Iskanje:
Napredno iskanje
|
Brskanje po kategorijah:
|
Mnenje k Predlogu zakona o Družbi za avtoceste Republike Slovenije (ZDARS-1) |
|
Državni svet Republike Slovenije je na 29. seji 15. 9. 2010, na podlagi druge alineje prvega odstavka 97. člena Ustave Republike Slovenije (Uradni list RS, št. 33/91-I, 42/97, 66/2000, 24/03 in 69/04) sprejel naslednje M N E N J E k Predlogu zakona o Družbi za avtoceste Republike Slovenije (ZDARS-1) - prva obravnava Državni svet podpira predlog zakona. Za financiranje izvajanja osnovnega programa Nacionalnega programa izgradnje avtocest v Republiki Sloveniji, ki se približuje sklepni fazi, je DARS v svojem imenu najemal kredite, za katere je bilo izdano poroštvo Republike Slovenije. Krediti DARS, ki so na dan 31. 12. 2009 znašali okoli 2,9 mrd evrov dolgoročnih posojil in 61.9 mio evrov kratkoročnih posojil, predstavljajo potencialni javni dolg. Ker se je konec leta 2009 izteklo prehodno obdobje Slovenskih računovodskih standardov, ki so omogočali vodenje sredstev v upravljanju, se morajo krediti, ki jih je DARS najemal v svojem imenu in za svoj račun, voditi v poslovnih knjigah države. Posledično to vpliva na povečanje javnega dolga, kljub temu, da to ni dolg države, temveč DARS-a. Prenos premoženja Republike Slovenije v upravljanju DARS v premoženjsko bilanco države bi lahko imel negativen vpliv na izpolnjevanje zahtev Pakta stabilnosti in rasti glede višine javnega dolga, zato Državni svet ocenjuje, da so predlagane rešitve o podelitvi časovno omejene stavbne pravice na infrastrukturo in v določenih primerih lastninske pravice na DARS, z vidika obvladovanja javnega dolga, ustrezne. Ker predlog zakona vsebuje tudi določbo o prepovedi obremenjevanja in razpolaganju z avtocestami in nepremičninami za vzdrževanje avtocest in za opravljanje spremljajočih dejavnosti, ki tudi ne morejo biti predmet stečajnega postopka ali izvršbe, Državni svet meni, da pravice države ali uporabnikov cest ne bodo okrnjene. V prvi fazi preoblikovanja bo družba DARS, katere ustanovitelj in delničar je Republika Slovenija, delovala v vlogi koncesionarja, saj je to pogoj za prenehanje izdajanja državnih poroštev. Kljub preoblikovanju razmerij med državo in DARS, napovedanih že v Slovenski izhodni strategiji 2010-2013, je Republika Slovenija zavezana izpolniti dosedanje obveznosti družbe DARS -a, če jih ta ne izpolni sama, saj bi bilo za umik dosedanjih poroštev države potrebno soglasje bank. Državni svet opozarja, da bo upravljanje dolga zelo odgovorno in zahtevno ter poudarja, da mora Vlada Republike Slovenije kot zastopnica države narediti vse, da bo DARS solventen, saj v nasprotnem primeru postane Republika Slovenija plačnik dosedanjega dolga. Vprašanje finančne zmožnosti DARS-a za poplačilo posojil bo še posebej izpostavljeno v obdobju med leti 2012 in 2021, ko bodo letne obveznosti servisiranja največje. Iz obrazložitve predloga zakona izhaja, da je zadnje leto odplačila zunanjega vira financiranja ob trenutni zadolžitvi leto 2037, pri čemer se bo moral DARS za dokončanje investicijskega programa dodatno zadolžiti. Državni svet ugotavlja, da DARS pričakuje vsaj delno poroštvo države za reprogramiranje že najetih kreditov, pri čemer projekcija reprogramiranja dolgov kaže, da bo DARS ob upoštevanju vseh spremenljivk v naslednjih 50 letih (do leta 2060) sposoben odplačati vse dolgove, vključujoč dodatno zadolževanje za dokončanje investicijskega programa, predvidenega po Nacionalnem programu izgradnje avtocest v Republiki Sloveniji. DARS, ki bo sedaj prevzel določene dodatne obveznosti od države (npr. obnavljanje cest), bo upravljal in vzdrževal vse dosedanje avtocestne odseke, medtem ko bodo za gradnjo, upravljanje in vzdrževanje novih avtocestnih odsekov koncesijo lahko pridobili tako DARS kot drugi pravni subjekti. DARS v prihodnje ne bo financiral oziroma se ne bo zadolževal za investicije v okviru gradnje t.i. necestninskih cest, ki ne sodijo v omrežje avtocest in hitrih cest, ampak se bodo financirale iz prihodkov od cestnine. Državni svet je bil seznanjen, da je Računsko sodišče ob revidiranju smotrnosti izvajanja in financiranja gradnje avtocest v Republiki Sloveniji v obdobju 2004 - 2007 ugotovilo, da DARS brez zakonskega pooblastila izvaja gradnjo glavnih in regionalnih cest, čeprav je za to pristojna država oziroma Ministrstvo za promet, s tem pa so se namenska sredstva za gradnjo avtocest uporabila v druge namene. Državni svet opozarja, da bo treba na podlagi tega stališča Računskega sodišča breme financiranja za izvajanje gradnje glavnih in regionalnih cest prenesti na državni proračun, hkrati pa ugotavlja, da so letni programi gradnje avtocest z vsemi obveznostmi veljavni, čeprav v povezavi z mnenjem Računskega sodišča nezakoniti. Poleg tega Državni svet tudi opozarja, da je cestnina, ki naj bi bila vir financiranja gradnje t.i. necestninskih cest, namenski vir financiranja gradnje avtocest in hitrih cest. V zvezi z davčnimi obveznostmi DARS-a Državni svet ugotavlja, da je DARS od leta 2004 dalje kot gospodarska družba zasebnega prava, ki gradi avtoceste v svojem imenu in za svoj račun, obračunaval vstopni DDV po Zakonu o davku na dodano vrednost, vračilo vstopnega DDV pa namenil za gradnjo avtocest. Državni svet poudarja, da je višina vračila vstopnega DDV od leta 2004 opredeljena v vseh vsakoletnih planih razvoja in obnavljanja avtocest, ki jih je sprejela Vlada v soglasju z Državnim zborom, kar pomeni, da so se ta sredstva namenjala za gradnjo avtocest ob vednosti Vlade in Državnega zbora ter Državnega sveta (preko obravnav letnih programov gradnje avtocest na pristojni komisiji). Ker si je po mnenju Računskega sodišča DARS v nasprotju s predpisi zagotovilo vračilo vstopnega DDV, se s predlagano rešitvijo v prehodni določbi 23. člena to vprašanje ureja. Državni svet ocenjuje, da je treba ponovno preučiti vsebino 24. člena, na podlagi katerega se stvarno pravna razmerja (lastninska pravica, stavbna pravica in stvarni vložek Republike Slovenije), ki se bodo vzpostavila šele z uveljavitvijo tega zakona, že upoštevajo pri pripravi letnega poročila in drugih računovodskih izkazov DARS ter pri vodenju poslovnih knjig države za celotno leto 2010 oziroma se upošteva lastništvo DARS na avtocestah od 1.1. 2010. * * * Za poročevalca je bil določen državni svetnik Darko Fras. |
Povezane vsebine | |
![]() |
29. seja Državnega sveta Republike Slovenije |