Iskanje:
Napredno iskanje
|
Brskanje po kategorijah:
|
Magnetogram 8. seje Državnega sveta Republike Slovenije |
|
(11. junij 2008) Sejo je vodil mag. Blaž Kavčič, predsednik Državnega sveta. PREDSEDNIK MAG. BLAŽ KAVČIČ: Spoštovana državna svetnica, državni svetniki, spoštovani vabljeni. Prehajamo na 1. TOČKO DNEVNEGA REDA - ODOBRITEV ZAPISNIKA 7. SEJE. Pisnih pripomb na osnutek zapisnika 7. seje nisem prejel. Predlagam, da o njem glasujemo. Odpiram prijavljanje prisotnosti. 22 prisotnih. Prehajamo na 2. TOČKO DNEVNEGA REDA - POBUDE IN VPRAŠANJA DRŽAVNE SVETNICE IN SVETNIKOV. Prejeli ste pobudo državnega svetnika dr. Zoltana Jana za takojšnjo prodajo oziroma neodplačni prenos lastninske pravice praznih stanovanj, ki niso predvidena za dodelitev pripadnikom stalne sestave Slovenske vojske in za zagotovitev prioritetnega, aktivnega in učinkovitega pristopa k realizaciji programa gospodarjenja s premoženjem. Pobudo je obravnavala Komisija za državno ureditev. Poročilo ste prejeli po elektronski pošti in na klop. Želi predlagatelj dr. Zoltan Jan podati kratko obrazložitev? (Ne želi.) Poročevalec Komisije za državno ureditev? (Ni prisoten.) Prehajamo na odločanje o sklepu: Državni svet podpira pobudo in predlaga Ministrstvu za obrambo in Ministrstvu za okolje in prostor naj poskrbita, da bodo čim prej prodana oziroma prenesene kot neodplačne lastninske pravice praznih stanovanj, ki niso predvidena za dodelitev pripadnikom stalne sestave Slovenske vojske in zagotovita prioriteten, aktiven in učinkovit pristop k realizaciji gospodarjenja s premoženjem. Ugotavljamo prisotnost! 23 prisotnih. ANTON PERŠAK: Ne bom posebej razlagal pobude. Rad bi povedal samo to, da je pobudo obravnavala pristojna komisija. Da jo je tudi podprla in da so na seji bili navzoči tudi predstavniki pristojnega ministrstva in v bistvu tudi podpirajo pobudo, čeprav bo v realizaciji potrebno do neke mere diferencirati to, kar jaz s pobudo želim. Deloma se da to s ceno, deloma pa z drugimi inštrumenti doseči. Mogoče toliko, da če je kdo pobudo prebral, pa se je tudi njemu samemu postavilo vprašanje, ali se to da v zvezi z vsemi uporabniki na isti način narediti ali ne. Ministrstvo je nekaj celo že na tem področju pripravilo, tako ne da bi bili negativno presenečeni, ampak pozitivno. Hvala. PREDSEDNIK MAG. BLAŽ KAVČIČ: Hvala kolega Peršak. Želi besedo poročevalec Komisije za lokalno samoupravo in regionalni razvoj? Želi kdo drug besedo? Če ne, zaključujem razpravo in predlagam, da odločamo o naslednjem sklepu: Vlada, Ministrstvo za okolje in prostor ter Ministrstvo za gospodarstvo naj ob pripravi predpisov o določanju cen, komunalnih storitev in cene pitne vode proučijo možnosti in uvedejo načelo progresivne cene pitne vode glede na porabo v gospodinjstvih in industriji ter možnosti vzpostavitve mehanizma, ki bo omogočil diferenciacijo cene glede na vrsto rabe pitne vode za ljudi in za proizvodnjo oziroma različne uporabnike pitne vode. Preden preidemo na odločanje vas vseeno prosim, da preverite nastavitve vaših telefonskih aparatov. Hvala lepa za razumevanje. Ugotavljamo prisotnost! 26 prisotnih. CVETKO ZUPANČIČ: Hvala lepa za besedo, predsednik. Lep pozdrav vsem gostom, članom Državnega sveta in članic! Ta pobuda izhaja iz dejstev, da smo pred dvema letoma kot Državni svet, sprejemali sklepe v zvezi z zaprtjem veletržnice na Rudniku. Takrat smo sprejeli sklep, da nasprotujemo zaprtju in dejansko tudi z našo pomočjo je prišlo do tega, da se je kot začasna rešitev našlo v Vižmarjih in danes deluje veletržnica na lokaciji v Vižmarjih. Seveda pa ta lokacija je absolutno premajhna in neustrezna, ker je šlo za začasno lokacijo. Zato so se name obrnili tudi pridelovalci zelenjave, sadja in prodajalci in so rekli, da so našli ustrezno rešitev, ustrezno lokacijo na področju ob obvoznici na jugu Ljubljane, se pravi tukaj kjer je priključek za center, na zunanji strani obvoznice. In da je ta lokacija ustrezna. Tudi nekje sam sem ocenil, da je to glede dostopa in pa motečnosti za zunanje dejavnike to zelo ustrezna lokacija. Smo pristopili k tej pobudi, glede na to, kot sem že prej omenil, da bi Državni svet naše komisije se aktivno vključili že v prejšnji postopek in je prav, da se vključimo. Gre pa tudi za to, da bo mestni svet sprejemal prostorske plane in mislim, da so na tej lokaciji aktualne tudi drugi projekti, ki bistveno manj so primerni za to lokacijo in tudi s tega vidika moramo reči, da glede na to, da Ljubljana in pa Slovenija potrebuje veletržnico, da potrebuje tovrstno prodajo, da je prav, da se to lokacijo za to dejavnost podpre, bistveno bolj kot so drugi ponujeni projekti, predlogi, ki so še bistveno bolj sporni. Mislim, da je prav, da tudi Državni svet to podpre in da predlaga mestnemu svetu, da pri sprejemu prostorskih planov to pobudo za izgradnjo veletržnice na tej lokaciji podpre. Toliko za enkrat. Če bo pa še razprava tekla naprej, bomo pa še zadevo bolj podrobno obrazložili. Hvala lepa. PREDSEDNIK MAG. BLAŽ KAVČIČ: Hvala kolega Zupančič. Želi še kdo besedo? Če ne, zaključujem razpravo in predlagam, da odločamo o naslednjem sklepu. Vlada Republike Slovenije, Ministrstvo za kmetijstvo, gozdarstvo in prehrano in ministrstvo za gospodarstvo, naj preučijo pobudo za izgradnjo veletržnice v Ljubljani na delu parcele 841/21, katastrska občina Trnovsko predmestje. MATEJ ARČON: Hvala za besedo gospod predsednik. Podpredsednica, svetniki lepo pozdravljeni. To vprašanje je nastalo na podlagi že prejšnje razprave, ki smo jo imeli v Državnem svetu glede izgradnje oziroma tega letnega plana razvoja in obnove avtocest v letu 2008, kjer je bila tudi ugotovitev tega Državnega sveta, da hitra cesta Razdrto - Vipava v septembru 2008 ni realna. PREDSEDNIK MAG. BLAŽ KAVČIČ: Hvala lepa kolega Arčon. Bomo odločali o tem, potem pa preidemo na drugo pobudo. Predlagam v odločanje, če ni drugih želja po razpravi, naslednji sklep: Državni svet podpira vprašanje državnega svetnika Mateja Arčona v zvezi z odsekom Razdrto-Vipava in predlaga Ministrstvu za promet, da vprašanje prouči in nanju odgovori. Torej, dve vprašanji. Ugotavljamo prisotnost! 29 prisotnih. MATEJ ARČON: Bom zelo na kratko, sicer v obrazložitvi tudi piše za kaj gre. Izhaja iz pobude, kjer je bil sestanek treh uprav Nove Gorice, Gorice in Šempetra zaradi uvedbe vinjet na odseku mejnega prehoda Vrtojba in cestninske postaje Bazara. Če se tam peljete to verjetno tudi poznate. Pobudo je šempetrski župan Dragan Valenčič dal ministru za promet, da oprosti uporabo vinjete na tem odseku do prvega izhoda za Novo Gorico. Namreč, več tisoč italijanskih in drugih gostov prihaja iz Italije in je pobuda bila zavrnjena, češ, da je obvezna uporaba vinjete od mejnega prehoda dalje. Mi se s tem odgovorom ministra ne strinjamo, za to postavljamo vprašanje vladi naj odgovori za finančne posledice, ki so že tangirale igralništvo glede kadilskega zakona. Predvsem pa se nam zdi tudi ustavno sporno, da kamioni, ki bodo sedaj prehajali čez ta mejni prehod bodo plačevali cestnino od Bazare dalje in jim bo brezplačen izhod dovoljen in bodo takorekoč uničevali lokalne ceste, za osebne avtomobile pa bo obvezna uporaba vinjet takoj od mejnega prehoda Vrtojba. Mislim, da je tako kamionistom kot tudi voznikom osebnih avtomobilov omogočeno da lahko po mejnem prehodu brezplačno izstopijo, če to želijo. In mislim, da bo to prineslo dodatni udarec predvsem tem turističnim ponudnikom, največ pa igralnicam, ki polnijo državni proračun. Hvala. PREDSEDNIK MAG. BLAŽ KAVČIČ: Hvala, kolega Arčon. V skladu s prvim odstavkom 51. člena Poslovnika Državnega sveta predsednik sklicuje seje na lastno pobudo po sklepu Državnega sveta, na zahtevo komisije, vodje interesne skupine ali na zahtevo osmih državnih svetnikov. Sam se vedno posvetujem s kolegijem v zvezi s sklicem in v zvezi z dnevnim redom seje. Komisije so delovna telesa Državnega sveta, ki obravnavajo dodeljene zadeve. Večina zadev na Državnem svetu se obravnava na komisijah, ki na to bodisi same pošiljajo mnenja delovnim telesom Državnega zbora, bodisi pripravijo poročilo za obravnavo na seji Državnega sveta. Pri sklicevanju sej Državnega sveta se najbolj zanašam na delo komisij, ki same predlagajo, katere zadeve bi bilo smiselno obravnavati na plenarnem zasedanju in katere ne. Žal so predlogi komisije, da bi posamezno zadevo obravnavali na plenarni seji redki, zato je tudi manj točk na dnevnem redu Državnega sveta. Zato to pobudo naslavljam na komisije in jih na podlagi pobude Interesne skupine lokalnih interesov in predloga Marjana Klemenca pozivam, da večkrat predlagajo obravnavo predloga akta na seji Državnega sveta. In prehajamo na 3. TOČKO DNEVNEGA REDA - PREDLOG ZAKONA O SPREMEMBAH IN DOPOLNITVAH ZAKONA O RUDARSTVU. Pri tej točki s strani Vlade sodeluje gospa Jasna Avbelj Hamzič, dr. Igor Šalamun in Alenka Avberšek, izvršna direktorica Gospodarske zbornice Slovenije. Predlog zakona je objavljen v Poročevalcu Državnega zbora, številka 72/8. Predlog zakona je obravnavala naša Komisija za gospodarstvo obrt, turizem in finance. Poročilo ste prejeli na klop. Na klop ste dobili tudi predlog sklepa, morebitne amandmaje k predlogu prosim v pisni obliki. S strani predsednika komisije sem bil seznanjen, da je po obravnavi tematike na seji komisije prišlo do določenih sprememb, ampak mislim, da vseeno gremo lahko potem po predvidenem vrstnem redu. DR. IGOR ŠALAMON: Lepo pozdravljeni. Zakon o rudarstvu ureja raziskovanje, izkoriščanje in gospodarjenje z vsemi vrstami mineralnih surovin kot naravnim virom. S predlaganim novim 62.a členom, se določijo naloge ekološkemu skladu v zvezi s finančnim opravljanjem sredstev zbranih za sanacijo. Ostale aktivnosti pa se bodo še naprej izvajale po uredbi o določanju plačila za sanacijo posledic rudarskih del. Z določitvijo nalog ekološkemu skladu, želimo v praksi vpeljati zbiranje in porabo namenskih sredstev za sanacijo in tako omogočiti racionalno zbiranje finančnih zagotovil za sanacijo posledic rudarjenja v bodočih koncesijskih pogodbah. Hvala. PREDSEDNIK MAG. BLAŽ KAVČIČ: Hvala lepa za baše dodatno pojasnila. Želi poročevalec Komisije za gospodarstvo. Izvolite, kolega mag. Stojan Binder, imate besedo. MAG. STOJAN BINDER: Hvala lepa za besedo, predsednik. Torej lepo pozdravljeni vsi skupaj! Kot povedano, včeraj smo na naši komisiji obravnavali ta zakon in moram reči, da ga, po razpravo smo tudi ta zakon podprli. Obenem seveda se je pa na podlagi predloga s strani Gospodarske zbornice oblikoval konkreten predlog. Namreč kot veste, kot je bilo ravnokar sedajle povedano s strani gospoda Šalamona, da se formirajo ta sredstva za sanacijo degradiranih področjih in pa tudi za zapiralna dela. Očitno je bilo v določenih sredinah, je obstala neka bojazen, da bi se v tistih sredinah, kjer se ta sredstva že zbirajo skladno s slovenskimi računovodskimi standardi, tukaj na tem področju kaj spremenilo in se preusmerila v ta tako imenovani novi sklad, ki ga je zakonodajalec predvidel. Zato se je v tem kontekstu predlagal tudi konkreten predlog oziroma konkretna pripomba v tem smislu, da bi se naj ta zakon ne nanašal na tiste družbe, ki ta sredstva že zbirajo skladno z mednarodnimi računovodskimi standardi in pa za tiste družbe, kjer se sredstva usmerjajo za zapiralna dela in pa za sanacijo degradacij po Zakonu o zapiranju. Mi smo ta konkretni predlog oziroma konkretno pripombo včeraj podprli. Kot mi je pa znano, se je pa v tem roku 24-ur peljala neka koordinacija med predlagateljem zakona in pa gospodarsko zbornico kot predlagatelj te konkretne pripombe. Tako, da mislim, da bo tudi gospodarska zbornica kot predlagateljica te konkretne pripombe še pojasnila za kaj v bistvu gre. Za enkrat pa do tega trenutka, pa naša komisija predlaga, da tudi ta dodatek oziroma konkretno pripombo k temu 2. členu oziroma k 62.a členu podpremo. PREDSEDNIK MAG. BLAŽ KAVČIČ: Hvala kolega Binder. Izvolite, predstavnica iz Gospodarske zbornice Slovenije, izvršna direktorica gospa Avberšek. ALENKA AVBERŠEK: Svetniki, svetnice, lepo pozdravljeni! Gospodarska zbornica predlog amandmaja na podlagi katerega je Komisija za gospodarstvo, obrt, turizem in finance oblikovala ta predlog umika zaradi tega, ne zaradi tega, ker je vsebina iz obrazložitve spremenjena, ampak zaradi tega, ker s predlagateljem zakona iščemo ustreznejšo dikcijo, ki bo sprejemljiva tako za zakonodajalca kot tudi za tiste, ki so videli bojazen v premalo jasnem določilu 62.a člena. In predlog je bil med nami usklajen, bo vložen preko Državnega zbora. Hvala lepa. PREDSEDNIK MAG. BLAŽ KAVČIČ: Hvala za dodatna pojasnila, gospa Avberšek. Odpiram razpravo. Prehajamo na 4. TOČKO DNEVNEGA REDA - PREDLOG ZAKONA O SPREMEMBAH IN DOPOLNITVAH ENERGETSKEGA ZAKONA. Tudi pri tej točki sodelujejo s strani Vlade isti predstavniki kot prej. Predlog zakona, torej in Gospodarske zbornice ... Iz Ministrstva za gospodarstvo, iz Gospodarske zbornice, ampak iz Ministrstva za okolje in prostor so prisotni še gospa Danica Kocjan in gospod Hinko Šolinc in mag. Mateja Čuk iz .../Nerazumljivo./... DR. IGOR ŠALAMUN: Hvala lepa. Zelo na kratko. Sprememba predlaganega energetskega zakona se nanašajo na usklajevanje nacionalnega pravnega reda s predpisi Evropske unije na naslednjih področjih. To je ureditev podporam elektrarn na obnovljive vire in elektrarnam za soproizvodnjo, uskladitev energetskega zakona z zavezami, ki jih je dala Republika Slovenija v skladu z ugotovitvami komisije o izvajanju podpore kvalificiranim proizvajalcem v Sloveniji, ureditev področja dokazovanja pravice graditi energetske objekte državnega pomen, prenos temeljev ureditev dejavnosti gospodarske javne službe organiziranega trga z energijo na zakonsko raven in prenos dveh direktiv. To sta direktiva učinkovite rabe končne energije in energetske storitve ter direktiva, vzpostavitev okvira za določanje zahtev za okoljsko primerno zasnovo izdelkov, ki rabijo energijo. To je vsebina predlaganih členov v energetskem zakonu. Hvala. PREDSEDNIK MAG. BLAŽ KAVČIČ: Hvala lepa dr. Šalamun. Želi poročevalec Komisije za gospodarstvo, obrt, turizem in finance pojasniti poročilo komisije? Kolega Binder, izvolite. MAG. STOJAN BINDER: Hvala lepa. Torej, tudi vsebino tega zakona smo obravnavali na včerajšnji seji naše komisije. Imeli nekaj konkretnih pripomb in moram reči, da smo potem v nadaljevanju v prisotnosti predlagatelja te stvari, te nesporazume razčistili, tako da smo po tem po razčistitvi vseh odprtih dilem in razmislekov v celoti ta zakon v predlagani vsebini tudi podprli. Tako, da predlagamo tudi mi, naša komisija, Državnemu svetu, da ta zakon v celoti podpre. PREDSEDNIK MAG. BLAŽ KAVČIČ: Hvala kolega Binder. Želijo besedo predstavniki interesnih skupin? Kolega Semolič. DUŠAN SEMOLIČ: Lepo pozdravljeni! Mi nimamo nekih konkretnih pripomb na ta zakon. Imamo pa sugestijo, predlog predlagateljem, ampak ta predlog, sugestija gre tudi na račun predlogov na zakon o rudarstvu. Znotraj tega področja zelo dobro dela ekonomsko socialni odbor, kjer se tripartitno oziroma dvopartitno sestajajo tudi z zaposlenimi in rešujejo probleme, ki so direktno vezani na to področje. Naš predlog je zelo dobronameren, da bi se pri obeh zakonih sestali tudi na ekonomskem odboru in prediskutirali s predstavniki zaposlenih. Jaz vem, da se v vseh delih to ne tiče njih, v nekaterih pa lahko. Mislim, da bi za popotnico za naprej to zagotovo ne škodilo. Torej predlog je, da bi to priložnost, ki jo ponudi socialno ekonomski odbor na tem področju izkoristili. Hvala. PREDSEDNIK MAG. BLAŽ KAVČIČ: Hvala kolega Semolič. Ali želi predstavnik še katere druge interesne skupine besedo? Sicer sprašujem še Ministrstvo za okolje in prostor, če želi? (Ne želi.) Želi kdo drug besedo? Če ne, lahko preidemo na odločanje. Na glasovanje bom dal predlog sklepa: Mnenje k predlogu zakona o spremembah in dopolnitvah energetskega zakona kot ste ga prejeli na klop. Ugotavljamo prisotnost! 25 prisotnih. CVETKO ZUPANČIČ: Hvala lepa za besedo. Glede na to, da je pobudnik trenutno v Bruslju, ni prisoten je mene pooblastil, tudi kot predsednik komisije bom istočasno tudi dal poročilo komisije, da predstavim predlog zakona, ki ga je komisija potrdila in ga predlaga Državnemu svetu v sprejem. PREDSEDNIK MAG. BLAŽ KAVČIČ: Hvala kolega Zupančič. Želijo besedo predstavniki interesnih skupin. Če ne, odpiram razpravo na ta predlog zakona. Poročilo komisije ste prejeli na klop. Sprašujem predstavnike vlade in zbornice, če želijo besedo? Izvolite. MAG. NEVA ŽIBRIK: Hvala lepa. Ministrstvo za finance. V zvezi s predlaganim zakonom naj povem, da je Ministrstvo za finance zelo podrobno proučilo predlagane določbe in da se že nekaj časa kar precej podrobno ukvarjamo s to problematiko in iščemo primerne rešitve. Vendar ugotavljamo, da predlog zakona ne rešuje sistemskih problemov, ki jih uvodoma izpostavlja. To so predvsem nerealno ocenjen katastrski dohodek, potem neskladje katastrskih kultur z dejansko rabo in pa nejasen način pripisovanja povprečnih zneskov subvencij zavezancem, se pravi, to so nekako problemi, ki so v uvodu predstavljeni. Za rešitev vseh teh problemov bi bilo potrebno zelo sistemsko pristopiti k zadevi in urediti zemljiški kataster oziroma sploh zemljiške evidence, uskladiti evidence Geodetske uprave in Ministrstva za kmetijstvo, pripraviti nov zakon o ugotavljanju katastrskega dohodka in še nekatere druge take večje aktivnosti bi bile potrebne. Sam predlog zakona pa nič od tega ne rešuje, saj vsebuje pravzaprav tri zahteve, ki se samo nekako posredno nanašajo na to problematiko, in sicer kot je bilo pojasnjeno se zahteva izvzetje plačil za ukrepe kmetijske politike, se pravi subvencij ali dotacij, če želite, iz obdavčitve. Zahteva se ponovno uvedbo investicijske olajšave in pa olajšave v primeru naravnih nesreč. Tudi te konkretne pripombe smo proučili in stališče Ministrstva za finance je sledeče, in sicer, da bi bilo sistemsko izvzetje vseh subvencij iz obdavčitve neprimerno, kar dokazujejo razpoložljivi podatki. Se pravi, katastrski dohodek ne po metodologiji, niti po svoji višini ne vključuje dohodka od subvencij, ampak vključuje samo tržni dohodek. Sistemsko se subvencije po vseh metodologijah in računovodskih standardih štejejo kot del prihodka, kar pomeni, da bi s tako oprostitvijo v bistvu velik del dohodka izvzeli iz obdavčitve kmetijske dejavnosti, in sicer razpoložljivi podatki kažejo, da subvencije predstavljajo že več kot 50% vsega dohodka zasebnega kmetijstva. Kasneje bom povedala še nekaj številk, ki dokazujejo te naše trditve, predvsem pa Ministrstvo za finance meni, da bi bilo izvzetje, da bi tako izvzetje pomenilo neenako obravnavo zavezancev. Zato ne podpiramo sistemske oprostitve, ampak podpiramo oprostitev za tiste subvencije, ki dejansko predstavljajo nadomestilo za neke dodatne stroške, ki jih kmetje imajo in take subvencije so že po veljavnem zakonu o dohodnini, dohodnine oproščene. To pomeni, okoljske, investicijske, recimo subvencije za kmetovanje na območjih z omejenimi vodovarstvenimi območji, potem z drugimi naravnimi omejitvami za kmetovanje in vse te subvencije so že danes oproščene in kot boste videli, se je že danes v bistvu relativno mali del teh subvencij vključuje v obdavčitev. Glede ponovne uvedbe investicijske olajšave, smo pojasnili, da se ta pobuda rešuje v okviru celovite rešitve ponovne uvedbe oziroma razširitve te investicijske olajšave v okviru vseh dejavnosti, za pravne in fizične osebe, in da se bo pripravil predlog rešitev v skladu z enotno odločitvijo. Glede ponovne uvedbe olajšave za naravne nesreče, pa pojasnjujemo, da je bila ta olajšava ukinjena zaradi administrativne zapletenosti, vendar je bila istočasno na drugi strani uvedena oprostitev dohodnine za odškodnine, ki se iz tega naslova dobivajo, ki bi pa pravzaprav drugače predstavljale nadomestilo dohodka. Obenem tudi opozarjamo, da je predlog, tako kot je napisan, v praksi neizvedljiv, zato ker danes zaradi sistemov ocenjevanja škode na podlagi podatkov o dejanski rabi oziroma gerkov, grafičnih enot, rabijo - ne vem koliko to poznate - danes ni mogoče škode več ocenjevati na ravni parcel in jih ni mogoče več pripisati katastrskemu dohodku. Tako, da bi bilo treba piskati neko drugo rešitev v primeru, da bi želeli tako olajšavo uvesti. PREDSEDNIK MAG. BLAŽ KAVČIČ: Hvala, gospa Neva Žibrih. Želi še gospa Pajnter iz Kmetijsko-gozdarske zbornice besedo? MAG. NEVA PAJNTER: Hvala lepa za besedo. Kot je že moja predhodnica povedala, dejansko zakon, ki ga predlagamo ne rešuje vseh problemov nerealnega katastrskega dohodka, vendar pa pripisovanje subvencij, kot jih predvideva sedanji zakon to anomalijo še povečuje. Cela vrsta rešitev, ki so bile sprejete v letošnjem letu, so zgolj začasne. Recimo primer obdavčitve oljkarjev, potem odpis plačil za območje z omejenimi dejavniki, zmanjšanje eko nič plačil, potem tudi pripisovanje subvencij samo tistim, ki so jih dejansko prejeli. Vse to so rešitve, za katere ne moremo vedeti, če bodo tudi v naslednjem letu in naprej še veljale. Podlage, ki so potrebne za to, da bi pa katastrski dohodek enkrat v resnici boljše uredili, pa so še zelo daleč. Tukaj predvsem govorim o sistemu bonitiranja kmetijskih zemljišč in o novi metodologiji ugotavljanja katastrskega dohodka. Hvala lepa. PREDSEDNIK MAG. BLAŽ KAVČIČ: Hvala lepa. Želi še kdo besedo? Kolega Golob, potem pa kolega Reven. PROF. DR. JANVIT GOLOB: Jaz sem poslušal pozorno izvajanje gospe iz Ministrstva za finance. Danes ste povedali eno stvar, ki jo pa zadnjič na komisiji nismo razvozlali, da je polovica dohodka v kmetijstvu izhaja iz subvencij. Torej, druga polovica je iz katastrskega dohodka. Ali imamo pri nas tako neučinkovito kmetijstvo, da polovica dohodkov izhaja ali je ta registrirani del toliko manjši od tistega dejanskega dela, ki ga davkarija ne vidi oziroma Ministrstvo za finance? Ali znate to razložiti ali je tako neefikasno kmetijstvo ali vi nimate vsega dohodka registriranega? Hvala lepa. PREDSEDNIK MAG. BLAŽ KAVČIČ: Hvala. Kolega Reven. RASTISLAV JOŽE REVEN: Hvala za besedo. Pozdrav vsem. Na področju katarskega dohodka je sigurno veliko neurejenega. Še več se je ta neurejenost razširila, ko se je šlo na povprečne subvencije. Zakaj? Povprečje oziroma masa vseh subvencij se je razdelila na enoto katastrskega oziroma na katastrski dohodek, kar pomeni, da se pripisuje subvencije oziroma dohodek iz subvencij tudi tistemu, ki ni dejansko prejel subvencij. Če še enkrat poenostavljeno povem, če je kmet A dobil subvencije 100, kmet B jih ni dobil nič, ampak oba spadata v isti rang nižjih obdavčitev, potem imata oba isto osnovno. To sigurno ni v redu. Da zadeve dohodnine zakonsko ne "klapa" bo gospa Žibertova dobro vedela kako je zdaj glede strojev, glede nadomestil strojev, specialnih strojev za pridelavo sladkorne pese. Kako je težko določiti kateri gre v dohodnino, kaj ne gre v dohodnino, čeprav so tukaj zadeve več ali manj jasne, da je to neke vrste odškodnina. PREDSEDNIKA MAG. BLAŽ KAVČIČ: Hvala lepa. CVETKO ZUPANČIČ: Hvala lepa, predsednik. PREDSEDNIKA MAG. BLAŽ KAVČIČ: Poenostavitve. CVETKO ZUPANČIČ: Hvala, ja tako... PREDSEDNIKA MAG. BLAŽ KAVČIČ: Poenostavitve,... CVETKO ZUPANČIČ: ... tako ja... PREDSEDNIKA MAG. BLAŽ KAVČIČ: Da bom malo pomagal. CVETKO ZUPANČIČ: ...in glede na to, sami vidite ko dobivate te izračune koliko je takšnih, ki ima bolj ugodno, kot je imel prejšnje leto. V glavnem mora vsak več plačati ali pa manj nazaj dobi. In tukaj je popolnoma enaka zadeva. Vse to kar je gospa Neva Žibrik povedala, to so vse neke obljube bo, če bo, ne bo, bomo. V teh obljubah smo že eno leto. Stvari pa nas samo obremenjujejo. Poglejte, tam ko je bilo, zakaj je nastal tak vik in krik? Zato, ker so dobili položnice za plačilo dohodnine za subvencije tisti, ki nikoli subvencij niso prejeli. In glede na to, da noben več temu ne zaupa kaj bo nastalo, je tudi podlaga tega zakon, ki bo to vsaj začasno reševal. Edini akt, ki bi to zadevo začasno rešil, dokler se stvari ne postavijo v ene normalne tokove. Zato ker to je zelo kompleksna zadeva, tako kot ste vsi povedali in dokler bo to tako, da bo samo nekdo nekaj obljubljal, nekaj govoril pa nič od tega nastalo. Kmetje pa tudi. Dokler ga ne udari po žepu ravno položnica, ali pa dokler ne dobi direktno v roke kaj ima za plačati, ga to sploh ne zanima. Ko pa dobi položnice, takrat pa šele vidi kaj v stvari je nastalo. PREDSEDNIK MAG. BLAŽ KAVČIČ: Kolega Zupančič. Želi še kdo besedo? Kolega Otoničar. Izvolite. VINCENC OTONIČAR: Gospod predsedujoči hvala za besedo. Kolegica, kolegi lep pozdrav, predstavniki ministrstva in ostali. Moram reči, da po eni strani sem vesel, ker je predstavnica ministrstva povedala, da poznajo vse probleme in da ko je treba vse .../Nerazumljivo./... zakonodaja. Zanimivo je pa nekaj, da vse to poznajo, naredijo pa nič. V bistvu oni zaznajo, ampak tudi mi smo že zaznali, da bodo problemi in opozarjali na te zadeve že takrat, ko se je zakon o dohodnini sprejemal in zdaj ko smo pa prvič dobili za plačati to dohodnino, so se konkretni problemi pojavili, katere pa ne zna nihče rešiti ali jih pa noče. Res je zaskrbljujoče, da je 50% dohodka od kmetijstva subvencije, 50 pa samo iz dejavnosti. To bi se morala prvo država vprašati kaj je narobe, da je temu rezultatu tako. Ne pa, da govorimo o številkah, naredimo pa prav nič in jaz upam, da bo Ministrstvo za finance in pa Vlada, ta ali druga, ker prej bi bila za to, da nekaj naredi ped volitvami pa mogoče še enkrat izvoljena in bi se stvar rešila. Ampak problem pa je to, da vsi govorimo ponastavitve teh procedur. Ampak za koga ponastavitev? Za uradnike države ali za nas ostale? Za uradnike, države ali za vas ostale? Jaz moram reči, da jaz imam letos večje probleme z napovedjo dohodnine kakor sem jih imel prejšnja leta, pravzaprav jo sploh dobil še nisem in moram vso zadevo sam reševati. In zanimivo je tudi nekaj; zagovarjate se na gerke. Ko k meni pride inšpektor, mi do kvadratnega metra natančno izmeri kaj je narobe in tudi obvesti kaj je narobe. Pravi: "Veš kaj, moji podatki iz gerka na tvojo površino se mi ne ujemajo in morava iti na teren pa meriti na korake." Jaz ne vem kako to, da neko ministrstvo ne more podatke dobiti, drugi jih pa imajo. To je točna neuskladite teh podatkov, očitno. In tudi, sedaj se bom pa vrnil na Ministrstvo za kmetijstvo. Ko prepišemo njihove podatke, ki so mi jih iz gerkov poslali, avtomatsko jih prepišemo, nam drugo leto pošljejo, da ni to to. Mislim, dobro je, to je stvar Ministrstva za kmetijstvo pa mogoče tudi Geodetske uprave. Tako da, jaz mislim, da ta zakon moramo sprejeti in pobudo in tudi, da bo, tudi država se mogoče pa le enkrat obrnila pa bo rekla, pa dajmo pogledati kaj je narobe, pa res naredimo tako, da bo za ljudi. Ker vsi govorimo in država in vlada in vsi, čim bolj ugodno za državljana. Na koncu pa vidimo, da je ta stvar mogoče ugodna za nekoga drugega, za ministra za finance, ko dobi toliko več denarja, potem pa reče pri rebalansu, ja bomo toliko pa toliko prihranili, pozna se pa nikjer nič. Problemi so pa tukaj, ko jih vidimo, vsak dan takšni problemi se dogajajo in tudi razvoj podeželja. Razvoj podeželja, jaz ne vem, jaz tudi čisto drugače vidim kmetijstvo na ravninskem območju kakor pa s težjimi pogoji kmetovanja. Isto se dogaja v panogah v gospodarstvu in stvari je treba prilagoditi in nekdo res, se zavzeti, da se bodo te stvari rešile, ne pa samo govoriti "Ja, vidimo problem, ampak ne vemo kdaj jih bomo rešili." Ja, če ne jih bo izgleda Državni svet začeti urejati, samo mi nimamo toliko strokovnih služb, da bomo iz prakse začeli zakone spreminjati, ker ko bomo, to prišlo v Državni zbor, se bomo pa spet pri politiki ustavili. Tako da, prosim, da podpremo to zadevo, in da se stvari začnejo premikati na bolje. Hvala. PREDSEDNIK MAG. BLAŽ KAVČIČ: Hvala lepa. Besedo ima kolega Šuštaršič. BORIS ŠUŠTARŠIČ: Hvala lepa. Sedaj, čeprav se ne spoznam na kmetijstvo, mi je v tejle debati zelo prepričljiv argument, da je treba ohraniti čim več kmetov v funkciji. Jaz mislim, da predelava hrane je ena zadeva, ki postaja zelo aktualna in zato iz teh pragmatičnih in tudi načelnih razlogov podpiram, da ta zakon podpremo. Seveda stvar države pa je, kako bo stvari naprej urejala. Ampak o tem pragmatičnem vidiku je pa prav, da podpremo ta zakon. PREDSEDNIK MAG. BLAŽ KAVČIČ: Hvala kolega Šuštaršič. Želi? Ja, izvoli. Kolega Korže. JOŽE KORŽE: Lep pozdrav! Tudi jaz podpiram ta zakon. Moram pa povedati, da me je enako presenetilo kot dr. Goloba, da 50% dohodka na kmetiji so subvencije, ostalo pa je iz dejavnosti. Mislim res, kje je kmetijstvo. Ali je kmetijstvo pravzaprav, ... sama zmešnjava. Sedaj, ko sem tukaj v tem Državnem svetu, pa se tudi tej Komisiji za kmetijstvo, zdravstvo in prehrano ugotavljam, da je kopica nerešenih stvari vse na škodo kmeta. In to je tak minimum ta stvar, ta zakon, ki ga predlaga zbornica, da se sprejme. Glede na to, da dohodnina vzame subvencije, ali je potem sploh smiselno za manjšega kmeta, da napoveduje okoli teh subvencij, kjer mu potem vzamejo to, predvsem moramo vedeti, da še vedno, tako kot je bilo v prejšnjih čas, da krajino drži mali kmet, ne veliki kmet. Ta krajino čisti oziroma da je krajina ostala takšna kot je, poseljena oziroma da je v nekem smislu počiščeno, da se ne zarašča. Velike kmetije, ki se nekako koncentrirajo, moramo vedeti, da velike kmetije so bolj na udaru v raznih situacijah, da je vedno mali kmet preživel v težkih situacijah. Velika kmetija se tako hitro ne prilagaja, zato jo je treba obdržati. Mi imamo pa iz dneva v dan, ali pa iz meseca v mesec, leto v letu male kmetije propadajo. Koncentrirajo se velike, kar ni najboljše, mislim jaz. Zato jaz podpiram ta zakon, ki pa bi bilo mogoče še v nekaterih primerih še za dodelati in ga poslati v proceduro. PREDSEDNIK MAG. BLAŽ KAVČIČ: Hvala kolega Korže. Želi še kdo od svetnikov besedo? Izvolite, kolega Jenčič. MIHAEL JENČIČ: Hvala lepa. Jaz se ob tej razpravi sprašujem kaj je smisel subvencije. Po moji oceni je smisel subvencije pomoč določeni osebi ali dejavnosti, da lahko, recimo, normalno posluje. In kdo dobi subvencijo? Samo verjetno ta, ki izpolnjuje pogoje, da jo lahko pridobi. Sedaj pa je vprašanje ali da subvencija da rezultate glede na dejavnost v kateri se opravlja. Če da rezultate, potem je tukaj dohodek oziroma dobiček in ta naj se obdavči. Če pa subvencija ne da rezultatov, ker je panoga v takšnem položaju kot je, potem je resnično sistemska neumnost, da se subvencija obdavči. Iz enega žaklja, iz ene vreče dajemo in v isto vrečo trpamo del nazaj. Kakšen smisel ima vse skupaj, če je tako v Luksemburgu ali na Nizozemskem me ta trenutek ne zanima. Mene zanima kako je v Sloveniji? In subvencija je namenjena kmetu, v tem primeru kmetijstvu zato, da bo lahko preživelo, da bodo lahko čebelarji preživeli. In če bodo čebelarji zaradi subvencije dosegali dohodek, naj se ta dohodek oziroma dobiček, ostanek dohodka obdavči. Naj pa se v štartu ne obdavči subvencija. Zato brez dvoma podpiram ta zakonodajni predlog. PREDSEDNIK MAG. BLAŽ KAVČIČ: Hvala lepa kolega Jenčič. Kolega Zupančič. CVETKO ZUPANČIČ: Samo dve besedi v zvezi s subvencijami, ker je bilo to večkrat omenjeno. Poglejte, jaz če na svoji kmetiji pogledam, danes, če grem kositi hektar travnika in posušiti seno mene košta 60 evrov. Zdaj pa tukaj notri pridejo subvencije, da jaz to pokrijem, da bom jaz še drugo leto lahko kosil, če ne drugo leto ne bom kosil, ker ne bom imel za nafto, ne bom imel za eno, ne bom imel za drugo. Taka je situacija v kmetijstvu. Da so nazaj na zakon vrnem. Ministrstvo za kmetijstvo se to delno zaveda. In Ministrstvo za kmetijstvo ta predlog zakona podpira. Finance ga ne podpirajo, ker bo krava na en cizek ne bo molza več. PREDSEDNIK MAG. BLAŽ KAVČIČ: Hvala lepa. Želi še kdo od svetnikov besedo? Če ne... Kolega Reven. RASTISLAV JOŽE REVEN: Še enkrat, hvala za besedo. Rad bi, prej sem nekaj pozabil. Vsem tistim, ki pravijo, da je subvencija prihodek, čisto enostavno, ne more biti prihodek. Zakaj? Ker višinski kmet dobi zaradi večjih stroškov pridelave, obdelave večjo subvencijo, kot dobi nižinski kmet. Če je bila to prihodkovna veličina bi oba dobila enako. To je ena stvar. PREDSEDNIK MAG. BLAŽ KAVČIČ: Hvala. Ni več prijav za razpravo, zato zaključujem. Dajem na glasovanje predlog sklepa: na podlagi prve alineje 97. člena Ustave je Državni svet na 8. seji, 11. junija 2008 določil besedilo predloga zakona o spremembah in dopolnitvah zakona o dohodnini in ga na podlagi 114. člena Poslovnika Državnega zbora pošilja Državnemu zboru v obravnavo in sprejem, kot ste ga dobili na klop. Ugotavljamo prisotnost. 32 prisotnih. Zahvaljujem se sodelujočim pri tej točki dnevnega reda. Prehajamo na 6. TOČKO DNEVNEGA REDA in sicer PREDLOG ZAKONA OD DOBIČKA OD OSVOJITVE IZVEDENIH FINANČNIH INSTRUMENTOV. EDINA KLJUČANIN: Hvala lepa. Lepo pozdravljeni. PREDSEDNIK MAG. BLAŽ KAVČIČ: Hvala lepa. MAG. STOJAN BINDER: Hvala lepa za besedo. Torej spoštovani vsi skupaj. 40% obdavčitev za naložbe v izvedene finančne inštrumente se nam ne zdi racionalna in smiselna. Namreč, s tem se definitivno ne sledi idejo o zagotavljanju večne davčne enakosti med različnimi vrstami finančnih naložb pri fizičnih osebah, kajti tudi pri vseh ostalih finančnih naložbah, ki so ravno tako lahko špekulativne je obdavčitev 20%. Zato je bil oblikovan konkretni predlog na naši komisiji, da se k 14. členu tretji odstavek črta. To je tisti odstavek, ki opredeljuje, da se dobički, ki nastanejo pri odsvojitvi teh finančnih naložb obdavčujejo s stopnjo 40%. Predlagamo Državnemu svetu, da podpre naš konkretni predlog, da se v 14. členu ta tretji odstavek črta. PREDSEDNIK MAG. BLAŽ KAVČIČ: Hvala za obrazložitev kolega Binder. MAG. STOJAN BINDER: Samo to bi povedal, da to mnenje podpira tudi naša interesna skupina delodajalcev. PREDSEDNIK MAG. BLAŽ KAVČIČ: Hvala lepa. Želijo predstavniki drugih interesnih skupin? Če ne, odpiram razpravo. Izvolite, kolega Korže. JOŽE KORŽE: Hvala lepa. Imam eno vprašanje. V čem je sedaj razlika, tu dobivamo zakon oziroma ta predlog na klop. Prej pri dohodnini in sedaj tudi tu. Ali je to potrebno? Ali ni potrebno? Samo to vprašanje bi postavil jaz kot proceduralno vprašanje. PREDSEDNIK MAG. BLAŽ KAVČIČ: Besedo ima kolega Šuštaršič. BORIS ŠUŠTARŠIČ: Hvala lepa. Torej, mnenje Komisije za gospodarstvo podpiram. Mimo grede povedano, tudi na interesni skupini negospodarskih dejavnosti smo ta predlog podprli. Jaz soglašam za to, da bi v duhu mojega današnjega predloga za korigiranje pozicije Državnega sveta v odnosu do Državnega zbora mi naredili v tem predloženemu mnenju ne vsebinsko redakcijo, in sicer da ne bi govorili o konkretni pripombi, ampak bi rekli Državni svet je oblikoval naslednji amandma k 14. členu: tretji odstavek naj se črta. Namreč, zakon je v fazi nujnega postopka in praviloma je treba govoriti o amandmajih. In tudi jaz sem za to, če mi želimo neko spremembo v zakonih, ki so v postopku sprejemanja, dajmo vedno govoriti v obliki amandmaja. S tem bomo imeli bolj čiste odnose. PREDSEDNIK MAG. BLAŽ KAVČIČ: Hvala lepa za vaše vprašanje, ki je sicer bolj načelne vprašanje. Gre za to, da Državni svet ni kvalificiran predlagatelj amandmajev, zato ni pomota, ampak je to skladno s sedaj veljavno zakonodajo. Sicer pa na osnovi vaše pripombe bo strokovna služba podala natančnejšo obrazložitev. BORIS ŠUŠTARŠIČ: Jaz se oproščam, jaz bi ideološko to povedal. Jaz ne vidim v ustavi in zakonu nobene prepreke, da smo mi predlagatelji. Samo Državni zbor ni obvezen v postopku to upoštevati. In jaz bi še vedno vztrajal na stališču, da če želimo neko spremembo k zakonu, ki je v procesu sprejemati, da to sporoča v obliki amandmaja. Druga zgodba je pa, kako se to sprejema v Državnem zboru. In mi se moramo zavzemati, da Državni zbor v skladu z ustavo to normalizira. PREDSEDNIK MAG. BLAŽ KAVČIČ: Ja, se strinjam, samo vaša pripomba je načelne narave. Zato bi celo vas prosil, če jo oblikujete pisno, ampak jo seveda bomo potem obravnavali in v primeru, da bomo kakršnokoli možnost ugotovili, da se da vgraditi v delovanje Državnega sveta, bomo to tudi storili. Ta trenutek je seveda, ko take ustne pripombe kar tako ne moremo upoštevati. JOŽE KORŽE: Ampak smo ga imeli že prej ne? Smo ga imeli že prej. PREDSEDNIK MAG. BLAŽ KAVČIČ: Ali še enkrat ste ga dobili, to vas moti? JOŽE KOŽE: Smo ga dobili prej pred sejo na klop. PREDSEDNIK MAG. BLAŽ KAVČIČ: Bomo proučili to tehnično napako, katere posledica je, da ste dobili en dokument dvakrat v roke. Se opravičujem, bomo videli zakaj, ker lahko bi malo prihranili. Se opravičujem, kolega Šuštaršič. BORIS ŠUŠTARŠIČ: Gospod predsednik, jaz se opravičujem. jaz želim upoštevati vašo napotilo, ampak jaz imam dejansko fizične ovire, ne morem sedajle skočiti k tehnični službi, da bi napisala. In v kolikor bi jaz predlagal vsebinsko spremembo, bi absolutno sprejemal vašo sugestijo. Ker pa je moj predlog zgolj redakcijske narave, torej vsebine absolutno v ničemer ne spreminja, bi vendarle prosil za toleranco, da bi vendarle mi govorili o amandmaju, in da damo to besedico "naj" notri, zaradi tega, da začnemo postavljati bolj načelni odnos do Državnega zbora. Se opravičujem. PREDSEDNIK MAG. BLAŽ KAVČIČ: Jaz se vsebinsko z vami strinjam, samo ne morem sprejeti vaše sugestije. Lahko pa prekinjam sejo za 15 minut in bomo vaš predlog proučili, če vztrajate na tem. Ker kar takole, veste ustno se pogovarjati kako bo nekaj pisalo, ne moremo. Vem, da ste vi imeli tehtne razloge za ta predlog. Če želite, da se pri tem konkretnem predlogu že ta dikcija spremeni, je to resna zadeva, o kateri jaz ne želim kar tako ekskatedra odločati. Ravno tako pa ne, mislim da razumete, da to ni nujno zelo enostavna zadeva, ena besedica sem ter tja. Bomo prosili za strokovno analizo te vaše sugestije in bomo o njej odločali. V vsakem primeru pa mora biti potem amandma v pisni obliki. Na to sem opozoril prej in vam bomo pri tem pomagali, pri sestavi tega amandmaja. Torej če vztrajate, da se ta besedica spremeni, potem lahko to izpeljemo samo po tem postopku, če na njem vztrajate. BORIS ŠUŠTARŠIČ: Lahko pojasnim. Torej s pragmatičnih razlogov prav sedajle ne bi vztrajal, ampak vztrajal bom pa v naslednjem primeru, ampak takrat se bom pripravil in želim podporo strokovne službe. PREDSEDNIK MAG. BLAŽ KAVČIČ: V redu. Bomo to vašo sugestijo v vsakem primeru preučili in v kolikor se da, jo bomo tudi vgradili. Hvala lepa za razumevanje. Kolega Rus je želel še besedo. DR. ANDREJ RUS: Hvala lepa za besedo. Pozdravljeni navzoči. Jaz sem tukaj pri temu predlogu zakona sicer zadovoljen, da odkar sem letos prvič plačal šest oziroma mislim, da dvajset centov davka na šest evrov prihodkov od hišniškega stanovanja, sem z navdušenjem ugotovil, da Davčna uprava seveda zelo dosledno pregleduje moje dohodke oziroma izvedene finančne instrumente pa spustila. Mislim, da je to prvovrstni uspeh ministra Bajuka, za katerega me mika, da bi pozval k splošnemu aplavzu. To je res fantastična država, ki spominja na švicarski sir. Lukenj kolikor hočeš in tako jih zapiramo. Moram reči, da to meji na, kaj jaz vem, recimo da duhovito vodenje države. Skoraj podobna burleska, kot včeraj na Brdu. Komentiram, mimogrede, obnašanje sopotnice predsednika Vlade. PREDSEDNIK MAG. BLAŽ KAVČIČ: Hvala kolega Rus. Želi še kdo od svetnikov? Ja, naprej, ja, izvolite dr. Jan, potem pa dr. Golob. PROF. DR. JANVIT GOLOB: Hvala lepa. Žal jaz ne bom podprl tega predloga sklepa. Pa ne zato, ker mislim, da je ta predlog sklepa neprimeren. Ampak predvsem zato, ker mislim, da je ta zakon neprimeren. Reagirati točno tako, kot v balkanskih časih. Odkrili smo napako, lahko je tudi kriminalno dejanje in nimamo zakonske podlage. Potem se jaz sprašujem, zakaj pa imamo Urad za preprečevanje korupcije? Zakaj imamo druge inštitucije, ki naj bi preprečevale take malverzacije in tako naprej. Kvečjemu bi podprl zakon, da ukinejo nek drugi urad, ne pa to. Je pa še ena načelna stvar, bogati imajo paradiž za davčne utaje, mi pa tako zaostrujemo, da hudiča se ne bo splačalo imeti denar v tej državi in ga vlagati in obračati. Že pri obdavčitvi brez obresti, ki jo je ta finančni minister "pogruntal". Najprej ima 6% izgube, ker so obresti bistveno nižja od inflacije, potem pa imaš še na tisto izgubo še davek. Tukaj prav pomeni, veste pa, kaj je pomenilo pod Jugoslavijo. Če bi bil tisti denar, ki je bil na Malti in na Cipru v Jugoslaviji bi ne prišlo do takega poloma kot je bil. Pa pustimo zdaj ali je bil kriv Marksizem ali .../Nerazumljivo./... ali Kardelj ali Tito. Hvala lepa. PREDSEDNIK MAG. BLAŽ KAVČIČ: Hvala. Dr. Golob ima besedo. DR. JANVIT GOLOB: Hvala lepa. Jaz bi, preden se bom odločil, bi od gospe državne podsekretarke(?) rad malo podaljšan komentar. Namreč vi ste v razlago tega argumenta za ta zakon uporabili neke pojme, ki so v ekonomski kategoriji poznani, uradno ne, ampak v tistem neuradnem dogajanju pa so. To je olatilnost, dvakrat ste uporabili ta izraz v sicer kratkem ekspozeju. To pomeni, da nekaj izhlapi, da državi, katero pravzaprav Državni svet tukaj prvenstveno brani izhlapi nek denar. Če boste v tem primeru lahko malo bolj konkretni. Vendar mi vsi vemo, za kakšen denar gre. Tukaj gre za parkirnine, vendar tudi to je kategorija, ki je ne boste našli v ekonomskem učbeniku, našli jo boste pa v dnevnem življenju in za te parkirnine hoče ministrstvo, ki verjetno ve, da gre tukaj za kar precej kritičen primer, ki pa je nastal šele, v zadnjem pol leta je zelo aktualen, treba obdavčiti 40%. Mogoče bi, če bi mi res državo branili, pa bi videli, da je to nevarnost ali bo kapital zbežal ali bo tukaj ostal, mogoče ga je tudi še 40 premalo, ampak že ministrstvo samo je to tako predstavilo, da pravzaprav večina od nas, priznajmo, čisto točno ve, za kaj gre. Mi se bomo zelo težko tukaj odločali, prav ali kontra. Tisti, ki niso ekonomsko izobraženi ali pa, ki nimajo te problematike iz dnevnega ekonomskega življenja, tukaj težko vedo za kakšno bistvo gre. Posebej, če se nekako operira z izrazi, ki so poznani v takšnem praktičnem poslovnem svetu. Bi zelo rad, da gospa podsekretarka še enkrat razloži bistvo tega zakona in njegove nujnosti. PREDSEDNIK MAG. BLAŽ KAVČIČ: Hvala kolega, Golob. BOJAN PAPIČ: Pozdravljeni spoštovani svetniki in svetnica. PREDSEDNIK MAG. BLAŽ KAVČIČ: Hvala kolega Papič. Želi še kdo od svetnikov besedo? Če ne bi prosil predstavnico ministrstva, če želi da poskusi odgovoriti na postavljena vprašanja, pomisleke. Izvolite. EDINA KLJUČANIN(?): Mogoče samo dve zadevi. Glede vprašanja o ocenah o obsegu špekulativnih transakcij. Ministrstvo nima natančnih podatkov o tem. Ocene so nekako, ko govorimo o špekulativnih, predvsem v kratkoročnih, te ki se zgodijo znotraj enega leta, da jih je trenutno kar precej. Iz tega tudi sledi in te imajo ravno največji učinek na volativnost kapitalskega trga. In ko govorimo o volativnosti mislimo o dviganju in padanju tečajev na Ljubljanski borzi. Že v poročilu Banke Slovenije, poročilu o finančni stabilnosti je ugotovljeno, da visoka rast tečajev prvih osmih mesecih lanskega leta med drugim posledica izdaje certifikatov na delnice slovenskih blue čipov, torej kvalitetne delnice, podobno so znižanje delniških tečajev o .../Nerazumljivo./ lanskega leta na začetku letošnjega leta še dodatno okrepile predčasne zapadlosti certifikatov izdanih na delnicah slovenskih blue čipov in prodaje delnic, ki so jih banke posredovale za zavarovanje svojih pozicij. S tem se poveča volativnost na slovenskem kapitalskem trgu. In ko govorimo o izvedenih finančnih inštrumentih so izpostavljeni najbolj certifikati. Hvala lepa. PREDSEDNIK MAG. BLAŽ KAVČIČ: Hvala lepa. S tem zaključujemo razpravo. Prehajamo na odločanje. Ugotavljamo prisotnost! 22 prisotnih. Glasujemo o predlogu sklepa. Mnenje k predlogu zakona o davku od dobička od osvojitve izvedenih finančnih instrumentov kot ste ga prejeli na klop. Prisotnih je 22. Prehajamo na 7. TOČKO DNEVNEGA REDA - PREDLOG ZAKONA O TEMELJNIH RAZVOJNIH PROGRAMIH NA PODROČJU ZNANOSTI IN VISOKEGA ŠOLSTVA V LETIH 2010-2014. Z veseljem pozdravljam poslanca Rudolfa Mogeta in gospoda Marka Perdiha, vršilca dolžnosti generalnega direktorja iz Ministrstva za visoko šolstvo, znanost in tehnologijo. Predlog zakona je obravnavala Komisija za kulturo, znanost, šolstvo in šport. Poročilo komisije ste prejeli po elektronski pošti 4. junija in na klop. Predlog zakona je objavljen v Poročevalcu 46/8. Tudi predlog sklepa ste prejeli po elektronski pošti 10. junija in na klop in ponovno prosim za eventualne amandmaje v pisni obliki. Prejeli ste poročilo matičnega odbora Državnega zbora za visoko šolstvo, znanost in tehnološki razvoj k predlogu zakona in sedaj sprašujem predlagatelja predloga zakona, če želijo besedo. Gospod poslanec Moge, izvolite. RUDOLF MOGE: Gospod predsednik, hvala lepa za besedo. Spoštovane svetnice, ne vem, če je katera med vami... in svetniki. Prav lep pozdrav. Zdajšnja zakonodaja, spoštovane kolegice in kolegi pa tega ne nekako omogoča. Financiranje visokega šolstva je napisano v Ustavni in bi morali biti zakonsko urejeno. Vendar smo zaradi določenih specifik pač popustili in se financiranje visokega šolstva zdaj ureja ne z zakonom o visokem šolstvu, ampak z uredbo o javnem financiranju visokošolskih in drugih zavodov članic univerz. To uredbo pa Vlada sprejema brez Državnega zbora, brez vsega, seveda z dogovorom s partnerji, z univerzami. Ampak ker ima Vlada sama proste roke pri tej uredbi je naredila to, ko je bila leta 2005, pred letom 2004 sprejeta, da ko so zagotavljali proračunska sredstva za visokošolsko izobraževanje, je bilo v stari dikciji napisano, da se zagotavljajo, da se povečujejo sredstva za 2,5% za študijsko dejavnost. Ker pa je potreba po šolah in po študiju tako zelo narasla, da imamo sedaj od 30.000 študentov, jih imamo zdaj 100.000. Univerz rastejo kot gobe po dežju. Samostojni visokošolski rastejo in se ... Kdor je iz Primorske dobro ve kaj se je na novo zgradilo, kdor je iz Ljubljane rano tako, kdor je iz Maribora tudi. Je pa šla Vlada in je to študijsko dejavnost iz uredbe izbrisala in na videz zgleda, ker je šlo dosti denarja za visoko šolstvo, da smo s tem denarjem ravnali tako, da je možen razcvet visokega šolstva v Republiki Sloveniji, kar je pa daleč od tega. Ta razvoj ne more iti v tej smeri naprej, zaradi tega nas je bilo več kot 20 poslancev prepričanih, ponudili smo pa ta zakon v podpis vsem poslancem Državnega zbora, vsak je lahko podpisal, da bi bilo dobro, da bi država zagotovila dodatna sredstva. Mi smo ta zakon vezali na leto 2010 samo zaradi tega, ker zakona nismo mogli vložiti od leta 2009 naprej, da bi se na tega naslanjal, ker je bil že sprejet proračun in ne moremo vložiti tak zakon, ki bi pač bil v nasprotju s proračunom, zato smo ga vložili pač od 2010 naprej. Ima pa take programe, za katere se nam zdi, da bi bili koristni za to državo kot tako, za vse prebivalke in prebivalce, ker če ne bomo v to vlagali tudi ne bomo prišli kam naprej. In sicer tiste štiri postavke so bile, če samo eno malo preletim, ostale ste si prebrali, da vas ne bi dolgočasil, je bila postavka Izvajanje študijskih programov v skladu z bolonjsko prenovo visokega šolstva. .../Nerazumljivo./ je že prenovljeno iz visokega šolstva. Vidim tu, da vas je par odličnih ljudi iz gospodarstva. Ali ste vi sedaj po izvedbi teh programov občutili kakšen večji naval praktičnega dela študentov? Dobivate boljše kadre? So vaši ljudje iz vaših obratov, ki so polni določenega znanja šli v visoko šolstvo in tam svoje izkušnje študentom delili? Jaz mislim, da ne. Visoko šolstvo nima toliko denarja, da bi lahko te stvari izvajalo. Zato je tudi eden izmed teh programov takšen, da omogoči programe praktičnega dela študentov, da bi se zopet iz prakse nekaj naučili in da bi tudi vključevali zunanje predavatelje, ki so še kako potrebni. Kajti, če bodo študentje pobirali znanost samo od svojih predavateljev, ki pa, oprostite izrazu, nekateri tudi živijo v slonokoščenem stolpu, pa ne vedo kaj se dela zunaj iz tega ne bo nič. Zato bi vas jaz, če sem vas dolgočasil in utrujal se oproščam, bi vas prosil spoštovani kolegi, da bi ta zakon podprli. Mislim, da nosi nekaj svetlobe zopet v ta prostor, kot so podobni zakoni nosili neko svetlobo v našo državo. In na njih smo bili lahko v tujini vedno ponosni, niso pa tako v nebo vpijoča sredstva, zaradi katerih bi doživeli kolaps, ampak je to zgolj gesta, temu je nakazano, da je treba na področju visokega šolstva zavihati rokave in z večjo vnemo iti v prenovo bolonje, kot je bilo pa do sedaj. Hvala lepa. PREDSEDNIK MAG. BLAŽ KAVČIČ: Hvala lepa gospod poslanec Moge. Želi besedo predstavnik Ministrstva za visoko šolstvo, znanost in tehnologijo? Izvolite, dr. Marko Erdih. DR. MARKO ERDIH: Hvala lepa, gospod predsednik. Spoštovani državni svetniki! Mnenje vlade je, da je potrebno dodatna sredstva urediti preko proračuna po rednih poteh in potem tudi razdeliti preko obstoječih mehanizmov. Naj pri tem omenim še to, da veliko večino programov, ki so bili omenjeni vlada že sedaj izvaja preko mehanizmov, ki so vgrajeni. Del teh mehanizmov, vsaj ko govorimo o sistemu visokega šolstva je vgrajen v uredbi o financiranju visokega šolstva. Zato menimo, da zato vlada tega zakona ne podpira in predlagamo, da ga ne podprete. Hvala lepa. PREDSEDNIK MAG. BLAŽ KAVČIČ: Hvala lepa. Želi poročevalec Komisije za kulturo, znanost, šolstvo in šport podati poročilo komisije? Dr. Golob ima besedo. PROF. DR. JANVIT GOLOB: Hvala lepa. Spoštovani kolegi, spoštovani gospod Moge! Spoštovani predstavniki direktorata! Državni svet podrobno spremlja napore gospoda Mogeta iz katerih izhaja dolgoletno delo in izkušnje v parlamentu in ta zakon, predlog zakona, predstavlja nekako neke vrste zaključek njegovih aktivnosti v dolgoletnem delu v parlamentu. Razumeti je ta predlog kot eno požlahtnitev financiranja, kot eno skrb za dodano vrednost aktivnosti na univerzah v smislu kvalitetnejših storitev, jačanja infrastrukture, lahko v nekem smislu slovenski maršalov plan za, minimaršalov plan za bogatenje univerzitetnih aktivnosti. PREDSEDNIK MAG. BLAŽ KAVČIČ: Hvala, kolega Golob. Želijo besedo predstavniki interesnih skupin? Če ne, odpiram razpravo. Dr. Jan. DR. ZOLTAN JAN: Hvala lepa. V bistvu je neka čudna situacija, ki jo kaže obstoječa oblast in ki vzbuja največje dvome. Po eni strani nek resor ima zagotovljena sredstva za zelo jasne smernice razvoja za celo vrsto let naprej, in ta resor proizvaja vojake za tuje države, ki bodo šli v Afganistan, v interesu Amerike in tako naprej. Medtem ko tu nek drug resor, kjer pa je perspektiva in tako naprej in tudi potreba, pa tu ni potrebno. Torej, to je resda zelo čudna politika, ki se potem v parlamentarni proceduri še potrjuje in izkazuje. Ne upošteva se pa v teh debatah dveh krutih stvari oziroma treh pomembnih dejstev. Prvič, velikanski izpad dohodka na področju znanosti ob privatizaciji. Vsi vemo, da so vsa velika podjetja imela takrat svoje raziskovalne centre, velike tovarne, od Mebla, Cimosa, ki jih danes ni več in le tu pa tam se je kaj ohranilo tega. Ampak velikanski delež, ki je prihajal neposredno iz gospodarstva in se apliciral v gospodarstvo v tistem okolju ter se povezoval tudi z mednarodnim prostorom, je izginil. Tako kot je izginil denar za znanost na področju lokalne samouprave. Vsaka občina je imela raziskovalno skupnost. Tega ni več, to je primanjkljaj, ki ga ni bil nikoli nadomeščen, velike izgube. PREDSEDNIK MAG. BLAŽ KAVČIČ: Hvala lepa dr. Jan. Besedo ima kolega Tone Peršak. ANTON PERŠAK: Spoštovani podpredsednica in kolegi. Kolegi so se že čudili, zdaj se bom še jaz dve minuti. Zaradi tega, ker s tem pravzaprav naprej izgubi neke mehanizme obvladovanja, neke sorte oblast, tako neposredno. In to je seveda tudi razlog za podporo, ki jo jaz vidim, da je potrebna takemu zakonu. V preteklosti se je izkazalo to, kar je bilo povedano, kar je tudi gospod Moge sam povedal, da so taki zakoni, ki se praktično v nobenem primeru niso v celoti uresničili. To je najprej treba povedati. Da so bila sredstva, naj bo to za temeljne programe v kulturi, naj bo na kateremkoli področju, nikoli se to ni realiziralo v celoti iz različnih razlogov, ampak dali so pa rezultate, vendarle. In to rezultate, ki so merljivi, najbolj ravno na področju določenih investicij in tako naprej. In tu se mi zdi nek dodaten smisel takega zakona. Proračun, seveda, neka politika ima, lahko tudi verjamemo, da ima določene načrte in da računa na to, da bo tudi čez dve, tri leta zagotavljala v proračunu sredstva za nekaj. Ampak stvari se spreminjajo. Obstajajo dobre sezone, slabe sezone, politika se zamenja in tako naprej. Tisti, ki pa neko naložbo, to pa tudi po občinah dobro vemo, želi narediti ob teh pogoji, ki se počasi formalizirajo, seveda, mora kar nekaj čas porabiti tudi za pripravo investicijske dokumentacije, projektne dokumentacije in tako naprej, preden sploh pride do tega, da bo nek projekt uvrščen, recimo, v načrt razvojnih programov, ki je že neka garancija. In tak zakon pravzaprav daje z nekimi programi konkretnimi daje tudi takim potencialnim investitorjem vendarle določeno mero garancije, se lahko lotijo priprave nekih, kot pravim, naložb za katere bodo porabili mogoče dve, tri leta, pa še nimajo proračunske garancije. Ta zakon pa pravzaprav pomeni neke sorte srednjeročni plan na tem področju. In zato se mi zdi, da zlasti v sferi kot so te družbene dejavnosti, šolstvo, zdravstvo in tako naprej je lahko tak zakon zelo koristen, in se je že v preteklosti izkazal za koristnega in vsekakor mislim, da bi bilo dobro, da bi ga podprli. PREDSEDNIK MAG. BLAŽ KAVČIČ: Hvala. Kolega Korže. JOŽE KORŽE: Hvala lepa. Jaz bom razpravljal v drugo smer. Lahko rečem, da v šolstvu, visoko šolstvu, v srednje šolstvu v osnovno šolstvu se je ogromno sredstev že nekako prelilo v obdobju 18 let, tako da kadra v tem času nismo pravega izšolali. Gospod Moge bi ste primerjal šolo in orožje. Glede na to, da ste specialist za orožje je to čisto samoumevno, ampak mislim, da to ni čisto najboljša primerjava, ker tudi orožje potrebujemo za namene za katere se pač potrebuje. Moram reči, da v teh 18 letih gospodarstvo, glede na to, da sem jaz iz gospodarstva, da že delam 38 let v gospodarstvu, v zadnjem času, mogoče zadnje leto, dve, da se nekako kadri dobijo tehnični, glede na to, da ste rekli, da je pomanjkanje tehničnih kadrov. Res je. Vemo pa tudi, da se je v obdobju nazaj usmerjalo vse v gimnazije, potem pa v družboslovne smeri, tako da smo dobivali v glavnem sociologe, politologe in tako naprej s teh šol ali pa mogoče druge smeri družboslovja, ki so suficitarni. Tisto, kar je pa deficitarno, se pravi, tehnični poklici, je bilo pa bore malo ali pa zelo slabo. Lahko rečem, da je težko dobiti ali pa težko se je dobilo diplomiranega inženirja, strojnika, kemika, mogoče gradbinca malo lažje. Vse ostalo pa, tako kot je bilo rečeno, kot sem rekel, politologov, sociologov pa je kolikor hočeš na trgu. Tako da če koga vprašaš, kaj študira, ni dolgo tega, pa pravi, sociologijo, politologijo, mislim, v teh časih zdaj. Kje se pa ti ljudje lahko zaposlijo? Tule v Državnem zboru, Državnem svetu, da delijo te papirje s tako visokošolsko izobrazbo. Mislim, da drugje pa že težko. Poznam ljudi, ki so že deset let brez službe in je ne dobi politolog. Mogoče se bo zdaj tu zaposlil, če lahko to rečem. Ampak to je že druga stvar. PREDSEDNIK MAG. BLAŽ KAVČIČ: Hvala. RUDI CIPOT: Spoštovano predsedstvo, spoštovani svetniki, gospod Moge, predstavnik ministrstva. PREDSEDNIK MAG. BLAŽ KAVČIČ: Hvala. BORUT MEH: Spoštovani. Včeraj je Združenje delodajalcev organiziralo konferenco na kateri je bil prisoten predsednik Evropske komisije, gospod Barosso, predsednik Vlade, gospod Janša pa tudi nekateri ugledni mednarodni strokovnjaki. Govorili smo o globalizaciji, razvoju Evrope in preprosto povedano ugotovili, da trenutno je največji manko te Evrope znanje pa izobražen kader. Bil je prisoten predsednik združenja nemških industrialcev, ki je povedal, da v Nemčiji manjka trenutno 150.000 inženirjev. To je problem pred katerim jaz mislim, tudi Slovenija ne more zatiskati oči. Ne moremo se strinjati, da se to področje urejuje z uredbo. Mislim, da stvar iz znanosti visokega šolstva ne more biti prepuščena aktualni politiki, da potrebujemo dejansko zakon. Moram kar pritegniti gospodu Mogetu. V gospodarstvu nismo zadovoljni s profili, ki jih dobivamo iz obstoječega sistema in to je tisto kar govori, da je treba imeti temeljne razvojne programe na tem področju. Da danes začnemo mlade usmerjati v profile, v znanja, ki jih bomo potrebovali v bodoče. Odločno sem proti temu, da delamo izobraževalne znanstvene institucije za to, da na novo zaposlimo učitelje znanstvenike. Delajmo jih za to, da bomo pospešili svoj razvoj. Hvala. BRANIMIR ŠTRUKELJ: Hvala lepa za besedo gospod predsednik. Spoštovani svetniki, spoštovana svetnica, poslanec Moge, dr. Perdih. Torej sam bom enako podprl zakon. Dejstvo je, da imamo s takimi zakoni, tako kot je kolega Peršak rekel, dobre izkušnje, učinkujejo na spremembe v kakovosti posameznih področij in na nek način pomenijo prisilo v to, da se sredstva namenijo za področje, ki imajo, če govorimo o znanosti in visokem šolstvu, v naši državi dejansko probleme. Ne samo pri tej zadnji Vladi, tudi pri prejšnji. Nikakor ni bilo mogoče dvigniti % za raziskovanje in za visoko šolstvo. Najbolje je to pokazal zdajšnji dekan Ekonomske fakultete in bivši minister za finance, prof. Mramor. Ta delež je v primerjavi z drugimi razvitimi evropskimi državami preprosto premajhen in tisti, ki ste prisluhnili zelo uspešnemu komisarju evropskemu, dr. Potočniku, je izrazito opozarjal na to zaostajanje v Sloveniji kar se tiče sredstev namenjenih za znanost in za visoko šolstvo. PREDSEDNIK MAG. BLAŽ KAVČIČ: Hvala lepa. Besedo ima še kolega Jenčič. MIHAEL JENČIČ: Hvala lepa. Šolstvo oziroma natančneje visoko šolstvo je nedvomno eden od pomembnih nadaljnjih razvojnih projektov v naši državi. Kot eden takih najpomembnejših projektov menim, da ne sme biti odvisen ta projekt od dobre ali slabe volje vsakokratne aktualne vlade. Zato je nujno potrebno,da se financiranje, to pa zagotavlja neodvisnost šolstva uredi s posebnim predpisom, to se pravi zakonom. Zato bom podprl predlog. Hvala. PREDSEDNIK MAG. BLAŽ KAVČIČ: Hvala. Besedo ima kolega Ozimič. MILAN OZIMIČ: Hvala lepa za besedo. Jaz sem prav gotovo eden tistih, ki podpiram izboljševanje pogojev in naložbe za vse vrste izobraževanja, kakorkoli. Ampak danes ta debata tukaj, spoštovani kolegi, me spravlja nekoliko v dvome v zvezi s tem zakonom okoli njegovega namena, iskrenosti in marsikakšno vprašanje se mi je odprlo o katerem sploh nisem razmišljal danes, ko sem šel sem na sejo. Veliko takih 100% trditev, ki so preveč enosmerne. Dejansko je šolski tolar omogočil velik korak na tem področju. Ampak niti z besedo ni bilo omenjeno, da je velik del tega koraka bil storjen na lokalni ravni preko občin in preko samoprispevkov, ki so to omogočili in da je ta šolski tolar pomenil, sedajle bom takole ocenil, manj kot 25% sredstev plasiranih v to področje iz državnega proračuna preko tega vira, manj, ampak 75% se kar nekako zamolči, kot da ni obstajalo in kot da nihče drug ni pri tem sodeloval. Druga stvar, ki me pa še bolj spravlja v dvome, je pa pretirana skrb za ta zakon. Zdaj ta zakon bo rešil vse probleme in vse slabosti, ki so v tem trenutku, ampak te slabosti v tem trenutku v zvezi s pomanjkanjem in kvaliteto kadrov niso od včeraj in izpred treh ali petih let, ampak so plod nekega zgrešenega procesa v desetletjih na tem področju, od usmerjenega izobraževanja do, ne vem, neke usmerjenosti v preveč splošno izobraževanje. In šele v zadnjem letu se je pravzaprav obrnil trend zmanjševanja vpisov v gimnazije, ker se je tu postavila meja in omejitve, ki smo jim pred letom dni, ko so se te omejitve, ali letom in pol, ne spomnim se točno, nasprotovali, da omejujemo svobodno izbiro in ne vem kaj. Kljub temu, da so nekateri, kot gospod Korže, že pred časom ugotavljali, da pretirano vpisovanje v gimnazijske programe, in ta odstotek se že dviga tja proti 40 in nobeden ga niti ni omejeval, tudi zdaj je še sorazmerno visok, pa mislim, da se giblje tam okrog 35% populacije, ki je na razpolago. Tu nekje so številke, v teh kategorijah, ne bi na decimalke šel natančno, ker jih ne poznam, tudi zaradi tega, ampak v teh okvirih. Strinjam, da je potrebno imeti tudi dolgoročne rešitve in neko vizijo, ampak v današnjem času, ko pravzaprav stvari zastarijo že, malo karikirano, to kar je danes aktualno že jutri povozi noviteta. Menim, da bi nekatere stvari le bile preveč toge in bi ščitile nekatere interese, ne vem kaj je pravi izraz, ki po mojem mnenju ne gredo v korak s časom, ki ga živimo. Hvala lepa. PREDSEDNIK MAG. BLAŽ KAVČIČ: Hvala. Kolega Reven ima besedo. RASTISLAV JOŽE REVEN: Hvala za besedo. Da ne bi ostal persona .../Nerazumljivo./ postavljam dvoje vprašanj. Katere točke, ampak dejansko kateri elementi iz tega predloga zakona o temeljnih razvojnih programih zagotavljajo oziroma bodo zagotavljale kvaliteten kader oziroma kvalitetne študente. Prvo vprašanje. PREDSEDNIK MAG. BLAŽ KAVČIČ: Po koncu razprave svetnikov bom seveda dal možnost predlagatelju zakona, da odgovori na izražene pomisleke in vprašanja. Repliko ima kolega Korže. JOŽE KORŽE: Vesel sem, da vsi ugotavljamo, da kadra ni. Gospod Meh je rekel dobrega kadara ni, strokovnega kadra ni. Kot priznam v gospodarstvu nekje smo, pritrjujem, gospod Moge je rekel kadra ni. Visoko šolski kader se izobražuje pet let, ali štiri. Kdo je postavil takrat tiste zakone in vse te star? Danes ti isti ljudje nov zakon postavljajo tej vladi. Ni garancije, da bo tudi teh 65 milijonov produciral dobrih strokovnih in pravnih kadrov za gospodarstvo. Ni garancije. PREDSEDNIK MAG. BLAŽ KAVČIČ: Hvala lepa. Kolega Fajt. RAJKO FAJT: Predsednik hvala, podpredsednica. Torej vsekakor jaz sem verjetno eden tistih, ki absolutno podpira vsakršno vlaganje v izobraževanje in pa v šolski sistem. Moram reči, da tudi na odboru sem zakon, ki je predlagan podprl. Seveda se pa na nek način odpira vprašanje, torej vlaganje v programe na področju znanosti in pa visokega šolstva. Vendar tu ugotavljamo in s tem so nas spodbudili predvsem kolegi, ki prihajajo iz gospodarstva. Ali bo ta denar resnično šel v kadre pri katerih imamo deficit? PREDSEDNIK MAG. BLAŽ KAVČIČ: Hvala. Kolega Arčon ima besedo. MATEJ ARČON: Hvala za besedo. Lepo pozdravljeni še enkrat. Pozdravljen tudi poslanec Moge. Vsi dobro vemo, da 38 milijonov evrov smo z našo podporo in s sprejemom zakona v parlamentu namenili za dijaško prehrano letno. In če to preračunate na štiri leta je to 152 milijonov evrov. Tu gre pač za nek izračun 65 milijonov evrov, ki je ali malo ali dosti, ne vem in se strinjam kar je gospod Fajt povedal, da bi bilo zanimivo slišati ali je to sploh dovolj, ampak 38 milijonov evrov in vsi vemo, da je ta zakon tako težko izvedljiv, dijaške prehrane govorim, in bomo čez leto dni, ko se bo izvajalo jasno videli koliko dijakov, ali je ta zakon uspel ali ne. Ampak, gre za 38 milijonov evrov, 152 milijonov za štiri leta. In jaz nisem slišal enih vsebinskih pripomb na ta predlog zakona. Če bi, pričakoval bi, da bi ta zakon še izboljšali, ne ga "a priori" zavrnili ali bi bili "a priori" za. PREDSEDNIK MAG. BLAŽ KAVČIČ: Hvala lepa. BRANIMIR ŠTRUKELJ: Hvala za besedo, gospod predsednik. PREDSEDNIK MAG. BLAŽ KAVČIČ: Hvala lepa. Besedo ima dr. Golob. DR. JANVIT GOLOB: Hvala lepa. Veseli me, da so svetniki pozicije zelo močno obogateli to debato in dejansko se je izkazalo, da je potrebno, da je to pred Državnim svetom, ker gre za eno stvar, ki je lahko usodna za celoten razvoj Slovenije. Vendar tega naš dragi predhodnik, gospod Čuk, ni poslušal niti izvajal. Mislim, da če bo zdajšnja zasedba Gospodarske zbornice temu bolj prisluhnila in uporabila svojo moč na usmerjanju državne znanosti v storitve in produkte z višjo dodano vrednostjo, bomo šli mogoče za korak naprej. Mi imamo velik potencial, vendar tistega vlečnega vzvoda, ki bi vlekel to znanost v produkcijo, pa ni. Kot nekega spečega kralja Matjaža v inštitutih in na univerzah, ki na področju tehnike in naravoslovja čaka gospodarstvo, da ga potegne za sabo. In seveda se nam je naredil ogromen družboslovni balon. Kaj bo iz tega, redko kdo ve. In ta svet rabi svoje univerze. Vidite, in ta svet se potem razmnožuje še po vseh podeželskih aktivih, kajti mesto na univerzi je kljub vsemu nekaj zelo prijetnega, če nimaš zelo velike vesti, da delaš, ti je to pač garantirana služba, težko te kdo iz službe vrže. Nihče ni nad tabo, nekateri pravijo, samo svetlo nebo. Torej, zavedati se je treba, kakšno igro se gremo tudi z ustanavljanjem univerz, in to raznih družboslovnih. Tam se vam nabere neka druščina, ki je jutri nihče ne more premakniti, producira pa kader, ki v bistvu ni ustvarjalec dodane vrednosti, ampak je jutri na čakalni listi, kje bo dobil službo. Tehnika je pa čisto v drugem primežu. Res je še na določenih področjih šlo z državnim intervencionizmom v gospodarske programe. To gospod Černigoj, ki je v konjunkturnem sistemu, dobro čuti. Mi smo se odločili za gradnjo avtocest, zato je tudi gospodarska rast zadaj. Samo tu je 10 milijard ali koliko milijard dolga! Mi bomo imeli lepo infrastrukturo na področju cest, ne vem pa, če bomo imeli ustrezno gospodarstvo, ki bo dovolj kvalitetno, da se bo vozilo po teh cestah in prevažalo produkte v svet. Dodane vrednosti, mislim, ni kaj precej, ker ogromen potencial znanosti dela čisto nekaj drugega kot tisto, kar bi bilo ustvarjanje dodane vrednosti. Hvala lepa.
PREDSEDNIK MAG. BLAŽ KAVČIČ: Hvala. Ne bom zelo formaliziral, ampak vas vseeno želim počasi opozoriti, da Poslovnik ima omejitve, tako da vas prihodnje razpravljavce prosim, da se držite in da ste čim krajši v svojih dodatnih izvajanjih. Kolega Meh ima besedo. PREDSEDNIK MAG. BLAŽ KAVČIČ: Hvala. Besedo ima dr. Rus. DR. ANDREJ RUS: Hvala lepa za besedo. Glede na to, da jaz prvič diskutiram, bom govoril tisto svojo uro, ki mi je odmerjena. To je bila šala. Hitro bom končal. Samo hočem pa povedati naslednje. Jaz bom ta predlog zakona podprl. Veliko dobrih razlogov je bilo navedenih. Nisem mislim pa diskutiral, zelo me je pa zaskrbela potem ta diskusija o upravičenosti teh sredstev, kam bodo ta sredstva šla in pa seveda pogojevanje teh sredstev, naravoslovje, družboslovje. Upravičenost teh sredstev kamorkoli gredo bodo samo luknje mašile. To vam moram zagotoviti. Zaradi tega ker trikratno povečanje prometa na univerzi oziroma na visokošolskem študiju je prignalo stvari približno do tega, da so nam standardi izredno močno dol padli. Padli so pa zaradi tega, ker jim je razmerje med študentom in učiteljem nevzdržno. Resna univerza, jaz ne bom tukaj navajal številk, ampak resne univerze imajo vsaj enkrat bolj ugodno sestavo, kar pomeni, da je še enkrat več profesorjev na sedanje število študentov in to je tisti osnovni mehanizem, zakaj rabiš ti več denarja in kako dobiš boljše kadre. Boljših kadrov ne dobiš tako, da boš jutri na Štefanu kloniral 1500 odličnih profesorjev, ki nas bodo vse pospravili v koš. Nas bodo pospravile v koš druge generacije, ki bodo konkurenčnejše in se bomo mi mogli počasi njim umakniti - čim prej tem boljše, ampak pot do teh novih generacij pa ni oglas v časopisu "Najamemo 1500 boljših od nas", ampak enostavno si jih moraš sam narediti, ker tisti, ki so toliko dobri, da so mobilni, se pač v Slovenijo ne usmerjajo in se v Sloveniji ne ustavljajo. Se pravi en razlog, eno zagotovilo zakaj bodo ta sredstva dobro porabljena, ker že danes imamo "out-put", ki pa ga v bistvu nismo še pripravljeni plačati po polni ceni. Če nič drugega ne naredimo, kar delamo, so ta sredstva že dobro porabljena. To je prva točka. Tukaj nihče ni tega izpostavil. Moj osebni .../Nerazumljivo./ in jaz bom podprl predloge, ki govorijo o tem, ja, dajmo ljudem omogočiti, motivacija njihova, življenje je njihovo, jaz ga ne bom živel, oni ga bodo. Mene že zdavnaj več ne bo, ko bodo nekateri na vrhuncu svoje kariere in jaz naj jim danes povem ali naj delajo naravoslovje, ali družboslovje. Resnica je pa ta, in toliko v povzetek nekaterih poudarkov tudi drugih kolegov je pa ta, da veliko služb v sedanji službi ni atraktivnih. Zato ljudje ne gredo tja, so zanič, so nizko plačane, so težke, nekatere potekajo po pogojih, ki pač niso na ravni moderne industrijske dobe. In jaz hočem razbremeniti nečesa. Ta skrb kam bodo šli ljudje, ne usmerjajte jih v industriji, zaradi tega, ker mogoče je pa industrija 20 let, pa so oni mogoče 20 let pred nami. Ko študent pride k meni s seminarsko nalogo, debelo pogledam, ampak reče, mogoče si pa ti pred menoj, kar imaš tudi, mogoče imaš manj znanja, ampak imaš svojo intuicijo in svojo življenjsko izkustvo. Tukaj dajmo malo zaupati ljudem, ki se vpisujejo, da sledijo, oni so nosilci svojega /Nerazumljivo./ ki ni naš. Jaz se že štejem v srednjo generacijo in absolutno ji ne morem parirati in me včasih pripeljejo do velikih presenečenj kaj vrednotijo, kaj jim je všeč, kaj ne in kaj želijo iz sebe narediti, kakšne kariere vidijo pred seboj. Ne jih posiljevati tukaj notri, bodite pa brez skrbi. Tisto kar pa gospodu Mehu dam kot veliko odgovornost je pa to, mi smo si zadali za razvojni cilj 3%. 1% bo šlo v javno usposabljanje, 2% bodo šli v znanost, 2% bo pa industrija dala. Isto mora biti tudi pri izobraževanju. Industrija rabi učljive in fleksibilne ljudi. Ni večjega prekletstva kot to, da nekdo reče tega ne znam in se ne bom naučil. Toliko lažje je delati z ljudmi, ki nič ne znajo in so se sposobni tega naučiti v štirih tednih. To pa je koncept učljive organizacije, ki pri nas še ni toliko atraktiven in mogoče iz materialnih pogojev ta hip še ni v vsakem podjetju, ampak veliko malih podjetij je pa to že zdavnaj razumelo. veliko malih podjetij pa ogromno vlaga v to, da ljudje delajo vse sorte stvari. Veliko tehničnih oziroma veliko podjetij v modernih industrijah zaposluje točno politologe na tehničnih poslih. Enostavno zaradi tega, ker vedo, da v bistvu posel ni samo tehnična rešitev, ampak je tudi stranka, je tudi obvladovanje povpraševanja in vodenje poslovnih procesov. Tako da zaupajte ljudem, dajmo jim pa omogočiti, da bo ja lahko vsak izbral svojo pot, da jim ne bomo mi, ki smo že malo starejši, določali, kam naj gredo. Hvala lepa. PREDSEDNIK MAG. BLAŽ KAVČIČ: Hvala. S tem je izčrpana diskusija. Zdaj bi prosil predlagatelja zakona oziroma vprašal gospoda poslanca Mogeta, ali želi dati nekaj pojasnil oziroma odgovorov vsaj na temeljne dileme, ki so bile izražene v diskusiji. RUDOLF MOGE: Gospod predsednik, iskrena hvala za besedo. Spoštovane kolegice in kolegi! Vidim, da ste pravi čuvarji interesov, za katere so vas ljudje iz posameznih skupin izvolili. Kar se tiče tehniških poklicev ste vi kolega, zadnji govornik izredno dobro povedali. Poglejte, v Mariboru kjer sem predaval na tehniški fakulteti, sem imel v prvem letniku po 45 študentov. Toliko se jih je vpisalo na strojništvo. Ko je pa prišlo to, da smo šli na svoje, Maribor samo ostal, armija je odpovedala vse nabave, ki so to industrijo držale pokonci, se je tovarna avtomobilov zrušila, .../Nerazumljivo./... se je zrušila. Vse "fabrike", od .../Nerazumljivo./... pa tja dol so se zrušile. Ja kateri pameten bo pa šel potem študirati v te tehniške poklice? Takrat so pa šli tisti, ki so pravo dobro poznali in šli za pravnike nekam, so imeli pa fantastične plače in so šli gor in je bil to tak pač naval. Jaz mislim, da živimo v obdobju, to nam je več kot .../Nerazumljivo./..., da bo vsak moral v življenju, ti ki so zdaj začeli študijsko pot, najmanj enih pet poklicev zamenjati preden bo prišel in da ni samo izobraževanje za tisti poklic garancija, da bo to potem počel vse življenje. Da, če ste brali, mislim, malo smo že vsi utrujeni, zato vam ne bi vsega bral, ampak več kot jasno je, programi praktičnega dela študentov morajo biti ovrednoteni in enkrat začeti delovati. Vključevanje zunanjih predlagateljev, to sem vam že povedal, posodobitev raziskovalne opreme, ker ljudje na univerzi delajo arhaično, nobene nove opreme ni. In s tako staro raziskovalno opremo študente tako usposobiti, da bodo prišli v firme, ki so solventne, ki so dobre, da bodo tam poskušali s tem svojim osvojenim znanjem, to je zdaj velik razkorak med tem. Mislim, da je tudi dobro, da štipendiramo naše študente v mednarodni izmenjavi v tujini, pa še več tega je. Sigurno bo, če gredo študentje tudi študirat ven, da jim pri tem pomagamo, ko se vrnejo, bodo prinesli kader neke nove kvalitete v ta del življenja. In je v bistvu to tudi simbolno dejanje nas - ali hočemo imeti tu nek napredek in s tem simbolnim dejanjem tudi vzpodbuditi Vlado in Državni zbor, da bi boljše delali ali ne. PREDSEDNIK MAG. BLAŽ KAVČIČ: Hvala, gospod poslanec. To je sicer res, bo šlo po tej poti, ampak želim vas opozoriti na poročilo o naših sestankih z vsemi poslanskimi skupinami. Med drugim je to poročilo dostopno tudi na spletni strani Državnega sveta, iz katerega boste lahko videli, da smo se konkretno o tej točki aktivno pogovarjali in pogajali z vsemi poslanskimi skupinami in dosegli tudi načelno soglasje o tem, da se jim zadeva zdi pametna. Vprašanje amandmajev, mnenja tukaj so različna, jaz recimo če vzamem mnenje dr. Bučarja s katerim sem se tudi posvetoval, on pravi, nikar se državni svetniki ne mešajte pregloboko v zakonodajni proces Državnega zbora. S tem prevzemate preveč odgovornosti prezgodaj, ampak razmišljamo tudi o tem aktivno. To je pomembno vprašanje. Vendar je med tem dr. Pečarič vodja naše službe za pravne in analitične zadeve tudi že pisno stališče oziroma stališče pripravil za gospoda Šuštaršiča, kjer citira to, kar sem jaz na hitro ustno povedal, da sedanja zakonodaja in Poslovnik Državnega zbora amandmiranja Državnemu svetu ne omogoča, razen v primerih ko je Državni svet predlagatelj zakona. Sicer je pač zadeva taka kot je. Je pa res, da ni vse v zakonih, ampak vi veste, spoštovani svetniki, da Poslovnik Državnega zbora ima višjo hierarhijo kot zakon, ker je sprejet z dvotretjinsko večino poslancev v Državnem zboru in to ureja na tak način. In sedaj še tako taktično, način, da bi mi kar zahtevali od Državnega zbora, da nekaj sprejme bo naletel na visoko stopnjo užaljenosti poslancev, kajti ne dovolijo nikomur posegati v njihovo Ustavo ali sveto pismo, kakor hočete reči. Ampak je pod. Je v bistvu dogovor in lansiranje te ideje skozi poslanske skupine in na tem delamo. Radi bi pa seveda pred b rekli a. To pomeni, da bi najprej dosegli sprejem zakona o Državnem svetu oziroma spremembe zakona, potem pa gremo k realizaciji naslednjih korakov. Toliko vsebinsko pojasnilo. Gospod Šuštaršič bo pa to zadevo tudi pisno dobil. (Seja je bila končana 11. junija 2008 ob 16.26 uri.)
|
Povezane vsebine | |
![]() |
8. seja Državnega sveta Republike Slovenije |