Iskanje:     Napredno iskanje
Brskanje po kategorijah:



Vprašanje in pobuda Jožeta Mihelčiča glede sistema obračunavanja plačil za kmetijska območja z omejenimi možnostmi za kmetovanje

Državni svet Republike Slovenije je na 24. seji 17. 3. 2010, v skladu z 98. členom Poslovnika Državnega sveta (Uradni list RS, št. 70/08 in 73/09) obravnaval vprašanje in pobudo državnega svetnika Jožeta Mihelčiča glede sistema obračunavanja plačil za kmetijska območja z omejenimi možnostmi za kmetovanje, in na podlagi prvega odstavka 56. člena Zakona o Državnem svetu (Uradni list RS, št. 100/05 - UPB1 in 95/09-odl. US) sprejel naslednji

S K L E P :

Državni svet podpira vprašanje in pobudo državnega svetnika Jožeta Mihelčiča in predlaga Ministrstvu za kmetijstvo, gozdarstvo in prehrano, da vprašanje in pobudo preuči in nanju odgovori.

Vprašanje in pobuda državnega svetnika Jožeta Mihelčiča se glasita:

  1. Zakaj Ministrstvo za kmetijstvo, gozdarstvo in prehrano na hitro in po prepričanju mnogih po nepotrebnem, med trajanjem okoljskih programskih obdobij odpravlja dosedanji, zelo enostaven, pregleden in pravičen sistem obračunavanja plačil za kmetijska območja z omejenimi možnostmi za kmetovanje – OMD, kljub temu, da so kmetje – uporabniki z njim v veliki večini zadovoljni?  Predlagam, da se plačila OMD obračunavajo vse do leta 2013 po dosedanjih merilih, kar bi bilo tudi v skladu s trajanjem okoljskih programskih obdobij.
  1. Z novim Pravilnikom o razvrstitvi kmetijskih gospodarstev v območja z omejenimi  možnostmi za kmetijsko dejavnost  - OMD, MKGP uvaja nov sistem obračunavanja za OMD, ki je zelo zapleten, nepregleden, nedodelan, za veliko število kmetij krivičen. Zaradi navedenega dajem pobudo, da se navedeni Pravilnik  dodela na podlagi javne razprave med prizadetimi kmeti, da bo postal preglednejši in razumljivejši in se začne uporabljati v  leta 2014, ko se bo začelo novo obdobje kmetijske politike in trajanje novih okoljskih programskih obdobij.

 

Obrazložitev:

V letu 2010 se bodo sredstva za izplačila OMD iz sedanjih 43 milijonov € povečala na 47 milijonov €, kar pomeni, da bi v primeru uporabe veljavnega sistema za izračun plačil OMD,  upravičene kmetije prejele cca 10 % več denarja, v najslabšem primeru pa bi izplačila ostala na ravni iz leta 2009.

Na podlagi novega Pravilnika o razvrstitvi kmetijskih gospodarstev v območja z omejenimi možnostmi za kmetijsko dejavnost – OMD, se kmetiji dodelijo točke na tako nepregleden način, da je izračun omogočen samo posvečenim. Vrednotenje in točkovanje na tisoče  GERK-ov, celo vrednotenje zemljišč,  se opravi kar v pisarnah MKGP. Nikjer  ni možno zaslediti nobene obrazložitve, oziroma  navodil za izračun, na podlagi katerih bi kmetje vsaj s pomočjo svetovalcev KGZS preverili pravilnost točkovanja, navedena pa ni niti možnost pritožbe.

Na spletni strani MKGP je sicer objavljen Pravilnik, vendar med predlaganimi predpisi, brez datuma objave in dejanskega sprejema. Nesprejemljivo je, da se na osnovi tako zapletenega, površno in neverodostojno izvedenega Pravilnika, v veliki meri ponovno odloča o usodi kmetij, na kmetijsko in dejansko manj razvitih območjih.

V primeru uveljavitve novega Pravilnika  o razvrstitvi kmetijskih gospodarstev v območja z omejenimi možnostmi za kmetijsko dejavnost –OMD,  bo kljub temu, da bo masa sredstev za  izplačila OMD za cca 10% večja,  približno 47 % kmetijskih gospodarstev prejelo manj denarja. Nekatere kmetije tudi do 50% manj in to kljub temu, da so predstavniki MKGP javno zagotavljali, da se to ne bo zgodilo, če pa že, pa le do minus 10 %.

Na drugi strani pa bodo nekatere kmetije prejele tudi preko 50 % več denarja. Posebej zaskrbljujoče in zgovorno je dejstvo, da se bodo v povprečju najbolj znižali prejemki kmetijskih gospodarstev na gorsko- višinskih, gričevnato-hribovitih,  oziroma območjih, ki so že sedaj veljala za območja z omejenimi možnostmi za kmetovanje, povprečno pa se bodo najbolj povečali prejemki nižinskih, ravninskih in primestnih  kmetij, ki so bile sedaj uvrščene med druga območja z omejenimi dejavniki.

Plačilo OMD se po novem spreminja v nadomestila za stroške in izpad dohodka, ne upošteva pa se nezmožnost pridelave in ohranjanje zemljišč za kmetijsko rabo,  na območjih z omejenimi možnostmi za kmetovanje, za kar bi morala biti sredstva v osnovi namenjena. 

Potrdila se bo tudi uveljavljena praksa, po kateri  se od slovenskega kmeta zahteva, da se neprestano in na hitro, celo med trajanjem okoljskih programov do leta 2013  prilagaja nedomišljenim novostim in kabinetnim spremembam kmetijske politike, ki si jih izmišljajo uradniki, velikokrat tudi v interesu določenih lobijev in to kljub temu, da je tudi država Slovenija sprejela določene obveznosti do kmetov do leta 2013.

Tudi če so spremembe potrebne in obvezne, pa so prav gotovo vredne posebne obravnave, ki je ni možno opraviti na hitro.

Zaradi vsega navedenega sem prepričan, da so pobude iz točke 1. in 2. utemeljene.

* * *

Državni svet Republike Slovenije predlaga Ministrstvu za kmetijstvo, gozdarstvo in prehrano, da vprašanje in pobudo preuči in v skladu s četrtim odstavkom 98. člena Poslovnika Državnega sveta (Uradni list RS, št. 70/08 in 73/09) nanju v roku 30 dni odgovori.

Povezane vsebine
document 24. seja Državnega sveta Republike Slovenije
document Odgovor Ministrstva za kmetijstvo, gozdarstvo in prehrano na vprašanje in pobudo državnega svetnika Jožeta Mihelčiča glede sistema obračunavanja plačil za območja z omejenimi možnostmi za kmetovanje