Iskanje:
Napredno iskanje
|
Brskanje po kategorijah:
|
Pobuda Petra Požuna za zadržanje izvajanja in spremembo Pravilnika o organizaciji in izvajanju verske duhovne oskrbe v zavodih za prestajanje kazni zapora, vzgojnih zavodih, prevzgojnih domovih in v zavodih za usposabljanje |
|
Državni svet Republike Slovenije je na 12. seji 10. 12. 2008, v skladu z 98. členom Poslovnika Državnega sveta (Uradni list RS, št. 70/08) obravnaval pobudo državnega svetnika Petra Požuna za zadržanje izvajanja in spremembo Pravilnika o organizaciji in izvajanju verske duhovne oskrbe v zavodih za prestajanje kazni zapora, vzgojnih zavodih, prevzgojnih domovih in v zavodih za usposabljanje in na podlagi prvega odstavka 56. člena Zakona o Državnem svetu (Uradni list RS, št. 100/05 - UPB) sprejel naslednji S K L E P : Državni svet podpira pobudo in predlaga Ministrstvu za pravosodje, da zadrži izvajanje Pravilnika o organizaciji in izvajanju verske duhovne oskrbe v zavodih za prestajanje kazni zapora, vzgojnih zavodih, prevzgojnih domovih in v zavodih za usposabljanje do odločitve Ustavnega sodišča oziroma da Pravilnik spremeni. Obrazložitev: Ministrstvo, pristojno za pravosodje, je 14. 10. 2008 sprejelo Pravilnik o organizaciji in izvajanju verske duhovne oskrbe v zavodih za prestajanje kazni zapora, vzgojnih zavodih, prevzgojnih domovih in v zavodih za usposabljanje (v nadaljevanju: Pravilnik), ki je začel veljati 25. 10. 2008. Pravilnik je bil sprejet za izvedbo 24. člena Zakona o verski svobodi (v nadaljevanju: ZVS). Državni svet meni, da Pravilnik temelji na neustavnem zakonskem predpisu, diskriminatorno ureja vprašanje zaposlovanja duhovnikov ter določa kriterije, ki bi morali biti določeni v ZVS. Državni svet zato predlaga, da ministrstvo zadrži izvajanje Pravilnika do odločitve Ustavnega sodišča oziroma da Pravilnik spremeni. Državni svet meni, da je Pravilnik v nasprotju z Ustavo Republike Slovenije (v nadaljevanju: Ustava), saj je izdan na podlagi ZVS, natančneje njegovega 24. člena, glede katerega je Državni svet na Ustavno sodišče že vložil zahtevo za presojo ustavnosti in zakonitosti ter o katerega skladnosti z Ustavo Ustavno sodišče še ni odločilo. Državni svet je v zahtevi za oceno ustavnosti tega dela ZVS menil, da je le-ta v nasprotju s 14., 41., 87. in 120. členom Ustave, saj ne določa okvira in kriterijev za organizacijo in izvajanje verske duhovne oskrbe ter vprašanja, ki bi jih moral urediti zakon prepušča v urejanje s podzakonskimi akti. Omenjeni zakon v 24. členu ureja versko duhovno oskrbo v zavodih za prestajanje kazni. Na podlagi navedenega člena je ministrstvo, pristojno za pravosodje, izdalo Pravilnik, ki določata kriterije za organizacijo in izvajanje verske duhovne oskrbe v prej navedenih zavodih in ustanovah. Pravilnik, ki ga je izdalo ministrstvo, pristojno za pravosodje, ni v skladu s 120. členom Ustave, saj ZVS v 24. členu ne vsebuje pooblastila za izdajo podzakonskega akta, s katerim bi se versko duhovno oskrbo v zavodih za prestajanje kazni natančneje dopolnilo s podzakonskim aktom. Ustava v drugem odstavku 120. členu določa, da upravni organi opravljajo svoje delo samostojno v okviru in na podlagi Ustave in zakonov, kar pomeni, da podzakonski akti ne smejo vsebovati določb, ki jih v zakonu ni, zlasti ne smejo samostojno odrejati novih ali posebnih pravic ali obveznosti. Zakonsko pooblastilo za izdajo podzakonskega akta mora namreč biti jasno, nedvoumno in opredeljeno z ustreznimi merili in kriteriji, določitev le teh pa ne sme biti prepuščena podzakonskemu aktu. Podzakonski akti torej smejo samo tehnično dopolnjevati, razčlenjevati in opisovati zakon, nikakor pa ne smejo vanj vsebinsko posegati. Pravilnik, ki ga je izdalo ministrstvo, pristojno za pravosodje, pa poleg tega, da deloma dopolnjuje, razčlenjuje in opisuje zakon glede materialnih pogojev za uresničevanje pravice do verske duhovne oskrbe, vsebinsko posega na področje, ki bi ga moral urejati zakon. Določa namreč kriterije za zaposlitev duhovnikov v zavodih za prestajanje kazni, kar je v nasprotju tako s 120. kot tudi 87. členom Ustave. V nasprotju z 87. in 120. členom so bili nekateri kriteriji namesto z zakonom določeni s podzakonskima aktoma. Pravilnik, ki ga je izdalo ministrstvo, pristojno za pravosodje, v 3. členu določa kriterije za zaposlitev duhovnikov, kljub temu da nima zakonske podlage, na podlagi katere bi lahko določilo standard, da naloge verske oskrbe opravlja en duhovnik na 500 obsojenih oseb povprečne dnevne zasedenosti vseh zavodov, izračunano iz obdobje enega leta. 3. člen Pravilnika je torej v nasprotju s 120. členom Ustave, saj bi morali biti kriteriji za zaposlitev duhovnikov določeni v zakonu in ne v podzakonskemu aktu, poleg tega pa ministrstvo ni imelo pravne podlage za izdajo podzakonskega akta, ki bi te kriterije kakorkoli natančneje določil ali razdelal. Način zaposlovanja, kot ga predvideva ZVS in nadalje izpeljuje Pravilnik, v javnem sektorju ni dopusten in je v nasprotju z Ustavo, saj ta v 49. členu določa, da je vsako delovno mesto dostopno vsakomur pod enakimi pogoji. To pomeni, da je prepovedano vsako razlikovanje, izključitev ali dajanje prednosti, ki temelji na rasi, barvi, spolu, veri političnemu prepričanju, nacionalnem ali socialnem poreklu, ki izniči ali ogroža enake možnosti ali postopek pri zaposlovanju ali poklicih, pri tem pa ne gre za razlikovanje, ki je utemeljeno z zahtevano kvalifikacijo za določeno delovno mesto. Pravilnik pri določitvi standarda duhovne oskrbe ne določa, da mora biti zaposleni duhovnik (oziroma duhovnik, s katerim je sklenjena pogodba civilnega prava) pripadnik iste verske skupnosti kot predpisano število obsojencev. S tem je predstojnikom zavodov prepuščeno arbitrarno odločanje z duhovnikom katere verske skupnosti bo sklenil pogodbo o zaposlitvi oziroma drugo pogodbo civilnega prava. Pravilnik namreč določat le zaposlitev glede na število obsojenih oseb ne glede na njihovo versko pripadnost, kar pa je v nasprotju z dikcijo zakona, ki določa, da se duhovnika zaposli, v kolikor je v vsej državi dovolj veliko število pridržanih oseb iste veroizpovedi. Kot že omenjeno, ZVS kot kriterij za potrebo za zaposlitev duhovnikov določa le dovolj veliko število pridržanih oseb iste veroizpovedi, ne določa pa kako bo pristojno ministrstvo pridobilo podatke o številu pripadnikov posamezne verske skupnosti. Ustava v 7. členu določa, da so država in verske skupnosti ločene ter da so verske skupnosti enakopravne; njihovo delovanje je svobodno. Iz te določbe torej izhaja, da je Slovenija laična država, ki omogoča svobodo religije, spoštuje pravico verskih skupnosti do opravljanja njihovega poslanstva, omogoča njihovo delovanj ter z njimi v določeni meri sodeluje. Naloga države torej ni, da zagotavlja versko oskrbo, temveč da jo omogoča. To pomeni, da ustvarja pogoje, da osebe, ki želijo duhovno versko oskrbo, do nje nemoteno pridejo, da je le-ta nemoteno nudena, ni pa naloga države, da to oskrbo neposredno financira in zanjo skrbi, saj je verska duhovna oskrba naloga posamezne verske skupnosti. Prav zaradi značilnosti Republike Slovenije, da je laična država morajo biti vse verske skupnosti enakopravne (7. člen Ustave), vsem osebam, ki se kakorkoli znajdejo na njenem ozemlju, kot obiskovalci, oskrbovanci, priprte osebe, itd, pa mora biti dana možnost da izpovedujejo svoje versko prepričanje ali drugo opredelitev ter pridejo do take verske duhovne oskrbe, kot jo zagotavlja verska skupnost (41. člen Ustave). Poleg verskih skupnosti se v Republiki Sloveniji s pomočjo posameznikom, tudi duhovno, ukvarjajo nekatere nevladne institucije , vendar država ne zagotavlja njihovega delovanja, temveč le omogoča in olajšuje njihovo delovanje. V določeni meri zagotavlja sredstva za njihovo delovanje, ki jih te organizacije dobijo na podlagi javnih razpisov. Tudi v teh organizacijah delujejo usposobljene osebe, ki pa jih država ne zaposluje. Državni svet meni, da bi se moralo verske skupnosti obravnavati enakopravno z drugimi osebami zasebnega prava in nevladnimi organizacijam, ki za svoje delovanje proračunska sredstva pridobivajo na javni natečajih na podlagi predstavljenih in pripravljenih programov. S tem, ko se verska duhovna oskrba financira iz proračunskih sredstev ministrstva za pravosodje, se posega tudi v kvaliteto storitev, ki se morajo financirati iz teh sredstev, ki pa so namenjena vsem osebam enakopravno, ne glede na njihovo versko pripadnost. * * * Državni svet Republike Slovenije predlaga Ministrstvu za pravosodje, da pobudo preuči in v skladu z 98. členom Poslovnika Državnega sveta (Uradni list RS, št. 70/08) nanjo v roku 30 dni odgovori. |