Iskanje:     Napredno iskanje
Brskanje po kategorijah:



Odgovor Vlade RS na vprašanje državne svetnice Lidije Jerkič v zvezi s posledicami načrtovanega nakupa večnamenskih električnih lokomotiv

Datum odgovora: 10. april 2008

Gospa Lidija Jerkič, državna svetnica je postavila naslednji vprašanji:

  • ali je pri dajanju soglasja k nakupu večnamenskih električnih lokomotiv, ki so jih kupile Slovenske železnice od družbe Siemens, zaščitila interes zaposlenih v družbi Siemens Transportation Systems (STS – Maribor);
  • ali Vlada Republike Slovenije pri odprodaji državnega premoženja varuje nacionalni interes Republike Slovenije v smislu ohranjanja tradicionalne proizvodnje z visokokvalificiranimi delovnimi mesti in na kakšen način;

V zvezi  z zastavljenima vprašanjema daje Vlada Republike Slovenije naslednja pojasnila:

Aktivnosti za nakup novih lokomotiv so Slovenske železnice začele že pred letom 2000. Ugotovljeno je bilo, da so bile obstoječe lokomotive zastarele in izrabljene, hkrati pa tudi njihovo število ni več zagotavljalo zanesljivosti in hitrosti prevoza. Pomanjkanje lokomotiv je pogosto vplivalo na nastanek zamud in kazalo na časovno nezanesljivost železniškega prevoza.

Cilj Slovenskih železnic  je postati tržno usmerjen, tehnološko razvit in stroškovno učinkovit ponudnik prevoznih storitev na križišču V. in X. vseevropskega koridorja. Med ključne pogoje za  doseganje tega pa sodi tudi ustrezen vozni park.  S tem namenom so se Slovenske železnice že leta 2000 odločile za posodobitev voznega parka ter že takrat načrtovale nakup 50 lokomotiv. Obseg nabave se je na zahtevo Vlade RS, v vlogi ustanoviteljice Slovenskih železnic, zmanjšal na 30 lokomotiv.  V okviru tega je bilo izvedenih več aktivnosti, ki so bile podlaga za izvedbo javnega razpisa, ki so ga,  skladno z zakonodajo, leta 2002 izvedle Slovenske železnice. Na razpis sta se prijavila dva ponudnika, in sicer Ansaldobreda (Italija) in Siemens (Avstrija). Kot cenovno in tehnično najugodnejši ponudnik je bil na razpisu izbran Siemens. Pogodba za nabavo dvajsetih lokomotiv je bila podpisana  leta 2004, dobava pa izvedena postopoma do leta 2007.

V letu 2007 so Slovenske železnice predlagale nabavo dodatnih 12 lokomotiv na osnovi nakupne opcije iz pogodbe 541, zaradi posodobitve vlečnih sredstev za poslovno enoto Tovorni promet. Z njimi naj bi izboljšale kakovost prevozne storitve tovornega prometa, tako da se bo zagotovila večja varnost, zanesljivost, hitrost in inteoperabilnost voznega parka.  Z namenom zagotavljanja možnosti za nadaljnji obstoj in razvoj dejavnosti železniškega tovornega prometa, je Vlada RS v vlogi ustanoviteljice dala soglasje k nakupu dodatnih 12 večnamenskih električnih lokomotiv.

V zvezi s poslovno politiko podjetja Siemens Transportation Systems oziroma tedanjega TVT, ki je po letu 1998 postopoma spreminjalo lastniško strukturo in je sedaj sprejelo odločitev, da ukine proizvodnjo, pa ugotavljamo, da je to suverena odločitev podjetja. Podjetje je v privatni lasti, obseg dela za Slovenske železnice pa se je postopoma zmanjševal že dalj časa. Slovenske železnice so za revizijska popravila postopoma usposobile Centralne delavnice Slovenskih železnic, ki so prevzele njihovo dejavnost. Iz vzdrževanja tovornih vagonov so se preusmerile na potniške vagone in prevzele delo na revizijah dizelmotornih garnitur, elektromotornih garnitur in delno na drezinah. Tako se je dejavnost postopoma močno zmanjšala na današnjo, ki je omejena v glavnem na popravila kolesnih dvojic. Tak obseg sodelovanja med Slovenskimi železnicami in  Siemens Transportation Systems je bil predviden tudi za bodoče, vendar se je Siemens Transportation Systems odločil ukiniti proizvodnjo, na kar Vlada RS ne more vplivati.

V uvodu odgovora na vaše drugo vprašanje smo vam dolžni najprej pojasniti, da navedbe v vaši obrazložitvi, da je Slovenska razvojna družba prodala družbo TVT Maribor d.d. Siemensu, ne držijo. Družba TVT Maribor d.d. še vedno deluje kot samostojna družba. Večinska lastnika družbe TVT Maribor d.d., D.S.U. d.o.o. in KAD d.d., sta svoje delnice, na podlagi javnega razpisa, prodala šele v začetku leta 2008. Kupec ni Siemens ali z njim povezane družbe.

Družba TVT MARIBOR d.d. je bila ob prehodu na Sklad RS za razvoj konec leta 1992 organizirana kot koncernsko podjetje s 7 hčerinskimi družbami, ki so bile v 100% lasti koncerna. Dve hčerinski družbi (TVT Lentherm d.o.o. in Termex d.o.o.) sta bili prodani že v začetku leta 1994, v treh pa je bil sprožen stečajni postopek (Fabrikacija d.o.o., Družba za vzdrževanje in transport d.o.o. in Cestna vozila d.o.o.). Od konca leta 1994 naprej je tako deloval samo še koncern z družbama TVT Tirna vozila d.o.o. in TVT Storitve d.o.o.). V TVT MARIBOR d.d. je bilo leta 1997 izvedeno lastninjenje v skladu z zakonom. Lastniki družbe so bili: Slovenska razvojna družba d.d., Kapitalska družba pokojninskega in invalidskega zavarovanja d.d. ter delavci družbe. V letu 1998 je bil uveden stečajni postopek nad družbo TVT Storitve d.o.o. Istega leta je TVT MARIBOR d.d. ustanovila družbo TVT NOVA d.o.o. leta 2000 pa je z izvedeno pripojitvijo družbe TVT Tirna vozila d.o.o. k TVT MARIBOR d.d., le ta prenehala obstajati.
V vseh teh letih je bilo poslovanje odvisno od naročil Slovenskih železnic. Vse do leta 1996 je bila družba TVT Tirna vozila d.o.o. izključno vezana na domačega kupca Slovenske Železnice d.d. (SŽ), kar pa zaradi težav v SŽ ni zagotavljalo uspešnega poslovanja. S pomočjo aktivnosti s strani TVT Maribor d.d., Ministrstva za gospodarske dejavnosti, Ministrstva za promet in zveze ter SRD je uspelo pridobiti nekaj dodatnih naročil, tudi od Siemens Graz, tako da je bil negativen učinek ustavitve naročil s strani SŽ omiljen.

Vodstvo TVT Maribor d.d. kot večinski lastnik družbe, prvotno TVT Tirna vozila d.o.o. in kasneje TVT Nova d.o.o. je v sodelovanju s predstavniki takratnega SRD ter Ministrstva za promet uspešno vodilo dogovore ob takratnem naročilu za modernizacijo SŽ, saj je bil dosežen dogovor, da mora dobavitelj vlakov Siemens zagotoviti 60 % vrednosti nakupa omenjenih vlakov družbi TVT Nova d.o.o. (vlaki Desiro). Omenjeni dogovor je družba Siemens v celoti uspešno izpolnila. V letu 1999 je bilo sklenjeno partnerstvo s podjetjem CDI v Sloveniji, ki je najprej odkupilo od družbe TVT MARIBOR d.d. 33% delež, nato pa leta 2001 še preostali 67% delež in tako postalo 100% lastnik družbe TVT NOVA d.o.o. Z novim partnerjem se je utrdilo tudi sodelovanje z raznimi podjetji preko Siemens Österreich AG., ki je s prenosom dela programa v TVT NOVA d.o.o., skladno z zahtevo TVT MARIBOR d.d. in SRD d.d. zagotovilo dovolj dela za dogovorjeno število 300 delavcev.

Po navedeni spremembi lastnika družbe TVT NOVA d.o.o., družba TVT MARIBOR d.d. in SRD d.d. nista imeli več nobenega vpliva na poslovne odločitve v TVT Nova d.o.o. – sedaj Siemens Transportation Systems d.o.o.

Pri odprodaji podjetij, ki temeljijo na tradicionalni proizvodnji z visokokvalificiranimi delovnimi mesti je eden od pomembnih kriterijev za izbor najboljšega ponudnika dolgoročni načrt in vizija razvoja družbe. Komisija zadolžena za odprodajo posameznega državnega premoženja nato na podlagi dolgoročnega načrta in vizije razvoja družbe ter kupnine izbere najboljšega ponudnika. Tak način prodaje se je uporabil v kar nekaj primerih prodaje podjetij v neposredni in posredni lasti države.

 

Povezane vsebine
document Vprašanji Lidije Jerkič v zvezi s posledicami načrtovanega nakupa večnamenskih električnih lokomotiv