Iskanje:
Napredno iskanje
|
Brskanje po kategorijah:
|
Zapisnik 34. seje Državnega sveta Republike Slovenije |
|
34. seja Državnega sveta Republike Slovenije je bila v sredo, 16. 2. 2011. Predsednik je pričel 34. sejo Državnega sveta Republike Slovenije, ki jo je sklical na podlagi 53. člena Zakona o Državnem svetu in prvega odstavka 30. člena Poslovnika Državnega sveta Republike Slovenije. Seja se je začela ob 13. in zaključila ob 17.15. Opravičili so se:
Ostali odsotni:
Na sejo so bili vabljeni:
Seje so se udeležili:
O sklicu seje je predsednik obvestil predsednika Državnega zbora Republike Slovenije gospoda dr. Pavla Gantarja. * * * S sklicem 9. 2. 2011 so svetniki prejeli predlog dnevnega reda, ki je bil naslednji:
Glede na to, da ni bilo predloga umik točke oz. za razširitev točke dnevnega reda, je predsednik predlagal v sprejem naslednji DNEVNI RED:
Predlagan dnevni red je bil sprejet (32 državnih svetnikov je prijavilo prisotnost, 31 jih je glasovalo za, nihče pa ni bil proti).
1. točka dnevnega reda Odobritev zapisnika 33. seje Državnega sveta Osnutek zapisnika 33. seje Državnega sveta so svetniki prejeli po elektronski pošti 14. 2. 2011. Ker predsednik ni prejel pisnih pripomb na osnutek zapisnika, je predlagal, da se o njem glasuje. Zapisnik 33. seje je bil sprejet (22 državnih svetnikov je prijavilo prisotnost, 22 jih je glasovalo za, nihče pa ni bil proti). 2. točka dnevnega reda:Pobude in vprašanja državne svetnice in svetnikov Po elektronski pošti 14. 2. 2011 in na klop so svetniki prejeli vprašanja državnega svetnika dr. Janvita Goloba v zvezi z družbo Nafta Lendava in dejavnostmi, ki jih opravljajo njene hčerinske družbe. Prav tako so prejeli predlog sklepa Državnega sveta po elektronski pošti 14.2. 2011 in na klop. Dr. Janvit Golob, predlagatelj vprašanj je podal kratko obrazložitev. Predsednik je predlagal, da Državni svet sprejme naslednji s k l e p: Državni svet Republike Slovenije je na 34. seji 16. 2. 2011, v skladu z 98. členom Poslovnika Državnega sveta (Uradni list RS, št. 70/08, 73/09 in 101/10) obravnaval vprašanja državnega svetnika dr. Janvita Goloba v zvezi z družbo Nafta Lendava in dejavnostmi, ki jih opravljajo njene hčerinske družbe, in na podlagi prvega odstavka 56. člena Zakona o Državnem svetu (Uradni list RS, št. 100/05 - UPB1 in 95/09-odl. US) sprejel naslednji S K L E P : Državni svet podpira vprašanja državnega svetnika dr. Janvita Goloba in predlaga Ministrstvu za gospodarstvo in Agenciji za upravljanje kapitalskih naložb, da vprašanja preučita in na njih odgovorita. Vprašanja državnega svetnika dr. Janvita Goloba se glasijo:
Obrazložitev: Družba Nafta Lendava je od leta 2003 v 100% državni lasti. Do takrat je bil Petrol d.d. solastnik družbe, skupaj z državo. Najpomembnejši dosežki tega obdobja so bili leta 2000 zaprtje edine rafinerije v Sloveniji, opustitev vseh lastnih raziskav na naftno - plinskih poljih, Petrolov prevzem vseh rezervoarskih kapacitet za naftne derivate in neizpolnjene obveznosti za nadaljnja razvojna vlaganja iz sporazuma med državo in Petrolom. Država v dvajsetih letih ni prepoznala strateške pozicije in pomena, ki jo ima Nafta Lendava s svojo enkratno lokacijo na stičišču energetske infrastrukture - naftovod, plinovod, visokonapetostni daljnovod in povezanost z avtocesto. Žal železniška povezava obstaja samo preko Hrvaške, kar je nesmisel, ker se blago izvaža v EU preko Hrvaške, ki ni v EU. Nova železniška proga, ki bi bila življenjskega pomena za Nafto Lendava je bila speljana po drugi, strateško manj pomembni trasi čez Goričko. Iz navedenega lahko zaključimo, da s strani lastnika ni bila zagotovljena zadostna podpora družbi Nafta Lendava za njen kvaliteten razvoj. Pojavlja se vprašanje, zakaj se je Nafta Lendava zadolževala pri bankah in zakaj ne financira svojih investicijskih projektov iz sredstev, ki jih je možno pridobiti na različnih razpisih. Odgovor leži v še enem nesmislu. Družba Nafta Lendava je po veljavnih kriterijih velika družba, Ministrstvo za gospodarstvo, ki je bilo do ustanovitve Agencije za upravljanje kapitalskih naložb skrbnik in povezava med Nafto Lendava in državo pa objavlja razpise samo za mala in srednje velika podjetja. Pomurski zakon, ki je bil s strani države pripravljen za pomoč Pomurju pa izključuje kandidaturo državnega podjetja na razpise, ki imajo podlago v tem zakonu. Tako je Nafta Lendava izključena iz možnosti za kandidaturo in pridobitev investicijskega denarja iz razpisov. Zadolževanje za pridobitev denarja za obratna sredstva je posledica izgube iz poslovanja zaradi krize na trgih in vedno večje tehnološke nekonkurenčnosti zastarelih tovarn. S strani lastnika ni bilo pripravljenosti za dokapitalizacijo v letu 2009, zato je bila družba prisiljena zagotoviti sredstva pri bankah ali pa bi se poslovanje ustavilo. Po dosegljivih podatkih naj bi se v družbi v drugi polovici leta 2010 in v letu 2011 sanacijski ukrepi ne izvajali ali pa se izvajajo z zamudo; postopki sanacije niso dodelani, načrtovani rezultati poslovanja v letu 2011 pa so nerealni, ker niso ustvarjeni pogoji za pozitivno poslovanje; posledično se ustvarja nova in dodatna izguba v poslovanju; zavlačujejo pa se tudi prepotrebna pogajanja s potencialnimi strateškimi partnerji. Država kot lastnica mora zavzeti stališče in izdelati načrt, kaj namerava z družbo Nafta Lendava. Ali jo želi imeti v lastništvu še naprej in jo razvijati ali pa jo namerava prodati v celoti ali po delih strateškemu partnerju, ki bi v lastništvu našel svoj interes, bil pripravljen vlagati v modernizacijo in razvoj družbe ter dosegati kvalitetne in konkurenčne proizvode. * * * Državni svet Republike Slovenije predlaga Ministrstvu za gospodarstvo in Agenciji za upravljanje kapitalskih naložb, da vprašanja preučita in v skladu s četrtim odstavkom 98. člena Poslovnika Državnega sveta (Uradni list RS, št. 70/08, 73/09 in 101/10) na njih v roku 30 dni odgovorita. Sklep je bil sprejet (23 državnih svetnikov je prijavilo prisotnost, 23 jih je glasovalo za, nihče pa ni bil proti). * * * Po elektronski pošti 14. 2. 2011 in na klop so svetniki prejeli pobudo državnega svetnika Marijana Klemenca glede ukrepov za izboljšanje stanja v bankah, kjer je solastnik država. Predlog sklepa so prejeli po elektronski pošti 14. 2. 2011 in na klop. Predsednik je predlagal, da Državni svet sprejme naslednji s k l e p: Državni svet Republike Slovenije je na 34. seji 16. 2. 2011, v skladu z 98. členom Poslovnika Državnega sveta (Uradni list RS, št. 70/08, 73/09 in 101/10) obravnaval pobudo državnega svetnika Marijana Klemenca glede ukrepov za izboljšanje stanja v bankah, kjer je solastnik država, in na podlagi prvega odstavka 56. člena Zakona o Državnem svetu (Uradni list RS, št. 100/05 - UPB1 in 95/09-odl. US) sprejel naslednji S K L E P : Državni svet podpira pobudo državnega svetnika Marijana Klemenca in predlaga Vladi Republike Slovenije, da pobudo preuči in na njo odgovori. Pobuda državnega svetnika Marijana Klemenca se glasi: Vladi Republike Slovenije predlagam, da sprejme ustrezne ukrepe glede omejevanja števila individualnih pogodb v bankah, kjer je solastnik država. Poleg tega je potrebno zagotoviti učinkovit nadzor nad odobravanjem kreditov in zagotoviti, da tisti, ki so odobrili slabo zavarovane kredite, za to tudi odgovarjajo. Obrazložitev: Stanje v slovenskih bankah je zaskrbljujoče. Razlog za takšno stanje je med drugim število sklenjenih individualnih pogodb z njihovimi zaposlenimi. Sklepanje individualnih pogodb namreč omogoča strankam večjo pogodbeno svobodo. Drugače kot sicer se lahko na primer uredijo pravice glede delovnega časa, zagotavljanja odmorov in počitkov, višine, izplačila, nadomestila plače, disciplinske odgovornosti, prenehanja pogodbe o zaposlitvi, odpravnine, pravic ob prenehanju pogodbe, konkurenčne klavzule in odškodnine zaradi njenega uveljavljanja, udeležbe pri dobičku ter druge ugodnosti. Vse to pa predstavlja velike stroške za banko. Tako bi bilo primerno, da bi se število individualnih pogodb kar najbolj omejilo. Prav tako bi bilo potrebno zagotoviti učinkovit nadzor nad odobravanjem kreditov. Potrebno bi bilo ugotoviti, če do tega še ni prišlo, odgovornost tistih, ki so odobravali slabo zavarovane kredite, v prihodnje pa zagotoviti, da ne bo več neupravičeno privilegiranih strank. Vsi krediti bi morali biti odobreni pod enakimi pogoji. * * * Državni svet Republike Slovenije predlaga Vladi Republike Slovenije, da pobudo preuči in v skladu s četrtim odstavkom 98. člena Poslovnika Državnega sveta (Uradni list RS, št. 70/08, 73/09 in 101/10) na njo v roku 30 dni odgovori. Sklep je bil sprejet (21 državnih svetnikov je prijavilo prisotnost, 21 jih je glasovalo za, nihče pa ni bil proti). * * * Po elektronski pošti 15. 2. 2011 in na klop so svetniki prejeli vprašanje državnega svetnika Bogomirja Vnučca glede višin sodnih taks po Zakonu o sodnih taksah. Predlog sklepa Državnega sveta so prejeli po elektronski pošti 15.2. 2011 in na klop. Predsednik je predlagal, da Državni svet sprejme naslednji s k l e p: Državni svet Republike Slovenije je na 34. seji 16. 2. 2011, v skladu z 98. členom Poslovnika Državnega sveta (Uradni list RS, št. 70/08, 73/09 in 101/10) obravnaval vprašanje državnega svetnika Bogomirja Vnučca glede višin sodnih taks po Zakonu o sodnih taksah, in na podlagi prvega odstavka 56. člena Zakona o Državnem svetu (Uradni list RS, št. 100/05 - UPB1 in 95/09-odl. US) sprejel naslednji S K L E P : Državni svet podpira vprašanje državnega svetnika Bogomirja Vnučca in predlaga Ministrstvu za pravosodje, da vprašanje preuči in nanj odgovori. Vprašanje državnega svetnika Bogomirja Vnučca se glasi:
Obrazložitev: Novi Zakon o sodnih taksah (ZST-1, Uradni list RS, št. 37/08, 86/09 in 97/10; v nadaljevanju: ZST-1) je bil sprejet 1. 4. 2008 in je začel veljati 1. 10. 2008, s čimer je prenehal veljati prejšnji ZST. * * * Državni svet Republike Slovenije predlaga Ministrstvu za pravosodje, da vprašanje preuči in v skladu s četrtim odstavkom 98. člena Poslovnika Državnega sveta (Uradni list RS, št. 70/08, 73/09 in 101/10) nanj v roku 30 dni odgovori. Sklep je bil sprejet (22 državnih svetnikov je prijavilo prisotnost, 21 jih je glasovalo za, nihče pa ni bil proti). * * * Po elektronski pošti 15. 2. 2011 in na klop so svetniki prejeli vprašanje državnega svetnika Antona Peršaka v zvezi s sofinanciranjem projekta »Evropska prestolnica kulture 2012«. Predlog sklepa Državnega sveta so prejeli po elektronski pošti 15.2. 2011 in na klop. Predsednik je predlagal, da Državni svet sprejme naslednji s k l e p: Državni svet Republike Slovenije je na 34. seji 16. 2. 2011, v skladu z 98. členom Poslovnika Državnega sveta (Uradni list RS, št. 70/08, 73/09 in 101/10) obravnaval vprašanje državnega svetnika Antona Peršaka v zvezi s sofinanciranjem projekta »Evropska prestolnica kulture 2012«, in na podlagi prvega odstavka 56. člena Zakona o Državnem svetu (Uradni list RS, št. 100/05 - UPB1 in 95/09-odl. US) sprejel naslednji S K L E P : Državni svet podpira vprašanje državnega svetnika Antona Peršaka in predlaga Ministrstvu za kulturo, da vprašanje preuči in nanj odgovori. Vprašanje državnega svetnika Antona Peršaka se glasi: Kako daleč so in do kolikšne mere so že zaključeni dogovori med Ministrstvom za kulturo oziroma Vlado RS in MO Maribor ter drugimi občinami, ki sodelujejo v projektu »Evropska prestolnica kulture 2012«, kar zadeva sofinanciranje tega projekta in še posebej sofinanciranje investicij v kulturno infrastrukturo, potrebno za uspešno izvedbo projekta?
Obrazložitev: V javnih občilih se že ves čas pojavljajo poročila in vesti o tem, kako potekajo dogovori o sofinanciranju projekta »Evropska prestolnica kulture 2012«, pri čemer vse doslej prevladuje vtis, da sodelovanje države in občin še ni dokončno dogovorjeno, in da tudi ni zares jasno, katere naložbe bodo sofinancirane iz državnega proračuna in katere ne in tudi ne, kolikšna sredstva bodo dejansko namenjena za izvedbo in promocijo programa. Tako še danes, deset mesecev pred začetkom l. 2012 ni povsem jasno, ali bo prišlo do gradnje t.i. MAKS-a«, torej objekta, ki naj bi predstavljal za Maribor največjo pridobitev na področju kulturne infrastrukture, kot zagotavljajo zagovorniki tega projekta, pri čemer pa najbrž vsi vemo, koliko časa traja izdelava projektov v Sloveniji, pridobivanje potrebnih upravnih dovoljenj, izbira izvajalcev v skladu z ZJN in naposled še izvedba. Zdi se, da ta projekt sploh ne more biti več zaključen v letu 2012. Tudi direktor projekta v javnih izjavah ves čas poudarja, na koliko denarja računa in očitno še ne more reci, koliko denarja bo v resnici na voljo za izvedbo programa itd. Vse to govori tudi o tem, da je najbrž precej zapletov tudi v medsebojnih stikih med ministrstvom in občinami, ki naj bi bile nosilke tega projekta. V skladu s povedanim Državni svet, tudi kot predstavništvo lokalnih skupnosti in hkrati zastopstvo interesov kulture, upa in želi, da lahko v cim krajšem času pridobi kolikor mogoče jasen odgovor na zastavljeno vprašanje. * * * Državni svet Republike Slovenije predlaga Ministrstvu za kulturo, da vprašanje preuči in v skladu s četrtim odstavkom 98. člena Poslovnika Državnega sveta (Uradni list RS, št. 70/08, 73/09 in 101/10) nanj v roku 30 dni odgovori. Sklep je bil sprejet (23 državnih svetnikov je prijavilo prisotnost, 23 jih je glasovalo za, nihče pa ni bil proti). - - - Po elektronski pošti 19. 1. 2011 in na klop so svetniki prejeli odgovor Ministrstva za promet na vprašanje državnega svetnika Rastislava Jožeta Revna v zvezi z omejitvijo hitrosti na cestninskih postajah. - - - Po elektronski pošti 1. 2. 2011 in na klop so svetniki prejeli odgovor Geodetske uprave Republike Slovenije na sklep Državnega sveta v zvezi s poskusnimi izračuni vrednosti nepremičnin. - - - Po elektronski pošti 11. 2. 2011 in na klop so svetniki prejeli odgovor Geodetske uprave Republike Slovenije na dopolnjeno analizo sistema poskusnega vrednotenja nepremičnin, ki jo je pripravil državni svetnik Rastislav Jože Reven. 3. točka dnevnega reda: Predstavitev dela Vlade Republike Slovenije do konca mandata Borut Pahor, predsednik Vlade RS je predstavil delo Vlade Republike Slovenije do konca mandata. V razpravi so sodelovali: dr. Janvit Golob, Anton Peršak, Branimir Štrukelj, mag. Dušan Semolič, Drago Žura, Peter Požun, Boris Šuštaršič, Vincenc Otoničar, Borut Meh, Rastislav Jože Reven, Lidija Jerkič, Mihael Jenčič, Drago Ščernjavič, Milan Ozimič in Cvetko Zupančič. Po končani razpravi se je predsednik mag. Blaž Kavčič zahvalil predsedniku Vlade Republike Slovenije za predstavitev. Predsednik je ugotovil, da se je Državni svet seznanil z delom Vlade Republike Slovenije do konca mandata.
4. točka dnevnega reda: Letno poročilo Evropskega računskega sodišča za leto 2009 Milan Martin Cvikl, član Evropskega računskega sodišča je predstavil letno poročilo Evropskega računskega sodišča za leto 2009. V razpravi so sodelovali: Rudi Cipot, dr. Janvit Golob, prof. dr. Jože Mencinger in Vincenc Otoničar. Po končani razpravi se je predsednik mag. Blaž Kavčič zahvalil Milanu Martinu Cviklu, članu Evropskega računskega sodišča za predstavitev. Predsednik je ugotovil, da se je Državni svet seznanil z letnim poročilom Evropskega računskega sodišča. 5. točka dnevnega reda: Predlog zakona o promociji kmetijskih in živilskih proizvodov (ZPKŽP) - druga obravnava, EPA 1501-V Predlog zakona je objavljen v Poročevalcu DZ z dne 3. 1. 2011. Predlog zakona je obravnavala Komisija za kmetijstvo, gozdarstvo in prehrano. Poročilo komisije so svetniki prejeli po elektronski pošti 14. 2. 2011 in na klop. Predlog mnenja Državnega sveta so prejeli po elektronski pošti 14. 2. 2011 in na klop. Predstavnik na Ministrstvu za kmetijstvo, gozdarstvo in prehrano, Branko Ravnik, direktor Direktorata za kmetijstvo je podal obrazložitev. Predsednik Komisije za kmetijstvo, gozdarstvo in prehrano Cvetko Zupančič je pojasnil stališče komisije. V razpravi je sodeloval: Jože Mihelčič. Na dileme iz razprave je odgovoril Branko Ravnik, direktor Direktorata za kmetijstvo. Po razpravi je predsednik dal na glasovanje predlog mnenja: Državni svet Republike Slovenije je na 34. seji 16. 2. 2011, na podlagi druge alineje prvega odstavka 97. člena Ustave Republike Slovenije (Uradni list RS, št. 33/91-I, 42/97, 66/2000, 24/03, 69/04 in 68/06) sprejel naslednje M N E N J E k Predlogu zakona o promociji kmetijskih in živilskih proizvodov Državni svet predlog zakona podpira. Državni svet ugotavlja, da se s tem zakonom ureja področje promocije kmetijskih in živilskih proizvodov v skladu s predpisi EU in po vzoru nekaterih drugih evropskih držav. Eden od ciljev je tudi vzpostavitev in promocija široko zastopane nacionalne sheme kakovosti oziroma prostovoljne označbe ter tako označenih proizvodov. Za tako promocijo je treba zagotoviti ustrezna finančna sredstva oziroma finančno udeležbo sektorjev, kot to zahtevajo evropski predpisi o državnih pomočeh. Promocija se bo v skladu s predpisi EU o državnih pomočeh izvajala za kmetijske in živilske proizvode. Promocija se bo izvajala za sektorje mleka, mesa, sadja, vrtnin, vina, oljčnega olja in krušnega žita. Posamezni sektorji se bodo vključevali v promocijo s sklepom vlade na predlog Sveta za promocijo. Izvajala se bo skupna splošna (generična) promocija, to je zagotavljanje splošnih informacij o pridelavi in predelavi, o prehranjevalnih koristih kmetijskih proizvodov in njihovi priporočeni rabi. Taka promocija ni namenjena spodbujanju kupca k nakupu konkretnega proizvoda, zato ne vsebuje navedbe porekla proizvoda, blagovnih znamk ali posameznih proizvajalcev. Izvajala se bo tudi promocija shem kakovosti ter prostovoljnih označb kot tudi tako zaščitenih proizvodov, če njihova proizvodnja dosega odstotek provizije, ki ga določi Svet za promocijo, v primerjavi s celotno proizvodnjo. Skupna splošna promocija se bo do petdeset odstotkov financirala iz državnega proračuna, petdeset odstotkov pa se zbere s prispevkom živilsko-predelovalne industrije. Promocija proizvodov iz shem kakovosti in proizvodov, označenih s prostovoljnimi označbami se do petdeset odstotkov financira iz državnega proračuna, ostalo se zagotovi iz prispevkov sektorja (tako od kmetov, kot od predelovalnih podjetij), za katerega je vzpostavljena shema kakovosti oziroma prostovoljna označba. Prispevki, zbrani na podlagi zakona, se bodo zbirali na namenski proračunski postavki na Ministrstvu za kmetijstvo, gozdarstvo in prehrano. Za načrtovanje in izvajanje promocije bo ministrstvo preko javnega razpisa izbralo izvajalca strokovnih nalog promocije za obdobje šest let. Izbrani izvajalec bo izvajal promocijo, jo načrtoval skupaj z reprezentativnimi predstavniki sektorjev, pripravljal pomembne dokumente s področja promocije, sodeloval pa bo tudi pri oblikovanju sheme kakovosti in opravljal tehnične naloge za Svet za promocijo. Za zagotavljanje vpliva na načrtovanje in izvajanje promocije s strani zavezancev za plačilo prispevka bo ustanovljen Svet za promocijo, ki ga bodo sestavljale reprezentativne organizacije sektorjev ter sektorski in posvetovali odbori, v katere pa bodo vključeni strokovnjaki iz sektorjev, tako na ravni pridelave, predelave ter področja obrti, turizma, javne radiotelevizije, trgovine in potrošnikov. Svet za promocijo bo usmerjal in nadzoroval delo izvajalca strokovnih nalog promocije ter imel ključno besedo pri vseh njegovih pomembnejših aktivnostih. Zbiranje prispevka od primarnih proizvajalcev in živilsko-predelovalne industrije se bo izvajalo za sektorje, ki bodo na podlagi sklepa vlade vključeni v promocijo na dva načina. Prvi način je od količin primarnih kmetijskih proizvodov, ki bodo odkupljene za predelavo, od živali, ki bodo odkupljene za zakol, namenjene za uslužnostni zakol, ali od količin, ki bodo predelane v interni realizaciji. V tem primeru se prispevek zbira na podlagi samoobdavčitve, zavezanci za njegovo plačilo bodo tako pridelovalci (razen za sadje in vrtnine) kot predelovalci, odvedle pa ga bodo klavnice, mlekarne, predelovalci sadja in vrtnin, oljarne, ter vinske kleti. Na drugi način pa od površin kmetijskih zemljišč, na katerih se prideluje vrtnine in sadje ter od čebeljih družin. Prispevek, ki ga plačujejo nosilci kmetijskih gospodarstev od kmetijskih površin za vrtnine, sadje in čebelje družine, z izdajanjem odločb pobira Agencija RS za kmetijske trge in razvoj podeželja. Letno višino prispevka na podlagi kriterijev opredeljenih v zakonu, določa vlada na predlog Sveta za promocijo. Državni svet podpira stališča Kmetijsko gozdarske zbornice Slovenije, da je potrebna čimprejšnja sistemska ureditev financiranja tega zakona s čimer se bo dosegla večja informiranost potrošnikov do kvalitetne in varne preskrbe ter posledično tudi do večje prodaje. Velja pa opozoriti, da zakon pokriva le področje kmetijskih proizvodov in ne vključuje lesa, zato bi v zakon bilo potrebno vključiti les oziroma prodajo lesa. Promocija shem kakovosti bi morala biti namenjena promociji proizvodov iz shem kakovosti v ustreznem razmerju do promocije generičnih pridelkov. V zakonu je potrebno jasno opredeliti, koliko sredstev bo zbrala posamezna skupina zavezancev za plačilo prispevka in koliko država. Sistem osnov za odmero prispevkov ni ustrezen in je tehnično ter administrativno prezahteven. Potrebno je preučiti možnost zbiranja prispevkov za nosilce kmetijskih gospodarstev na osnovi podatkov, pridobljenih iz zbirnih vlog. Prevladuje tudi mnenje, da so prekrški oziroma globe za pravne osebe previsoke, zato je za fizične osebe potrebna podobna ureditev, kot je v zakonu o davčnem postopku. Državni svet meni, da je glede na zahtevnost zakona, ki naj med kmetstvom ne bi bil sprejet kot nekakšen dodaten davek, potrebno opozoriti na samo financiranje, ki je vprašljivo. Pritrjeno je bilo opozorilom v mnenju Zakonodajno-pravne službe Državnega zbora k predlogu zakona v zvezi z določbami zakona, ki urejajo obvezni prispevek. Ta prispevek je javna dajatev in v zvezi s tem opozarjajo na 147. člen Ustave, po katerem država določa davke in druge javne dajatve z zakonom. V bistvu gre za štiri različne prispevke, ki se nanašajo na različne zavezance in odmerjajo od različnih osnov. Nanašajo se na prispevek od določenih primarnih kmetijskih proizvodov, ki ga plačujejo nosilci kmetijskega gospodarstva od proizvodov, prodanih za predelavo ali živali, oddanih v storitveni zakol. Nadalje se nanašajo na prispevek od določenih primarnih kmetijskih proizvodov, ki ga plačujejo kupci od proizvodov, kupljenih za predelavo ali živali, za katere so izvedli storitveni zakol. Pomemben je tudi prispevek od kmetijskih površin, ki ga plačujejo nosilci kmetijskega gospodarstva od določenih kmetijskih površin in prispevek od čebeljih družin, ki ga plačujejo nosilci kmetijskega gospodarstva od čebeljih družin. Državni svet opozarja, da ni jasno, kateri od navedenih prispevkov se kumulirajo pri določenih zavezancih, saj v primeru, ko ista oseba kupi določene količine kot posrednik, določene pa kot kupec za predelavo, pri čemer ni nemogoče, da se ista oseba za nadaljnjo prodajo določenih količin kmetijskih proizvodov odloči šele pozneje, ko jih je že odkupila morda z namenom lastne proizvodnje. Pri odmeri in plačevanju teh prispevkov bodo lahko nastali problemi, ki jih bo težko rešiti. Zavezanci za plačilo prispevka niso jasno določeni, zato se postavlja vprašanje, kako ravnati v primeru, ko dve funkciji izvajata ločeni podjetji, torej ko eno odkupuje proizvode, drugo pa jih zanj predeluje in jih kot prodajalec nikdar ne kupi zase. V tem primeru niti prva niti druga oseba ni kupec v smislu obravnavane definicije, zato bo lahko prišlo do enostavnega izogibanja obveznosti plačila prispevka. Tudi ni jasno, kako je s kmetijskimi proizvodi, ki jih določena oseba kupi za izvoz. Definicija kupca namreč ne vključuje opredelitve, kje nastopi obveznost plačila prispevka; po kraju proizvodnje ali pa po kraju kupo-prodajne pogodbe. Za Državni svet je sporna tudi določitev zavezancev po posameznih sektorjih, ki je prepuščena odredbi ministra, pristojnega za kmetijstvo. Šele ko bo v potrjenem programu promocije in na njegovi podlagi sprejeti odredbi ministra določeno, za katere sektorje oziroma nosilce kmetijskega gospodarstva in kupce na teh sektorjih, bo nastopila obveznost plačila prispevka. Ne more namreč biti prepuščeno odločitvi ministra, kdo sploh je zavezanec za plačilo prispevka. Višino prispevka določi vlada Republike Slovenije, zato je taka ureditev sprejemljiva, kadar zaradi pogostega spreminjanja višine javne dajatve ni mogoče v zakonu natančno določiti njene višine, vendar mora v takem primeru zakon jasno določiti način in merila, po katerih vlada določi to javno dajatev in meje te javne dajatve. Ni pa jasno, ali je obveznost plačevanja prispevka določena kot letna ali kot mesečna obveznost, čeprav je vsaj glede prispevka od kmetijskih površin in od čebeljih družin mogoče sklepati, da gre za letno obveznost. Odločitev o tem pa je pomembna, saj je letna obveznost lahko določena le za celo koledarsko leto, mesečna pa za posamezne mesece. Državni svet sloglaša, da bo učinkovitost promocije pogojena s kvalitetno zastopanostjo ljudi v Svetu za promocijo, saj bo učinkovitost povezana s kontrolo na terenu in vidna skozi povečano prodajo proizvodov. Bo pa v kmetijskem sektorju nujno potrebno doseči, da bo strošek proizvoda čim nižji, v nasprotnem primeru ne bomo konkurenčni tudi v naslednjem obdobju, kljub prizadevanjem skozi prostovoljno kakovost. Državni svet je sprejel naslednja stališča in pripombe:
* * * Za poročevalca je bil določen predsednik komisije Cvetko Zupančič. Predlog mnenja je bil sprejet (25 državnih svetnikov je prijavilo prisotnost, 24 jih je glasovalo za, nihče pa ni bil proti). 6. točka dnevnega reda: Predlog Zakona o preprečevanju dela in zaposlovanja na črno (ZPDZC-1) - druga obravnava, EPA 1502-V Državni svet Republike Slovenije je na 34. seji 16. 2. 2011, na podlagi druge alineje prvega odstavka 97. člena Ustave Republike Slovenije (Uradni list RS, št. 33/91-I, 42/97, 66/2000, 24/03, 69/04 in 68/06) sprejel naslednje M N E N J E k Predlogu Zakona o preprečevanju dela in zaposlovanja na črno(ZPDZC-1) - druga obravnava Državni svet predlog zakona podpira s pridržki. Državni svet se je seznanil s ključnimi rešitvami predloga zakona in ugotavlja, da se s predlogom zakona med drugim uvaja povečan nadzor nad kršitelji in občutno povišanje glob v primeru kršitev. Hkrati meni, da bi celovitejšo oceno končnega učinka predloga zakona lažje podal, če bi imel vpogled v predvidena podzakonska akta, ki se bosta nanašala na kratkotrajno in osebno dopolnilno delo. Državni svet problematiko dela na črno prepoznava kot velik nacionalni problem, saj naj bi po nekaterih ocenah v Sloveniji obseg poslov, ki se opravijo v okviru sive ekonomije, dosegal okoli 10 milijard evrov. Gre za pereč problem, ki se nezadržno širi, družba pa ga na nek način dojema kot samoumevnega, kar je nesprejemljivo. Državni svet zato podpira rešitve, ki bodo omogočile v čim večji meri omejiti obseg sive ekonomije in iz tega naslova pobrati čim več davščin. Državni svet opozarja, da je bila do sedaj zakonodaja naravnana na sankcioniranje tistih, ki so že imeli registrirano neko dejavnost, vendar so svoje delo opravljali delno zakonito. Sankcioniranje dela na črno, izvedenega na podlagi neregistrirane dejavnosti, pa je bilo v praksi težko izvedljivo, saj se je zahtevalo, da se kršitelja dobesedno "ujame pri delu", po možnosti na podlagi prijave, pa tudi v tem primeru se mu je potem težko dokazalo, da je bilo delo na črno dejansko izvedeno ter da je prišlo v povezavi z njimi do nezakonitih finančnih transakcij. Državni svet ugotavlja, da je obseg izvajanja dejavnosti, ki ni registrirana, v Sloveniji zaskrbljujoč ter da ima številne negativne posledice za gospodarstvo in družbo v celoti. Med drugim zaradi tega prihaja do velikega izpada pobranih davščin, velike količine nezakonito pridobljenega denarja pa se praviloma vlagajo v ostale nezakonite posle, tudi kriminalne, kar potem v obliki spirale samo še dodatno potencira pojav sive ekonomije. Prav tako pa posamezniki, ki opravljajo delo na črno predstavljajo nelojalno konkurenco tako tistim posameznikom, ki imajo svojo dejavnost registrirano in v skladu z zakoni poravnavajo svoje davčne obveznosti ter obveznosti iz naslova socialnega zavarovanja za svoje zaposlene, kot tudi zaposlenim pri delodajalcih, ki svojo dejavnost opravljajo v skladu z zakonodajo. Državni svet zato podpira nov pristop k nadzoru nad delom na črno in zagotavljanje podlag za dejansko izvedljivo ter strožje sankcioniranje kršiteljev. Tako bi bilo smiselno tudi osebe, ki opravljajo delo na črno na podlagi neregistrirane dejavnosti, sankcionirati primerljivo z obvezo delodajalca, da zaposli brezposelno ali neaktivno osebo, če je le-ta na črno zaposlena. Posamezniku, za katerega bi se ugotovilo, da svojo dejavnost opravlja na črno, bi se tako avtomatično podelilo status samostojnega podjetnika in se mu obračunalo prispevke za nazaj, torej za celotno ugotovljeno obdobje opravljanja dejavnosti na črno. S tem bi se resnično zagotovila enakost vseh pravnih subjektov pred zakonom. Državni svet večino rešitev v predlogu zakona ocenjuje kot dobre in nujno potrebne, saj kažejo na ustrezno nižanje stopnje tolerantnosti do kršiteljev. Državni svet tako pozitivno ocenjuje jasnejše definiranje nekaterih pojmov, obveznost sklenitve delovnega razmerja v primeru zaposlovanja na črno brezposelne ali neaktivne osebe, povečevanje pristojnosti nadzornih organov, predvideno višanje sankcij ter vključevanje novih pristojnih nadzornih organov (Carinske uprave). Slednje se lahko razume tudi kot začetek reforme inšpekcijskih služb, ki je nujno potreben za zagotovitev uspešnega izvrševanja zakona v praksi. Kljub temu pa Državni svet opozarja na številne negativne odzive s strani civilne družbe v zvezi z določbami o sosedski pomoči, na pripombe v zvezi z urejanjem opravljanja kmetijske dejavnosti ter predloge za ustrezno umestitev dejavnosti invalidskih organizacij v predlog zakona. Državni svet podpira pripombe Slovenske filantropije, ki v imenu civilne družbe nasprotuje neprimerni ureditvi področja medsosedske pomoči v predlogu zakona. Ni dvoma, da je področje sive ekonomije potrebno urediti, ni pa sprejemljivo, da se delo na črno enači z medsosedsko pomočjo. V primerjavi z določbami veljavnega Zakona o preprečevanju dela in zaposlovanja na črno, se s predlogom zakona uvajajo dodatni pogoji za presojo ali sosedska pomoč prestopa mejo dovoljenega (pogoj materialne koristi oziroma pričakovanja ter specificiranje kdo zagotovo ne sme izvajati sosedske pomoči, ne glede na okoliščine v katerih se delo izvede). Predlog zakona tako kategorično zavrača možnost, da bi sosedsko pomoč izvajal podjetnik ali samozaposleni v obliki dela, ki se sklada z njegovo registrirano dejavnostjo, zgolj kot dober sosed, brez izvedenega plačila, pogodbe ali materialne koristi. Državni svet meni, da bi termin sosedske pomoči v zakonu moral biti definiran na podlagi pozitivne konotacije, brez vnašanja dodatne nestrpnosti med ljudi, še zlasti zaradi pomena, ki ga ima sosedsko delo za medčloveške odnose. Državni svet podpira tudi pripombe Kmetijsko gozdarske zbornice Slovenije, ki predlaga, da naj se kmetijska dejavnost zaradi njenih posebnosti samostojno uredi tako v okviru zakona kot tudi v predvidenih podzakonskih aktih iz 16. in 17. člena predloga zakona, ki naj bi natančneje urejala kratkotrajno in osebno dopolnilno delo. Predlog zakona v primerjavi z veljavnim Zakonom o preprečevanju dela in zaposlovanja na črno (Uradni list št. 12/2007-UPB 1 in 29/2010) namreč na novo, v okviru definicije pojma samozaposlene osebe, navaja tudi osebe, ki samostojno opravljajo dejavnost kmetijstva ali dopolnilno dejavnost na kmetiji, s čimer se v povezavi z 12. členom predloga zakona, ki govori o sosedski pomoči, avtomatično izključi možnost sosedske pomoči med kmeti. Oseba, ki se ukvarja s kmetijsko dejavnostjo, pa je poleg tega postavljena v neenakopravni položaj z ostalimi samostojnimi podjetniki na podlagi določb 17. člena predloga zakona, ki ureja kratkotrajno delo, pri čemer se slednjega omejuje na 40 ur mesečno, kot možne izvajalce tovrstnega dela pa se opredeljuje zgolj zakonca ali zunajzakonskega partnerja ter sorodstvo v ravni vrsti do prvega kolena. Iz tega naslova bodo osebe, ki samostojno opravljajo dejavnost kmetijstva ali dopolnilno dejavnost na kmetiji, gledano v obdobju celega leta, na slabšem, saj pomoč v obliki kratkotrajnega dela potrebujejo tudi s strani širšega sorodstva ter prijateljev in predvsem ob sezonskih konicah, ki trajajo maksimalno en mesec, medtem ko bodo ostali samostojni podjetniki lahko koristili pomoč v obliki kratkotrajnega dela neomejeno skozi celo leto. Državni svet v skladu z navedenimi pripombami ugotavlja, da predlog zakona v določbah, ki se nanašajo na sosedsko pomoč, ne zasleduje cilja preprečevanja plačila za delo na črno, ampak omejuje pomoč, ki je v tesni povezavi s solidarnostjo, ki bi se morala v družbi še dodatno spodbujati in ne omejevati. Državni svet je bil seznanjen s pojasnili Ministrstva za delo, družino in socialne zadeve, da bodo nadzorni organi v povezavi z določili o sosedski pomoči v praksi, tako kot do sedaj, delovali tako, da ne bodo preprečevali sosedske in prijateljske pomoči pri določenih sezonskih kmečkih opravilih, trgatvah, obiranju oljk in podobnih dejavnostih. V nadaljevanju zakonodajnega postopka naj bi bil sprejet tudi amandma, ki bo te dileme razrešil. Državni svet v zvezi s tem opozarja, da lahko napovedane spremembe nekaterih spornih določb predloga zakona pomembno vplivajo na izoblikovanje drugačnega končnega stališča Državnega sveta glede podpore predlogu zakona. Prav tako Državni svet opozarja, da ni dopustno, da bi nadzorni organi prosto presojali vsebino posamezne določbe od primera do primera, zato naj se sporne zakonske določbe oblikujejo tako, da bo iz njih jasno razvidno kaj šteje kot delo na črno ter da se bodo nato lahko v praksi striktno izvrševale enako za vse kršitelje. Državni svet meni, da je povsem upravičeno med dejavnosti, ki ne štejejo za delo na črno, vključiti tudi delo v okviru invalidskih organizacij. Z namenom natančnejšega določanja vsebine in obsega dela, ki ne šteje kot delo na črno, pa Državni svet predlaga, da se iz posameznih določb izloči pojem "karitativna dejavnost", saj za njegovo uporabo ne obstajajo ustrezne zakonske podlage. Državni svet tako predlaga naslednja amandmaja k predlogu zakona: 1. Amandma k 11. členu: Četrta alineja prvega odstavka se spremeni tako, da se glasi: "- delo v invalidskih ali humanitarnih organizacijah v skladu s Standardno klasifikacijo dejavnosti ter prostovoljsko delo po tem zakonu in po drugih predpisih, " Druga alineja drugega odstavka se spremeni tako, da se glasi: "- nujno delo ter delo v invalidskih ali humanitarnih organizacijah v skladu s Standardno klasifikacijo dejavnosti ter prostovoljsko delo po tem zakonu in po drugih predpisih,". Obrazložitev: V primeru dejavnosti invalidskih, humanitarnih in drugih dobrodelnih organizacij gre za specifične dejavnosti, ki so zaradi svoje specifike tudi posebej opredeljene v Standardni klasifikaciji dejavnosti (SKD). V dejavnost invalidskih organizacij pod šifro dejavnosti 94.991 spada "interesno člansko povezovanje invalidov, ki zaradi prirojenih ali pridobljenih okvar in oviranosti, ki jo pogojuje oziroma ustvarja fizično in družbeno okolje, ne morejo sami delno ali v celoti zadovoljevati potreb osebnega, družinskega in družbenega življenja v okolju, v katerem živijo; izvajanje različnih aktivnosti in posebnih socialnih programov po načelih neodvisnega življenja invalidov, kot so npr: uveljavljanje človekovih pravic invalidov, usposabljanje za aktivno življenje in delo, dopolnilno izobraževanje in ohranjevanje zdravja, prilagojeni prevozi, informativna, založniška in kulturna dejavnost, oskrba s tehničnimi pripomočki, osebna asistenca, razna samopomoč in prostovoljno delo z invalidi, preprečevanje in blaženje socialnih in psihičnih posledic invalidnosti", dejavnost humanitarnih in dobrodelnih (karitativnih) organizacij pa je opredeljena s šifro dejavnosti 88.991 in v opisu zajema "dobrodelne in podobne storitve humanitarnih organizacij, ki nudijo pomoč posameznikom in skupinam v stiski, dejavnosti za pomoč žrtvam naravnih nesreč, beguncem, priseljencem ipd., vključno z začasno nastanitvijo, zbiranje sredstev za dobrodelne namene, druge storitve humanitarnih organizacij" Tudi Zakon o socialnem varstvu v 62., 63. in 64. členu jasno opredeljuje naloge dobrodelnih in invalidskih organizacij ter organizacij za samopomoč. S predlagano dikcijo bi se na eni strani bolj natančno določilo vsebino in obseg dela na področju invalidskih, humanitarnih in dobrodelnih organizacij, ki ne šteje kot delo na črno, kar bi odpravilo siva polja potencialnih razlag možnih vrst dela v teh organizacijah, ki ne bi štelo za delo na črno. Na drugi strani pa bi se opustila uporaba pojma karitativne organizacije, ki nima podlage v zakonodaji. V zakonu o humanitarnih organizacijah je namreč v 6. členu jasno opredeljeno katere vrste humanitarnih organizacij obstajajo, in sicer splošne dobrodelne organizacije, organizacije za kronične bolnike in organizacije za samopomoč. Karitativnost lahko tako pomeni zgolj eno od podvrst humanitarnih organizacij, ne pa tudi vseh ostalih vrst humanitarnih organizacij. Zaradi doslednosti bi bilo smotrneje v predlogu zakona uporabljati krovne oziroma splošne izraze ali pa našteti vse možne vrste humanitarnih organizacij ne zgolj ene. 2. Amandma k 15. členu: Prvi odstavek se dopolni tako, da se glasi: "(1) Za delo v invalidskih ali humanitarnih organizacijah se šteje brezplačno delo za organizacije, ki pridobijo status humanitarne ali invalidske organizacije." Obrazložitev: Zakon o invalidskih organizacijah ter Zakon o humanitarnih organizacijah, ki definira več vrst humanitarnih organizacij (6. člen) določata natančne pogoje in kriterije za pridobitev statusa invalidske ali humanitarne organizacije, vključno z opredelitvijo skrbnika registra ter obveznosti iz naslova pridobitve statusa. Nikjer pa navedena zakona, vključno z ostalo obstoječo zakonodajo, ne navajajo pogojev in kriterijev za pridobitev statusa karitativne organizacije. Zato se predlaga črtanje tega pojma. * * * Državni svet na podlagi vseh naštetih pripomb in predlaganih amandmajev poziva predlagatelja, da sporne določbe ustrezno dopolni ali spremeni ter da se v nadaljevanju zakonodajnega postopka ustrezno odzove na negativna stališča in opozorila tako civilne družbe kot strokovne javnosti. Državni svetnik Rudi Cipot je podal ločeno mnenje k predlogu zakona. Predloga zakona ne podpira, ker meni, da bi problematiko dela na črno moralo v osnovi reševati Ministrstvo za finance, saj bi moral zakon kot ključni cilj zasledovati čim večji iztržek pobranih davščin iz naslova plačil za delo, ki se opravlja v okviru neregistriranih dejavnosti (ponudba izdelkov in storitev). Slediti bi bilo torej potrebno cilju omejitve nezakonitih finančnih transferjev, nad katerimi država trenutno nima kontrole. Ta cilj bi lahko dosegli s kontrolo odlivov posameznikov, ki presegajo znesek minimalnega osebnega dohodka. Predlog zakona po njegovem mnenju zadanega cilja omejitve dela na črno ne bo dosegel, bo pa povzročil dodatne stroške zaradi povečevanja števila inšpekcijskih služb. Pravilno izbrane poti za zajezitev dela na črno bi po njegovem mnenju lahko bile bistveno cenejše in bolj učinkovite od predloženih. * * * Za poročevalca je bil določen državni svetnik Alojz Kovšca. Predlog mnenja je bil sprejet (27 državnih svetnikov je prijavilo prisotnost, 18 jih je glasovalo za, 4 pa so bili proti).
7. točka dnevnega reda: Obravnava zaključkov posveta Univerzalni temeljni dohodek v Sloveniji - utopija ali realna možnost? Poročilo Komisije za socialno varstvo, delo, zdravstvo in invalide s predlogi zaključkov so svetniki prejeli po elektronski pošti 14.2.2011 in na klop. Besedo je imela podpredsednica Lidija Jerkič, ki je vodila posvet. Predsednik Komisije za socialno varstvo, delo, zdravstvo in invalide Boris Šuštaršič je pojasnil stališče komisije. Predsednik je dal na glasovanje predlog sklepov: Državni svet Republike Slovenije je na 34. seji 16. 2. 2011, na podlagi 29. in 67. člena Poslovnika Državnega sveta (Uradni list RS, št. 70/08, 73/09 in 101/10) ter na podlagi posveta z naslovom Univerzalni temeljni dohodek v Sloveniji - utopija ali realna možnost?, sprejel naslednje S K L E P E : Državni svet Republike Slovenije je 7. decembra 2010 organiziral posvet z naslovom "Univerzalni temeljni dohodek v Sloveniji - utopija ali realna možnost?". Cilj posveta je bil ponovno spomniti na ključne značilnosti, za nekatere utopičnega koncepta univerzalnega temeljnega dohodka in raziskati realne možnosti za njegovo uvedbo v Sloveniji. Ne glede na to, da ideja univerzalnega temeljnega dohodka kot novega načina delovanja socialne države ni nova, je spričo dogodkov zadnjih let in napovedi za prihodnost postala ponovno aktualna. Pogledi na koncept univerzalnega temeljnega dohodka so raznoliki, prav tako pa je pestra tudi paleta njegovih možnih praktičnih izvedb. Na podlagi referatov in razprav so bili oblikovani sledeči sklepi:
Predlog sklepov je bil sprejet (21 državnih svetnikov je prijavilo prisotnost, 21 jih je glasovalo za, nihče pa ni bil proti). Predsednik je zaključil 34. sejo Državnega sveta Republike Slovenije in se svetnikom ter vabljenim zahvalil za razpravo in sodelovanje. Obvestil jih je tudi, da bo naslednja seja 16. marca 2011.
|
Povezane vsebine | |
![]() |
34. seja Državnega sveta Republike Slovenije |