Državni svet Republike Slovenije je na 7. seji, dne 21. 5. 2008, na podlagi  druge alineje prvega odstavka 97. člena Ustave Republike Slovenije (Ur. l. RS,  št. 33/91-I, 42/97, 66/2000, 24/03 in 69/04)  sprejel naslednje 
M N E N J E
k Predlogu resolucije o nacionalnem planu zdravstvenega  varstva 2008-2013"zadovoljni uporabniki in izvajalci  zdravstvenih storitev"
Državni svet je k predlogu resolucije oblikoval naslednje splošne  pripombe: 
    - Državni svet predlaga Vladi Republike Slovenije, kakor tudi vsem naslednjim  vladam, da pričnejo voditi konsistentno zdravstveno politiko ob vključevanju  vseh vladnih kot tudi nevladnih resorjev, ki bo v dobro vseh prebivalcev  Slovenije in ki bo temeljila na načelih socialnega zdravstvenega zavarovanja,  kar pomeni solidarnost, neprofitnost, pravičnost, enakost vseh zavarovanih oseb  (Bismarckov model).
    
     
    - Državni svet nadalje predlaga, da naj Vlada Republike Slovenije gradi  zdravstveno politiko na javnem interesu in ohrani obvezno zdravstveno  zavarovanje in javne zdravstvene službe kot dejavnosti javnega pomena ter  onemogoči prelivanje javnih sredstev v privatne namene ter postavi jasna  razmerja med javnim in zasebnim zdravstvom.
    
     
    - Državni svet posebej opozarja na dejstvo, da se v obravnavanem predlogu  sredstva za zdravstveno varstvo zmanjšujejo, kot se zmanjšuje tudi gospodarska  rast, in nanjo vezan delež BDP, ki ga namenjamo zdravstvu. Obenem pa se načrtuje  povečanje deleža zasebnih sredstev in zmanjšuje sredstva obveznega zavarovanja,  ki temeljijo na principih solidarnosti in vzajemnosti. To je še posebej  zaskrbljujoče, saj je prispevek za prostovoljno zavarovanje enak, ne glede na  prihodek posameznika, celo več, višji je za upokojence, kot za aktivno  zaposlene. Ob tem pa vsi segmenti družbe, državni organi in nevladne  organizacije opozarjajo na povečevanje števila revnih oziroma izginjanje  srednjega sloja, ki največ prispeva v zdravstvene blagajne. Na drugi strani pa   zavarovalnice, ki izvajajo prostovoljna zdravstvena zavarovanja, porabljajo  ogromna finančna sredstva za lastno poslovanje, ki bi ga lahko organizirale  racionalnejše, presežek sredstev pa namenile za povečani obseg programa  zdravstvenega varstva in ne za profit. Vlada Republike Slovenije mora zato tem  negativnim trendom, kakor tudi stroškom delovanja zavarovalnic, nameniti vso  pozornost in izpeljati sistem zdravstvenega zavarovanja v smeri ponovne  vključitve prostovoljnega zdravstvenega zavarovanja v obvezno zdravstveno  zavarovanje. 
    
     
    - Vlada Republike Slovenije mora poskrbeti za racionalno ravnanje s sredstvi,  namenjenimi za zdravstvo, postaviti mora popolno in pregledno mrežo javne  zdravstvene službe ter opredeliti jasne kriterije za izdajanje koncesij na  primarni kot sekundarni ravni. Njihovo podeljevanje se mora vršiti na podlagi  javnih razpisov, opravljati pa se mora tudi  nadzor nad  izdajanjem koncesij in  opravljanjem koncesijske službe. Državni svet opozarja na primere "divje  privatizacije" v zdravstvu in zaradi tega podeljevanje koncesij ne more in ne  sme biti prepuščeno občinam. 
    
     
    - Državni svet nadalje opozarja, da bi moral obravnavani predlog opredeliti  poklicne bolezni in poškodbe pri delu. Prav tako bi bilo potrebno v sistem  zdravstvenega zavarovanja uvesti diferencirane prispevne stopnje za delodajalce  za poškodbe pri delu in za bolezni, povezane z delom. Zaradi naraščanja števila  poškodb pri delu in poklicnih obolenjih pa na primeren način nagrajevati  delodajalce, ki skrbijo za zdravje pri delu, ter sankcionirati tiste, ki temu ne  posvečajo potrebne pozornosti.  
    
     
    - Ministrstvo za zdravje naj zavarovancem omogoči transparenten pregled nad  pravicami iz obveznega in prostovoljnega zavarovanja in jim povrne zaupanje v  slovenski zdravstveni sistem. Prav tako naj izboljša dostopnost do zdravstvenih  storitev, skrajša oziroma odpravi čakalne dobe, ki nastajajo zaradi neurejenih  odnosov med javnim in zasebnim zdravstvom, in izboljša odnos izvajalcev do  pacientov.
    
     
    - Državni svet ocenjuje, da lahko tako Vlada Republike Slovenije kot  Ministrstvo za zdravje izpolnita pričakovanja zavarovancev, v kolikor bo Predlog  resolucije o nacionalnem planu zdravstvenega varstva 2008-2013 temeljil na  konkretnih ciljih, aktivnostih, nosilcih, rokih in sredstvih, kot to določa 6.  člen Zakona o zdravstvenem varstvu in zdravstvenem zavarovanju, ki glasi:  "Republika Slovenija planira razvojne možnosti in potrebe z zdravstvenimi  programi in zdravstvenimi zmogljivostmi. Plan zdravstvenega varstva mora  temeljiti na analizi zdravstvenega stanja prebivalstva, izhajati iz zdravstvenih  potreb po celovitem zdravstvenem varstvu, upoštevati kadrovske in druge  zmogljivosti ter zagotoviti smotrno delitev dela. Plan zdravstvenega varstva  Republike Slovenije vsebuje:
    
        - strategijo razvoja zdravstvenega varstva;  
 
        - prednostna razvojna področja;  
 
        - naloge in cilje zdravstvenega varstva;  
 
        - podlage za razvoj zdravstvenih dejavnosti na posameznih ravneh, vključno  z izobraževanjem in izpopolnjevanjem kadrov, ter za razvoj sistema zdravstvenega  zavarovanja;  
 
        - specifične potrebe in možnosti zdravstvenega varstva posameznih  območij;  
 
        - nosilce nalog za uresničevanje plana zdravstvenega varstva;  
 
        - merila za mrežo javne zdravstvene službe, upoštevaje dostopnost  zdravstvenih storitev po območjih. 
 
    
     Plan zdravstvenega varstva vsebuje dolgoročne, srednjeročne in  kratkoročne opredelitve.
    Predlog plana zdravstvenega varstva pripravi Vlada Republike Slovenije.  Pri pripravi Predloga plana zdravstvenega varstva sodelujejo Zdravstveni svet,  pristojne zbornice, združenja zdravstvenih in drugih zavodov ter organizacij, ki  opravljajo zdravstveno dejavnost, Zavod za zdravstveno zavarovanje Slovenije in  Svet za zdravje."
     
    - Državni svet še enkrat poudarja, da je gradivo sicer zelo obsežno, vsebuje  številna področja in nudi vpogled v delovanje zdravstvenega sistema, vendar pa v  njem ni konkretnih opredelitev in rešitev za prepotrebni razvoj in spremembo  zdravstvenega varstva. Prav tako gradivo ne zajema ukrepov in aktivnosti za  odpravo dosedanjih slabosti in negativnih pojavov pri  izvajanju zdravstvene  dejavnosti. 
    
     
    - Zavarovanci v dokumentu ne najdejo odgovorov, kako jim bo izboljšana  dostopnost do zdravstvenih  storitev, kako se bodo skrajševale dolge čakalne  dobe, kako se bo izboljšal odnos izvajalcev do njih in kako bodo odpravljeni  razni pojavi neupravičenega zaračunavanja plačil in doplačil za storitve, ki jim  jih zagotavlja Zakon o zdravstvenem varstvu in zdravstvenem zavarovanju in  obvezno zdravstveno zavarovanje.
    
     
    - Pri nadaljnjem razvoju in upravljanju sekundarnega nivoja zdravstvenega  varstva, to je  bolnišničnega zdravljenja, je potrebno omejiti politični vpliv  ozkih lokalnih interesov občin. 
    
     
    - Državni svet nadalje predlaga Ministrstvu za zdravje, da vzpostavi celovit  sistem izboljševanja kakovosti v zdravstveni službi z ustanovitvijo Agencije za  kakovost ter akreditacijo bolnišnic. 
    
     
    - V obravnavanem dokumentu je potrebno jasneje razmejiti pristojnosti med  Inštitutom za varovanje zdravja in območnimi Zavodi za zdravstveno zavarovanje,  ker drobljenje nalog nacionalnega pomena  na regijske  centre ni v prid  racionalne in učinkovite porabe javnih sredstev. Prav tako je potrebno  opredeliti promocijo zdravja na nacionalni ravni. Inštitut za varovanje zdravja  bi morali ohraniti kot nacionalni center, ki razvija stroko promocije zdravja  ter razvija in vrednoti programe promocije zdravja na nacionalni ravni za  različna okolja in populacijske skupine. 
     
Državni svet je k predlogu resolucije oblikoval naslednje  konkretne pripombe:
7.1. Dejavnost javnega zdravja
Javno zdravje je kljub dobri definiciji neustrezen pojem, ki ga je potrebno  uskladiti z  Mednarodno klasifikacijo funkcioniranja, invalidnosti in zdravja in  bi ga bilo primerneje poimenovati "javno zdravstvo", cilj dejavnosti pa "javno  zdravje", ki ni stanje, pač pa dinamičen proces.
7.1.2.1 Inštitut za varovanje zdravja
Besedilo zadnjega odstavka tega podpoglavja se spremeni in se glasi:
"Pomembno vlogo pri ocenah tveganja imajo rezultati laboratorijskih  analiz. Laboratorijsko podporo za potrebe uradnega nadzora na področju živil,  pitne vode in vzorcev okolja lahko izvajajo različni laboratoriji, pri čemer je  na nacionalni ravni potrebno zagotoviti centralno organiziranost laboratorijske  dejavnosti, s krovno vlogo laboratorija IVZ RS. Ostali usposobljeni laboratoriji  bi poleg laboratorija IVZ izvajali laboratorijsko dejavnost za uradni nadzor kot  podizvajalci krovnega laboratorija. Pri izbiri podizvajalcev bo potrebno  upoštevati možen konflikt interesov (delež tržne dejavnosti) in usposobljenost  izvajalcev, kar bi posledično vodilo k specializaciji posameznih  izvajalcev." 
V obravnavanem dokumentu bi morala biti opredeljena tudi Agencija za varno  hrano.
7.2.1. Opredelitev stanja
V drugem odstavku je nerazumljivo, da na primarni ravni delujejo terapevti,  saj so ti vključeni na vseh nivojih zdravstvenega varstva, ne le na  primarnem.
Število zdravstvenih delavcev na 1.000 prebivalcev ni nikakršen pokazatelj  vključenosti delovnih terapevtov, saj o tem niso bile narejene konkretne  raziskave, na katerih bi lahko temeljila statistika. Statistika je torej  nepopolna, saj zastopa le določene zdravstvene profile. 
7.2.1.4 Opremljenost bolnišnic z drago medicinsko opremo
Na tem mestu bi bilo nujno razmišljati in predvideti (glede na projekcije  glede staranja prebivalstva) način zagotavljanja prilagojene opreme in  pripomočkov za delovno terapevtsko obravnavo na domu. Temu primerno je potrebno  predvideti tudi usposobljen kader – delovnega terapevta in servisno službo za  vzdrževanje, montažo in servisiranje opreme in pripomočkov.
7.2.2.1. Primarna raven
V kriterijih za določanje mreže na primarni ravni, za dejavnost družinske  medicine je nov pojem "zdravstveni tim", nikjer pa ni zapisano, kdo ga  sestavlja. V kriterijih za določanje mreže na primarni ravni so zajeti samo  zdravniki in zobozdravniki. Kje so ostali člani tima? V razvitih državah je  glavnina delovnih terapevtov zaposlena ravno na primarni ravni.
V četrtem  odstavku se doda naslednji stavek: "V multidisciplinarnem timu za nego in oskrbo  na domu mora sodelovati tudi fizio oziroma delovni terapevt." 
7.2.2.8. Fizikalna in rehabilitacijska medicina
V istem podpoglavju (7.2.) sta dve podpoglavji z istim  naslovom in nadaljevanjem vsebine poglavja 7.2.1.8. 
Državni svet podpira, da se 20-30 % fizioterapevtske obravnave in obravnave  delovne terapije prenese na izvajanje na domu. Že sedaj so čakalne dobe na  primarni ravni po Sloveniji dolge, indikacija za delo na domu pa vključuje  posebno skupino bolnikov, ki do sedaj ni bila deležna FTH obravnave (postopki  čakanja na nadaljevanje zdravljena v specializiranih ustanovah, čakanje mesta v  domovih starejših občanov, arhitektonske ovire mesta bivanja, nepokretnost  itd.). Vendar pa je potrebno povečati število fizioterapevtov, saj z obstoječim  številom zaposlenih fizioterapevtov na primarni ravni izvedba tega predloga ni  izvedljiva. Na primarno raven oskrbe sodi tudi ambulantna dejavnost posameznih  slovenskih zdravilišč. Dejstvo pa je, da so čakalne dobe v zdraviliščih  povprečno šest mesecev. Brez širitve programa tudi tu ne bo mogoče izkoristiti  obstoječih kapacitet.      
7. 2. 4 Koncesije
Celotno poglavje 7.2.4. je orientirano samo na eno vrsto zdravstvenih  delavcev – to je na zdravnike. Ker pa so tudi drugi zdravstveni delavci  upravičeni do nudenja koncesijonarskih storitev, je potrebno zadnji stavek tega  poglavja spremeniti tako, da se glasi: 
"Konkurenčna klavzula, ki jo določa delovnopravna zakonodaja, zahteva, da  lahko zdravniki in drugi zdravstveni delavci opravljajo istovrstno dejavnost pri  drugem delodajalcu samo z vednostjo tistega, pri katerem je redno  zaposlen."
7.3. Kadrovske potrebe v zdravstvu
7.3.2. Projekcija kadrovanja 
Nikjer niso omenjeni fizioterapevti, čeprav so pomemben člen v timu. Že danes  jih primanjkuje, zato bi bilo treba v projekciji kadrovanja predvideti to  dejstvo, predvsem v smislu širitve števila vpisanih na študij fizioterapije.
To podpoglavje obravnava samo zdravnike, zobozdravnike, farmacevte in  medicinske sestre. Drugi profili (med drugim tudi delovni terapevti,  fizioterapevti in drugi) kot da ne obstajajo.
7.4. Upravljanje človeških virov
V celotnem dokumentu sta poudarjeni medicina in zdravstvena nega, občasno se  omenjajo tudi farmacevti, pomanjkljiva pa je opredelitev drugih sodelavcev v  zdravstvenem timu. 
8.  Nevladne organizacije in druga združenja
Za petim odstavkom se doda nov šesti odstavek, ki se glasi: 
Nacionalni svet invalidskih organizacij Slovenije (NSIOS) v skladu z zakonom  o invalidskih organizacijah povezuje in usklajuje interese reprezentativnih in  drugih invalidskih organizacij, ki delujejo na državni ravni. Ena od ključnih  nalog NSIOS je vodenje civilnega dialoga z državnimi institucijami, med drugim  tudi z Ministrstvom za zdravje, kajti cilji delovanja invalidskih organizacij  prav tako obsegajo ohranjevanje bioloških potencialov invalidov, obnovitveno  rehabilitacijo na izvenbolnišnični način, oskrba z medicinsko-tehničnimi  pripomočki in druge zdravstvene ukrepe, ki odločilno vplivajo na kvaliteto  življenja invalidov. Posamezne invalidske organizacije so še posebej povezane z  zdravstvom, ker zastopajo kronične bolnike, za katere je značilna finalna ali  napredujoča invalidnost.
* * *
Za poročevalca je bil določen državni svetnik Peter Požun.