. člena zakona o prisilni poravnavi,
stečaju in likvidaciji (Ur.l. RS t. 67/93, 39/97 in 52/99); RAZIRITEV
- Letno poročilo o poslovanju Zavoda za pokojninsko in invalidsko
zavarovanje Slovenije za leto 2003 (EPA 1325-IIII);
- Predlog zakona o javni rabi slovenčine ZJRS - druga obravnava, (EPA
1142-III);
Predlagan dnevni red je bil sprejet (28 dravnih svetnikov je prijavilo prisotnost, 27 jih je glasovalo za, nihče ni bil proti in 1 se je glasovanja vzdral).
K 1. točki dnevnega reda: RAZIRITEV
- Predstavitev prioritet nizozemskega predsedovanja Evropski uniji
Podpredsednik je pozdravil nizozemskega veleposlanika v Republiki Sloveniji Nj. Eksc. gospoda Jana C. Hennemana in ga povabil, da predstavi prioritete nizozemskega predsedovanja v Evropski uniji.
Podpredsednik se je zahvalil Nj. Eksc. gospodu Janu C. Hennemanu za predstavitev.
Razpravljali so dravni svetniki Joef Jeraj, Anton Perak in Boris Janez Bregant.
Podpredsednik je ugotovil, da se je Dravni svet seznanil z prioritetami nizozemskega predsedovanja Evropski uniji in se nizozemskemu veleposlaniku v Republiki Sloveniji Nj. Eksc. gospodu Janu C. Hennemanu, zahvalil za predstavitev.
(V nadaljevanju je sejo vodil predsednik Dravnega sveta Republike Slovenije, Janez Sunik).
K 2. točki dnevnega reda:
- Odobritev zapisnika 23. seje Dravnega sveta Republike Slovenije
Zapisnik 23. seje Dravnega sveta Republike Slovenije so dravne svetnice in svetniki prejeli s sklicem 23.6.2004.
Predsednik je ugotovil, da na podlagi 3. odstavka 72. člena poslovnika ni prejel nobene pisne pripombe na zapisnik in predlagal, da o zapisniku 23. seje glasujejo.
Zapisnik 23. seje je bil sprejet (25 dravnih svetnikov je prijavilo prisotnost, 26 jih je glasovalo za, nihče ni bil proti in nihče se glasovanja ni vzdral).
- - -
- Odobritev zapisnika 3. izredne seje Dravnega sveta Republike Slovenije
Zapisnik 3. izredne seje Dravnega sveta Republike Slovenije so dravne svetnice in svetniki prejeli s poiljko 2.7. 2004.
Predsednik je ugotovil, da na podlagi 3. odstavka 72. člena poslovnika ni prejel nobene pisne pripombe na zapisnik in predlagal, da o zapisniku 3. izredne glasujejo.
Dravni svetnik mag. Adolf Zupan je dravne svetnice in svetnike obvestil, da bo, zaradi njegove odsotnosti, poročevalec na seji Dravnega zbora, ob ponovnem odločanju o zakonu o varnosti cestnega prometa, Ivan Bukovec.
Zapisnik 3. izredne seje je bil sprejet (25 dravnih svetnikov je prijavilo prisotnost, 26 jih je glasovalo za, nihče ni bil proti in nihče se glasovanja ni vzdral).
K 3. točki dnevnega reda:
- Pobude in vpraanja dravnih svetnic in svetnikov
S poiljko dne 1.7.2004 so dravne svetnice in svetniki prejeli mnenje Ministrstva za kmetijstvo, gozdarstvo in prehrano na vpraanje dravnega svetnika Janeza Sunika glede prometa s kmetijskimi zemljiči, kmetijami in gozdovi.
- - -
Na klop so dravne svetnice in svetniki prejeli pobudo Komisije Dravnega sveta za drubene dejavnosti za uvrstitev sprememb in dopolnitev Pravil in sprememb in dopolnitev pravilnika Fundacije za financiranje invalidskih in humanitarnih organizacij v Republiki Sloveniji.
Predlog sklepa so prejeli na klop.
Predsednik je predlagal, da Dravni svet sprejme naslednji sklep:
Dravni svet Republike Slovenije je na 24. seji, dne 7. 7. 2004, v skladu z 41. členom poslovnika dravnega sveta (Ur. l. RS, t. 44/93, 14/99 in 2/04) ob obravnavi pobude Komisije dravnega sveta za drubene dejavnosti za uvrstitev sprememb in dopolnitev pravil in sprememb in dopolnitev pravilnika Fundacije za financiranje invalidskih in humanitarnih organizacij v Republiki Sloveniji na dnevni red seje dravnega zbora, sprejel naslednji
S K L E P :
Dravni svet predlaga, da Dravni zbor Republike Slovenije čimprej uvrsti na dnevni red spremembe in dopolnitve Pravil Fundacije za financiranje invalidskih in humanitarnih organizacij v Republiki Sloveniji ter spremembe in dopolnitve Pravilnika o merilih in pogojih za uporabo sredstev Fundacije za financiranje invalidskih in humanitarnih organizacij v Republiki Sloveniji.
Obrazloitev:
Dravni svet ugotavlja, da je Fundacija za financiranje invalidskih in humanitarnih organizacij v Republiki Sloveniji istočasno s poročilom posredovala dravnemu zboru tudi spremembe in dopolnitve Pravil Fundacije za financiranje invalidskih in humanitarnih organizacij v Republiki Sloveniji ter spremembe in dopolnitve Pravilnika o merilih in pogojih za uporabo sredstev Fundacije za financiranje invalidskih in humanitarnih organizacij v Republiki Sloveniji, ki pa ju dravni zbor e ni uvrstil na dnevni red.
Računsko sodiče je Fundaciji naloilo spremembe obeh aktov, h katerim mora dati soglasje dravni zbor. Ta dva akta sta pomembna predvsem za izpeljavo jesenskih razpisov sredstev za leto 2005, za katere kandidirajo invalidske, humanitarne in dobrodelne organizacije s svojimi programi. To pomeni, da bo izvedba programov, ki je v prvi polovici leta odvisna predvsem od sredstev, pridobljenih na razpisu Fundacije, ovirana.
Zato dravni svet predlaga, da se spremembe in dopolnitve pravil in spremembe in dopolnitve Pravilnika o merilih in pogojih za uporabo sredstev Fundacije za financiranje invalidskih in humanitarnih organizacij v Republiki Sloveniji čimprej uvrsti na dnevni red dravnega zbora, ker bodo v nasprotnem določene humanitarne in dobrodelne organizacije ovirane pri izvajanju svojih programov.
Predlagan sklep je bil sprejet (26 dravnih svetnikov je prijavilo prisotnost, 26 jih je glasovalo za, nihče ni bil proti in nihče se glasovanja ni vzdral).
- - -
Na klop na 23. seji Dravnega sveta so dravne svetnice in svetniki prejeli pobudo dravnega svetnika Rada Krpača za poenostavitev postopkov za posege v gozdni prostor - krčitve.
Pobudo je obravnavala Komisija Dravnega sveta za kmetijstvo, gozdarstvo in prehrano. Poročilo so prejeli s poiljko 1.7.2004.
Predlog sklepa so prejeli na klop.
Predsednik je predlagal, da Dravni svet sprejme naslednji sklep:
Dravni svet Republike Slovenije je na 24. seji, dne 7. 7. 2004, v skladu z 41. členom poslovnika dravnega sveta (Ur. l. RS, t. 44/93, 14/99 in 2/04) obravnaval pobudo dravnega svetnika Rada Krpača za poenostavitev postopkov za posege v gozdni prostor - krčitve ter na podlagi prvega odstavka 56. člena zakona o dravnem svetu (Ur. l. RS, t. 44/92) sprejel naslednji
S K L E P :
Dravni svet Republike Slovenije podpira pobudo dravnega svetnika Rada Krpača za poenostavitev postopkov za posege v gozdni prostor - krčitve in predlaga Ministrstvu za okolje, prostor in energijo ter Ministrstvu za kmetijstvo, gozdarstvo in prehrano, da pobudo preučita in nanjo odgovorita.
O b r a z l o i t e v:
To področje ureja več predpisov; postopek je na osnovi veljavne zakonodaje zelo dolgotrajen oz. ga je skoraj nemogoče izpeljati do konca z izdajo odločbe s strani Zavoda za gozdove, saj le-ta nima osnov za dokončanje postopkov. Predpisi so tako neusklajeni, da je izvedba skoraj nemogoča, saj so le-ti pretirano uradniki in predvsem neivljenjski.
Krčitve so trenutno mone le, če je dejanska raba gozd, v prostorskih aktih pa je zapisana kmetijska raba; taknih primerov pa je malo oz. so zgolj slučajni. Krčitve niso mone, če v občinskih prostorskih načrtih te niso po parcelnih tevilkah natančno določene. Tega pa ni skoraj v nobeni občini, saj to ni mogoče določiti tako daleč vnaprej. Dejstvo pa je, da gre pri krčitvah v kmetijske namene za razmeroma majhne posege (povprečno 0,5 ha) in da se potrebe dogajajo sproti, npr. ob zamenjavi gospodarja na kmetiji, ob zaokroevanju obdelovalne zemlje, ob razvoju kmetije ipd. Občine ob izdelavi svojih prostorskih aktov tovrstnih informacij ne pridobivajo, saj takrat niso aktualne, ker se kmetje takrat o tem e niso odločili. Tudi izdelave in spremembe prostorskih aktov tečejo zelo dolgo, kar nekaj let.
Zakon o graditvi objektov in zakon o urejanju prostora natančno o krčitvah ne govorita, zato je bilo pričakovati, da bo to urejeno v Pravilniku o enostavnih objektih.
Zaradi vsega navedenega dravni svet daje pobudo pristojnima ministrstvoma, da zadevo preučita in skupno najdeta reitve, ki bodo kmetom omogočale v normalnih rokih pridobiti ustrezna dovoljenja za krčitve gozda v kmetijske namene. Mone reitve so v spremembi pravilnika ali v omogočanju strokovnim slubam (kmetijska, gozdarska) presojo za krčitve na osnovi modelov, primernosti zemljič in kriterijev (nagib, tla, kamnitost, poudarjenost funkcij, intenzivnost gospodarjenja ipd.) in s tem v zvezi jasnih navodil.
Dravni svet Republike Slovenije predlaga Ministrstvu za okolje, prostor in energijo ter Ministrstvu za kmetijstvo, gozdarstvo in prehrano, da pobudo proučita in v skladu s 96. členom poslovnika dravnega sveta (Ur. l. RS, t. 44/93, 14/99 in 2/04) nanjo v roku 30 dni odgovorita.
Predlagan sklep je bil sprejet (28 dravnih svetnikov je prijavilo prisotnost, 26 jih je glasovalo za, nihče ni bil proti in nihče se glasovanja ni vzdral).
- - -
S poiljko 15.6.2004 so dravne svetnice in svetniki prejeli odgovor Ministrstva za okolje, prostor in energijo na ponovna vpraanja dravnih svetnikov Borisa Janeza Breganta in Joeta Ilca v zvezi z usklajenostjo pravilnika o posebnih pogojih delovanja neprofitnih stanovanjskih organizacij z veljavno zakonodajo na področju javnih financ in financiranja občin.
Dravna svetnika Boris Janez Bregant in Joe Ilc z odgovorom nista zadovoljna, zato sta postavila ponovna (tokrat e tretjič) vpraanja Ministrstvu za okolje, prostor in energijo, ki so jih dravni svetniki prejeli na klop.
Predsednik je predlagal, da se vpraanja obravnavajo kot pobudo, ki jo bo dodelil v obravnavo pristojni komisiji. Le ta lahko ob obravnavi te problematike, na svojo sejo povabi predstavnike ministrstva in seveda oba predlagatelja vpraanj.
Komisija bo lahko ocenila ali pa tudi predlagala, da se ta problematika uvrsti na sejo Dravnega sveta kot samostojno točko.
Predlagatelja, Boris Janez Bregant in Joe Ilc, sta se strinjala.
- - -
S poiljko dne 28.6.2004 so dravne svetnice in svetniki prejeli odgovor Ministrstva za kulturo na vpraanje dravnega svetnika Joeta Ilca glede denacionalizacijskih postopkov.
- - -
S poiljko dne 28.6.2004 so dravne svetnice in svetniki prejeli dopis Ministrstva za okolje, prostor in energijo, s katerim odstopa v pristojno reevanje vpraanje dravnega svetnika Joeta Ilca v zvezi s finančno konstrukcijo sanacije zemljič, stavb in infrastrukture v primeru poplav, plazov in drugih naravnih nesreč.
- - -
Vpraanja, na katera v določenem roku e vedno ni prejetih odgovorov, bodo ponovno posredovana pristojnim naslovnikom, da podajo svoje odgovore.
K 4. točki dnevnega reda: RAZIRITEV
- Predlog za avtentično razlago 125. člena zakona o prisilni poravnavi, stečaju in likvidaciji Ur.l. RS t. 67/93, 39/97 in 52/99)
Zakon o prisilni poravnavi, stečaju in likvidaciji je objavljen Ur.l. RS t. 67/93, 39/97 in 52/99).
Pobudo dravnega svetnika Rada Krpača so dravne svetnice in svetniki prejeli na klop na 23. seji Dravnega sveta.
Pobudo za avtentično razlago je obravnavala Komisija za gospodarstvo. Poročilo so dravni svetniki prejeli na klop.
Na klop so dravni svetniki prejeli pravno mnenje o verinih kompenzacijah kot načinu izpolnitve obveznosti v smislu 125. člena zakona o prisilni poravnavi, stečaju in likvidaciji.
Kratko obrazloitev je podal predlagatelj predloga, Rado Krpač.
Kratko obrazloitev je podal Karl Erjavec, dravni sekretar na Ministrstvu za pravosodje.
Staliče Komisije za gospodarstvo je podala predsednica komisije, Marta Turk.
Staliča Interesne skupine delojemalcev je podal Anton Rozman.
Staliča Interesne skupine kmetov, obrtnikov in samostojnih poklicev, je podal Joe Ilc.
Razpravljal je mag. Zlatko Jenko.
Predsednik je zaključil razpravo in predlagal, da Dravni svet sprejme naslednji predlog:
ZA SPREJEM AVTENTIČNE RAZLAGE 125. ČLENA ZAKONA O PRISILNI PORAVNAVI, STEČAJU IN LIKVIDACIJI (Ur.l.RS, t. 67/93, 39/97 in 52/99)
I. NASLOV ZAKONA
Zakon o prisilni poravnavi, stečaju in likvidaciji (Ur.l.RS, t. 67/93, 39/97 in 52/99)
II. NAVEDBA ČLENA, ZA KATEREGA SE PREDLAGA AVTENTIČNA RAZLAGA
Upniki in stečajni upravitelj imajo pravico izpodbijati vsako pravno dejanje, ki ga je dolnik storil v zadnjem letu pred dnem začetka stečajnega postopka, če ima to dejanje za posledico neenakomerno ali zmanjano poplačilo stečajnih upnikov (okodovanje stečajnih upnikov), oziroma s katerim je priel posamezni upnik v ugodneji poloaj (naklanjanje ugodnosti upnikom), ter če je druga stranka, v korist katere je bilo dejanje storjeno, vedela ali bi morala vedeti za dolnikovo slabo ekonomsko - finančno stanje.
S pravnim dejanjem iz prvega odstavka tega člena je miljena tudi opustitev tega dejanja, zaradi katere je dolnik izgubil kakno materialno pravico ali je zanj nastala kakna materialna obveznost.
Za naklanjanje ugodnosti upniku se teje zlasti, kadar je bilo izpodbijano pravno dejanje storjeno v korist posameznega upnika, katerega terjatev proti dolniku je obstajala e preden je bilo storjeno izpodbijano pravno dejanje, in je upnik zaradi izpodbijanega pravnega dejanja prejel več kot bi prejel kot stečajni upnik v primeru, da dejanje ne bi bilo storjeno, ali pridobil poloaj ločitvenega upnika v stečajnem postopku.
Domneva se, da je upnik, v korist katerega je bilo storjeno pravno dejanje iz prvega odstavka tega člena vedel ali bi moral vedeti, za dolnikovo slabo ekonomsko - finančno stanje:
1/ če je prejel izpolnitev svoje terjatve, ki e ni dospela, ali je prejel izpolnitev v obliki ali na način, ki ni običajen;
2/ če je bilo izpodbijano pravno dejanje storjeno v zadnjih treh mesecih pred vloitvijo predloga za začetek stečajnega postopka oziroma predloga za začetek postopka za prisilno poravnavo, če je bil predlog za prisilno poravnavo vloen prej, ali v času po vloitvi tega predloga.
III. RAZLOGI ZA AVTENTIČNO RAZLAGO
Zakonska določba v četrtem odstavku 125. člena vsebuje opredelitev domnev o slabi veri upnika, v korist katerega je bilo storjeno pravno dejanje, ki predstavlja naklanjanje ugodnosti upnikom in ki je ena izmed predpostavk za izpodbijanje dolnikovih pravnih dejanj, storjenih v zadnjem letu pred dnem začetka stečajnega postopka. Po določbi četrtega odstavka 125. člena se domneva, da je upnik, v korist katerega je bilo storjeno pravno dejanje naklanjanja ugodnosti upnikom, vedel ali bi moral vedeti za dolnikovo slabo ekonomsko stanje:
če je prejel izpolnitev svoje terjatve, ki e ni dospela, ali je prejel izpolnitev v obliki ali na način, "ki ni običajen";
če je bilo izpodbijano pravno dejanje storjeno v zadnjih treh mesecih pred vloitvijo predloga za začetek stečajnega postopka oz. predloga za začetek postopka za prisilno poravnavo, če je bil predlog za prisilno poravnavo vloen prej, ali v času po vloitvi tega predloga.
Od odgovora na vpraanje, ali predstavlja verina kompenzacija običajen način poravnanja obveznosti, je v določeni meri odvisna uspenost izpodbijanja tovrstnega načina poravnavanja obveznosti po določbah 125 člena zakona. V primeru, če se tak način poravnanja obveznosti ne teje za običajen način, je namreč podana ena od predpostavk za uspenost izpodbijanja dolnikovih pravnih dejanj, storjenih v zadnjem letu pred dnem začetka stečajnega postopka, to je domneva o slabi veri upnika.
Sodna praksa se je po začetni negotovosti ustalila na staliču, da verina kompenzacija ni običajen način poravnanja obveznosti. Tako staliče je na primer zavzelo Vrhovno sodiče Republike Slovenije v svojem sklepu t. III Ips 102/99 z dne 17. 11. 1999. Sodiče je izreklo, da verini pobot (pa tudi cesija) ne predstavlja običajnega načina poplačila, ker tako poplačilo predstavlja le bančni prenos denarnih sredstev iz dolnikovega na upnikov iro račun in da je v tem smislu treba razumeti pojem neobičajnosti plačila iz 1. točke četrtega odstavka 125. člena. Sodiče je e reklo, da taka neobičajna izpolnitev obveznosti kae na določene likvidnostne teave kot posledico finančnih teav in da zato tudi obstaja zakonska domneva o slabem ekonomskem stanju stečajnega dolnika, ki se je posluil neobičajnega načina poplačila dolgov. V sodbi t. III Ips 185/99 z dne 13. 1. 2000 je Vrhovno sodiče Republike Slovenije prav tako reklo, da se verine kompenzacije sicer v poslovnem svetu pri dolniko-upnikih razmerjih med subjekti lahko uporabljajo, vendar pa v smislu določbe 1. točke četrtega odstavka 125. člena predstavlja verina kompenzacija neobičajen način dolnikovega poplačila obveznosti do upnika, saj bi upnik sam po sebi na ta način ne mogel uveljaviti izpolnitve te svoje terjatve, temveč je lahko dosegel verini pobot le s posebnim dogovarjanjem in s sporazumom s toečo stranko in drugimi udeleenci. Tudi po sodbi in sklepu Vrhovnega sodiča Republike Slovenije, t. III Ips 81/2002 z dne 11. 9. 2003 je izpolnitev dolnikove obveznosti z verinim pobotom nenavaden način poplačila. Če ni nič drugega dogovorjeno, lahko upnik zahteva izpolnitev, ki je zakonsko predvidena, s plačilom gotovine ali na enakovreden način, to je z bančnim nakazilom. Po tem staliču pa bi lahko bilo plačilo z verinim pobotom dogovorjeno e v času sklenitve dogovorjenega posla, ki je temelj za upnikovo terjatev. Vendar pa bi moral biti tak dogovor tudi dovolj določen.
Iz sodne prakse je torej mogoče povzeti, da gre pri neobičajnem načinu izpolnitve za taken način izpolnitve, ki ni bil predmet prvotne obveznosti med upnikom in dolnikom in da je neobičajen način izpolnitve podan tedaj, kadar je dogovorjen naknadno, zlasti zaradi tega, ker je postalo očitno, da obveznosti na prvotno dogovorjen način zaradi slabega ekonomsko-finančnega stanja dolnika ne bo mogoče poravnati.
Pravna doktrina si v pogledu odgovora na vpraanja, ali predstavlja verini pobot običajen način plačila, ni enotna. Tako sta pisca Botjan Rejc in Toma Petrovič v svojih dveh člankih (Stečajno pravo: Verina kompenzacija je običajen način izpolnitve, Pravna praksa, letnik 2002, t. 20, str. 7 in Verina kompenzacija je običajen način izpolnitve - 2. del, Pravna praksa, letnik 2003, t. 3, str. 7) nanizala vrsto argumentov za staliče, da je verina kompenzacija običajen način izpolnitve. Opozorila sta, da je obvezno večstransko pobotanje celo urejeno z Odlokom o obveznem pobotanju obveznosti in terjatev pravnih oseb v Republiki Sloveniji (Ur. l. RS, t. 17/91) in da se tudi verinih kompenzacij posluuje vrsta slovenskih podjetij oz. gospodarskih drub, da so verine kompenzacije tako običajne in obsene, da jih je mogoče teti za običajen način poravnavanja obveznosti in da pri opredeljevanju, ali gre za običajen ali neobičajen način poravnavanja obveznosti, ne gre le za pravno vpraanje, temveč tudi za ugotavljanje dejanskega stanja, t.j. dejanskega dogajanja med upnikom in dolnikom in v poslovnem ivljenju.
Nasprotno pa se je Miodrag Äordevi? v svojem članku Izpodbijanje dejanj v kodo stečajnih upnikov (Podjetje in delo, letnik 2002, t. 8, str. 1940) postavil na staliče, da je treba pri odgovoru na vpraanje, ali gre za običajen ali neobičajen način poravnavanja obveznosti izhajati iz prvotno dogovorjene obveznosti med upnikom in dolnikom. Izpolnitev se ujema z vsebino obveznosti, kadar je vnaprej dogovorjena, za neskladno (inkongruentno) kritje pa gre takrat, kadar kritje (poplačilo ali zavarovanje) ni v skladu z vsebino prvotne obveznosti med upnikom in dolnikom. Po njegovem mnenju plača dolnik terjatev na nenavaden način ali v nenavadni obliki z dajatvijo namesto plačila, na primer z odstopom terjatve namesto plačila ali z vrnitvijo neplačanega blaga. Če ob nastanku pravnega razmerja verina kompenzacija ni bila dogovorjena kot način izpolnitve obveznosti, je poravnava obveznosti na ta način nadomestna izpolnitev, ki je upnik ni bil dolan sprejeti, pa tudi ne upravičen zahtevati od stečajnega dolnika. Čim pa je takno izpolnitev sprejel, je bila ta sicer veljavna, vendar izpodbojna kot vsako drugo pravno dejanje, ki ga je dolnik storil v zadnjem letu pred začetkom stečajnega postopka. Ta avtor je v svoji doktorski disertaciji Izpodbijanje pravnih dejanj stečajnega dolnika (Ljubljana, oktober 2003) nekoliko "omilil" svoje staliče. Ponovil je sicer staliče, da gre za neobičajno obliko ali način izpolnitve obveznosti tedaj, kadar upnik v trenutku izpolnitve za tako izpolnitev ni imel pravne podlage niti v zakonu niti v pravnem poslu, iz katerega izvira njegova terjatev; kadar torej ni skladnosti med tem, kar je bilo dolgovano in tem, kar je bilo dano kot izpolnitev. Vendar pa je nato zavzel staliče, da bi na primer večkratna uporaba verinih kompenzacij za plačevanje obveznosti med upnikom in dolnikom zadostovala za ugotovitev, da je lo za običajen način izpolnitve obveznosti, saj bi namreč izpolnitev obveznosti pomenila nadaljevanje ustaljene poslovne prakse med strankama. Zavzel je staliče, da izpodbijanja zaradi tega ne bi bilo mogoče uspeno utemeljevati s pomanjkanjem konkretnega dogovora o načinu plačila obveznosti. Če poslovne prakse med strankama e ne bi bilo, pa bi bilo pomembno, ali je bil način izpolnitve obveznosti v skladu s sicernjo poslovno prakso v ustrezni dejavnosti oziroma panogi.
V bistvu je e Miodrag Äordevi? zrelativiziral na videz trdno staliče sodne prakse, ki teje za običajen način poravnavanja obveznosti le tistega, ki je bil med strankama v času dogovora o prevzemu obveznosti opredeljen. e staliče, da prejnja praksa med upnikom in dolnikom, ki sta bila v pogostejih poslovnih odnosih, pomeni, da gre lahko pri verinih kompenzacijah za običajen način plačila, predstavlja odstop od navidez trdnega staliča sodne prakse. Staliče, da je kot običajen način plačila mogoče teti verino kompenzacijo tudi tedaj, kadar je tak način običajen v določeni panogi (torej ne v e ustaljeni praksi med dvema gospodarskima subjektoma), predstavlja e popolni odstop od prvotnega staliča, da je običajen način poplačila le tisti, ki je med strankama e od vsega začetka dogovorjen.
Za običajen način poravnanja obveznosti je torej mogoče teti tudi tistega, ki je običajen v praksi med gospodarskimi subjekti, in sicer iz naslednjih razlogov:
zakon o prisilni poravnavi, stečaju in likvidaciji v četrtem odstavku 125. člena ne govori o načinu plačila, ki je običajen med strankami, e manj o načinu plačila, ki je med strankama e od vsega začetka dogovorjen. Kolikor bi zakon hotel za običajen način plačila teti samo med strankama dogovorjeno plačilo, bi bilo besedilo 1. točke četrtega odstavka 125. člena drugačno; sklicevalo bi se na način plačila, ki med strankama ni bil dogovorjen. Zakon pa v 1. točki 125. člena pravi, da gre za domnevo slabe vere tedaj, kadar je dolnik prejel izpolnitev svoje terjatve na način, ki ni običajen in ne na način, ki ni bil dogovorjen;
kakor hitro zakon uporablja pomen "običajen", je mogoče ta pojem razumeti bodisi kot običajen način poravnavanja obveznosti med dvema pogodbenima strankama ali kot običajen način poravnavanja obveznosti med gospodarskimi subjekti. Kolikor se plačilni promet med gospodarskimi subjekti odvija v velikem obsegu, pogosto in dalj časa na določen način (na primer z verinimi kompenzacijami), je mogoče tak način teti za običajnega. Na tak način poravnavanja obveznosti sta lahko stranki računali e v času sklenitve pogodbe, e posebej če je vsaka od njiju v trenutku sklenitve določene pogodbe poravnavala svoje obveznosti in sprejemala plačila obveznosti na tak "običajen" način. Mogoče je reči, da je tak običajen način "v volji" skleniteljev posameznega pravnega posla; nanj sta računali kot na eno realnih monosti poravnavanja obveznosti e v času sklenitve pravnega posla.
V primeru, če sodna praksa trdno vztraja pri svojem staliču, je treba samo v sodnih postopkih e vedno uveljavljati drugačno staliče in si prizadevati, da se sodna praksa spremeni. Mogoče pa bi bilo ob spremembi zakona doseči tudi spremembo oz. dopolnitev 1. točke četrtega odstavka 125. člena tako, da bi se domneva iz te zakonske določbe glasila: "... če je upnik prejel izpolnitev svoje terjatve, ki e ni dospela ali je prejel izpolnitev v obliki in na način, ki ni običajen niti v poslovanju med njim in dolnikom niti pri izpolnjevanju obveznosti med drugimi fizičnimi in pravnimi osebami."
IV. PREDLOG BESEDILA AVTENTIČNE RAZLAGE
Besedilo avtentične razlage 125. člena zakona o prisilni poravnavi, stečaju in likvidaciji (Ur. l. RS, t. 67/93, 39/97 in 52/99) se glasi:
"Plačilo terjatev v verinih (multilateralnih) kompenzacijah je običajen način izpolnitve obveznosti v smislu 125. člena zakona o prisilni poravnavi, stečaju in likvidaciji."
Predlagan sklep je bil sprejet (31 dravnih svetnikov je prijavilo prisotnost, 19 jih je glasovalo za, 5 jih je bilo proti in 6 se jih je glasovanja vzdralo).
K 5. točki dnevnega reda:
- Letno poročilo o poslovanju Zavoda za pokojninsko in invalidsko zavarovanje Slovenije za leto 2003 (EPA 1325-III)
Poročilo je objavljeno v Poročevalcu t.73/04.
Poročilo je obravnavala Komisija za drubene dejavnosti. Poročilo so dravne svetnice in svetniki prejeli na klop.
Na klop so prejeli tudi predlog sklepa.
Staliče Komisije za drubene dejavnosti je podala Marija Perkovič.
Staliče Interesne skupine delojemalcev je podal vodja, mag. Duan Semolič.
Staliče Interesne skupine delodajalcev je podal Joe Stanič.
Staliče Interesne skupine lokalnih interesov je podal Joef Jeraj.
Kratko obrazloitev je podal namestnik generalnega direktorja Zavoda za pokojninsko in invalidsko zavarovanje Slovenije Miran Kalčič.
Razpravljala sta dr. Zoltan Jan in mag. Duan Semolič.
Predsednik je zaključil razpravo in predlagal, da Dravni svet sprejme naslednji sklep:
Dravni svet Republike Slovenije je na 24. seji, dne 7. 7. 2004, ob obravnavi Letnega poročila o poslovanju Zavoda za pokojninsko in invalidsko zavarovanje Slovenije za leto 2003, sprejel naslednji
S K L E P
da na podlagi prvega odstavka 55. člena zakona o dravnem svetu (Ur. l. RS, t. 44/92) da Dravnemu zboru Republike Slovenije naslednje
M N E N J E
k Letnemu poročilu o poslovanju Zavoda za pokojninsko in invalidsko zavarovanje Slovenije za leto 2003
Dravni svet je bil seznanjen s poročilom o poslovanju Zavoda za pokojninsko in invalidsko zavarovanje Slovenije za leto 2003. Uvodni del poročila podaja nekatere temeljne značilnosti poslovanja v preteklem letu, v nadaljevanju pa primerjalno in analitično prikazuje celotno finančno poslovanje in izvajanje zavarovanja s podatki po posameznih področjih.
Poglavje o finančnem poslovanju Zavoda za pokojninsko in invalidsko zavarovanje Slovenije kae, da je zavod v letu 2003 na vseh področjih posloval uspeno in znatno presegel planska poslovna pričakovanja in ustvaril za priblino 2,5 milijarde SIT preseka, ki bo uporabljen za pokrivanje primanjkljaja iz preteklih let. Kljub ugodnemu finančnemu rezultatu konec leta 2003 pa je moral zavod tudi v letu 2003 vsak mesec najemati relativno visoka premostitvena posojila, za katera je plačeval tudi pripadajoče obresti.
Zaradi izkazanih primanjkljajev zavoda iz preteklih let v viini 23,1 milijarde SIT, ki so posledično pomenili nujnost najemanja mesečnih posojil, je Vlada Republike Slovenije dne 21. 2. 2001 sprejela program pokrivanja kreditnih obveznosti zavoda iz naslova zadolevanja v preteklih letih s sredstvi KAD tako, da zavod po letu 2004 ne bi imel več primanjkljaja.
Dravni svet ocenjuje, da je poročilo dobro pripravljeno, istočasno pa je preveril naslednja vpraanja:
neplačani in odloeni prispevki (zavod o tej problematiki podrobno poroča na 28. strani v Poročevalcu 73/2004);
poravnavanje obveznosti drave do zavoda (iz poročila je razvidno, da dravni proračun redno pokriva svoje obveznosti do zavoda);
odpisi in delni odpisi prispevkov, ki bi določenim fizičnim in pravnim osebam lahko dvigovali profite na račun viine pokojnin;
najviji zneski pokojnin (lestvica po novem zakonu o pokojninskem in invalidskem zavarovanju ni več limitirana);
sofinanciranje razvoja invalidskih podjetij (zavod svoje aktivnosti na tem področju opisuje na strani 65 Poročevalca 73/2004);
monosti za popravek zakona o dohodnini, tako da delovnim invalidom II. kategorije, ne bi bilo potrebno vračati velikih zneskov obračunane akontacije dohodnine s strani zavoda (viina se običajno giblje od dveh do tirih zneskov prejetih nadomestil);
gibanje upokojevanja.
Dravni svet je posebej izpostavil zaskrbljujoč podatek, da ni opaziti rasti tevila zavarovancev, kar zna ogroziti sedanji sistem in e dodatno zmanjati pravice iz tega zavarovanja.
Dravni svet meni, da zavod uspeno, učinkovito in aurno opravlja svoje naloge, tako da s kvaliteto svojega dela presega tevilne sorodne zavode v drugih dravah Evropske unije.
Predlagan sklep je bil sprejet (24 dravnih svetnikov je prijavilo prisotnost, 24 jih je glasovalo za, nihče ni bil proti in nihče se glasovanja ni vzdral).
K 6. točki dnevnega reda:
- Predlog zakona o javni rabi slovenčine ZJRS - druga obravnava (EPA 1142-III)
Predlog zakona je objavljen v Poročevalcu t. 12/04.
Predlog zakona je obravnavala Komisija za drubene dejavnosti. Mnenje so dravne svetnice in svetniki prejeli s poiljko 15.6.2004.
S poiljko 28.6.2004 so dravni svetniki prejeli mnenje Zakonodajno pravne slube Dravnega zbora.
S poiljko 2.7.2004 so dravni svetniki prejeli amandmaje Vlade Republike Slovenije in poročilo odbora Dravnega zbora za kulturo, olstvo, mladino, znanost in port, z dopolnjenim predlogom zakona.
Dopolnjen predlog zakona je obravnavala Komisija za drubene dejavnosti, dne 7.7.2004. Poročilo so dravni svetniki prejeli na klop.
Na klop so prejeli tudi predlog sklepa.
Kratko obrazloitev je podala prvopodpisana od predlagateljev zakona, mag. Majda Potrata, poslanka v Dravnem zboru.
Staliče Komisije za drubene dejavnosti je podal predsednik komisije, dr. Zoltan Jan.
Staliča Interesne skupine delodajalcev je podal vodja, mag. Joko Čuk.
Staliča Interesne skupine lokalnih interesov je podal Joef Jeraj.
Staliče Interesne skupine delojemalcev je podal Doro Hvalica.
Razpravljali so Anton Perak, mag. Zlatko Jenko, Doro Hvalica in dr. Zoltan Jan.
Kratko obrazloitev je podal dravni sekretar na Ministrstvu za kulturo Ciril Bakovič.
Kratko obrazloitev je podal dr. Janez Dular, Sektor za slovenski jezik na Ministrstvu za kulturo.
Predsednik je zaključil razpravo in predlagal, da Dravni svet sprejme naslednji sklep:
Dravni svet Republike Slovenije je na 24. seji, dne 7. 7. 2004, ob obravnavi dopolnjenega predloga zakona o javni rabi slovenčine (ZJRS) - druga obravnava, sprejel
S K L E P
da na podlagi prvega odstavka 55. člena zakona o dravnem svetu (Ur. l. RS, t. 44/92) da Dravnemu zboru Republike Slovenije naslednje
M N E N J E
k dopolnjenemu predlogu zakona o javni rabi slovenčine (ZJRS) - druga obravnava
Dravni svet predlog zakona podpira in se zavzema, da se čimprej zaključi zakonodajni postopek, ki poteka e tiri leta.
Dravni svet je uvodoma ugotovil, da prvotno mnenje Komisije dravnega sveta za drubene dejavnosti k predlogu zakona ni več mono upotevati za razpravo na seji dravnega sveta zaradi dopolnjenega predloga zakona o javni rabi slovenčine za drugo obravnavo, ki ga je nap podlagi 1. odstavka 133. člena Poslovnika dravnega zbora pripravil Odbor dravnega zbora za kulturo, olstvo, mladino, znanost in port in v katerem je navedeni odbor upoteval predvsem pripombe Zakonodajno-pravne slube dravnega zbora, ki je delno e upotevala pripombe Gospodarske zbornice Slovenije in tudi nekatere amandmaje Vlade Republike Slovenije.
Dravni svet je na podlagi poročila Komisije za drubene dejavnosti v razpravi ugotovil, da:
je pripomba komisije k 1. členu v dopolnjenem predlogu zakona delno upotevana, saj spreminja prvi stavek tega člena s spremenjenim vrstnim redom, da je slovenski jezik uradni jezik Republike Slovenije, kar posredno pomeni, da slovenčina ima status dravnega jezika. Prvi odstavek pa se na koncu dopolnjuje s formulacijo "in kadar določbe mednarodnih pogodb, ki zavezujejo Republiko Slovenijo, posebej dopučajo tudi rabo tujih jezikov", kar pomeni, da se le v nekaterih posebnih primerih dopuča tudi raba tujih jezikov.
V drugem odstavku 1. člena pa je izrecno upotevana pripomba komisije, da je
slovenčina eden od uradnih jezikov Evropske unije;
pripomba komisije, da se doda 1.a člen v odboru dravnega zbora, ni upotevana, čeprav ga je predlagala v svojih amandmajih tudi Vlada Republike Slovenije, iz razloga, da pomen posameznih izrazov urejajo nekatere določbe tega predloga zakona in jih ni smiselno v takem tevilu navajati, saj sodi njihov pomen bolj v obrazloitev predloga zakona in verjetno ni nujen za razumevanje posameznih določb;
pripomba komisije k 2. členu v odboru dravnega zbora ni bila upotevana, ker po njihovem mnenju ni potrebno posebej navajati tistega, kar ta predlog zakona ne predpisuje;
je pripomba komisije k 3. členu za spremembo opredelitve jezika narodnih skupnosti v celoti upotevana, vendar z dopolnitvijo na koncu stavka "in v skladu z določbami posameznih področnih zakonov", kar je predlagala Komisija dravnega zbora za narodni skupnosti in kot je pripomnila Zakonodajno-pravna sluba dravnega zbora, da predlagana določba ni zadostna za vsa področja, ki jih ureja ta zakon;
pripomba komisije k 5. členu ni bila upotevana, da se na koncu besedila tretjega odstavka formulacija "skladno z zakonom" nadomesti, ker naj bi bila premalo določna. Pač pa je odbor dravnega zbora črtal celotni prvi odstavek zato, ker naj bi bila opredelitev glede na 11. člen Ustave Republike Slovenije nepopolna;
pripomba komisije k 20. členu ni bila upotevana, ker je odbor dravnega zbora sledil pripombam Zakonodajno-pravne slube dravnega zbora in določbo preoblikoval glede na 12. člen ZGD, po kateri je firma le ime, s katerim druba posluje in glede na določbo 31. člena ZGD, da ima podrunico lahko le druba, ne pa firma;
pripomba komisije k 22. členu ni bila upotevana v prvem odstavku tega člena, temveč v tretjem odstavku v amandmaju vlade, da se za besedo "izbiri" vrine izraz "in uporabi tujega jezika", kar pripomore k natančnosti določbe;
pripombi komisije k 28. členu in novem 28.a členu, ki opredeljujeta status dravne komisije za slovenski jezik in njene naloge zaradi večje monosti spodbujevalne vloge predlagane komisije in njene priprave nacionalnega programa za jezikovno politiko, odbor dravnega zbora ni upoteval, ker ga tudi vlada ni vključila v svoje amandmaje;
Dravni svet je ugotovil, da je namesto gornje spremembe odbor dravnega zbora smiselno upoteval v spremenjenem 29. členu eljo po bolj jasnem statusu koordinacijskega posvetovalnega medresorskega telesa pri Vladi Republike Slovenije s tem, da je nadomestil zadnji stavek z besedilom: "Akt o ustanovitvi tega telesa, njegovo sestavo in pristojnosti sprejme Vlada Republike Slovenije", kar vsekakor pomeni jasneje določen status navedenega vladnega telesa.
Iz istega razloga tudi ni upotevana pripomba komisije k 30. členu, v katerega naj bi se dodalo besedilo glede dravne komisije za slovenski jezik.
* * *
Dravni svet je glede na vloene amandmaje na dopolnjen predlog tega zakona ugotovil, da se amandma poslanske skupine Nove Slovenije k 1. členu delno pokriva v novem prvem odstavku s pripombo komisije iz prvotnega mnenja k predlogu zakona za drugo obravnavo, ker poudarja kulturnovrednostni pomen slovenčine, kot izhodiče za pravno urejanje njene javne rabe. V novem četrtem odstavku 1. člena pa slovenčini predpisuje tudi status dravnega jezika in zato ga podpira.
Dravni svet podpira amandma poslanske skupine Nove Slovenije k 1. a členu, ki določa pomen nekaterih izrazov tako, kot je bilo zapisano v pripombi v prvotnem mnenju komisije zaradi ustreznega razumevanja njihovega pomena in njihovih razmerij v tem zakonu.
Dravni svet podpira tudi amandma poslanske skupine Nove Slovenije k 22. členu, ki se v celoti pokriva s pripombo komisije iz prvotnega mnenja, da se črta izraz "ali običajno" tako, da ostane besedilo za vejico: "kjer je to potrebno pa tudi v drugih jezikih".
Dravni svet pa izrecno ne podpira amandmaja vlade k 33. členu za črtanje prvega odstavka, ker meni, da je ob ugotovitvi jezikovne neustreznosti garancijskega lista in navodil za uporabo nujno z odredbo ustaviti prodajo izdelkov. Iz obrazloitve vlade pa ni razvidno za kritev katerega dokumenta EU bi v tem primeru lo oz. je sklicevanje na Zakon o varstvu potronikov premalo obvezujoče.
Predlagan sklep je bil sprejet (28 dravnih svetnikov je prijavilo prisotnost, 25 jih je glasovalo za, nihče ni bil proti in 2 sta se glasovanja vzdrala).
Predsednik je zaključil 24. sejo Dravnega sveta Republike Slovenije in se dravnim svetnicam in svetnikom, ter vsem vabljenim, ki so se vabilu odzvali, zahvalil za sodelovanje in razpravo.