Iskanje:
Napredno iskanje
|
Brskanje po kategorijah:
|
Mnenje k Predlogu zakona o pokojninskem in invalidskem zavarovanju (ZPIZ-2) |
|
Državni svet Republike Slovenije je na 31. seji 10. 11. 2010, na podlagi druge alineje prvega odstavka 97. člena Ustave Republike Slovenije (Uradni list RS, št. 33/91-I, 42/97, 66/2000, 24/03, 69/04 in 68/06) sprejel naslednje M N E N J E k Predlogu zakona o pokojninskem in invalidskem zavarovanju (ZPIZ-2) - druga obravnava Državni svet Republike Slovenije Predloga zakona o pokojninskem in invalidskem zavarovanju ne podpira. Po desetih letih veljavnega sistema pokojninskega in invalidskega zavarovanja je potrebno natančno proučiti dobre lastnosti leta 2000 reformiranega pokojninskega sistema, slabosti, vzdržnost sistema za javne finance, primernost odmere in višine pokojnin, invalidsko zavarovanje itd., saj so popravki sistema na določenih segmentih nujni. Državni svet Republike Slovenije podpira stališče Zveze svobodnih sindikatov Slovenije, da je potrebno poleg finančne vzdržnosti pokojninske blagajne proučiti tudi finančno vzdržnost drugih blagajn, saj se bodo posledice podaljševanja delovne dobe, zaposlovanja v skrajšanih oblikah dela za določen čas, zaposlovanja v okviru malega dela, odrazile na drugih blagajnah (zdravstvena, socialni transferji). Sindikati zato opozarjajo, da mora predlagatelj temeljito proučiti politiko in načine zaposlovanja (mladi so zelo pozno vključeni v plačevanje prispevkov za pokojninsko in invalidsko zavarovanje; za invalide se ne ustvarja novih delovnih mest; določeni prejemki niso podvrženi plačevanju prispevkov; zaposlovanje v okviru malega dela bo povzročilo znatno zmanjšanje višine vplačanih prispevkov itd.). Nadalje ocenjujejo, da je potrebno na področju plačevanja prispevkov v pokojninsko blagajno napraviti red in da morajo vsi gospodarski subjekti obvezno vplačevati prispevke za pokojninsko blagajno (kot možnost naj ostane samo obročno odplačevanje). Poudaril je potrebo po vzpostavitvi aktivne politike zaposlovanja za nedoločen delovni čas, po odpiranju novih delovnih mest, po odpiranju ustreznih delovnih mest za izčrpane starejše delavce, po novih delovnih mestih za invalide, po vključevanju nezaposlenih (približno 100.000) v stalne oblike zaposlitve. Po zagotavljanju finančne discipline in večjega pravnega reda na vseh področjih delovanja naše družbe. Državni svet ocenjuje, da ni potrebno zaostrovati razprav glede predloga novega pokojninskega zakona in vznemirjati prebivalstvo, saj ne vemo, koliko časa bodo predlagane spremembe zdržale ter da je potrebno razprave omiliti in postopno izvesti načrtovane spremembe. Vlada kot socialni partnerji naj ob tem delujejo modro in v dobro vseh. Državni svet podpira opozorila Zveze delovnih invalidov Slovenije glede predlaganih rešitev v novem Zakonu o pokojninskem in invalidskem zavarovanju, ki ne vlivajo zaupanja. Od leta 2004 se invalidi intenzivno zavzemajo za aktivno politiko zaposlovanja, vendar ugotavljajo, da jih večina (približno 15.000) ostaja v pasivni evidenci Zavoda za zaposlovanje, s prejemki 248 evrov na mesec in postavlja se vprašanje, kako naj s tem zneskom preživijo. Po novih zakonskih predlogih pa se pripravlja tudi odtujitev njihovega premoženja v primerih, ko bodo zaprosili za socialno pomoč. Iz Predloga zakona o pokojninskem in invalidskem zavarovanju je izločen institut telesnih okvar in invalidnine. Glede na to, da so zneski invalidnin, ki pripadajo osebam s težjimi telesnimi okvarami, nizki, je nerazumljivo, da želi zakonodajalec prizadeti ravno najbolj ogrožene in nemočne osebe. Telesna okvara je po sedanjem zakonu podana, če nastane pri zavarovancu izguba, bistvenejša poškodovanost ali znatnejša onesposobljenost posameznih organov ali delov telesa. Tem osebam bo z izločitvijo telesnih okvar storjena nepopravljiva krivica. Glede na veliko družbeno razslojevanje se invalidi bojijo, da bodo oni največje žrtve pokojninske reforme. Prav tako Državni svet podpira opozorila Zveze društev slepih in slabovidnih Slovenije, ki opozarjajo na nujnost, da telesne okvare ostanejo v sistemu pokojninskega in invalidskega zavarovanja. Med drugim je to potrebno tudi zaradi tega, ker mnogi predpisi (zakoni, pravilniki) osnovo za upravičenost do določenih pravic oz. ugodnosti opredeljujejo na stopnji (odstotku) od telesne okvare. Telesna okvara je nekaj povsem drugega kot invalidnost. Tudi Mednarodna klasifikacija funkcioniranja, zmanjšanih zmožnosti in zdravja ne izhaja iz invalidnosti, pač pa iz oviranosti, ki je posledica različnih telesnih okvar. Prav tako mora iz pokojninskega zakona izhajati pravica do nadomestila za telesno okvaro in pravica do nadomestila za invalidnost. Enako kot dodatek za pomoč in postrežbo tudi nadomestilo za telesno okvaro in nadomestilo za invalidnost nista in ne moreta biti socialna transferja. Državni svet zato apelira na Vlado, naj invalide obravnava enakopravno z drugimi državljani in naj jih ne poskuša iztisniti iz sistema pokojninskega in invalidskega zavarovanja. Vlado nadalje poziva naj vzpostavi humane medsebojne odnose, vrne naj zaupanje v sistem invalidskega zavarovanja in v ospredje družbe postavi človeške vire in potenciale. Državni svet je bil soglasen, da je potrebno modernizacijo pokojninske reforme izvajati razumno, postopno in na osnovi družbenega konsenza s tem, da se pridobljenih pravic zavarovancev ne zmanjšuje. To še zlasti velja za uveljavljene pravice invalidov iz pokojninskega in invalidskega zavarovanja, katerih del je bil brez ekonomske utemeljitve prenešen v okvir socialnih transferjev na področje socialne varnosti. Vlada Republike Slovenije naj vse napore usmeri v vzpostavitev ponovnega medsebojnega zaupanja vseh subjektov družbe. Poišče naj krivce za sedanje težke gospodarske in finančne razmere ter naj jih postavi pred odgovornost. Pokojninsko reformo naj ne pelje s ciljem, da bo všečna Evropi, temveč v cilju pravične družbene porazdelitve finančnih bremen. V času, ko brez družbenega konsenza sprejemamo nove zakone na področju dela in socialnih zavarovanj, odpiramo in poglabljamo veliko nezaupanje in nezadovoljstvo med državljani, ki iščejo razrešitve problemov z nastopi na ulici. S to prakso pa bi se moralo prekiniti. Državni svet zato poudarja, naj Vlada pokojninsko reformo izpelje po posameznih segmentih postopoma in naj pri tem temeljito prouči vsa odprta vprašanja in se do njih opredeli pred sprejemom Predloga zakona o pokojninskem in invalidskem zavarovanju v Državnem zboru. * * * Za poročevalca je bil določen državni svetnik Alojz Kovšca. |
Povezane vsebine | |
![]() |
31. seja Državnega sveta Republike Slovenije |