Na podlagi prve alinee 97. člena Ustave Republike Slovenije je          Državni svet Republike Slovenije na 32. seji, dne 20. 4. 2005, določil          besedilo predloga zakona o dopolnitvi zakona o prisilni poravnavi, stečaju          in likvidaciji in ga na podlagi 114. člena poslovnika državnega zbora          (Ur. l. RS, št. 35/2002) pošilja državnemu zboru v obravnavo in sprejem.
Ker gre pri dopolnitvi zakona o prisilni poravnavi, stečaju in likvidaciji          za manj zahtevno spremembo, se predlaga sprejem tega zakona po skrajšanem          postopku (prvi odstavek 142. člena poslovnika državnega zbora). 
Državni svet na podlagi 95. člena poslovnika državnega sveta določa državnega          svetnika Rada Krpača kot predstavnika državnega sveta na sejah državnega          zbora in njegovih delovnih telesih pri obravnavi predloga zakona.
 * * *
Predlog zakona o dopolnitvi zakona o prisilni          poravnavi, stečaju in likvidaciji 
 I. UVOD
1. Ocena stanja in razlogi za sprejem zakona
Zakon o prisilni poravnavi, stečaju in likvidaciji - v nadaljnjem besedilu          ZPPSL (Ur. l. RS, št. 67/93) obravnava tudi izpodbijanje pravnih dejanj.          Po členu 125/1 upniki in stečajni upravitelj imajo pravico izpodbijati          vsako pravno dejanje, ki ga je dolžnik storil v zadnjem letu pred dnem          začetka stečajnega postopka, če ima to dejanje za posledico neenakomerno          ali zmanjšano poplačilo stečajnih upnikov (oškodovanje stečajnih upnikov)          oziroma s katerim je prišel posamezni upnik v ugodnejši položaj (naklanjanje          ugodnosti upnikov) ter če je druga stranka, v korist katere je bilo dejanje          storjeno, vedela ali bi morala vedeti za dolžnikovo slabo ekonomsko-finančno          stanje. Po četrtem odstavku istega člena se domneva, da je upnik, v korist          katerega je bilo storjeno pravno dejanje iz prvega odstavka tega člena,          vedel ali bi moral vedeti za dolžnikovo slabo finančno stanje:
    -  če je prejel izpolnitev svoje terjatve, ki še ni dospela, ali je            prejel izpolnitev v obliki ali na način, ki ni običajen,
 
    -  če je bilo izpodbijano pravno dejanje, storjeno v zadnjih treh mesecih            pred vložitvijo predloga za začetek stečajnega postopka oziroma predloga            za začetek postopka za prisilno poravnavo, če je bil predlog za prisilno            poravnavo vložen prej, ali v času po vložitvi tega predloga. 
 
Eno od pravil stečajnega postopka je, da so upniki v enakopravnem položaju          v upniškem razredu, v katerem so razvrščeni. Vsak prejme sorazmerno enak          del svoje terjatve kot popolno plačilo. Smisel člena 125 je, da onemogoči          favoriziranje posameznih upnikov. Upniki bi lahko pred začetkom stečajnega          postopka sklepali pravne posle, na podlagi katerih bi prišli do popolnega          ali večjega plačila. Po drugi strani bi navedena plačila še bolj zmanjšala          aktivo stečajnega dolžnika. Preostali stečajni upniki pa bi dobili manj          ali nič. Iz navedenega razloga člen 125/1 ZPPSL dovoljuje upnikom in stečajnim          upraviteljem, da izpodbijajo vsako dejanje, ki ga je dolžnik storil pred          dnem začetka stečajnega postopka, kadar sta izpolnjena dva pogoja:
    -  izpodbijano dejanje je povzročilo neenakomerno ali zmanjšano poplačilo            stečajnih upnikov oziroma s katerim je prišel posamezni upnik v ugodnejši            položaj,
 
    -  druga stranka, v korist katere je bilo dejanje storjeno, je vedela            ali bi morala vedeti za dolžnikovo slabo ekonomsko-finančno stanje.          
 
Upnik in stečajni upravitelj mora tako dokazati obstoj obeh pogojev.        
Četrti odstavek 125. člena istega zakona obrne dokazno breme in domneva,          da je upnik, v čigar korist je bilo opravljeno dejanje, vedel ali bi moral          vedeti za dolžnikovo slabo finančno ekonomsko stanje. 
To pomeni, da je dokazno breme obrnjeno. Stečajni upnik, ki je bil stranka          izpodbijanega dejanja, mora dokazovati, da ni vedel ali bi moral vedeti          za dolžnikovo slabo ekonomsko-finančno stanje. V praksi pa se povezuje          način izpolnitve terjatve že z nadaljnjim zaključkom, da je vedel za slabo          finančno stanje. Pri tem se zlasti omenja "izpolnitev v obliki ali          na način, ki ni običajen".
Sodna praksa v Sloveniji je že leta na stališču, da poplačilo terjatev          v verižnih kompenzacijah ni običajen način izpolnitve obveznosti, če ni          ta način izrecno predviden v pogodbi med strankama. Samo dejstvo poplačila          terjatve z verižnimi kompenzacijami predpostavlja, da je upnik stečajnega          dolžnika vedel oziroma bi moral vedeti za dolžnikovo slabo ekonomsko stanje.          Sodišča to stališče utemeljujejo z izključno pravnimi argumenti, na primer,          da je po Obligacijskem zakoniku običajno plačilo ob dobavi blaga (to je          v osmih do petnajstih dneh od dobave blaga) in da je vsako "plačilo"          blaga, razen plačila v denarju, nadomestna izpolnitev, če ni drug način          izrecno naveden v prodajni pogodbi. 
Zato sodišča odločijo, da mora upnik stečajnega dolžnika vrniti znesek          terjatve, skupaj z zamudnimi obrestmi v stečajno maso:
    -  če je bila terjatev "poplačana" s strani stečajnega dolžnika            v okviru verižnih kompenzacij,
 
    -  v letu pred začetkom stečajnega postopka,
 
    -  če verižna kompenzacija ni bila predvidena kot način plačila že v            pogodbi. 
 
 2. Cilji, načela in rešitve zakona
Namen spremembe sedanjega ZPPSL je dodati sedanji 1. točki četrtega odstavka          125. člena točno vsebino. Osnovno pravilo normativne dejavnosti je, da          je zakon jasen. To je seveda včasih tudi ideal. Kljub temu pa mora biti          zakonsko besedilo takšno, da v osnovi izoblikuje točne termine in pravne          standarde. 
Sedanji zapis 1. točke 125/4 člena: "... izpolnitev v obliki in načinu,          ki ni običajen", predstavlja dejansko stanje pravnega razmerja. Kot          običajno ravnanje velja tisto, ki je kot tako splošno sprejeto in se stalno          ponavlja v poslovnem svetu. 
Osnovno pravilo izpolnitev obveznosti je, da se obveznost izpolni tako,          kot je v pogodbi zapisano. 
Udeleženci v obligacijskih razmerjih so enakovredni in prosto oblikujejo          medsebojna razmerja. Gospodarska dejavnost je svobodna. Pogodbene stranke          zato svobodno in samostojno sklepajo pogodbena razmerja. Svobodno sklepanje          pogodbenih razmerij pa tudi predstavlja svobodno odločanje o spremembi          pogodbenih razmerij, kamor sodi tudi sprememba izpolnitve obveznosti dolžnika.          
Pobotanje je zakonsko priznan način prenehanja obveznosti. Sedanji ZPPSL          dovoljuje pobot terjatve upnika z nasprotno terjatvijo dolžnika (člen          117/1). To velja samo za primer, kadar obstojata samo dve stranki v pogodbenem          razmerju. Nikakor pa ne sme predstavljati ovire, kadar pri pobotanju sodeluje          več strank. Vsebina pobotanja je vedno ista. Terjatve ne ugasnejo s plačilom          ampak z dejstvom, da se upošteva vrednost ene terjatve in vrednost druge          terjatve. Ostane samo presežek ali nič, kadar sta terjatvi enake višine.          
Zato se mora v sedanji zakon vnesti določilo, da izpolnitev obveznosti          stečajnega dolžnika ni neobičajna, če je stečajni upnik prejel plačilo          zapadle terjatve na način, ki je v skladu s pravili obligacijskih razmerij,          gospodarsko dejavnostjo, pravili plačilnega prometa in računovodskih standardov.          Zakon bi dobil jasnejšo vsebino, preprečila bi se tudi samovolja stečajnih          upraviteljev in arbitrarne odločitve. 
Dopolnitev sedanjega zakona z določilom, da je izpolnitev zapadle terjatve          na drugačen način, kot je bil prvotno dogovorjen, dopustna oblika plačila,          ki ne predstavlja sama po sebi domneve, da stečajni upnik ve za dolžnikovo          slabo stanje, bi naložila drugemu stečajnemu upniku in stečajnemu upravitelju,          da bi moral dokazovati nevestnost stečajnega dolžnika. To pa bi tudi vplivalo          na število raznih izpodbojnih tožb in tako zmanjševalo nepotrebne stroške          in pripomoglo k skrajšanju stečajnega postopka. 
 3. Prikaz ureditve v drugih pravnih sistemih
Francija:
Francija je sprejela trgovinski zakonik v letu 2003. Knjiga 4 obravnava          med drugim tudi prenehanje - likvidacijo podjetij. 
Člen L621-107 določa: 
I. - Nična so naslednja dejanja, če so storjena s strani dolžnika od datuma          ustavitve plačevanja:
    -  Neodplačen prenos lastništva premičnine ali nepremičnine.
 
    -  Vsaka zavezovalna pogodba, pri kateri obveznosti dolžnika občutno            presegajo obveznosti druge strani.
 
    -  Vsako plačilo v kakršni koli obliki za dolgove, ki niso zapadli na            dan plačevanja.
 
    -  Vsako plačilo zapadlih dolgov, izvedeno drugače kot v gotovini, z            vrednostnimi papirji, z virmanom, ki jim zakon št. 81-1 z dne 2. januarja            1981 olajšuje posojila podjetjem ali kakšno drugo obliko plačila, splošno            dovoljenega v poslovnih odnosih.
 
    -  Vsak polog in vsako hranjenje vsot, izvedeno v skladu s členom 2075-1            civilnega zakonika, ki je zaradi odsotnosti pravne odločbe, je postal            obveza v sojeni zadevi. 
 
    -  Vsaka sporazumna hipoteka, sodno odločena ali hipoteka zakoncev,            ki je določena zakonsko in vsaka pravica do zastavitve na osnovi lastnine            dolžnika za prejšnje dolgove. 
 
    -  Vsak zavarovalni ukrep, razen če vknjižba ali zaplemba nista izvedena            pred datumom ustavitve plačevanja. 
 
II. - Sodišče lahko poleg tega razveljavi neodplačne prenose lastništva          iz točk I.1, ki se zgodijo v roku šestih mesecev pred datumom ustavitve          plačevanja. 
Člen L621-108 določa:
Plačevanje zapadlih dolgov, ki se izvedejo po datumu ustavitve plačevanja          in odplačna dejanja, izvršena po tem istem datumu, so lahko razveljavljena,          če stranka, ki je imela opravka z dolžnikom, ni vedela za ustavitev plačevanja.        
Irska:
Na Irskem stečaj ureja Zakon o stečaju iz leta 1988. Člen 57 določa primere          dajanja prednosti upnikom.        
    -  Vsak prenos lastništva ali hipoteka nanjo, vsako plačilo, vsaka nastala            obveznost in vsak sodni postopek osebe ali sprožen proti osebi, ki ni            sposobna poravnati zapadlih dolgov v dobro upnika ali katere koli druge            osebe v dobro upnika z namenom, da si tak upnik ali porok ali garant            pridobi prednost pred drugimi upniki,velja, če se za osebo, ki se je            zadolžila, sodno odredi stečajni postopek v roku šest mesecev od dneva,            ko se je zadolžila za uradnega tečajnega upravitelja, tak prenos lastništva            kot goljufiv in ničen; ta člen pa ne vpliva na pravice osebe, ki je            v dobri veri in proti ustreznemu plačilu pridobila lastninsko pravico            preko ali s pomočjo upnika v stečajnem postopku. 
     
    -  a) Če je za neko osebo sodno odrejen stečaj in je v skladu s podčlenom            (1) vse postalo nično, ali je bilo nično v skladu z ustreznimi določili            veljavnega zakona tik pred začetkom veljavnosti, ki se zanima za lastnino,            ki je pod hipoteko ali zastavljena zaradi zavarovanja dolga stečajnika,            potem (ne glede na pravice in dolžnosti, ki izhajajo izven tega člena)            veljajo za protežirano osebo enake obveznosti in pravice, kot če bi            osebno prevzela obveznosti za dolg kot porok v višini hipoteke na premoženje            ali vrednosti njegove udeležbe, odvisno od tega, kar je nižje. 
    b) Vrednost deleža te osebe se določi na dan transakcije, ki predstavlja            goljufivo protežiranje in se določi kot da je delež prost vseh bremen,            razen tistih, ki so določeni za poravnavo dolga v stečajnem postopku.
    c) Pri vsaki vlogi, ki jo prejme sodišče v zvezi s plačilom, ki opozarja            na to, da je pri plačilu šlo za goljufivo protežiranje poroka ali garanta,            je sodišče pristojno, da razišče vse okoliščine plačila med osebo, ki            je prejela plačilo in porokom ali garantom in da v zvezi s tem to plačilo            odobri, ne glede na to, da to ni nujno za namene stečaja; v ta namen            lahko sodišče odobri, da se v primeru tožbe za izterjavo plačanega zneska            obsodi poroka ali garanta kot tretjo osebo.
    d) Odstavek (c) velja, s potrebnimi spremembami, v zvezi s transakcijami,            ki ne predstavljajo plačil v denarju.   
Člen 58 določa izogibanje določenim transakcijam:
    -  Če gre v roku treh mesecev, preden je sodno odrejen stečaj, oseba            v stečaj in nato ali proda svojo lastnino po ceni, ki je po mnenju sodišča            precej pod tržno vrednostjo, ali sklene posel ali sodeluje pri drugi            transakciji, ki ima po mnenju sodišča namen bistveno zmanjšati vrednost            zneska za poplačilo upnikov, je za uradnega stečajnega upravitelja taka            transakcija nična, razen če je bila transakcija sklenjena v dobri veri            in druga stranka v času transakcije ni vedela za stečaj dolžnika.
 
    -  Podčlen (1) ne vpliva na pravice osebe, ki si pridobi lastninsko            pravico v dobri veri in za ustrezno plačilo s pomočjo ali preko osebe            (ki ni stečajnik), ki je stranka v omenjeni transakciji. 
 
    -  Podčlen (1) ne velja za transakcije, omenjene v členu 57 (1) ali            v členu 59. 
 
Italija:
V Italiji velja stečajni kodeks. Člen 66/1 navedenega zakonika dopušča          stečajnemu upravitelju, da zahteva razveljavitev dejanj, ki jih je storil          dolžnik na škodo upnikov v skladu s pravili civilnega zakonika. Po členu          67 istega zakona:
67. Dejanja iz odplačnih poslov, plačila in poroštva
(1) Se razveljavijo, razen v primeru, ko druga stranka dokaže, da ni bila          seznanjena z nesolventnostjo dolžnika.
    -  Odplačna dejanja, ki so bila storjena v zadnjih dveh letih pred dnem            začetka stečajnega postopka, v katerih opravljene storitve ali prevzete            obveznosti dolžnika znatno presegajo, kar je slednjemu bilo dano ali            obljubljeno.
 
    -  Odpusti dospelih in izterljivih denarnih dolgov, ki niso bili poplačani            v denarju ali z drugimi običajnimi plačilnimi sredstvi, ki so bili storjeni            v zadnjih dveh letih pred dnem začetka stečajnega postopka. 
 
    -  Poroštva, antihreze ali prostovoljna hipoteka za zapadle dolgove,            ki so nastali v zadnjih dveh letih pred dnem začetka stečajnega postopka,            za predhodno obstoječe in nezapadle dolgove. 
 
    -  Poroštva, antihreze in prostovoljne ali sodne hipoteke za zapadle            dolgove, nastali v zadnjem letu pred dnem začetka stečajnega postopka,            za zapadle dolgove. 
 
(2) Se prav tako razveljavijo, če stečajni upravitelj dokaže, da je nasprotna          stranka bila seznanjena z nesolventnostjo dolžnika, plačila likvidnih          zapadlih dolgov, odplačna dejanja in tista dejanja, ki vzpostavljajo
predkupno pravico za povezane obveznosti, če so bila storjena v zadnjem          letu pred dnem začetka stečajnega postopka. 
 (3) Določila tega člena se ne uporabljajo za emisijsko ustanovo, za          ustanove, pooblaščene za dajanje kreditov pri zastavi, vendar le v okviru          navedenih poslov, in za ustanove, ki se ukvarjajo z dajanjem dolgoročnih          nepremičninskih hipotekarnih kreditov pod ugodnejšimi pogoji ter če so          v nasprotju z drugimi posebnimi zakoni. 
 4. Ocena finančnih posledic zakona za državni proračun in druga          javna finančna sredstva
Predlagana dopolnitev zakona nima finančnih posledic za državni proračun.          Lahko bo pozitivno vplivala na krajši stečajni postopek in hitrejše poplačilo          upnikov. 
5. Druge posledice, ki jih bo imel sprejem zakona
Predlagana dopolnitev zakona nima drugih posledic. 
 II. BESEDILO ČLENOV
1. člen
Za četrtim odstavkom 125. člena Zakona o prisilni poravnavi, stečaju          in likvidaciji (Ur. l. RS, št. 67/93, 39/97, 52/99) se doda peti odstavek,          ki se glasi: 
"(5) Domneva iz prve točke četrtega odstavka ne velja v primeru,          kadar je upnik prejel izpolnitev zapadle terjatve na način, ki ni bil          prvotno med strankama dogovorjen, vendar je v skladu s pravili obligacijskih          razmerij in v plačilnem prometu (verižna kompenzacija, dajatev namesto          plačila, novacija). 
2. člen
Ta zakon začne veljati naslednji dan po objavi v Uradnem listu Republike          Slovenije.
III. BESEDILO ČLENA, KI SE SPREMINJA
125. člen
(1) Upniki in stečajni upravitelj imajo pravico izpodbijati vsako pravno          dejanje, ki ga je dolžnik storil v zadnjem letu pred dnem začetka stečajnega          postopka, če ima to dejanje za posledico neenakomerno ali zmanjšano poplačilo          stečajnih upnikov (oškodovanje stečajnih upnikov), oziroma s katerim je          prišel posamezni upnik v ugodnejši položaj (naklanjanje ugodnosti upnikom),          ter če je druga stranka, v korist katere je bilo dejanje storjeno, vedela          ali bi morala vedeti za dolžnikovo slabo ekonomsko - finančno stanje.
(2) S pravnim dejanjem iz prvega odstavka tega člena je mišljena tudi          opustitev tega dejanja, zaradi katere je dolžnik izgubil kakšno materialno          pravico ali je zanj nastala kakšna materialna obveznost.
(3) Za naklanjanje ugodnosti upniku se šteje zlasti, kadar je bilo izpodbijano          pravno dejanje storjeno v korist posameznega upnika, katerega terjatev          proti dolžniku je obstajala že preden je bilo storjeno izpodbijano pravno          dejanje, in je upnik zaradi
izpodbijanega pravnega dejanja prejel več kot bi prejel kot stečajni upnik          v primeru, da dejanje ne bi bilo storjeno, ali pridobil položaj ločitvenega          upnika v stečajnem postopku.
(4) Domneva se, da je upnik, v korist katerega je bilo storjeno pravno          dejanje iz prvega odstavka tega člena vedel ali bi moral vedeti, za dolžnikovo          slabo ekonomsko - finančno stanje:
    -  če je prejel izpolnitev svoje terjatve, ki še ni dospela, ali je            prejel izpolnitev v obliki ali na način, ki ni običajen;
 
    -  če je bilo izpodbijano pravno dejanje storjeno v zadnjih treh mesecih            pred vložitvijo predloga za začetek stečajnega postopka oziroma predloga            za začetek postopka za prisilno poravnavo, če je bil predlog za prisilno            poravnavo vložen prej, ali v času po vložitvi tega predloga.
 
IV. OBRAZLOŽITEV PREDLOGA DOPOLNITVE ZAKONA
K 1. členu:
Predlagana dopolnitev bo točno določila, kdaj je stečajni upnik dobroveren          in kdaj ne. V prvem primeru bo obdržal prejeto plačilo, saj dobra vera          varuje njegov položaj. Ravnal je v skladu s pravili vestnega gospodarja          in si prizadeval za 
poplačilo svoje terjatve. Pri tem ravnanju ni bilo zlorab in se je samo          izpolnila obveznost stečajnega dolžnika. Dopolnitev zakona bo tako varovala          vestnega in dobrovernega stečajnega upnika pred raznimi arbitrarnimi odločitvami          stečajnih upraviteljev in morebitnimi šikanami. 
 K 2. členu:
S tem členom se določa začetek veljavnosti zakona.