Iskanje:
Napredno iskanje
|
Brskanje po kategorijah:
|
Zapisnik 6. izredne seje Državnega sveta Republike Slovenije |
|
Seja je bila v torek, 24. junija 2008.
Predsednik je pričel 6. izredno sejo Državnega sveta Republike Slovenije, ki jo je sklical na podlagi 53. člena Zakona o Državnem svetu in na podlagi 51., 51 .a in 51. b in petega odstavka 53. člena Poslovnika Državnega sveta Republike Slovenije. Seja se je začela ob 15. in se zaključila ob 16.32 uri.
Na sejo je bil vabljen:
Seje sta se udeležila:
* * * O sklicu seje je predsednik obvestil predsednika Državnega zbora Franceta Cukjatija, dr. med. in predsednika Vlade Janeza Janšo. * * * S sklicem dne 23. 6. 2008 ste prejeli predlog dnevnega reda, ki je bil naslednji:
DNEVNI RED Predsednik je predlagal naslednji dnevni red:
Predlagan dnevni red je bil sprejet (24 državnih svetnikov je prijavilo prisotnost, 20 jih je glasovalo za, nihče ni bil proti niti se glasovanja ni vzdržal).
K 1. točki dnevnega reda: Zakon o odvetniški tarifvi (ZOdvT) Državni zbor je zakon sprejel na 40. seji v torek, 17. junija 2008, in je bil isti dan posredovan državni svetnici in svetnikom po elektronski pošti. Predlog za odložilni veto je obravnavala Komisija za državno ureditev. Obrazložitev je v imenu predlagateljev predloga za odložilni veto podal državni svetnik Mihael Jenčič. Stališče Komisije za državno ureditev je podal predsednik komisije Bogomir Vnučec. Obrazložitev je v imenu predlagateljev predloga zakona podal minister za pravosodje dr. Lovro Šturm. Razpravljali so Mihael Jenčič, Marijan Klemenc, Milan Ozimič, prof. dr. Jože Mencinger Rastislav Jože Reven. Alojz Kovšca, dr. Janvit Golob, mag. Stojan Binder, Jernej Lampret, Drago Ščernjavič, Jože Korže, Mihael Jenčič. Državni svet Republike Slovenije je na 6. izredni seji 24. 6. 2008, ob obravnavi Zakona o odvetniški tarifi, ki ga je Državni zbor Republike Slovenije sprejel na 40. redni seji 17. 6. 2008, na podlagi tretje alineje prvega odstavka 97. člena Ustave Republike Slovenije, sprejel Z A H T E V O da Državni zbor Republike Slovenije ponovno odloča o Zakonu o odvetniški tarifi (ZOdvT). Obrazložitev: Ustava Republike Slovenije v 137. členu opredeljuje odvetništvo kot del pravosodja, kot samostojno in neodvisno službo, ki jo ureja zakon. Odvetništvo kot ustavno kategorije opredeljujejo trije temeljni poudarki: Glede na navedeno ima odvetništvo v državi posebno vlogo in pomen, vloga odvetnika je pomembna zlasti v okviru izvrševanja sodne oblasti kot protiutež državnim posegom v človekove pravice in temeljne svoboščine v represivnih postopkih, na drugih pravnih področjih pa nudenje pravne pomoči državljanom in državljankam. Najpomembnejši vidik vloge odvetništva je tako varstvo človekovih pravic in temeljnih svoboščin posameznika v kazenskih postopkih in drugih javnopravnih postopkih, kjer posameznik uveljavlja svoje pravice ali pravne koristi proti državi in njenemu aparatu. Za državo, kjer je zajamčeno spoštovanje človekovih pravic in temeljnih svoboščin, načelo zakonitosti in vladavina prava, je organizacija in delovanje samostojnega in neodvisnega odvetništva v javnem interesu. Da lahko odvetništvo svoje naloge učinkovito opravlja in učinkovito nudi kvalitetne in pravilne pravne storitve posameznikom, mora biti neodvisno in samostojno. Odvetništvo mora tako biti ločeno od vseh treh vej oblasti, ker mora nuditi posamezniku garancijo za varstvo njegovih pravic in pravnih koristi zoper vse tri veje oblasti, država pa na odvetniški poklic in opravljanje odvetniških storitev ne sme imeti večjega vpliva, kot je nujno potrebno zaradi varovanja javnega interesa, zgolj tako, da nadzoruje zakonitost dela odvetnikov in varuje stranke pred njihovimi zlorabami. Eden najpomembnejših, če ne najpomembnejši vidik neodvisnosti odvetniškega poklica je ekonomska neodvisnost. Odvetnik bi zato moral biti ekonomsko neodvisen od države in s tem vsakokratne oblasti. Plačilo za delo odvetnika zaradi povedanega ne bi smelo biti avtoritativno in enostransko določeno s strani države. Takoj, ko država po ustavi sicer samostojnemu in neodvisnemu poklicu določa ceno njegovega dela in plačilo za to delo, o neodvisnosti in samostojnosti tega poklica ni več mogoče govoriti, saj je neposredno ali posredno odvisen od vsakokratne oblasti, ki določa, kdaj, koliko in če sploh, bo lahko dobil plačilo za opravljeno delo. Prav slednje je pomanjkljivost Zakona o odvetniški tarifi. Kljub ustavni določbi 137. člena Ustave RS o samostojnosti in neodvisnosti odvetniškega poklica je z zakonom zakonodajna oblast na predlog izvršilne oblasti, kot da gre za javno službo v okviru državne uprave in uslužbenska razmerja, avtoritativno in enostransko, brez kakršnekoli oblike sodelovanja odvetništva pri sprejemanju predpisa regulirala ceno za opravljanje storitev. Odvetništvo je samostojen in neodvisen poklic in velja ustavna določba 137. člena Ustave Republike Slovenije, na podlagi katere odvetništvu zakonodajna oblast preprosto ne sme enostransko z zakonom določiti cene njegovih pravnih storitev in s tem odločati o ekonomski neodvisnosti in samostojnosti odvetništva. Eden izmed pomembnih elementov ekonomske samostojnosti pa je tudi njihova relativna stabilnost. Vselej je namreč podana grožnja samostojnosti in neodvisnosti odvetništvu, če lahko vsakokratna oblast, po svojih trenutnih političnih potrebah, znova in znova z zakonskim aktom posega v plačilo za opravljeno delo odvetnika, ne da bi sami odvetniki smeli in mogli soodločati pri oblikovanju cene. Zakonu se očita predvsem,
Da je samostojnost odvetništva in samostojno odločanje, seveda z regulativno funkcijo zastopnikov javnega interesa oz. uporabnikov odvetniških storitev osnova za neodvisno odvetništvo, je spoznala celo oblast v prejšnji totalitarni državi, ki je v letu 1965 sprejela Zakon o odvetništvu z načelom, da "nagrado in povračilo stroškov za svoje delo zaračunavajo odvetniki po tarifi, ki jo sprejme zbor odvetniške zbornice v soglasju z Republiškim izvršnim svetom, če ni v republiškem predpisu določen kakšen drug organ, ki daje soglasje." Predlagatelji tako menimo, da bi tudi v novi demokratični državi morali odvetniki ostati samostojni pri svojem delu, torej zlasti tudi ekonomsko samostojni, za kar imajo osnovo v 137. členu Ustave RS oziroma je takšno določanje cene odvetniške storitve, kakršno je v ZOdvT, neustavno.
*** Po 74. členu Ustave RS je gospodarska pobuda svobodna. V 1. členu Zakona o odvetništvu je določeno, da se odvetništvo opravlja kot svoboden poklic. Po 2. členu istega predpisa odvetnik v okviru opravljanja odvetniškega poklica pravno svetuje, zastopa in zagovarja stranke pred sodišči in drugimi državnimi organi, sestavlja listine in zastopa stranke v njihovih pravnih razmerjih. Odvetniki opravljajo pravne storitve na trgu, le v majhnem deležu svojih storitev pa imajo odvetniki monopol (izključna pravica za zastopanje strank) pri nudenju pravnih storitev pri: - zagovoru obdolžencev v kazenskih postopkih in Na vseh drugih področjih in pri vseh drugih opravilih odvetniki svoje storitve opravljajo v tržnih pogojih, kjer si konkurirajo z različnimi fizičnimi in pravnimi osebami, ki opravljajo storitve pravnega svetovanja v takšni ali drugačni obliki (razne vrst pravnih svetovanj, t.i. odškodninske družbe, posredniške agencije, pravnoinformacijske pisarne in podobno). Ti subjekti, ki nastopajo na istem konkurenčno upoštevnem trgu, niso regulirani s strani države kot je odvetniški poklic, tako glede pogojev organiziranosti, opravljanja dejavnosti kot tudi cen storitev. Z zakonom o odvetniški tarifi zakonodajna oblast enostransko z zakonom določa ceno odvetniške storitve, na katero odvetnik nima vpliva. S tem država posega v svobodno obnašanje gospodarskega subjekta na trgu, k oblikovanju cene na podlagi ponudbe in povpraševanja na trgu. Primera, da bi država z zakonom določala ceno za storitve zasebnemu gospodarskemu subjektu, v Republiki Sloveniji ni. Zakonsko dopustne omejitve, vendar le v izjemnih okoliščinah, so le začasno predvidene z Zakonom o preprečevanju omejevanja konkurence. Razumnih in nujnih razlogov v javnem interesu, ki bi narekovali tako rigorozno, trajno ureditev cen za storitve s strani države, predlagatelj zakona ni izkazal. Zasledovana bistvena pozitivna učinka sprejetja zakona, in sicer
ne moreta kot javni (splošni) interes pretehtati nad pravico posameznika do svobodne gospodarske pobude. Prvi razlog, ki bi naj izkazoval javni interes, to je znižanje cene odvetniške storitve za uporabnike je z ozirom na nastopanje odvetnika kot izvajalca samostojnega poklica na trgu v konkurenčnem okolju z drugimi ponudniki pravnih storitev nesmiseln. Odvetniki nimajo monopola nad pravnimi storitvami, da bi bilo to potrebno omejevati z oblastnimi ravnanji. Cena za te storitve se oblikuje na trgu, zato zakonsko nižanje ni potrebno. Če je previsoka, gre lahko uporabnik k drugemu neodvetniškemu subjektu, ki nastopa na istem trgu. Javni interes za približanje storitev z znižanjem cene samo enemu izvajalcu segmenta uporabnikom tako ni podan. Drugi pričakovani pozitivni učinek omejevanja svobodne gospodarske pobude v konkretnem primeru pa naj bi bilo zmanjševanje sodnih zaostankov. Gre za posledico, ki bi jo naj poseg v svobodno gospodarsko pobudo ustvarjal na javnopravnem področju. Javni interes za zmanjšanje sodnih zaostankov z zakonsko regulirano ceno odvetniške storitve ne more pretehtati nad ustavno pravico do svobodne podjetniške pobude. Sistemske probleme države v zvezi s sodnimi zaostanki (ker zaostanki očitno so sistemski problem, kar je ugotovilo tudi ESČP v Strassbourgu) je država dolžna le-te odpraviti z drugimi ukrepi, s katerimi se manj posega v pravice in pravne koristi posameznikov (zaposlitev dodatne delovne sile, poenostavitev sodnih postopkov...), še zlasti zato, ker sprejete določbe ZOdvT ne zagotavljajo zmanjšanja sodnih zaostankov zaradi možnosti sporazuma sklenitev med odvetnikom in stranko, brez omejitev glede višine dogovorjene cene storitve. Tak sporazum pa vzpodbuja, če seveda obstaja interes, da pogodbenika, kolikor je le mogoče, zavlačujeta sodne postopke. Predlagatelj še v zvezi s pravico do svobodne gospodarske pobude, pravico do oblikovanja cene na trgu in pravice do poštene konkurence (74. člen Ustave RS) navaja, da so te pravice, kot jih pozna Ustava z bistveno enako vsebino kot temeljne svoboščine zapisane tudi v acquis communitaire Evropske unije. Gre za temeljno svoboščino pravnega reda EU. V preteklosti je zaradi podobno nedopustne regulacije cen odvetniških storitev kakor jih predpisuje ZOdvT pred Sodiščem pravice v Luksemburgu že tekel postopek v zadevi Manuele Arduino (C 35/99). Sodišče evropskih skupnosti je sicer priznalo interes države, da lahko sodeluje pri oblikovanju cen odvetniških storitev zaradi varstva pravic uporabnikov takih storitev, vendar pa je tudi zaključilo, da so avtoritativni posegi v ekonomsko neodvisnost (določanje tarife, plačila za odvetniško delo) odvetništva s strani državne oblasti nedopustni, v kolikor odvetniška organizacija nima možnosti soodločati o določitvi cen. Takšni državni posegi so v imenu javnega interesa pogojno dopustni le v primeru, da ima odvetniško združenje pri določitvi cene pomembno vlogo in vpliv, ter da se cena odvetniške storitve določi z njihovim pristankom, kot je glede na svobodno gospodarsko pobudo in opravljanje gospodarske dejavnosti tudi primerno. Podobno tudi sodba istega sodišča v zadevi Autotransporti Librandi (C 38/97). Po ZOdvT odvetniki nimajo možnosti soodločanja. Z ZOdvT si je država tako v celoti brez kakršnegakoli sodelovanja odvetništva vzela pravico, da sama avtonomno po lastnem preudarku določi vrednost storitve, čeprav odvetniki opravljajo svoje delo zlasti na prostem trgu v konkurenčnem okolju z drugimi gospodarskim subjekti. Zakon o odvetniški tarifi tako nasprotuje tudi pravnemu redu EU, zlasti pa tudi določbi 74. člena Ustave RS. * * * Konkretne pripombe na določbe ZOdvT:
* * * Za poročevalca je bil določen državni svetnik Mihael Jenčič. Predlagan sklep NI BIL sprejet (29 državnih svetnikov je prijavilo prisotnost, 10 jih je glasovalo za, 14 jih je bilo proti in 5 se jih je glasovanja vzdržalo). Predsednik je zaključil 6. izredno sejo Državnega sveta ter se državni svetnici in svetnikom ter vabljenim, ki so se vabilu odzvali, zahvalil za sodelovanje in razpravo. |
Povezane vsebine | |
![]() |
6. izredna seja Državnega sveta Republike Slovenije |