Iskanje:     Napredno iskanje
Brskanje po kategorijah:



Mnenje k Letnemu poročilu Zavoda za invalidsko in pokojninsko zavarovanje Slovenije za leto 2010

Državni svet Republike Slovenije je na 40. seji 14. 9. 2011, na podlagi druge alineje prvega odstavka 97. člena Ustave Republike Slovenije (Uradni list RS, št. 33/91-I, 42/97, 66/2000, 24/03, 69/04 in 68/06)  sprejel naslednje

M N E N J E

k Letnemu poročilu Zavoda za invalidsko in pokojninsko zavarovanje Slovenije za leto 2010

 

Državni svet se je seznanil z Letnim poročilom Zavoda za invalidsko in pokojninsko zavarovanje Slovenije za leto 2010.

Državni svet izreka pohvalo tako kvalitetno in pregledno pripravljenemu poročilu kot tudi organizacijsko in izvedbeno učinkovitemu informacijskemu sistemu zavoda, ki v praksi dobro deluje. Državni svet  prav tako izraža podporo nenehni nadgradnji informacijskega sistema Zavoda in vlaganja v informacijsko-komunikacijske tehnologije.

Na podlagi predstavljenih ključnih trendov posameznih elementov sistema izvajanja pokojninskega in invalidskega zavarovanja Državni svet ugotavlja, da sta med njimi najbolj zaskrbljujoča trend znižanja razmerja med povprečnimi pokojninami ter povprečnimi plačami (v letu 2010 večje odstopanje kot posledica dodatnega omejevanja skladnosti pokojnin z gibanji plač na podlagi 151. člena ZPIZ-1 ter usklajevanje pokojnin po posebnem interventnem zakonu, ki sta obseg možnih uskladitev prepolovila) ter nižanje razmerja med zavarovanci in upokojenci iz obveznega zavarovanja (iz 1,66 v letu 2009 na 1,60 v letu 2010). Nižanje števila zavarovancev zadnji dve leti (leta 2009 894.886, leta 2010 881.992) pomeni za Zavod bistveno manjši obseg prihodkov iz naslova prispevkov zavarovancev, hkrati pa je opaziti tudi neugodno spreminjanje strukture zavarovancev (povečevanje deleža brezposelnih zavarovancev, ki se sicer beležijo kot zavarovanci, a v osnovi predstavljajo dodatno finančno obremenitev za gospodarstvo) in s tem virov prispevkov.

Državni svet Zavodu predlaga, da se v prihodnjih letih poleg analize razmerja med zavarovanci in upokojenci kot prejemniki iz pokojninske blagajne, izvede tudi analiza razmerja med zavarovanci, zaposlenimi v realnem sektorju, ter ostalimi subjekti - zavarovanci, zaposlenimi v javnem sektorju in katerih prejemki so vezani na proračun, ostalimi prejemniki sredstev iz proračuna, ki se prav tako beležijo kot zavarovanci, ter prejemniki sredstev iz pokojninske blagajne skupaj. Takšna analiza bi lahko ponudila bolj jasno sliko deleža prejetih prispevkov, odvisnega zgolj od storilnosti realnega sektorja ter čez čas pokazala ali gre prav tako za zaskrbljujoč trend čedalje večjega obremenjevanja realnega sektorja. 

Državni svet  je bil seznanjen tudi s spreminjanjem strukture prihodkov Zavoda, saj se v zadnjih dveh letih delež prihodkov od prispevkov v celotnih prihodkih niža. Medtem ko je od leta 2003 do 2008 rastel in dosegel 72,6 % v letu 2008, je v zadnjih dveh letih padel na 69,4 % v letu 2010, po ocenah Zavoda pa se bo v prihodnje ta trend padanja še nadaljeval. Posledično se je povečal delež t.i. transfernih prihodkov s strani državnega proračuna na 29,9 % v letu 2010 (28,7 % v letu 2009), katerega povečanje se pričakuje tudi v letu 2011. V omenjenem deležu je sicer zajetih 17,5 % prihodkov, ki niso zagotovljeni od prispevne stopnje in predstavljajo dodatne obveznosti države, 9,2 % pa predstavljajo obveznosti države po posebnih predpisih.

Državni svet ugotavlja, da je, navkljub povečanemu vlaganju zahtevkov za uveljavitev pravice do starostne pokojnine, dokupa pokojninske dobe ter informativnih izračunov datuma upokojitve v drugi polovici leta 2010, Zavod uspel čas trajanja postopkov obravnave posameznih zahtevkov na prvi stopnji ohraniti nespremenjen ter presegel realizacijo načrtovanega števila rešenih zadev za 5,9 odstotka.

Poslovno leto je Zavod zaključil uspešno, z izravnanimi prihodki in odhodki v višini 4.804.911.446 evrov, brez likvidnostnih težav in potreb po najemanju kreditov, zaradi dobro delujočega sistema, vzpostavljenega z zakonodajo leta 2005, ko je država prevzela primanjkljaj iz preteklosti. Državni svet se strinja s predlagateljem poročila, da je v trenutnih kriznih razmerah za državo to pozitiven pokazatelj, da pa bo vendarle v prihodnje potrebno z zakonskimi spremembami zagotoviti še boljše podlage za ohranjanje takšnega stanja.

* * *

Za poročevalca je bil določen državni svetnik Alojz Kovšca.

 

Povezane vsebine
document 40. seja Državnega sveta Republike Slovenije