| 
		
		 
			
		 
		
Državni svet Republike Slovenije je na 11. seji 19. 11. 2008, na podlagi 29.  in 67. člena Poslovnika Državnega sveta (Uradni list RS, št. 70/08) ter na  podlagi posveta z naslovom Problematika na področju izvajanja storitev  dimnikarske službe, sprejel naslednje 
S K L E P E : 
    - Državni svet je 9. septembra 2008 organiziral posvet o problematiki na  področju izvajanja dimnikarskih storitev, da bi soočil različne poglede na  sedanjo ureditev dimnikarske službe, predvsem glede modela organiziranja  dimnikarske službe, in se na ta način vključil v proces iskanja rešitev za  učinkovitejše izvajanje dimnikarske službe.  
 
    - Nezadovoljstvo med uporabniki dimnikarskih storitev se je pojavilo po  sprejetju Zakona o varstvu okolja v letu 2004, na podlagi katerega se je  izvajanje meritev, pregledovanje in čiščenje kurilnih naprav, dimnih vodov in  zračnikov zaradi varstva okolja in učinkovite rabe energije, varstva človekovega  zdravja in varstva pred požarom (dimnikarska služba) preneslo z občinskega na  državni nivo, pri tem pa je zakonodajalec ohranil koncesioniran način izvajanja  te gospodarske javne službe. Uveljavitev modela, ki bo na celotnem območju  države zagotavljal sprejemljivo ceno in enako kvaliteto storitev dimnikarske  službe, je podprla tudi Komisija za lokalno samoupravo in regionalni razvoj  prejšnjega mandata Državnega sveta.   
 
    - Državni svet ugotavlja, da se je zakonodajalec odločil prenesti izvajanje  dimnikarske službe z lokalnega na državni nivo zaradi vzpostavitve te javne  službe na celotnem območju države pod enakimi pogoji za vse njene uporabnike,  saj so se dimnikarske storitve po občinah razlikovale po obsegu, vsebini in  cenah. Nekatere občine sploh niso zagotavljale te javne službe, druge le delno,  v nekaterih občinah pa se je javna služba izvajala skladno s takratnimi  predpisi, ki pa so bolj ali manj podobni današnjim. Državni svet tudi ugotavlja,  da je nezadovoljstvo uporabnikov prisotno predvsem na tistih dimnikarskih  območjih, kjer se storitve v preteklem obdobju niso izvajale v celoti oziroma v  skladu s sprejeto zakonodajo.  
 
    - Vseslovenska civilna pobuda Dimnik zagovarja licenčni model izvajanja  dimnikarske službe, ker bi jim omogočil prosto izbiro dimnikarja. Na nekaterih  dimnikarskih območjih uporabniki odklanjajo dimnikarske storitve, ker imajo  slabe izkušnje s posameznimi izvajalci, ki storitve ne izvajajo strokovno in v  predpisanem obsegu ter jih obračunavajo po višji ceni do odobrene cene ali celo  obračunavajo neopravljene storitve. Državni svet poudarja, da se dimnikarska  dejavnost izvaja v javnem interesu zaradi varstva okolja, zmanjšanja emisij,  učinkovite rabe energije, varstva človekovega zdravja in varstva pred požarom,  zato je t.i. državljanska nepokorščina velikega števila uporabnikov dimnikarskih  storitev neprimerna oblika izražanja nezadovoljstva z ureditvijo dimnikarske  službe. Po mnenju Državnega sveta je sedanje stanje na področju dimnikarske  dejavnosti tudi posledica neučinkovitega strokovnega nadzora nad izvajalci, ki s  svojim neustreznim načinom dela povzročajo na eni strani nezadovoljstvo med  uporabniki in na drugi strani ne zagotavljajo varnosti naprav, kar je osnovni  namen dimnikarske službe.   
 
    - Državni svet poudarja, da do izteka veljavnih koncesijskih pogodb ni  primerno spreminjati sedanjega koncesioniranega načina izvajanja dimnikarske  službe kot gospodarske javne službe, saj bi v tem primeru predčasna odpoved  koncesijskih pogodb, ki nima zakonske podlage, zahtevala velike odškodnine.  Čeprav posvet ni dal enoznačnega odgovora na vprašanje, kateri način  (koncesioniran ali licenčni) izvajanja storitev dimnikarske službe je  ustreznejši, Državni svet ugotavlja, da je z vidika zasledovanja javnega  interesa in zagotavljanja enake cene storitev uporabnikom na vseh dimnikarskih  območjih koncesioniran način primernejši, medtem ko bi imel uporabnik v primeru  licenčnega oziroma tržnega modela možnost izbire izvajalca teh storitev. Pred  odločanjem o morebitni spremembi načina izvajanja dimnikarske službe je treba  najprej narediti podrobno analizo o prednostih in slabostih obeh modelov,  vključno z mednarodno primerjavo izvajanja dimnikarskih storitev. Državni svet  poudarja, da je dvig strokovnosti, povečanje strokovnega nadzora in večja  transparentnost (standardov) izvajanja dimnikarskih storitev v skupnem interesu  uporabnikov in izvajalcev teh storitev, kar je treba upoštevati pri iskanju  učinkovitega modela izvajanja dimnikarske službe, ki bo primarno varoval javni  interes in bo hkrati do uporabnika prijazen. Državni svet ob tem tudi predlaga,  da se preuči možnost, da Vlada nadaljnje koncesije podeljuje za krajše obdobje  oziroma na način, da se vse koncesije iztečejo v istem obdobju, da bodo  negativne posledice za javne finance ob morebitnem prehodu na drug način  izvajanja dimnikarske službe čim manjše.  
 
    - Vlada in pristojna ministrstva naj k pripravi sistemskih sprememb zakonodaje  in podzakonskih aktov povabijo civilno iniciativo, interesna združenja  izvajalcev dimnikarske službe, predstavnike strokovnih institucij (npr.  Fakulteta za strojništvo, Fakulteta za gradbeništvo) ter lokalne skupnosti in  njihova reprezentativna združenja, obenem pa naj se čim prej sprejmejo tiste  spremembe, ki ne zahtevajo daljših priprav (npr. sprememba cenika, uskladitev  podzakonskih aktov, določitev rokov meritev emisij). Ne glede na odločitev o  načinu izvajanja dimnikarske službe je treba pripraviti zakon o dimnikarski  službi, ki bo upošteval evropske usmeritve, in opredeliti dimnikarsko javno  službo, njene pristojnosti in obveznosti, strokovni in inšpekcijski nadzor ter  določiti metode, metodologije in kriterije za vse pristojnosti dimnikarske  službe.    
 
    - Državni svet poudarja pomembnost osveščanja občanov o potrebnosti  dimnikarske službe in negativnih posledicah delovanja kurilnih naprav, ki ne  ustrezajo predpisanim standardom. Poleg večjega osveščanja uporabnikov s strani  Ministrstva za okolje in prostor ter ostalih pristojnih državnih organov bi  morali tudi izvajalci dimnikarske službe bolj jasno seznanjati uporabnike s  pomanjkljivostmi njihovih naprav, da bodo vedeli, kako jih odpraviti.   
 
    - Državni svet ugotavlja, da so lastniki kurilnih naprav slabo seznanjeni tudi  z veljavnimi cenami dimnikarskih storitev in da so le-te previsoke in bi jih  bilo treba znižati. Državni svet predlaga čimprejšnjo dopolnitev zakonodaje  tako, da bodo izvajalci dimnikarske službe morali omogočiti lastnikom kurilnih  naprav vpogled v veljavni cenik dimnikarskih storitev.  
 
    - Po mnenju Ministrstva za okolje in prostor je v letu 2007 spremenjen cenik  dimnikarskih storitev bolj pregleden tako za izvajalce kot uporabnike  dimnikarske službe, medtem ko uporabniki in tudi nekateri izvajalci dimnikarskih  storitev opozarjajo na njegovo netransparentnost. Nadzor nad ceno storitev  dimnikarske službe opravljajo tržni inšpektorji, ki na podlagi prijav  ugotavljajo, ali je izvajalec cene svojih storitev obračunal v skladu s cenikom  dimnikarskih storitev. Ker so trditve potrošnika (uporabnika) in izvajalca  (dimnikarja) običajno nasprotujoče, je delo tržnih inšpektorjev oteženo. Ena  izmed možnih rešitev bi bila, da se cena za posamezno dimnikarsko storitev  določi v fiksnem znesku.   
 
    - Glede na ugotovitve Zdravstvenega inšpektorata, da nima pravne podlage za  inšpekcijski nadzor nad izvajanjem storitev dimnikarske službe in da mora javna  služba v prvi vrsti ugotavljati skladnost naprav s predpisi s področja graditve  objektov in tehničnih zahtev za proizvode ter na podlagi tega ugotavljati  pomanjkljivosti, Državni svet meni, da ni potrebe po vključitvi Zdravstvenega  inšpektorata v nadzor nad izvajanjem storitev dimnikarske službe.  
 
    - V zvezi z zahtevami uporabnikov, da bi morali skrb za nadzor nad kurilnimi  napravami prepustiti serviserjem, je Državni svet mnenja, da ena in ista oseba  ne more hkrati opravljati servisne in nadzorne funkcije. Državni svet ob tem  predlaga, da Ministrstvo za okolje in prostor preuči možnosti izključitve  podvajanja storitev in s tem tudi stroškov lastnikov kurilnih naprav, saj  slednji za isto storitev (npr. meritev emisije dimnih plinov) plačajo  pooblaščenemu serviserju in dimnikarju. Poleg tega je treba na novo opredeliti  vlogo vseh akterjev na področju dimnikarske javne službe z vidika energetske  učinkovitosti, vplivov na okolje, varnosti kurilnih naprav in varstva  človekovega zdravja.  
 
    - Državni svet na podlagi opravljene razprave na posvetu podaja naslednje  konkretne predloge, ki so lahko vodilo pri pripravi sprememb dimnikarske  zakonodaje in sistemskega zakona o dimnikarski službi:
    
        - v okviru analize o najustreznejšem modelu izvajanja dimnikarske službe naj  se v primeru koncesioniranega modela preuči varianta, da se na posameznem  dimnikarskem območju podeli koncesija večjemu številu izvajalcev, s čimer bi  bila zagotovljena večja konkurenčnost, hkrati pa bi imeli uporabniki možnost  izbire izvajalca ob zagotovljeni regulirani ceni storitev;  
 
        - v okviru navedene analize naj se preuči tudi kombiniran model izvajanja  dimnikarske službe, v katerem se storitve dimnikarske službe za industrijske  obrate in večje stanovanjske stavbe izvajajo na koncesioniran način, za  stanovanjske stavbe z malimi kurilnimi napravami pa na licenčni način;  
 
        - uporabnik naj ima možnost zamenjave izbranega dimnikarskega izvajalca, če  dokaže, da je delo opravil nestrokovno in v nasprotju s predpisi;  
 
        - koncesionar naj izgubi koncesijo, če večje število uporabnikov odkloni  njegove storitve zaradi nestrokovnega dela;  
 
        - Vlada naj v postopek podeljevanja koncesij in oblikovanja cen storitev  dimnikarske službe vključi sodelovanje lokalnih skupnosti;  
 
        - preuči naj se potrebno število storitev na posamezni napravi (npr. ali je  vsakoletno pregledovanje dimnikov v stanovanjih, v katerih ni peči, sploh  potrebno);  
 
        - roki meritev emisij naj se določijo glede na starost kurilne naprave in ob  upoštevanju dognanj stroke. Za nove naprave na plin naj se po preteku  garancijskega roka opravi meritev po štirih letih do meritve CO v štirinajstem  letu, nato pa na tri ali dve leti. Pri kurilnem olju naj se meritev po preteku  garancijskega roka (v katerem opravi meritev serviser) opravi po treh letih do  štirinajstega leta, potem pa naj se meritve zgostijo na dve leti. Ob tem velja  opozoriti, da imajo sodobne naprave varnostne sisteme, ki pravočasno opozarjajo  na nevarnosti;  
 
        - uredi naj se nadzor nad projektanti, izvajalci dimnikarske službe in   serviserji;  
 
        - pri določanju razpisnih pogojev za pridobitev koncesije naj se v prvi vrsti  upoštevajo izvajalci z ustrezno izobrazbo s področja dimnikarstva (tudi mali);  
 
        - preveri naj se, ali bi bilo treba določiti maksimalno število (enakovrednih)  kurilnih naprav, za katere bi skrbel posamezni izvajalec dimnikarskih storitev;  
 
        - Uredba o dimnikarski službi ne vsebuje poglavja "Obveznosti koncesionarja"  in "Obveznosti koncedenta", zato jo je treba s temi poglavji dopolniti;  
 
        - s strokovnega vidika ponovno preveriti Pravilnik o oskrbi malih kurilnih  naprav, dimnih vodov in zračnikov pri opravljanju javne službe izvajanja  meritev, pregledovanja in čiščenja kurilnih naprav, dimnih vodov in zračnikov in  ga uskladiti s Pravilnikom o prezračevanju in klimatizaciji stavb.  
 
     
     
  		
		
	 |