Iskanje:
Napredno iskanje
|
Brskanje po kategorijah:
|
Mnenje k predlogu zakona o spremembah zakona o lokalni samoupravi (ZLS-N) |
|
Državni svet Republike Slovenije je na 39. seji, dne 7. 12. 2005, na podlagi druge alinee prvega odstavka 97. člena Ustave Republike Slovenije (Ur. l. RS, št. 33/91-I, 42/97, 66/2000, 24/03 in 69/04) sprejel naslednje M N E N J E k predlogu zakona o spremembah zakona o lokalni samoupravi (ZLS-N) - prva obravnava
Državni svet poudarja, da predložitev sprememb navedenega zakona odpira potrebno razpravo o odprtih vprašanjih, povezanih s statusom mestne občine, vendar predlog zakona ne prinaša celovite rešitve v smislu jasne opredelitve funkcionalne vsebine in definiranja posameznih tipov občin (mestna občina, občina s sedežem upravnih enot, navadna občina) ter temu ustreznega oblikovanja pogojev za ustanovitev mestne občine in financiranja njihovih nalog. Ker je nujno sprejeti sistemske rešitve na področju lokalne samouprave, kar vključuje tudi oblikovanje pokrajin, državni svet pričakuje njihovo čimprejšnjo predložitev. V skladu z Ustavo Republike Slovenije lahko mesto pridobi po postopku in ob pogojih, ki jih določa zakon, status mestne občine. Po mnenju državnega sveta je oblikovanje pogojev za pridobitev statusa mestne občine bolj politične narave, to pa povzroča nekonsistentnost sistema lokalne samouprave, ki se kaže tudi v tem, da poznamo le dve kategoriji občin, čeprav se občine zelo razlikujejo po številu prebivalcev, od manj kot 1000 do 100.000 in več prebivalcev. Zadnja novela zakona o lokalni samoupravi je črtala 16. a člen, ki je določal dodatne pogoje, ki jih je mestna občina morala izpolnjevati na svojem območju. Ker imajo mestne občine drugačen položaj in druge probleme kot ostale občine, po mnenju državnega sveta zgolj določeno število prebivalcev in delovnih mest nista zadosten kriterij za pridobitev statusa mestne občine, ampak bi morala mestna občina na svojem območju izpolnjevati še dodatne pogoje, ki zagotavljajo ohranjanje mestotvornih dejavnosti (npr. srednja šola, bolnišnica, muzej, gledališča, itd.) in s tem razvoj mesta. Zato bi bilo treba zakon o lokalni samoupravi dopolniti s ponovno vključitvijo dodatnih pogojev za ustanovitev mestnih občin. Glede na to, da se z ustanovitvijo novih mestnih občin poveča obseg potrebnih sredstev za finančno izravnavo v državnem proračunu, bi bilo o njihovem ustanavljanju smiselno razpravljati v kontekstu predvidenih sprememb financiranja občin. Državni svet poudarja, da je koncept mestnih občin, ki so ustanovljene na območju mesta zaradi enotnega prostorskega in urbanističnega urejanja, zadovoljevanja komunalnih potreb in planiranja razvoja, smiselno obravnavati tudi v povezavi s predvidenimi pokrajinami, saj imajo pristojnosti, ki bi jih lahko opravljala regijska središča. Ob tem državni svet še opozarja na Strategijo prostorskega razvoja Slovenije, ki opredeljuje središča nacionalnega in regijskega pomena. Nekatere sedanje mestne občine že sedaj ne izpolnjujejo zakonsko določenih pogojev, pri čemer državni svet izpostavlja pogoj 15.000 delovnih mest, od tega najmanj polovico v terciarnih in kvartarnih dejavnostih. Ker je ta pogoj povezan z izpolnjevanjem pogoja, da ima mesto 20.000 prebivalcev, to pomeni, da bi moralo biti v mestu, ki bi želelo pridobiti status mestne občine, kar okoli 75% prebivalcev zaposlenih, od tega najmanj polovico v terciarnih in kvartarnih dejavnostih. Državni svet ugotavlja, da je predlog zakona z opredelitvijo nižjega števila prebivalcev in delovnih mest naravnan na sedanje predloge za ustanovitev mestnih občin, pri čemer se izpostavlja vprašanje, ali bi milejši pogoji za ustanovitev mestnih občin, glede na predviden plan ustanavljanja novih občin, sploh veljali za nove predloge mestnih občin. Državni svet še opozarja na pravno nekonsistentnost drugega odstavka 1. člena predloga zakona, saj predlagatelj na eni strani predvideva, da lahko občina ob določenih pogojih pridobi status mestne občine, na drugi strani pa lahko mesto v posebnih primerih pridobi ta status. To je v nasprotju z 141. členom Ustave Republike Slovenije, saj status mestne občine lahko dobi mesto in ne občina. |
Povezane vsebine | |
![]() |
39. seja Državnega sveta Republike Slovenije |