Iskanje:     Napredno iskanje
Brskanje po kategorijah:



Vprašanja dr. Zoltana Jana glede izvrševanja Zakona o uveljavljanju pravic iz javnih sredstev

Državni svet Republike Slovenije je na 43. seji 25. 1. 2011, v skladu z 98. členom Poslovnika Državnega sveta (Uradni list RS, št. 70/08, 73/09 in 101/10), obravnaval vprašanja državnega svetnika dr. Zoltana Jana glede izvrševanja Zakona o uveljavljanju pravic iz javnih sredstev, in na podlagi prvega odstavka 56. člena Zakona o Državnem svetu (Uradni list RS, št. 100/05 - UPB1 in 95/09-odl. US) sprejel naslednji

S K L E P :

Državni svet podpira vprašanja državnega svetnika dr. Zoltana Jana in predlaga Ministrstvu za delo, družino in socialne zadeve, da vprašanja preuči in nanje odgovori.

Vprašanja državnega svetnika dr. Zoltana Jana se glasijo:

  1. Ali je možno, da se pravice po Zakonu o uveljavljanju pravic iz javnih sredstev, upravičencem trenutno izplačujejo zgolj v akontativnem znesku, ker informatizirana zbirka podatkov, ki naj bi služila za potrebe odločanja o pravicah, še vedno ni vzpostavljena, kot poročajo sredstva javnega obveščanja? V primeru da je temu tako, ali je Ministrstvo za delo, družino in socialne zadeve oziroma organi v njegovi pristojnosti ugotovilo vzroke in odgovorne osebe?
  2. Ali so bile zakonsko napovedane kadrovske premestitve uslužbencev v skladu s 60., 60.a in 61. členom Zakona o uveljavljanju pravic iz javnih sredstev (Uradni list RS, št. 62/2010 in 40/2011) na pristojne centre za socialno delo in Ministrstvo za delo, družino in socialne zadeve že izvršene? Če da, koliko uslužbencev je bilo premeščenih na centre za socialno delo in koliko na ministrstvo ter ali bodo po sedanjih ocenah potrebne še dodatne premestitve? Ali so bile v zvezi s premestitvami narejene kakršnekoli realne ocene o potrebnem številu zaposlenih? Ali bodo morda zaradi zapletov pri implementaciji zakona potrebne še dodatne premestitve ali nove zaposlitve zaradi povečanega obsega dela?
  3. Kdo bo odgovarjal za materialno škodo, ki so jo državni organi povzročili državljanom (in davkoplačevalcem), saj bodo morali nekateri vračati že prejeto pomoč, drugi pa jo bodo prejeli bistveno kasneje.

 

Obrazložitev:

Novela Zakona o uveljavljanju pravic iz javnih sredstev, s katero se je datum začetka uporabe zakona prestavil s 1. 6. 2011 na 1. 1. 2012, je bila sprejeta 15. 7. 2010. Državni svet je že ob obravnavi novele zakona podvomil, ali se bo informatizirana zbirka podatkov, ki naj bi služila za potrebe odločanja o pravicah iz navedenega Zakona, dejansko uspela vzpostaviti do predvidenega datuma, torej do začetka leta 2012. Na preveč optimistično zastavljen prvotno predvideni datum začetka uporabe zakona (1. 6. 2011) je sicer Državni svet opozoril že ob obravnavi prvotnega zakona junija 2010.

V gradivu za medije, ki ga je Ministrstvo za delo, družino in socialne zadeve objavilo 23. 12. 2011, je navedeno, da je zamuda posledica sprejetega Zakona o dodatnih interventnih ukrepih za leto 2012. Ministrstvo tako med drugim navaja, da je za izvajanje Zakona o uveljavljanju pravic iz javnih sredstev pripravljena kompleksna in zahtevna informacijska podpora, ki zagotavlja povezavo 21 institucij in 37 virov oziroma baz podatkov. V nadaljevanju navaja, da je »zaradi kompleksnosti celotnega sistema in zmanjšanja tveganja ter s ciljem zagotovitve nemotenih plačil socialnih transferjev z interventnim zakonom sprejeto tudi to, da se do izdaje novih odločb izplačujejo pravice v akontativnem znesku, v višini, priznani z odločbo, ki velja na dan 31. 12. 2011. »  V skladu z navedenim bi bilo moč sklepati, da omenjeni informacijski sistem še vedno ni vzpostavljen do te mere, da bi zagotavljal pravilno oceno pravic, ki upravičencem pripadajo v skladu z novo socialno zakonodajo.

V prej omenjenem gradivu je navedeno tudi, da se bodo po izdaji novih odločb, izplačane akontacije poračunale, bodisi na način, da se bo upravičencu izplačala ali priznala razlika do priznane višine, ali pa bo moral prejemnik prejeti znesek delno ali v celoti vrniti. Pri slednjem se zastavlja pomembno vprašanje, do kdaj bodo upravičenci do pravic iz Zakona o uveljavljanju pravic iz javnih sredstev čakali na nove odločbe, torej odločbe, ki bodo temeljile na podatkih, zajetih iz centralne informacijske baze. V primeru, da baza ne bo delovala dlje časa, bodo torej tisti, ki bodo ta čas neupravičeno prejemali finančna sredstva, slednja primorani vrniti, kar bo lahko povzročilo nemalo težav. Nihče namreč, dokler ne bo prejel nove odločbe, ne bo zagotovo vedel, da do pravice ni upravičen. Naj torej prejeti denar ne porabi? Kakšen je torej namen zagotavljanja socialnih prejemkov, če tistim, ki jih potrebujejo in prejemajo, ne morejo predstavljati gotovega dejstva in s tem varnosti? Ni pa zanemarljivo tudi dejstvo, da bo sistem zaradi poračunov dvojno obremenjen in da bo postopek terjanja neupravičeno ali preveč izplačanih zneskov lahko naletel na precejšnje težave.

Zakon o uveljavljanju pravic iz javnih sredstev (Uradni list RS, št. 62/2010 in 40/2011) v 60. členu določa, da centri za socialno delo z dnem začetka uporabe zakona prevzamejo delavce, ki na lokalnih skupnostih vodijo postopke ugotavljanja upravičenosti do znižanja plačila vrtca, subvencije najemnine in kritja prispevka za obvezno zdravstveno zavarovanje. Prav tako pa novela zakona iz leta 2011 v 60.a in 61. členu določa, da ministrstvo prevzame javne uslužbence, ki na Zavodu za pokojninsko in invalidsko zavarovanje vodijo postopke v zvezi s pravico do državne pokojnine in do varstvenega dodatka ter javne uslužbence, ki na Ministrstvu za okolje in prostor na drugi stopnji vodijo postopek ugotavljanja upravičenosti do subvencije najemnine. Glede na določbe zakona naj bi namreč ministrstvo z ZPIZ in Ministrstvom za okolje oziroma centri za socialno delo z lokalnimi skupnostmi najkasneje 1. decembra 2011 sklenili sporazume o tem koliko in katere javne uslužbence bodo prevzeli.

Glede na količino dodatnih nalog, ki jih zakon nalaga centrom za socialno delo in ki bodo zaradi določbe Zakona o dodatnih interventnih ukrepih za leto 2012 očitno še dodatno obremenile zaposlene, se posledično zastavlja vprašanje o tem, ali so bili postopki prevzema delavcev že izvedeni, koliko in kam so bili slednji premeščeni, ali so bili v zvezi s tem opravljene kakšne ocene in ali bodo izvedene premestitve zadoščale za izvedbo vseh nalog. Še zlasti zato, ker bi v skladu z zakonom morali biti dogovori o premestitvah delavcev oziroma prevzemih javnih uslužbencev sklenjeni do začetka januarja 2011, zapleti s sistemom pa so se v praksi pokazali kasneje.

* * *

Državni svet Republike Slovenije predlaga Ministrstvu za delo, družino in socialne zadeve, da vprašanja preuči in v skladu s četrtim odstavkom 98. člena Poslovnika Državnega sveta (Uradni list RS, št. 70/08, 73/09 in 101/10) nanje v roku 30 dni odgovori.

Povezane vsebine
document 43. seja Državnega sveta Republike Slovenije