Iskanje:     Napredno iskanje
Brskanje po kategorijah:



Zapisnik 23. seje Državnega sveta Republike Slovenije

Seja je bila v sredo, 24. 2. 2010.

Predsednik je pričel 23. sejo Državnega sveta Republike Slovenije, ki jo je sklical na podlagi 53. člena Zakona o Državnem svetu in prvega odstavka 30. člena Poslovnika Državnega sveta Republike Slovenije.

Seja se je začela ob 13. in zaključila ob 16. uri.

Opravičili so se:

  • Peter Vrisk,
  • mag. Stojan Binder,
  • Drago Bahun,
  • Jože Slivšek,
  • Boris Popovič,
  • Vincenc Otoničar,
  • mag. Dušan Črnigoj

Na sejo so bili vabljeni:

  • Dr. Ljubica Jelušič, ministrica za obrambo k 3. točki,
  • Dr. Franc Križanič, minister za finance k 4. točki,
  • Dr. Matej Lahovnik, minister za gospodarstvo k 5. točki.

Seje so se udeležili:

  • Nadja Čobal, sekretarka na Ministrstvu za zdravje k 6. točki,
  • Marjeta Ferlan Istinič, sekretarka na Ministrstvu za delo, družino in socialne zadeve k 6. točki,
  • dr. Peter Vrtačnik, generalni direkotr Direktorata za notranji trg na Ministrstvu za gospodarstvo k 5. točki,
  • mag. Helena Kamner, državna sekretarka na Ministrstvu za finance k 4 .točki,
  • Miranda Groff Ferjančič, uradna deirektorica generalne direkorice na Ministrstvu za finance k 4. točki,
  • dr. Igor Kotnik, namestnik generalnega direktorja Direktorata za obrambno politiko na Ministrstvu za obrambo k 3. točki
  • mag. Uroš Krek, državni sekretar na Ministrstvu za obrambo, k 3. točki,

 

O sklicu seje je predsednik obvestil predsednika Državnega zbora Republike Slovenije gospoda dr. Pavla Gantarja in predsednika Vlade Republike Slovenije Boruta Pahorja.

* * *

S sklicem 17. 2. 2010 so svetniki prejeli predlog dnevnega reda, ki je bil naslednji:

  1. Odobritev zapisnika 22. seje Državnega sveta Republike Slovenije
  2. Pobude in vprašanja državne svetnice in svetnikov
  3. Predlog resolucije o strategiji nacionalne varnosti Republike Slovenije (ReSNV-1) - enofazni postopek, EPA 857-V
  4. Predlog zakona o upravljanju kapitalskih naložb Republike Slovenije (ZUKN) - druga obravnava, EPA 818-V
  5. Predlog zakona o pogrebni dejavnosti in upravljanju pokopališč (ZPDUP) - druga obravnava, EPA 805-V
  6. Obravnava zaključkov s posveta "Človekove pravice in  duševno zdravje"

RAZŠIRITEV DNEVNEGA REDA
Na klop so svetniki predlog Interesne skupine negospodarskih dejavnosti za razširitev dnevnega reda s točko

  • Pobuda za sprejem Predloga sklepa o dopolnitvah Sklepa o merilih za     izplačevanje sejnin za opravljanje funkcije članov Državnega sveta in izplačil za opravljanje funkcije predsednika in sekretarja Državnega sveta

Predlagana razširitev je bila sprejeta (21 državnih svetnikov je prijavilo prisotnost, 21 jih je glasovalo za in nihče ni bil proti).

Na klop so prejeli tudi predlog Mandatno-imunitetne komisije za razširitev dnevnega reda s točko

  • Predlog sklepa o spremembi sklepa o začasnem znižanju višine sejnin za opravljanje funkcije članov državnega sveta in izplačil za opravljanje funkcije predsednika Državnega sveta

 

Predlagana razširitev je bila sprejeta (21 državnih svetnikov je prijavilo prisotnost, 21 jih je glasovalo za, 1 pa je bil proti).

Glede na sprejeti razširitvi je predsednik predlagal naslednji DNEVNI RED:

  1. Odobritev zapisnika 22. seje Državnega sveta Republike Slovenije
  2. Pobude in vprašanja državne svetnice in svetnikov
  3. Predlog resolucije o strategiji nacionalne varnosti Republike Slovenije (ReSNV-1) - enofazni postopek, EPA 857-V
  4. Predlog zakona o upravljanju kapitalskih naložb Republike Slovenije (ZUKN) - druga obravnava, EPA 818-V
  5. Predlog zakona o pogrebni dejavnosti in upravljanju pokopališč (ZPDUP) - druga obravnava, EPA 805-V
  6. Obravnava zaključkov s posveta "Človekove pravice in  duševno zdravje"
  7. Pobuda za sprejem Predloga sklepa o dopolnitvah Sklepa o merilih za izplačevanje sejnin za opravljanje funkcije članov Državnega sveta in izplačil za opravljanje funkcije predsednika in sekretarja Državnega sveta
  8. Predlog sklepa o spremembi sklepa o začasnem znižanju višine sejnin za opravljanje funkcije članov državnega sveta in izplačil za opravljanje funkcije predsednika Državnega sveta

Predlagan dnevni red je bil sprejet (25 državnih svetnikov je prijavilo prisotnost, 20 jih je glasovalo za,  nihče ni bil proti).

1. točka dnevnega reda Odobritev zapisnika 21. seje Državnega sveta

 Osnutek zapisnika 22. seje Državnega sveta so svetniki prejeli s sklicem po elektronski pošti 17. 2. 2010.

Ker predsednik ni prejel pisnih pripomb na osnutek zapisnika, je predlagal, da se o njem glasuje.

Zapisnik 22. seje je bil sprejet (23 državnih svetnikov je prijavilo prisotnost, 22 jih je glasovalo za, 1 pa je bil proti).

2. točka dnevnega reda: Pobude in vprašanja državne svetnice in svetnikov

Po elektronski pošti 17. 2. 2010 in na klop so svetniki prejeli dodatna vprašanja državnega svetnika Rastislava Jožeta Revna v zvezi z ustavljanjem in parkiranjem vozil na utrjenih javnih površinah.

Predlog sklepa so prejeli po elektronski pošti 19. 2. 2010 in na klop.

Predsednik je predlagal, da Državni svet sprejme naslednji  s k l e p :

Državni svet Republike Slovenije je na 23. seji 24. 2. 2010, v skladu z 98. členom Poslovnika Državnega sveta (Uradni list RS, št. 70/08 in 73/09) obravnaval dodatna vprašanja državnega svetnika Rastislava Jožeta Revna v zvezi z ustavljanjem in parkiranjem vozil na utrjenih javnih površinah, in na podlagi prvega odstavka 56. člena Zakona o Državnem svetu (Uradni list RS, št. 100/05 - UPB1 in 95/09-odl. US) sprejel naslednji

S K L E P :

Državni svet podpira vprašanja državnega svetnika Rastislava Jožeta Revna in predlaga Ministrstvu za promet, da vprašanja preuči in nanje odgovori.

Vprašanja državnega svetnika Rastislava Jožeta Revna se glasijo:

  1. Kako naj udeleženec v cestnem prometu ve, da je določena utrjena površina (asfalt, tlakovci, makadam, profido ali druge plošče, itd), ki je v stiku s cestiščem, namenjena prometu ali ne oziroma, da je ta površina prepovedana za ustavljanje in parkiranje, če ni ustrezne prometne signalizacije?
  2. Ali neoznačitev prepovedi parkiranja na prej navedeni površini ni v nasprotju s 14. členom Ustave Republike Slovenije, ki zagotavlja enake pravice in temeljne svoboščine, med katere spada tudi pravica do obveščanja, kajti vsi udeleženci v cestnem prometu niso enako obveščeni o namembnosti površine iz prvega vprašanja, če ta površina ni označena z ustrezno prometno signalizacijo?
  3. Kako lahko tujec (npr. tuji turist) prepozna, da utrjena površina iz prvega vprašanja ni namenjena parkiranju, če le-ta ni označena z mednarodno veljavnim prometnim znakom ali drugo mednarodno priznano prometno signalizacijo?
  4. Ali razlaga, da prometna signalizacija ni potrebna za označitev prepovedi parkiranja na utrjeni površini, ki je v stiku s cestiščem, ne daje občinskemu oziroma mestnemu redarju pravico do lastne presoje o tem, katere take utrjene površine so dovoljene za parkiranje, katere pa ne ? Ali tako podarjena pravica ni v nasprotju z ZVCP-1 ?

Obrazložitev:

Ob obravnavi moje pobude je Komisija Državnega sveta za lokalno samoupravo in regionalni razvoj na 32. seji 4. 11. 2009 sprejela sklep (št. 326-01/09-16/1 z dne 5. 11. 2009), s katerim je pozvala Ministrstvo za promet, Ministrstvo za notranje zadeve, Policijo ter Službo vlade za lokalno samoupravo in regionalno politiko, da posredujejo pisno pojasnilo glede ugotavljanja kršitve trinajste točke četrtega odstavka 52. člena v povezavi s tretjim odstavkom 15. člena ZVCP-1 oziroma ugotavljanja kršitve v primeru ustavljanja in parkiranja vozil na utrjenih javnih površinah, kjer prepoved ustavljanja in parkiranja ni označena s predpisano prometno signalizacijo.

Ministrstvo za promet je, v sodelovanju z Ministrstvom za notranje zadeve, Policijo in Službo vlade za lokalno samoupravo in regionalno politiko, na vprašanje "Ali je postavitev prometne signalizacije po 3. točki 15. člena ZVCP-1 predpogoj za ugotavljanje kršitve po 13. točki 4. odstavka 52. člena istega zakona?" v pisnem pojasnilu (št. 007-68/2009/168-008313 z dne 28. 1. 2010) v zadnjem odstavku navedlo: "V primerih, ko pravilo cestnega prometa drugačne ureditve ne dopušča (med njimi tudi pravilo cestnega prometa, določeno v 13. točki četrtega odstavka 52. Člena ZVCP-1), postavitev prometne signalizacije ni predpogoj za ugotavljanje kršitev, povezanih z varnostjo cestnega prometa."

Prej navedeni odgovor zamegljuje bistvo postavljenega vprašanja o obveščenosti udeleženca v cestnem prometu glede namembnosti določene utrjene površine, zato postavljam zgoraj navedena dodatna vprašanja.

Pisni odgovor Ministrstva za promet v prvem odstavku navaja pristojnosti lokalne skupnosti, v drugem odstavku opisuje način dela in pristojnosti občinskega redarja, v tretjem odstavku skladnost občinske prometne ureditve z ZVCP-1, medtem ko zadnji odstavek pisnega odgovora Ministrstva za promet daje odgovor, da postavitev prometne signalizacije ni predpogoj za ugotavljanje kršitev, povezanih z varnostjo cestnega prometa.

4. odstavek 52. člena ZVCP-1 določa, kdaj je ustavitev in parkiranje prepovedano in v 13. točki tega odstavka določa tako področje: na vseh prometnih in drugih javnih površinah, ki niso namenjene prometu vozil ali niso namenjene prometu tovrstnih vozil,

Prvo vprašanje Komisije Državnega sveta za lokalno samoupravo in regionalni razvoj se je nanašalo prav na jasnost označbe namembnosti določene utrjene površine. Če ni nedvoumno jasno označeno, da je na določeni utrjeni površini, ki se stika s cestiščem ali drugo površino namenjeno prometu, parkiranje prepovedano, potem je po splošnem pravilu "kar ni prepovedano, je dovoljeno" parkiranje tu dovoljeno. Posledično to pomeni, da občinski oziroma mestni redarji ne bi smeli izrekati glob za parkiranja na neoznačenih utrjenih površinah, če parkirana vozila drugače ne ovirajo prehoda ali prometa ali njihova ustavitev ni kakor koli v nasprotju z ZVCP-1. V praksi se dogaja, da občinski in mestni redarji izrekajo globe tistim voznikom, ki parkirajo na utrjenih površinah, ki v ZCPV-1 niso zajete kot površine, kjer ustavljanje in parkiranje ni dovoljeno.

Zaradi potrebe po razjasnitvi opisanega problema, Ministrstvu za promet postavljam dodatna vprašanja.

* * *

Državni svet Republike Slovenije predlaga Ministrstvu za promet, da vprašanja preuči in v skladu s četrtim odstavkom 98. člena Poslovnika Državnega sveta (Uradni list RS, št. 70/08 in 73/09) na njih v roku 30 dni odgovori.

Sklep je bil sprejet (21 državnih svetnikov je prijavilo prisotnost, 23 jih je glasovalo za, nihče pa ni bil proti).

- - -

Po elektronski pošti 19. 2. 2010 in na klop so svetniki prejeli pobudo državnega svetnika Cvetka Zupančiča in Vincenca Otoničarja v zvezi z možnostjo spremembe in dopolnitve Uredbe o koncesiji za izkoriščanje gozdov v lasti Republike Slovenije.

Predlog sklepa ste prejeli po elektronski pošti 19. 2. 2010 in na klop.

Pobudo je obrazložil Cvetko Zupančič.

Predsednik je predlagal, da Državni svet sprejme naslednji  s k l e p :

Državni svet Republike Slovenije je na 23. seji 24. 2. 2010, v skladu z 98. členom Poslovnika Državnega sveta (Uradni list RS, št. 70/08 in 73/09) obravnaval pobudo državnega svetnika Cvetka Zupančiča in Vincenca Otoničarja v zvezi z možnostjo spremembe in dopolnitve Uredbe o koncesiji za izkoriščanje gozdov v lasti Republike Slovenije, in na podlagi prvega odstavka 56. člena Zakona o Državnem svetu (Uradni list RS, št. 100/05 - UPB1 in 95/09-odl. US) sprejel naslednji

S K L E P :

Državni svet podpira pobudo državnega svetnika Cvetka Zupančiča in Vincenca Otoničarja in predlaga Vladi Republike Slovenije, da pobudo preuči in nanjo odgovori.

Pobuda državnega svetnika Cvetka Zupančiča in Vincenca Otoničarja se glasi:

Vlada Republike Slovenije naj skupaj s Skladom kmetijskih zemljišč in gozdov preuči možnosti donosnejšega trženja koncesij, danih za izkoriščanje državnih gozdov, in ustrezno spremeni in dopolni veljavno Uredbo o koncesiji za izkoriščanje gozdov v lasti Republike Slovenija (Uradni list RS, št. 34/96 in 70/00), predvsem v delu, ki se nanaša na določitev plačila odškodnine za koncesijo.

O b r a z l o ž i t e v :

Državni svetniki smo bili opozorjeni na razne nepravilnosti oziroma z nerealno nizkimi "tržnimi" cenami, po katerih koncesionarji, največkrat kar sebi, prodajajo les iz državnih gozdov. Po ogledu koncesijskih pogodb na Skladu kmetijskih zemljišč in gozdov Republike Slovenije smo ugotovili, da dobi država povprečno od 3 do 5 evrov za m³ lesa, posekanega v gozdovih, za katere je podeljena koncesija za dobo 20 let oz. do leta 2016. Vrednost lesa iz državnih gozdov je nenavadno nizka v primerjavi z cenami, ki jih dosegajo fizične osebe, ki prodajajo les iz svojih gozdov. Prav tako je nenavadno, kako je ovrednoten ta les, saj je izredno nizek odstotek lesa, ki je opredeljen kot les prve kategorije. 

Prevladuje ocena, da nadzor s strani pristojnih državnih organov ni zadosten, zaradi česar je posamezni koncesionar še dodatno v privilegiranem položaju, še posebej če ima v lasti tudi sekundarno predelavo lesa (izdelava žaganega lesa in pol izdelkov za proizvodnjo izdelkov v gradbeništvu in pohištveni industriji, peletov, briketov ipd.)

Meniva, da je sprememba uredbe nujna, saj trenutno stanje ne daje vidnega doprinosa iz gozdov v lasti Republike Slovenije. Z ustrezno spremembo navedene uredbe bi se lahko povečali državni prihodki Sklada kmetijskih zemljišč in gozdov Republike Slovenije, ne pa, da z izrabo prevladujočega položaja koncesionarji večajo svoje dobičke na račun državnega bogastva ter hkrati posredno zmanjšujejo zaposlenost v panožni dejavnosti predelave lesa.

* * *

Državni svet Republike Slovenije predlaga Vladi Republike Slovenije, da pobudo preuči in v skladu s četrtim odstavkom 98. člena Poslovnika Državnega sveta (Uradni list RS, št. 70/08 in 73/09) nanjo v roku 30 dni odgovori.

Sklep je bil sprejet (26 državnih svetnikov je prijavilo prisotnost, 25 jih je glasovalo za, nihče pa ni bil proti).

- - -

Na klop so svetniki prejeli vprašanji državnega svetnika Rastislava Jožeta Revna v zvezi z obravnavo zadeve Občine Idrija na Računskem sodišču Republike Slovenije.

Predlog sklepa so prejeli na klop.
Vprašanji je obrazložil Rastislav Jože Reven.

Predsednik je predlagal, da Državni svet sprejme naslednji  s k l e p :

Državni svet Republike Slovenije je na 23. seji 24. 2. 2010, v skladu z 98. členom Poslovnika Državnega sveta (Uradni list RS, št. 70/08 in 73/09) obravnaval vprašanji državnega svetnika Rastislava Jožeta Revna v zvezi z obravnavo zadeve Občine Idrija na Računskem sodišču Republike Slovenije, in na podlagi prvega odstavka 56. člena Zakona o Državnem svetu (Uradni list RS, št. 100/05 - UPB1 in 95/09-odl. US) sprejel naslednji

S K L E P :

Državni svet podpira vprašanji državnega svetnika Rastislava Jožeta Revna in predlaga Računskemu sodišču Republike Slovenije, da vprašanji preuči in nanju odgovori.

Vprašanji državnega svetnika Rastislava Jožeta Revna se glasita:

  1. Po kakšnih kriterijih Računsko sodišče Republike Slovenije razporedi prispele zadeve po prioriteti?
  2. Kdaj namerava Računsko sodišče Republike Slovenije obravnavati obe vlogi Nadzornega odbora Občine Idrija, ki se nanašata na domnevni hujši kršitvi?

Obrazložitev:

Dne 22. 1. 2009 je Nadzorni odbor Občine Idrija poslal obvestilo o hujši kršitvi (št. 032-5/2007). Računsko sodišče je 5. 2. 2009 poslalo tipski odgovor (št. 1115-1/2009-10) iz katerega ni razvidno, ali bo Računsko sodišče zadevo sploh obravnavalo.

Nadzorni odbor Občine Idrija je dne 9. 6. 2009 pisno obvestil Računsko sodišče o grobi kršitvi določil Zakona o gospodarskih družbah in o sumu kaznivega dejanja. Računsko sodišče je zopet poslalo tipski odgovor (št. 1109-1/2009-1), v katerem zopet ni navedlo, ali namerava zadevo obravnavati ali ne.

Obe zadevi sta vsebinsko povezani in nakazujeta sum prelivanja občinskega kapitala v zasebne žepe in obremenjevanje občanov in občank z izredno visokimi dajatvami za komunalne storitve. Zato je nujno, da Računsko sodišče čim prej obravnava obe zadevi hkrati.

* * *

Državni svet Republike Slovenije predlaga Računskemu sodišču Republike Slovenije, da vprašanji preuči in v skladu s četrtim odstavkom 98. člena Poslovnika Državnega sveta (Uradni list RS, št. 70/08 in 73/09) nanju v roku 30 dni odgovori.

Sklep je bil sprejet (21 državnih svetnikov je prijavilo prisotnost, 22 jih je glasovalo za, nihče pa ni bil proti).

- - -

Na klop so svetniki prejeli vprašanja državnega svetnika Petra Požuna in Draga Ščernjaviča v zvezi z uvrstitvijo problematike Vzajemne zdravstvene zavarovalnice, d.v.z.

Predlog sklepa so prejeli na klop.

Vprašanja je obrazložil Peter Požun.

Predsednik je predlagal, da Državni svet sprejme naslednji  s k l e p :

Državni svet Republike Slovenije je na 23. seji 24. 2. 2010, v skladu z 98. členom Poslovnika Državnega sveta (Uradni list RS, št. 70/08 in 73/09) obravnaval ponovna vprašanja državnega svetnika Petra Požuna in Draga Ščernjaviča v zvezi z uvrstitvijo problematike Vzajemne zdravstvene zavarovalnice, d.v.z., in na podlagi prvega odstavka 56. člena Zakona o Državnem svetu (Uradni list RS, št. 100/05 - UPB1 in 95/09-odl. US) sprejel naslednji

S K L E P :

Državni svet podpira ponovna vprašanja državnega svetnika Petra Požuna in Draga Ščernjaviča in predlaga Vzajemni zdravstveni zavarovalnici, d.v.z. Ljubljana, da vprašanja ponovno preuči in na njih odgovori.

Ponovna vprašanja državnega svetnika Petra Požuna in Draga Ščernjaviča se glasijo:

Državni svet Republike Slovenije je na 21. seji 9. 12. 2009, v skladu z 98. členom Poslovnika Državnega sveta (Uradni list RS, št. 70/08 in 73/09) obravnaval vprašanja Draga Ščernjaviča in Petra Požuna v zvezi z razreševanjem problematike Vzajemne d.v.z., in na podlagi prvega odstavka 56. člena Zakona o Državnem svetu (Uradni list RS, št. 100/05 - UPB1) sprejel sklep, da podpira vprašanja Draga Ščernjaviča in Petra Požuna in predlaga Ministrstvu za zdravje in Ministrstvu za finance, da vprašanja preučita in na njih odgovorita.

Ministrstvo za zdravje in Ministrstvo za finance sta nam v mesecu decembru 2009 odgovorila, da za postavljena vprašanja nista pristojni in napotili Državni svet Republike Slovenije, da vprašanja posreduje na Izredno upravo Vzajemne zdravstvene zavarovalnice in na Agencijo za zavarovalni nadzor, Ljubljana. V mesecu januarju 2010 je Državni svet Republike Slovenije vprašanja posredoval na omenjena naslova. 16.2.2010 smo v Državnem svetu Republike Slovenije prejeli odgovor od Izredne uprave Vzajemne zdravstvene zavarovalnice, v katerem pa ni niti enega konkretnega odgovora na postavljena vprašanja. Od Agencije za zavarovalni nadzor odgovora še nismo prejeli.

Z ozirom na dejstvo, da problematika Vzajemne zadeva splošni družbeni interes in da ima več kot 860.000 zavarovancev pri njej dodatno zdravstveno zavarovanje ter glede na to, da niti pristojna ministrstva niti Izredna uprava Vzajemne zdravstvene zavarovalnice, nočejo posredovati konkretnih odgovorov o nenamenskem trošenju denarja zavarovancev, kar kaže na nadaljevanje politike prejšnje uprave ter na skrajno omalovažujoč odnos odgovornih ministrstev ter Izredne uprave do zavarovancev in sredstev, ki so jih ti namenili za zagotavljanje kakovostnega zdravstvenega varstva. V sedanji skrajno zaostreni ekonomski situaciji v zdravstvenem sistemu, v pričakovanem krčenju pravic iz obveznega in dodatnega zdravstvenega zavarovanja ter ob nižanju standarda zdravstvenih storitev, je dolžnost vseh državnih ustanov, da zagotavljajo transparentno in pošteno trošenje namenskih sredstev za  zdravstveno varstvo.

Državni svet Republike Slovenije, v katerem so zastopniki interesov prebivalstva, ima moralno obvezo terjati od vseh pristojnih odgovore na konkretno zastavljena vprašanja, ki zadevajo več kot tretjino prebivalcev Republike Slovenije. Zato je potrebno, da o tej žgoči problematiki spregovorijo člani Državnega sveta Republike Slovenije na eni prihodnjih sej.

KRONOLOGIJA ZADEVE:

Državni svet Republike Slovenije je na 21. seji 9. 12. 2009, v skladu z 98. členom Poslovnika Državnega sveta (Uradni list RS, št. 70/08 in 73/09) obravnaval vprašanja Draga Ščernjaviča in Petra Požuna v zvezi z razreševanjem problematike Vzajemne d.v.z., in na podlagi prvega odstavka 56. člena Zakona o Državnem svetu (Uradni list RS, št. 100/05 - UPB1) sprejel naslednji

S K L E P :

Državni svet podpira vprašanja Draga Ščernjaviča in Petra Požuna in predlaga Ministrstvu za zdravje in Ministrstvu za finance, da vprašanja preučita in na njih odgovorita.

Vprašanja državnega svetnika Draga Ščernjaviča se glasijo:

Kako poteka revizija objavljenih spornih projektov, pogodb in poslovnih svetovanj v Vzajemni? Pozivamo vas, da za vsak v nadaljevanju omenjen projekt oziroma pogodbo odgovorite ali se je pričelo z revizijo omenjenega poslovanja in ali se je izredna uprava lotila tudi vsebinske revizije poslovanja? Kdo jo izvaja, kdaj bo predvidoma zaključena oziroma kateri konkretni ukrepi so že bili izvedeni?

  • Ali je izvedena revizija celotnega poslovanja Vzajemne s podjetjem Geacomm, d.o.o od l. 2006, še posebej podrobno pa vsebinska revizija s Pogodbo o implementaciji internih modelov upravljanja s tveganji v povezavi s smernicami Solvency II, katere prvotna vrednost je znašala 164.900,00 EUR (brez DDV) ter pogodbo o implementaciji programskega paketa FIN-AS in modula za knjiženje vrednostnih papirjev.
  • Ali je izvedena revizija poslovanja Vzajemne z Adacto d.o.o., še posebej podrobno pa vsebinska revizija modelov za obvladovanje tveganj po pogodbi o razvoju in implementaciji internega »ASSET LIABILITY MANAGEMENT« MODELA, INTERNEGA MODELA OBRESTNIH MER IN INTERNEGA MODELA KREDITNIH TVEGANJ CREDITRISK+ TER O SVETOVANJU S PODROČJA »SOLVENCY II«, ki jo je Vzajemna sklenila s podjetjem Adacta, d.o.o.? Koga (katerega neodvisnega strokovnjaka) ste vključili v revizijo?
  • Ali je izvedena revizija vseh pogodb o Poslovnem sodelovanju Vzajemne s Percepcijo, d.o.o., še posebej pa Pogodbo o poslovnem sodelovanju glede Postavitve novega spletnega mesta za Življenjska zavarovanja in Analizo obstoječega stanja spletne strani www.vzajemna.si s konkretnimi predlogi za njeno posodobitev? Ali je bilo novo spletno mesto za Življenjska zavarovanja res vzpostavljeno? Ali ste izvedli revizijo (ponarejenih) pooblastil za aprilsko skupščino s strani nekdanjega nadzornika Vzajemne (Ivana Sepaherja in Mirke Sedmak – tete Boštjana Averja), o čemer so poročali mediji? 
  • Kakšno je sodelovanje in višina nakazil, ki so bila v letu 2009 izplačana npr. različnim odvetniškim pisarnam oziroma odvetnikom? Kakšno je vaše stališče glede morebitnega bodočega sodelovanja z odvetniškimi pisarnami? Koliko sredstev je bilo porabljenih v l. 2009 za t.i. lobiste in PR strokovnjake (Ljubljanski val, Modra celica, Pristop, …)?
  • Kolikšni so bili stroški oglaševanja v raznih medijih v zadnjih šestih mesecih (še posebej od meseca maja 2009 naprej)? Katere nove pogodbe in s kom jih je nova uprava sklenila? Kolikšen je znesek financiranja Požareporta, INFO TV, Radio 1 v l. 2009?
  • Ali je izvedena revizija smotrnosti porabe sredstev za projekt Oltra (izgradnje zdravstvenega centra v Ankaranu)?
  • Ali je izvedena revizija poslovnega sodelovanja ter pregled in vsebinska revizija izdelkov g. Marka Jakliča, ki mu jih je plačala Vzajemna ter dejansko avtorstvo izdelkov.?
  • Ali je izvedena revizija smotrnosti nakupa vseh nepremičnin Vzajemne (poslovnih prostorov v Ljubljani na Kotnikovi ter kletnih prostorov na Mali ulici, poslovnih prostorov na Ravnah na Koroškem idr.)?
  • Ali je službeni avtomobil bivšega predsednika uprave Boštjana Averja (Porsche Cayenne) že prodan in koliko je Vzajemna za omenjeni avtomobil iztržila? Kdo bo pokril razliko?
  • Kaj je z revizijo naložbe Vzajemne v luksemburški sklad iz l. 2007 v višini 2 mio evrov? Kdo jo je odredil? Koliko je znašala in kolikšna je danes vrednost teh naložb?
  • Ali je razrešeni dosedanji predsednik uprave Boštjan Aver sedaj svetovalec uprave? Kdo mu je podpisal pogodbo in kakšna je višina njegove plače?
  • Koliko je še sklenjenih individualnih pogodb v Vzajemni? Kolikšne so plače sedanjih članov izredne uprave?
  • Kakšen status imajo najaktivnejši »asistenti« bivšega predsednika uprave Boštjana Averja in Marka Jakliča, ki so še zaposleni v Vzajemni? Kakšne namene imate glede njihove nadaljnje vloge v Vzajemni in kdaj se bo to zgodilo? Ali boste uresničili predlog Boštjana Averja in Marka Jakliča, da g. Robert Sraka postane izvršni direktor Vzajemne?
  • Ali ima g. Marko Jaklič na Vzajemni še vedno svojo pisarno? Zakaj jo potrebuje oziroma jo je potreboval?
  • Kakšno je stanje arhiva po vpisniku? Informirani smo, da se je 28.10.2009 cel dan pospešeno uničevala poslovna dokumentacija in brisala elektronska pošta iz elektronskih nabiralnikov. Kakšne ukrepe je glede stanja, zavarovanja arhiva in preprečevanja uničevanja poslovne dokumentacije povzela izredna uprava Vzajemne?
  • Zakaj so morali nekateri zaposleni z Vzajemne za bivšo upravo med rednim delovnim časom pripravljati dele primopredajnega poročila? Ali je bilo to storjeno z odobritvijo izredne uprave? Kdo je direktorju pravne službe g. Janezu Gregoriču dovolil, da med rednim delovnim časom pripravlja pooblastila za skupščino Vzajemne za Marka Jakliča (Žurnal24, 27.10.2009, Jakličev pomočnik)?
  • Kdo so glavni svetovalci (notranji in zunanji) izredne uprave?
  • Ali so vsi odgovorni (razrešena uprava) do 13.11.2009 predali celovita primopredajna poročila, kot je bilo navedeno v intervjuju za medije s strani g. Kidriča? Kaj je razvidno iz poročil in kakšne aktivnosti se bodo podvzele?
  • Ali ima Agencija za zavarovalni nadzor predvsem njen predsednik g. Mihael Perman še zaupanje pristojnega ministrstva in Vlade RS?

Vprašanji državnega svetnika Petra Požuna se glasita:

  • Kolikšno višino sredstev po letih je Vzajemna d.v.z. nakazala v zadnjih 4 letih za donacije različnim organizacijam (političnim strankam, sindikatom, društvom in raznim združenjem)?
  • Kakšen je bil namen donacij po posameznih pogodbah in kolikšna je bila višina donacije?

Obrazložitve:

  • Geacomm, d.o.o. je nepremičninsko podjetje iz Kopra, ki je v lasti Jožefa Mužerlina, ki je oče delavca Vzajemne Denisa Mužerlina, ki velja za desno roko Boštjana Averja. Vzajemna in Geacomm sodelujeta že od l. 2006. Geacomm sodeluje na področju programske podpore za knjiženje vrednostnih papirjev, modula za analizo naložb, analizo tveganj, likvidnosti in prikaza portfelija naložb programskega paketa FIN - AS Vzajemni. V l. 2007 je bila sklenjena tudi pogodba o implementaciji internih modelov upravljanja s tveganji, iz naslova katere je samo v mesecu juniju 2009 na zahtevo Boštjana Averja Vzajemna nakazala kljub opozorilom medijev Geacommu 84.000 EUR. Denis Mužerlin je po navedbah novinarjev nakazal Boštjanu Averju večkrat (kot vračilo posojila) po 15.000 eur, za kar imajo novinarji tudi materialne dokaze (bančne izpiske). Denisa Mužerlina je na Vzajemno pripeljal Boštjan Aver.
  • Dr. Tomaž Slivnik je javno opozoril na nepravilnosti izbranih modelov za obvladovanje tveganj in njihovo nekoristnost, domnevno precenjenost projekta Solvetnost II in način pridobivanja posla (sestanke z Boštjanom Averjem, Alešom Ahčanom ter Tomažem Volkom). V komunikaciji pa je po besedah g. Slivnika sodeloval tudi direktor Agencije za zavarovalni nadzor dr. Mihael Perman. O tem so poročali tudi številni mediji; Delo, Finance, Žurnal24 idr.. Tako so bili npr. v Delu objavljeni naslednji članki; Vzajemna drago razvija svoj model (29.5.2009); Agencija pomagala Vzajemni pisati statut (29.6.2009); Pogodbe z Adacto naj bi obravnaval nadzorni svet (1.7.2009); O poslu za 100.000 evrov so se dogovarjali kar v gostilni (8.7.2009); Pretres možnosti za boljše upravljanje idr.).
  • Percepcija, d.o.o. je podjetje iz Semiča v lasti g. Jureta Sepaherja – sina bivšega člana nadzornega sveta Ivana Sepaherja. Poslovno sodelovanje Vzajemne in Percepcije naj bi trajalo od l. 2005 in sicer na zahtevo Boštjana Averja. Sodelovanje naj bi bilo po nekaterih podatkih fiktivno (npr. postavitev novega spletnega mesta za življenjska zavarovanja, saj Vzajemna sploh še ni pridobila licence za izvajanje življenskih zavarovanj in za to nima razvitih produktov). Pri g. Ivanu Sepaherju (in Mirki Sedmak – teti Boštjana Averja) je novinar odkrili več ponarejenih pooblastil za letošnjo aprilsko skupščino (Žurnal24, Sum zlorabe zavarovancev, 6.7.2009). Novinar je opozoril, da obstaja možnost sistematičnega ponarejanja pooblastil. 
  • Po nekaterih podatkih pridobljenih s strani zaposlenih Vzajemne gre za nepotrebna in zelo precenjena svetovanja odvetnikov oziroma odvetniških pisarn ter lobistov. Tako naj bi g. Marko Kosmač za svoje storitve samo v l. 2009 prejel okoli 100.000 EUR? G. Marko Kosmač je poročen s Tanjo Ahčan, sestrično Aleša Ahčana, ki ga Marko Kosmač zastopa na sodišču. Marko Kosmač naj bi prav tako zastopal g. Mihaela Permana. Lobist g. Mile Šetinc naj bi mesečno dobival 5400 eur (Žurnal24, Zaslužkarji Vzajemne, 15.6.2009).
  • Po nekaterih podatkih pridobljenih s strani delavcev Vzajemne naj bi se v tem obdobju za oglaševanje namenilo več kot 200.000 eur sredstev članov Vzajemne.
  • Projekt Oltra: načrtovani nakup objekta Oltra (nad bolnišnico Valdoltra v Ankaranu), katerega kupnina je znašala 6 mio EUR, naj bi bil precenjen za približno 2 mio EUR. Celoten projekt pa naj bi znašal po različici B kar 14,5 mio EUR. Za razne študije in analize so bila porabljena velika sredstva (poslovno sodelovanje z Akropolo d.d. naj bi po pogodbi znašalo 49.000 Eur (brez DDV)).
  • Po poročanju nekaterih medijev (npr. Žurnal24, Aver kupuje kleti sredi Ljubljane, 8.9.2009) je Vzajemna po navodilih Averja, Henigmana in Hvale v zadnjih mesecih pospešeno in drago nakupovala nepremičnine. Za poslovne prostore na Ravnah na Koroškem naj bi odštela 320 tisoč evrov ali 1.600 evrov na kvadratni meter, kljub temu da je imela z ZZZS pod zelo ugodnimi pogoji podaljšano pogodbo o najemu poslovnih prostorov do l. 2015. Prodajalec poslovnih prostorov je bil gradbenik Igerc Miran, s. p.. Iz Raven na Koroškem je tudi predstavnik delavcev v nadzornemu svetu Vzajemne Igerc Primož. Prav tako naj bi na Mali ulici v Ljubljani Vzajemna kupila kletne prostore. Po mnenju delavcev Vzajemne naj bi bil tudi močno precenjen pred leti s strani Jakliča in Henigmana izveden nakup poslovnih prostorov na Kotnikovi ulici v Ljubljani.
  • Službeni avtomobil Boštjana Avra (Porsche Cayenne) je Vzajemna kupila konec leta 2007 za 36.000 EUR. Skupaj s carino je Vzajemna odštela okoli 43.000 EUR. Mediji so pred časom poročili, da je avto sedaj ocenjen na 16.000 eur.

Vzajemna d.v.z. namenja letno donacijam veliko finančnih sredstev za različne namene. Ta sredstva so pogosto razdeljena netransparentno in so v zadnjem času, ko je bilo o Vzajemni veliko govora, sprožila veliko vprašanj. Ker gre za denar, ki ga zbira od skoraj 900.000 zavarovancev in je namenjen izvajanju zdravstvenega varstva prebivalcev, je za vse državljane, posebej pa za zavarovance, posebno pomembno, v kakšne namene se troši. V času, ko je ves čas veliko govora o pomanjkanju sredstev za zdravstvo, je nujno, da se vsa zbrana sredstva, ki jih Vzajemna pridobiva za svoje delovanje, koristijo za to, da se skrajšujejo čakalne vrste in da se pacientom omogočijo sodobni načini zdravljenja.

Glede na občutljivost področja je nujno, da je tudi področje donacij ali poraba sredstev, ki jih Vzajemna ne porablja za  plačevanje odhodkov za škode, transparentna, skrbno nadzorovana ter da imajo zavarovanci informacijo o tem, kako se ta sredstva porabljajo.

Glede na to, da pomemben del odgovornosti v zvezi s problematiko Vzajemne d.v.z. s svojim delovanjem in odnosom do odprtih vprašanj in problemov nosita tudi pristojni ministrstvi predvsem Ministrstvo za finance in Ministrstvo za zdravje ter Agencija za zavarovalni nadzor lahko upravičeno pričakujemo, da se bo predvsem Ministrstvo za finance aktivno vključilo v reševanje nastalih odprtih vprašanj.

* * *

Državni svet Republike Slovenije predlaga Ministrstvu za zdravje in Ministrstvu za finance, da vprašanja preučita in v skladu s četrtim odstavkom 98. člena Poslovnika Državnega sveta (Uradni list RS, št. 70/08 in 73/09) na njih v roku 30 dni odgovorita.

* * *                           

Ministrstvo za zdravje je 23.12.2009 odgovorilo: "Prejeli smo vaš dopis in pobudo, da skupaj z Ministrstvom za finance preverimo ustreznost ravnanja oziroma odgovorimo na nekatera vprašanja glede poslovanja Vzaiemne d.v.z.. Gre za odprta vprašanja, ki so bila javnosti prek medijev že večkrat predstavljena in o katerih obstoja dvom o ustreznosti ravnanja vodstva in organov upravljanja družbe pri ravnanju s sredstvi, ki so jih njeni zavarovanci namenili za dopolnilno zdravstveno zavarovanje. Vprašanja, ki jih zastavljate so povsem na mestu, saj gre za vprašanja uresničevanja načel vzajemnosti, ki naj bi bilo eno od temeljev vzajemne zavarovalne družbe.

Na zastavljena vprašanja vam žal ne moremo odgovoriti, saj ima glede vsebine, ki jih navajate, Ministrstvo za zdravje zelo omejena zakonska pooblastila. Po Zakonu o zdravstvenem varstvu in zdravstvenem zavarovanju (Uradni list RS, (štev. 7212006-uradno prečiščeno besedilo, 11412006-ZUTPG, 91/2009, 71/2008-Skl.US, 76/2008, 118/2008-Skl.US) ima Ministrstvo za zdravje pooblastila, da:

  • izdaja soglasje za opravljanje zavarovalnih poslov dopolnilnega zdravstvenega zavarovanja (62. člen zakona),
  • izvede in nadzoruje potek izravnave stro5kov (izravnalne sheme) med zavarovalnicami, ki izvajajo dopolnilno zdravstveno zavarovanje, do katerih prihaja zaradi razlik v zavarovalnem portfelju kot so starost, spol in drugi razlogi v višini tveganj (62.e, 62.f in 62.9 člen zakona),
  • od Agencije za zavarovalni nadzor zahteva izvedbo nadzora ali spremembo zavarovalnih pogodb z zavarovanci.

Nadzor nad delom zavarovalnic, ki izdajajo dopolnilna zdravstvena (in druga) zavarovanja je tako skladno z Zakonom o zavarovalništvu v celoti v pristojnosti Agencije za zavarovalni nadzor. Zaradi tega vam predlagamo, da odgovore na zastavljena vprašanja zaprosite Agencijo za zavarovalni nadzor in začasno upravo Vzajemne d.v.z., ki se po njenih navedbah s temi vprašanji intenzivno ukvarja."

Ministrstvo za finance je 28.12.2009 odgovorilo: "V zvezi z vašim dopisom z dne 9.12.2009, v katerem Ministrstvu za finance (v nadaljevanju MF) zastavljate vrsto vprašanj glede poslovanja Vzajemne zdravstvene zavarovalnice, d.v.z. (v nadaljevanju: Vzajemna), vam sporočamo, da MF z informacijami, za katere ste zaprosili ne razpolaga.

Na podlagi zgoraj navedenega lahko MF odgovori samo na eno vaše vprašanje in sicer, ali ima AZN, predvsem njen direktor dr. Mihael Perman, še uživa zaupanje pristojnega ministra in Vlade RS. V zvezi s tem vam sporočamo, da tako direktor dr. Perman kot AZN uživata polno zaupanje MF in Vlade RS. Glede vseh ostalih vprašanj vas prosimo, da se obrnete neposredno na vodstvo Vzajemne."

Izredna uprava Vzajemne zdravstvene zavarovalnice je 12.2.2010 odgovorila:

" Poslovanje Vzajemne, d. v. z. in ravnanje njene uprave je bilo v preteklem letu predmet obsežne družbene in medijske obravnave. Postavljena so bila številna vprašanja in zahteve po odločnejšem reagiranju organov javne oblasti za njihovo ureditev. Agencija za zavarovalni nadzor (AZN) je prav zato skladno s svojimi pristojnostmi razrešila upravo Vzajemne in postavila izredno upravo ter ji dala mandat, da pregleda in uredi poslovanje tako, da bo za zavarovance varno in da bo upravljanje skladno z načeli vzajemnosti in določili zakona.

Vprašanja cenjenih državnih svetnikov o poslovanju Vzajemne v preteklem letu in o delovanju ter ukrepih izredne uprave so zelo podrobna. Na del vprašanj, v kolikor je pač mogoče javno razgrinjati podrobnejše podatke o poslovanju Vzajemne, ki po svoji naravi predstavljajo poslovne skrivnosti družbe, je bilo v dosedanjih sporočilih za javnost že odgovorjeno.

Izredna uprava se je nemudoma lotila podrobnejše revizije in analize dosedanjega poslovanja Vzajemne na številnih področjih dosedanjega spornega poslovanja Vzajemne, kar omenjate tudi v svojih vprašanjih.

Ob tem v skladu z zakonom o zavarovalništvu poteka še naprej podrobnejši nadzor poslovanja s strani Agencije za zavarovalni nadzor, ki je v času imenovanja izredne uprave tudi neposredni nadzorni organ le-te in mu izredna uprava o tem tudi sproti poroča.
Revizija poteka na različnih ravneh, predvsem v okviru delovanja notranje revizije v Vzajemni, za obsežnejše in vsebinsko zahtevne revizije, predvsem na področju informacijske tehnologije pa je izredna uprava angažirala revizijsko družbo Deloitte d.o.o.

Seveda pa uprava sodeluje tudi s preiskovalnimi organi, ki jim posreduje ustrezne podatke. Pri tem se je celotni revizijski pregled osredotočil, prav na vprašanja, ki jih zastavljate. Namen revizij, ki še niso končane, je prav ugotavljanje in odprava ugotovljenih nepravilnosti ter predlogi ukrepov.

Agencija za zavarovalni nadzor Vzajemni v okviru svojega nadzora nudi vso pomoč pri pregledu poslovanja. Ob teh revizijah se Vzajemna skuša uporabljati predvsem lastne zmožnosti in pomoč Agencije, saj angažiranje zunanjih revizorjev in izvedencev ni poceni, a je v nekaterih primerih nujno zaradi zapletenih (tudi forenzičnih) preiskav.

Na del vprašanj, ki jih zastavljate bolj konkretno, vam zato v tem trenutki žal ne moremo odgovoriti, z delom morebitnih odgovorov pa bi neutemeljeno posegli tudi v poslovne skrivnosti in postopke družbe ter zavarovane pravice tretjih oseb, saj bi na del vprašanj lahko odgovorili le z izrecnim soglasjem omenjenih fizičnih in pravnih oseb.

Sicer pa izredna uprava o poslovanju in svojem delovanju podrobno poroča svojemu nadzornemu svetu Vzajemne in tudi posvetovalnemu organu, ki ga je ustanovila prav z namenom večje seznanjenosti članstva tudi v času mandata izredne uprave.

S prihodom izredne uprave v Vzajemno so bila takoj preklicana vsa dana pooblastila zaposlenim in v nadaljevanju znova podeljena glede na potrebe in program dela kakršnega si je zastavila izredna uprava. Dokler niso bile pregledane pogodbe, ki jih je Vzajemna imela z izvajalci na različnih področjih, novih obveznosti izredna uprava ni sprejela, pri starih obveznostih pa je pred podpisom zahtevala pregled in utemeljitev.

Izredna uprava, ki sicer mora zagotavljati, da redno delo družbe poteka v skladu s poslovnim načrtom, je takoj pregledala tudi svetovalne in medijske pogodbe ter - po ocenitvi njihove smotrnosti - najbolj problematične odpovedala.

Za pogodbe ki so zadevale izvedbo obširnejših projektov ali bile vsebinsko ali finančno zahtevne, pa je izredna uprava najprej zahtevala njihovo revizijo in jih racionalizira postopno.

Za revidiranje projekta Solvency 2 pa bo, po dosedanjih izsledkih, izredna uprava morala angažirati sodnega izvedenca in pooblaščenega revizorja informacijskih sistemov, ki bosta svoje delo lahko začela opravljati predvidoma v mesecu marcu.

V skladu z vsem povedanim glede izvajanih pregledov poslovanja izredna uprava Vzajemne še ne razpolaga s podrobnejšimi rezultati. Ko bodo revizije opravljene in pridobljena poročila revizijskih hiš, bodo ugotovitve predstavljene nadzornemu svetu Vzajemne; takrat bodo nekatera vaša še neodgovorjena vprašanja lahko dobila bolj konkretne odgovore. Sicer pa bo Vzajemna skladno z zakonskimi zahtevami pripravila tudi letno poslovno poročilo, kjer bodo o poslovanju v preteklem letu tudi podani nekateri konkretnejši odgovori glede ugotovljenih nepravilnosti."

* * *

Državni svet Republike Slovenije predlaga Vzajemni zdravstveni zavarovalnici, d.v.z. Ljubljana, da vprašanja preuči in v skladu s četrtim odstavkom 98. člena Poslovnika Državnega sveta (Uradni list RS, št. 70/08 in 73/09) na njih v roku 30 dni odgovori.

Sklep je bil sprejet (22 državnih svetnikov je prijavilo prisotnost, 27 jih je glasovalo za, nihče pa ni bil proti).

- - -

Proceduralno je Rastislav Jože Reven imel pripombo, ker se na dnevni red ni uvrstila pod 2. točko z naslovom Informiranje javnosti o sklepih Komisij DS  in DS samega ter povratne informacije Vlade RS in  Ministrstev  v zvezi s  pripombami Komisij DS in DS samega.

- - -

Po elektronski pošti 26. 1. 2010 in na klop so svetniki prejeli odgovor Vlade Republike Slovenije na pobudo državnih svetnikov mag. Dušana Semoliča in dr. Janvita Goloba v zvezi z ureditvijo plačevanja socialnih prispevkov delodajalcev.

- - -

Po elektronski pošti 26. 1. 2010 in na klop so svetniki prejeli odgovor Vlade Republike Slovenije  na pobudo Interesne skupine lokalnih interesov Državnega sveta v zvezi z opustitvijo dohodnine za OMD plačila.

- - -

Po elektronski pošti 11. 2. 2010 in na klop so svetniki prejeli odgovor Socialne zbornice Slovenija na vprašanje državnega svetnika Borisa Šuštaršiča glede problematike izvajanja pripravništva na področju socialnega varstva.

- - -

Po elektronski pošti 10. 2. 2010 in na klop so svetniki prejeli odgovor Ministrstva za promet na pobudo državnega svetnika Rastislava Jožeta Revna za obvezno razlago določil Zakona o varnosti cestnega prometa.

- - -

Po elektronski pošti 17. 2. 2010 in na klop so svetniki prejeli odgovor Vzajemne d.v.z. na vprašanje državnega svetnika Draga Ščernjaviča in Petra Požuna glede problematike v družbi Vzajemna d.v.z.

- - -

Po elektronski pošti 18. 2. 2010 in na klop so svetniki prejeli odgovor Ministrstva za obrambo na vprašanje državnega svetnika Jerneja Verbiča v zvezi s problematiko na Krasu.

- - -

Po elektronski pošti 18. 2. 2010 in na klop so svetniki prejeli odgovor Ministrstva za kulturo na vprašanje državnega svetnika Jerneja Verbiča v zvezi s problematiko na Krasu.

- - -

Po elektronski pošti 18. 2. 2010 in na klop so svetniki prejeli odgovor Ministrstva za gospodarstvo na vprašanje državnega svetnika Draga Žure v zvezi z javno-zasebnim partnerstvom.

- - -

Po elektronski pošti 23. 2. 2010 in na klop so svetniki prejeli odgovor Ministrstva za finance na vprašanje državnega svetnika Draga Žure v zvezi z javno-zasebnim partnerstvom.

- - -

Po elektronski pošti 23. 2. 2010 in na klop so svetniki prejeli odgovor Ministrstva za delo, družino in socialne zadeve na vprašanje državnega svetnika Borisa Šuštaršiča glede predpisanega pripravništva socialnih delavcev.

- - -

Za vprašanja in pobude, na katera po preteku 30-dnevnega roka še nismo prejeli odgovorov, bomo  posredovali urgence na pristojna ministrstva oziroma organe.

3. točka dnevnega reda: Predlog resolucije o strategiji nacionalne varnosti Republike Slovenije

Predlog resolucije je objavljen v Poročevalcu DZ, št. 9/2010 z dne 19.01.2010.
Predlog resolucije je obravnavala Komisija za državno ureditev. Poročilo komisije so svetniki prejeli s sklicem 17. 2. 2010 in na klop. Predlog mnenja Državnega sveta so prejeli po elektronski pošti 19. 2. 2010 in na klop.

Predstavnik predlagateljev zakona mag. Uroš Krek, državni sekretar na Ministrstvu za obrambo je podal obrazložitev.

Poročevalec Komisije za državno ureditev Jože Mihelčič je pojasnil stališče.

Predstavnik interesnih skupin mag. Dušan Semolič je pojasnil stališče.

V razpravi so sodelovali Anton Peršak, Janvit Golob, prof.dr. Jože Mencinger, Rastislav Jože Reven.
Na dileme iz razprave je odgovoril mag. Uroš Krek, državni sekretar na Ministrstvu za obrambo.

Po razpravi je predsednik dal na glasovanje mnenje k predlogu resolucije:

M N E N J E

k Predlogu resolucije o strategiji nacionalne varnosti Republike Slovenije (ReSNV-1)

Državni svet podpira predlog resolucije.

Državni svet podpira  izhodišča  in prizadevanja  za zagotavljanje nacionalne varnosti Republike Slovenije, ki izhajajo iz temeljev slovenske družbe. Skupno sooblikovanje  in njihovo uresničevanje prispeva k dobrobiti in napredku Republike Slovenije ter njenih prebivalcev. Zaščita in obramba nacionalnih interesov ter ciljev, predstavlja temelje zagotavljanja nacionalne varnosti.

Resolucija predstavlja  sodobno, celovito in usklajeno podlago za normativno, organizacijsko ter vsebinsko urejanje vprašanj v zvezi z zagotavljanjem nacionalne varnosti Republike Slovenije.

Državni svet soglaša, da sta trajna življenjska interesa Republike Slovenije, interes za ohranitev neodvisnosti, suverenosti in ozemeljske celovitosti države ter ohranitev nacionalne identitete, kulture in samobitnosti slovenskega naroda. Državni svet opozarja, da je temelj samobitnosti slovenskega naroda - slovenski jezik. Zato bi kazalo zagotavljati večjo pozornost jezikovni politiki in skrbi za uporabo lastnega jezika doma in inštitucijah EU.

Državni svet opozarja na dejavnike negotovosti, ki lahko ustvarijo socialne nemire, nestabilnost. Poraja se ekonomska, socialna, eksistenčna negotovost. Pojavlja se razkorak: na eni strani odsotnost novih delovnih mest  in na drugi povečevanje brezposelnosti, ki povzroča eksistenčno negotovost. Nadomestila za brezposelnost se izplačujejo za omejeno obdobje, po tem ljudje postanejo socialni podpiranci. Razrašča se problem revščine. Velik delež zaposlenih se preživlja s plačo pod 550 evri neto, še nižja bo pokojnina. Naraščajoči problem revščine je resen dejavnik negotovosti.

Pomemben dejavnik negotovosti so negativna demografska gibanja. Slovenija sodi med države članice EU z najnižjo rodnostjo. Podaljšuje se življenjska doba in s tem negativne posledice staranja prebivalstva. Mladi se pozno odločajo za družine. Velik delež (po oceni cca 75%) jih dela za določen čas. Socialna neprofitna stanovanja so težje dosegljiva. Ni razpoložljivega fonda najemnih stanovanj. Le majhen delež mladih  (po oceni cca 11%) v starosti 15 - 24 leta starosti se osamosvoji. Na Finskem npr.  znaša delež osamosvojenih mladih v istem starostnem obdobju 61%.

Državni svet opozarja, da je potrebno izboljšati pogoje delovanja služb, enot in drugih sestav, ki so organizirane  za zaščito, reševanje in pomoč. Izboljšati je potrebno položaj in pogoje za delo reševalcev, gasilcev in enot civilne zaščite, ki prostovoljno sodelujejo pri zaščiti in reševanju.

Državni svet predlaga, da se v izogib nejasnosti, konkretneje opredeli "kritična infrastruktura", ki je lahko vir ogrožanja in s svojim delovanjem zagotavlja izvajanje ključnih funkcij države, navedena med različnimi viri ogrožanja v zadnjem odstavku 4.3.5 poglavja Dejavniki negotovosti.

Republika Slovenija svoje življenjske in strateške cilje interese uveljavljala z uresničevanjem nacionalnovarnostnih ciljev. Državni svet meni, da bi kazalo tudi v poglavju 2.2. Nacionalnovarnostni cilji Republike Slovenije, najprej poudariti "učinkovito delovanje pravne in socialne države, visoka stopnja varnosti, ki temelji na ustrezni preventivi, organiziranost, usposobljenosti in pripravljenosti vseh zmogljivosti za ohranjanje, varovanje in zagotavljanje strateških virov" in v nadaljevanju poudariti trden in stabilen mednarodni političnovarnostni položaj Republike Slovenije ohranjanje miru ter krepitev varnosti in stabilnosti v mednarodni skupnosti.

Za poročevalca je bil določen državni svetnik  Bogomir Vnučec.

Predlog mnenja je bil sprejet (25 državnih svetnikov je prijavilo prisotnost, 24 jih je glasovalo za, 1 pa je bil proti).

4. točka dnevnega reda: Predlog zakona o upravljanju kapitalskih naložb Republike Slovenije

Predlog zakona je objavljen v Poročevalcu DZ, št. 170/2009 z dne 29.12.2009.
Predlog zakona je obravnavala Komisija za gospodarstvo, obrt, turizem in finance.
Mnenje komisije so svetniki prejeli s sklicem 17. 2. 2010 in na klop.
Predlog mnenja Državnega sveta so prejeli po elektronski pošti 19. 2. 2010 in na klop.
Svetniki so na klop prejeli stališče Interesne skupine negospodarskih dejavnosti.

Predstavnica predlagateljev zakona mag. Helena Kamner, državna sekretarka na Ministrstvu za finance je podala obrazložitev.

Poročevalec Komisije za gospodarstvo, obrt, turizem in finance Branko Majes je pojasnil stališče.

V razpravi so sodelovali prof. dr. Jože Mencinger, Borut Meh, Branimir Štrukelj, Drago Ščernjavič, Janvit Golob, Bojan Papič, Rastislav Jože Reven, dr. Andrej Rus, Branko Majes.
Na dileme iz razprave je odgovorila mag. Helena Kamner, državna sekretarka na Ministrstvu za finance.

Po razpravi je predsednik dal na glasovanje mnenje k predlogu zakona:

M N E N J E

k Predlogu zakona o upravljanju kapitalskih naložb Republike Slovenije (ZUKN) - druga obravnava

Državni svet predloga zakona ne podpira.

Zakon predvideva za način upravljanja dva temeljna dokumenta in sicer strategijo upravljanja, ki jo bo sprejel državni zbor za obdobje najmanj treh let in vsebuje razvojne usmeritve države kot lastnika posameznih družb ter konkretizacijo te strategije - letni načrt upravljanja kapitalskih naložb, ki bo v pristojnosti vlade. Predvideno je, da bo novoustanovljena Agencija za upravljanje kapitalskih naložb Republike Slovenije razpolagala s portfeljskimi naložbami samostojno, s strateškimi pa po predhodnem soglasju vlade. Direktor agencije bo vodil njeno poslovanje in sprejemal odločitve o upravljanju kapitalskih naložb, tričlanski svet agencije pa bo nadzoroval poslovanje agencije in dajal soglasja k določenim odločitvam upravljanja kapitalskih naložb. Zakon predvideva, da bo premoženje še  vedno ostalo v državni lasti, agencija pa bo nastopala kot agent države. Ker je za obstoječi sistem upravljanja kapitalskih naložb v Sloveniji značilna velika razdrobljenost ter prepletanje sektorskih politik z lastniškim upravljanjem, je nova normativna ureditev pomembna z vidika  preglednosti in učinkovitosti upravljanja naložb. Država se ne bo vključevala v vodenje tekočega poslovanja družb v državni lasti, ampak bo to vlogo prepuščala upravi družb in njenim nadzornikom.

Državni svet ocenjuje, da je temeljna ideja predloga o nujnosti ureditve upravljanja kapitalskih naložb sicer sprejemljiva, ob tem pa izraža nekatere pomisleke o primernosti zakona. Predvsem bi bilo po mnenju Državnega sveta potrebno iz zakonske ureditve izključiti pretiran vpliv političnih strank na odločanje ter zagotoviti strokovne mehanizme in transparentnost za učinkovito gospodarjenje z deleži države. Zagotoviti bi bilo potrebno kvalitetno upravljanje preko finančno - poslovnega sistema, ki bi bil sposoben sprejemati strateško - podjetniške odločitve. Povsem jasno bi morala biti opredeljena odgovornost za dobro upravljanje z zaupanim premoženjem.

Po mnenju Državnega sveta je potrebno in možno predlagane zakonske rešitve še pomembno izboljšati, in podrobneje osvetliti različne vidike upravljanja kapitalskih naložb Republike Slovenije, s tem pa pripraviti podlago za uspešno upravljanje finančnega premoženja države. Državni svet predlaga tudi dodaten razmislek o povečanju števila članov sveta in uprave, pri čemer naj zakonski predlog ne bi izključeval tudi članov Državnega sveta v organih agencije.

Za poročevalca je bil določen državni svetnik Branko Majes.

Predlog mnenja je bil sprejet (30 državnih svetnikov je prijavilo prisotnost, 20 jih je glasovalo za, 6 pa jih bilo proti).

5. točka dnevnega reda: Predlog zakona o pogrebni dejavnosti in upravljanju pokopališč

Predlog zakona je objavljen v Poročevalcu DZ, št. 170/2009 z dne 29.12.2009.
Predlog zakona je obravnavala Komisija za lokalno samoupravo in regionalni razvoj.
Mnenje komisije so svetniki prejeli s sklicem 17. 2. 2010 in na klop.
Predlog mnenja Državnega sveta so prejeli po elektronski pošti 19. 2. 2010 in na klop.
Svetniki so na klop prejeli stališče Interesne skupine lokalnih interesov.

Predstavnik predlagateljev zakona dr. Peter Vrtačnik, generalni direkotr Direktorata za notranji trg na Ministrstvu za gospodarstvo je podal obrazložitev.

Poročevalec Komisije za lokalno samoupravo in regionalni razvoj Darko Fras je pojasnil stališče.

V razpravi so sodelovali Anton Peršak, Rastislav Jože Reven, Jernej Lampret, Bojan Kekec, Boris Šuštaršič, Darko Fras, Jernej Verbič, Milan Ozimič, prof. dr. Jože Mencinger, Mihael Jenčič, Cvetko Zupančič.
Na dileme iz razprave je odgovoril dr. Peter Vrtačnik, generalni direkotr Direktorata za notranji trg na Ministrstvu za gospodarstvo.

Po razpravi je predsednik dal na glasovanje amandma k predlogu zakona:
Prvi odstavek se spremeni, tako da se glasi:

"Državni svet ne podpira predloga zakona"

O b r a z l o ž i  t e v:

Interesna skupina lokalnih interesov ne podpira prenosa opravljanja pogrebnih dejavnosti na prosti trg in zato predlaga, da Državni svet ne podpre predloga zakona. Negativno stališče k predlogu zakona izhaja tudi iz preostalega dela predloga mnenja Državnega sveta.

Predlagani amandma je bil sprejet (26 državnih svetnikov je prijavilo prisotnost, 25 jih je glasovalo za, 1 pa je bil proti).

Predsednik je dal na glasovanje predlog mnenja skupaj s sprejetim amandmajem:

M N E N J E

k Predlogu zakona o pogrebni dejavnosti in upravljanju pokopališč
(ZPDUP) -  druga obravnava

Državni svet ne podpira predloga zakona.

Državni svet ocenjuje, da je veljavna zakonska ureditev področja pogrebne in pokopališke dejavnosti potrebna posodobitve in sprememb v smeri izboljšanja tehničnih standardov storitev, ki jih pričakujejo samoupravne lokalne skupnosti in izvajalci teh storitev. 

S predlaganim zakonom se v nasprotju od veljavne ureditve opravljanje pogrebne dejavnosti prepušča delovanju prostega trga in s tem odvzema samoupravnim lokalnim skupnostim ena od njihovih izvirnih nalog, medtem ko pokopališka dejavnost še nadalje ostaja v pristojnosti samoupravnih lokalnih skupnosti kot gospodarska javna služba. Državni svet ne podpira predloga, da je pogrebna dejavnost podvržena delovanju prostega trga in pridobitnim principom ter se ne strinja z argumenti predlagatelja, da bo razvoj konkurence med izvajalci pogrebnih storitev  prispeval h kakovostnejšemu izvajanju storitev ter znižanju cen. S spremembo načina izvajanja dejavnosti ne moremo zagotoviti boljših standardov in kakovosti opravljanja storitev, vsekakor pa se poveča negotovost glede oblikovanja cen teh storitev, na kar nas opominjajo tudi cene geodetskih storitev, ki so se bistveno povišale s prehodom na prosti trg. Državni svet ob tem opozarja na podatek, ki ga je podala predstavnica Gospodarske zbornice Slovenije na seji Komisije Državnega sveta za lokalno samoupravo in regionalni razvoj, da so cene teh storitev v Parizu s prehodom na prosti trg v petih letih porasle za 30 %, obenem pa je prehod povzročil monopolni položaj enega izvajalca.  

Državni svet podpira predlog, da se pogrebna dejavnost opravlja kot izbirna lokalna gospodarska javna služba, medtem ko bi lahko zakon dopuščal, da se prostemu trgu prepustijo samo nadstandardne pogrebne storitve. Ne glede na način izvajanja storitev pogrebne dejavnosti pa je nujno predpisati minimalne in enotne standarde ter dvigniti kvaliteto organiziranosti ter nadzora nad izvajanjem pogrebnih in pokopaliških storitev. 

Državni svet se pridružuje mnenju Skupnosti občin Slovenije, ki opozarja, da bodo imele številne občine, kjer imajo podeljene koncesije za opravljanje pogrebne dejavnosti, težave, saj bodo morale plačati odškodnine zaradi predčasnega razdrtja koncesijskih pogodb, če se bo izvajanje pogrebnih storitev preneslo na prosti trg. Državni svet poudarja, da predlog zakona vprašanja odškodninskih zahtevkov koncesionarjev ne rešuje.

Državni svet ugotavlja, da predlog zakona ne rešuje vprašanja statusa oziroma lastniškega vprašanja pokopališč, kar pa je za samoupravne lokalne skupnosti zelo pomembno vprašanje, ki bi ga kazalo urediti v okviru predlagane celovite sistemske ureditve tega področja. Predlog zakona se tudi ne dotika vprašanja sodobnih načinov izvajanja pogrebne dejavnosti, ki so že uveljavljeni v evropskem in širšem prostoru. 

Državni svet pričakuje, da bo predlagatelj v sodelovanju z obema interesnima zbornicama tehnični del zakona uskladil ter upošteval pripombe Zakonodajno - pravne službe Državnega zbora. 

Državni svet predlaga, da se preučijo pripombe Skupnosti občin Slovenije, še posebej opozorila glede predlaganega novega koncepta izvajanja storitev pogrebne dejavnosti.

Ob ugotovitvi, da samoupravne lokalne skupnosti s predlogom zakona izgubljajo izvirno nalogo, se Državnemu svetu postavlja vprašanje, zakaj država na eni strani občinam odvzema pristojnost pri organizaciji pogrebnih služb, katere občine dokaj dobro opravljajo, na drugi strani pa ne rešuje problematičnih področij kot sta odlaganje odpadkov in izvajanje dimnikarske službe.

Za poročevalca je bil določen državni svetnik Darko Fras.

Predlog mnenja skupaj s prejetim amandmajem je bil sprejet (24 državnih svetnikov je prijavilo prisotnost, 24 jih je glasovalo za, nihče pa ni bil proti).

6. točka dnevnega reda: Obravnava zaključkov s posveta "Človekove pravice in  duševno zdravje"

Poročilo Komisije za socialno varstvo, delo, zdravstvo in invalide s predlogi zaključkov so svetniki prejeli na klop.
Predlog mnenja Državnega sveta so prejeli na klop.

Nadja Čobal, sekretarka na Ministrstvu za zdravje je podala stališče.

Predsednik je dal na glasovanje predlog mnenja:

M N E N J E

k zaključkom s posveta "Človekove pravice in duševno zdravje"

Državni svet Republike Slovenije je na pobudo šestih nevladnih organizacij s področja duševnega zdravja (Altra, Humana, Novi Paradoks, Ozara, ŠENT in Vezi), ob Dnevu človekovih pravic, 10. decembra 2009, v veliki dvorani Državnega sveta Republike Slovenije, soorganiziral posvet na temo: Človekove pravice in duševno zdravje.

Cilj posveta je bil opozoriti na pomen varovanja duševnega zdravja prebivalstva in na družbeno vlogo političnih, vladnih in nevladnih organizacij pri varovanju, zdravljenju in ponovni socializaciji oseb s težavami v duševnem zdravju. Omenjene nevladne organizacije zaznavajo naraščajoče občutke prebivalstva o brezizhodnem položaju v družbi in menijo, da je potrebno širše osveščanje javnosti s težavami, s katerimi se dnevno srečujejo osebe s težavami v duševnem zdravju in njihovi svojci. V razmerah gospodarske krize in velikega števila odpuščanj zaposlenih oseb ter nizkih osebnih prejemkov, se v Sloveniji srečujemo tudi s pojavom revščine, kar še dodatno poglablja duševne stiske, psihične pretrese in razne oblike duševnih obolenj prebivalstva. 

Z ozirom na dejstvo, da se z duševno boleznijo lahko sreča prav vsak, morda ravno zaradi grozeče brezposelnosti in finančnih stisk, je bil posvet namenjen  splošnemu opozarjanju na probleme in kršitve pravic, s katerimi se zaradi nerazumevanja narave njihovih težav,  vsakodnevno soočajo osebe s težavami v duševnem zdravju.

Državni svet je sprejel naslednje zaključke:

Državni svet ugotavlja, da se kljub sprejemu Zakona o duševnem zdravju (Uradni list RS št. 77/2008), ki opredeljuje pravni okvir za celostno in dolgoročno zasnovano varstvo duševnega zdravja v Republiki Sloveniji ter določa sistem zdravstvene in socialno varstvene skrbi na področju duševnega zdravja, v naši državi srečujemo s kršitvami človekovih pravic na tem področju, ki se kažejo v raznih oblikah stigmatizacije in socialne izključenosti duševnih bolnikov. Kršitve človekovih pravic se pojavljajo tudi pri posameznih metodah zdravljenja, uporabah posebnih varovalnih ukrepov in prisilni hospitalizaciji.

Kršitve človekovih pravic duševnim bolnikom se pojavljajo na naslednjih področjih:

  • prevelikem obsegu hospitalizacij zaradi nerazvitosti skupnostnih oblik obravnave,
  • dominantnosti institucionalnega načina zdravljenja in oskrbe (od 3000 do 4000 oseb z dolgotrajnimi duševnimi stiskami živi v institucijah izven skupnosti),
  • težavah pri pridobivanju in ohranjanju stanovanja (veliko stanovalcev socialnih zavodov z dolgotrajno duševno stisko, se ne more preseliti iz zavodov zaradi nedostopnosti stanovanj, številni brezdomci doživljajo duševno stisko, osebe v duševni krizi ali z dolgotrajnimi težavami pogosto nimajo stanovanjske varnosti, itd.),
  • ovirah pri zaposlovanju in ohranjanju zaposlitve (stigma prispeva k težji zaposljivosti, med duševno stisko osebe nimajo ustrezne podpore za ohranjanje delovnega mesta in so pogosto zaradi duševne stiske odpuščene),
  • nižjih prihodkih (osebe z ovirami na področju duševnega zdravja so pogosto prikrajšane v primerjavi z drugimi skupinami prebivalcev z ovirami, pogosto je stiska povezana z materialnim pomanjkanjem, zadolževanjem ipd.), kar vodi v revščino,
  • prikrajšanost pri družabnih stikih,
  • odsotnost vključevanja duševnih bolnikov v mreže v skupnostih (osebe z duševno stisko so pogosto osamljene, izolirane v skupini oseb s podobno nalepko, prikrajšane pri udeleževanju v kulturnih, športnih in drugih družabnih in družbenih dejavnostih in dogodkih),
  • osebe, pri katerih so duševna obolenja povezana še z drugimi oviranostmi (zasvojenost, telesna oviranost, telesne bolezni, idr.), so še posebej prikrajšane in izključene.

Implementacija Zakona o duševnem zdravju, predvsem pri razvoju služb zastopnika, koordinatorja obravnave v skupnosti in koordinatorja nadzorovane obravnave, v praksi še ni zaživela. Še posebej bi bilo potrebno upoštevati zakonske opredelitve v postopkih prisilne obravnave in hospitalizacije v oddelke pod posebnim nadzorom ter preprečevati kršitve človekovih pravic pri uporabi posebnih varnostnih ukrepov, uporabi posebnih metod zdravljenja in spoštovati vsa določila Zakona o duševnem zdravju, ki dovoljujejo sodno varstvo oseb, v primerih hospitalizacije proti bolnikovi volji v oddelke, ki so pod posebnim nadzorstvom.

Zastopniki pravic oseb na področju duševnega zdravja bodo morali predvsem poskrbeti za implementacijo pravic oseb v oddelku pod posebnim nadzorom, v varovanem oddelku in v nadzorovani obravnavi, pri uporabi posebnih varnostnih ukrepov, posebnih metod zdravljenja, pri sodnem varstvu oseb v primerih hospitalizacije proti svoji volji ter vseh ostalih pravicah, kot so opredeljene v 12. členu Zakona o duševnem zdravju.

Med kršitve človekovih pravic osebam s težavami v duševnem zdravju prištevamo tudi žaljive, ponižujoče in neprimerne izraze, s katerimi se v medijih prikazuje zdravstveno stanje in splošni položaj teh oseb. 

Državni svet nadalje ugotavlja, da so v predlogu Nacionalnega programa duševnega zdravja opredeljene nevladne organizacije kot najpomembnejši nosilec boja proti stigmi duševnih motenj in socialni izključenosti. Zato Državni svet ocenjuje, da bi bilo potrebno razmisliti o vključevanju določenih programov in storitev s področja duševnega zdravja, ki jih posamezne nevladne organizacije obvladujejo, v javno mrežo in pri tem upoštevati regionalne, prostorske, kadrovske in druge vidike.  V Nacionalnem programu duševnega zdravja bi morali predvideti transparenten način oblikovanja, izvajanja, medsektorskega sodelovanja in financiranja programov  s področja duševnega zdravja ter njihov nadzor.

Za zagotovitev stabilnejšega financiranja za izvajanje programov s področja duševnega zdravja, ki jih nudijo nevladne organizacije, bi bilo potrebno proučiti obstoječi programski način sofinanciranja storitev s področja duševnega zdravja. V okviru pravnih izhodišč, ki jih omogoča tako evropska kot naša zakonodaja, bi bilo potrebno proučiti tako sistem podeljevanja koncesij kot tudi podeljevanje ali prenos javnih pooblastil za storitve, ki jih izvajajo nevladne organizacije.

Državni svet nadalje predlaga, da se v nacionalnem programu duševnega zdravja opredeli mrežo programov in storitev na primarnem nivoju v vseh regijah Republike Slovenije, v katero se vključi kot izvajalce tudi nevladne organizacije. Iz analize, ki so jo izdelale nevladne organizacije na področju duševnega zdravja, je razvidno, da vsem osebam s težavami v duševnem zdravju ni omogočen dostop do programov in storitev v lokalni skupnosti. Z ozirom na dejstvo, da je to najpomembnejši element pri presoji učinkovitosti delovanja celotnega sistema varovanja duševnega zdravja prebivalstva, tako z vidika zagotavljanja načela enakosti kot z vidika načela proste izbire, je potrebno natančno zagotoviti pokritost po statističnih regijah Republike Slovenije s preventivnimi in socialno varstvenimi programi (stanovanjske skupine, dnevni centri, informativno-svetovalne pisarne itd.).

Državni svet tudi predlaga Ministrstvu za zdravje in Ministrstvu za delo, družino in socialne zadeve, da detajlno proučita prejemke oseb s težavami v duševnem zdravju (pokojnine, invalidske pokojnine in druge socialne prejemke), ker izredno nizki osebni prejemki (najnižja pokojninska osnova znaša samo 535,31 eurov) predstavljajo veliko kršitev človekovih pravic in poskrbita, da bo osebam s težavami v duševnem zdravju zagotovljeno dostojno življenje.   

Za poročevalca je bil določen državni svetnik Boris Šuštaršič.

Predlog mnenja je bil sprejet (21 državnih svetnikov je prijavilo prisotnost, 21 jih je glasovalo za, nihče pa ni bil proti).

7. točka dnevnega reda: Pobuda za sprejem Predloga sklepa o dopolnitvah Sklepa o merilih za izplačevanje sejnin za opravljanje funkcije članov Državnega sveta in izplačil za opravljanje funkcije predsednika in sekretarja Državnega sveta

Pobudo Interesne skupine negospodarskih dejavnosti so svetniki prejeli po elektronski pošti 19. 2. 2010 in na klop.
Pobudo je obravnavala Mandatno-imunitetna komisija. Poročilo komisije so prejeli po elektronski pošti 22. 2. 2010 in na klop.  Predlog sklepa so prejeli po elektronski pošti 22. 2. 2010 na klop.

Poročevalka Mandatno-imunitetne komisije Lidija Jerkič je podala stališče.

V razpravi so sodelovali Zoltan Jan, Boris Šuštaršič.

Predsednik je dal na glasovanje predlog sklepa:

S K L E P

o dopolnitvah Sklepa o merilih za izplačevanje sejnin za opravljanje funkcije članov Državnega sveta in izplačil za opravljanje funkcije predsednika in sekretarja Državnega sveta

1. člen

3. člen Sklepa o merilih za izplačevanje sejnin za opravljanje funkcije članov Državnega sveta in izplačil za opravljanje funkcije predsednika in sekretarja Državnega sveta (št. 020-02/92-26/40, z dne 9. 1.2008; v nadaljevanju: Sklep) se dopolni z novim drugim odstavkom, ki se glasi:

"Članu Državnega sveta, ki je invalid in za opravljanje dela v okviru Državnega sveta potrebuje fizično pomoč tretje osebe, kar izkaže s predložitvijo ustreznega potrdila o upravičenosti do dodatka za pomoč in postrežbo oziroma do družinskega pomočnika ali do primerljive pravice, se kot povračilo stroškov za tujo fizično pomoč prizna dodatni mesečni stalni del sejnine v višini, določeni v skladu s V. točko prvega odstavka 4. člena tega Sklepa."

2. člen

5. člen Sklepa se dopolni z novim sedmim odstavkom, ki se glasi:
"Za udeležbo na sejah organov ali delovnih teles, v katera so imenovani s strani Državnega sveta, so člani Državnega sveta upravičeni do spremenljivega dela sejnine v višini 4,20 odstotkov od 55. plačnega razreda.".
Dosedanji sedmi odstavek postane osmi.
3. člen
Sklep začne veljati 1. 3. 2010. 
Sklep je bil sprejet (25 državnih svetnikov je prijavilo prisotnost, 23 jih je glasovalo za, nihče pa ni bil proti).

8. točka dnevnega reda: Predlog sklepa o spremembi sklepa o začasnem znižanju višine sejnin za opravljanje funkcije članov državnega sveta in izplačil za opravljanje funkcije predsednika Državnega sveta

Predlog sklepa je obravnavala Mandatno-imunitetna komisija. Poročilo komisije so svetniki prejeli po elektronski pošti 22. 2. 2010 in na klop.  Predlog sklepa so prejeli po elektronski pošti 22. 2. 2010 in na klop.

Poročevalka Mandatno-imunitetne komisije Lidija Jerkič je podala stališče.

Predsednik je dal na glasovanje predlog sklepa:

S K L E P

O SPREMEMBI SKLEPA O ZAČASNEM ZNIŽANJU VIŠINE SEJNIN ZA OPRAVLJANJE FUNKCIJE ČLANOV DRŽAVNEGA SVETA IN IZPLAČIL ZA OPRAVLJANJE FUNKCIJE PREDSEDNIKA DRŽAVNEGA SVETA

1. člen

V Sklepu o začasnem znižanju višine sejnin za opravljanje funkcije članov Državnega sveta in izplačil za opravljanja funkcije predsednika Državnega sveta (št. 111-01/09-1) se v 1. členu besedilo »za obdobje dvanajst mesecev od začetka uporabe tega sklepa« nadomesti z besedilom »do vključno 31.12.2010«.

2. člen

Sklep začne veljati z dnem, ko ga sprejme Državni svet Republike Slovenije, uporabljati pa se začne s 1. aprilom 2010.

O b r a z l o ž i t e v :

Vlada Republike Slovenije je za ublažitev finančne krize in napovedane gospodarske recesije v letu 2009 predlagala in sprejela vrsto ukrepov, med njimi tudi znižanje plač funkcionarjev v državi. S tem namenom je Državni zbor sprejel Zakon o začasnem znižanju plač funkcionarjem (Ur.l. RS, št. 20/2009; ZZZPF), ki začasno, za obdobje 12 mesecev, za 4 odstotke znižuje plače funkcionarjev,  ki so uvrščene v plačno skupino A iz prvega odstavka 7. člena Zakona o sistemu plač v javnem sektorju  (Ur. l. RS, št. 108/09 UBP-13, Odl.US: U-I-244/08-14; v nadaljevanju: ZSPJS).

Dvanajst mesečno obdobje iz ZZZPF se bo izteklo 31.03.2010, zato je Vlada Državnemu zboru, zaradi preprečitve težko popravljivih posledic za delovanje države, ki bi nastale v primeru, da ne bi prišlo do ustreznega podaljšanja ukrepov na področju plač v javnem sektorju za funkcionarje, predlagala novelo zakona, katere namen je, da se prepreči povečanje javnofinančnih sredstev, ki so namenjena za plače funkcionarjev.
Državni zbor je na svoji 19. izredni seji dne 11. 02. 2010 sprejel Zakon o spremembi Zakona o začasnem znižanju plač funkcionarjev (ZZZPF-A), s katerim je podaljšal ukrep začasnega znižanja poslanskih plač do konca leta 2010.

Med funkcije Republike Slovenije spada tudi funkcija člana Državnega sveta (v nadaljevanju: državni svetnik) in sekretarja Državnega sveta. Za razliko od predsednika in sekretarja Državnega sveta, ki svojo funkcijo opravljata poklicno, se funkcija državnega svetnika opravlja nepoklicno. Državni svetniki imajo pravico do nadomestila izgubljenega zaslužka, kar se jim povrne v obliki sejnine, in pravico do povračila stroškov v zvezi z opravljanjem funkcije. Višina sejnine je določena s Sklepom o merilih za opravljanje funkcije članov Državnega sveta in izplačil za opravljanje funkcije predsednika in sekretarja Državnega sveta (št. 020-02/92-26/40 z dne 9.1.2008), katerega sprejem je v pristojnosti Državnega sveta.

ZZZPF torej ni posegel v višino sejnine, ki jo prejemajo državni svetniki, zaradi česar je bila sprejeta odločitev, da Državni svet sprejme akt, ki bo dosegel isti cilj, kot ga je zasledoval navedeni zakon.
Ker je Državni zbor z ZZZPF-A obdobje, v katerem se izvaja ukrep začasnega znižanja poslanskih plač, podaljšal do konca leta 2010, se je Državni svet odločil, da sledi noveli zakona in s tem tudi sam pripomore k varčevanju javnofinančnih sredstev.

Sklep o spremembi sklepa o začasnem znižanju višine sejnin za opravljanje funkcije državnih svetnikov in izplačil za opravljanje funkcije predsednika Državnega sveta ne ureja znižanja plače za predsednika in sekretarja Državnega sveta, saj sta le-ti urejeni z ZSPJS, ki je bil prav tako spremenjen na 19. izredni seji Državnega zbora dne 11. 02. 2010 (Zakon o spremembah zakona o sistemu plač v javnem sektorju (ZSPJS-M)).

Sklep je bil sprejet (24 državnih svetnikov je prijavilo prisotnost, 23 jih je glasovalo za, 1 pa je bil proti).

- - -

Predsednik je zaključil 23. sejo Državnega sveta Republike Slovenije in se svetnikom ter vabljenim zahvalil za razpravo in sodelovanje.

Povezane vsebine
document 23. seja Državnega sveta Republike Slovenije