Iskanje:     Napredno iskanje
Brskanje po kategorijah:



Vprašanji Lidije Jerkič v zvezi s posledicami načrtovanega nakupa večnamenskih električnih lokomotiv

Državni svet Republike Slovenije je na 4. seji, dne 20. 2. 2008, v skladu z 41. členom Poslovnika Državnega sveta (Ur. l. RS, št. 44/93, 14/99, 2/04, 18/05 in 86/07) obravnaval vprašanji državne svetnice Lidije Jerkič v zvezi s posledicami načrtovanega nakupa večnamenskih električnih lokomotiv in na podlagi prvega odstavka 56. člena Zakona o Državnem svetu (Ur. l. RS, št. 100/05 - uradno prečiščeno besedilo) sprejel naslednji

S K L E P :

Državni svet Republike Slovenije podpira vprašanji državne svetnice Lidije Jerkič in predlaga Vladi Republike Slovenije, da vprašanji preuči in nanju odgovori.

Vprašanji državne svetnice Lidije Jerkič se glasita:

Ali je Vlada pri dajanju soglasja k nakupu večnamenskih električnih lokomotiv, ki so jih kupile Slovenske železnice od družbe Siemens, zaščitila interes zaposlenih v družbi Siemens Transportation Systems (STS - Maribor);

Ali Vlada pri odprodaji državnega premoženja varuje nacionalni interes Republike Slovenije v smislu ohranjanja tradicionalne proizvodnje z visokokvalificiranimi delovnimi mesti in na kakšen način?

Obrazložitev:

Slovensko družbo TVT Maribor je leta 2001 od Slovenske razvojne družbe odkupil Siemens. Danes se družba imenuje Siemens Transportation Systems. Gre za družbo, ki deluje že 145 let, ki izvaja remont in novogradnje železniških vozil za slovenske in tuje železnice. Družba razpolaga z znanjem izdelave železniških vozil, njihovi projekti so potniški vlaki v Sao Paulu, rdeči vlak na relaciji Maribor-Ljubljana, izraelski vlaki, spalniki za nemške in češke železnice, večina vozil, ki jih uporabljajo SŽ. Nova vizija lastnika, sprejeta pred koncem leta 2007 predvideva, da se bo po novem v družbi vršila le strojna obdelava elementov in varjenje, kar pomeni, da bo družba prenehala z dejavnostmi (in odpustila delavce), ki so sposobne narediti  železniško vozilo. Ostajajo dejavnosti z nizko dodano vrednostjo, kjer bo družba zelo hitro nekonkurenčna.

Zaposleni v družbi ocenjujejo, da je treba storiti vse, da se izkoristi in ohrani znanje, ki je v družbi in ohrani proizvodnja z višjo dodano vrednostjo. Evropa vlaga v razvoj železniškega prometa, zaradi naraščanja prometa na cestah kot tudi zaradi onesnaževanja okolja. Za kvaliteto potovanja in prevoze so potrebne sodobne tovarne in potniška vozila. Tudi v Sloveniji se razmišlja enako. Slovenija mora imeti tržno usmerjen, tehnološko razvit ter stroškovno učinkovit železniški promet, tako tovorni kot potniški. V to bo država investirala več milijard evrov. Družba STS - Maribor je edina v Sloveniji, kjer je dovolj strokovnega znanja. V strategijo države smo zapisali, da želimo proizvodnjo z visoko dodano vrednostjo. Na primeru STS lahko pokažemo, če to mislimo zares.

Vlada RS je 28. 12. 2007 kot ustanoviteljica družbe SŽ d.o.o. dala soglasje k nabavi 12 večsistemskih lokomotiv, in sicer od družbe Siemens AG Osterreich. Gre za nakup po pogodbi, ki je bila sicer podpisana že leta 2004 za skupaj 32 lokomotiv v vrednosti 130 mio €  in od družbe, ki je lastnica slovenske družbe STS (pri poslu s Patrio smo v Sloveniji za to dobili tovarno in delovna mesta!). Priložnost torej, da se zagotovi ohranjanje proizvodnje na lokaciji Maribor, kjer se obeta opustitev proizvodnje in odpust - 120 delavcev. Res je, da je družba STS privatizirana, vendar država ne more biti zgolj opazovalec, saj gre za družbo, ki je tudi razvojno pomembna. Po drugi strani se namreč proizvodnja z visoko dodano vrednostjo seli iz Slovenije in to ne v države s poceni delovno silo, temveč v Avstrijo in Nemčijo. Visoka tehnologija in razvoj ostajata pri bogatih lastnikih, naša industrija pa postaja vedno bolj zgolj dobavitelj komponent.

Ob tem ni nepomembno, da družba STS ni prva, ki se ji obeta zapiranje po stoletni tradiciji in to po tem, ko je prišla v roke tujih lastnikov kapitala iz državne lastnine. Pri tem se ne zahteva vmešavanja države v gospodarstvo, pač pa pravočasno reagiranje ob ustrezni oceni, katero znanje je za razvoj gospodarstva pomembno.

Ob tem, ko se sklepajo pogodbe za nakup lokomotiv na eni strani, na drugi strani pa grozijo odpusti v domačem podjetju, se odgovori ponujajo sami.

* * *

Državni svet Republike Slovenije predlaga Vladi Republike Slovenije, da vprašanji preuči in v skladu s 96. členom Poslovnika Državnega sveta (Ur. l. RS, št. 44/93, 14/99, 2/04, 18/05 in 86/07) nanju v roku 30 dni odgovori.

Povezane vsebine
document 4. seja Državnega sveta Republike Slovenije
document Odgovor Vlade RS na vprašanje državne svetnice Lidije Jerkič v zvezi s posledicami načrtovanega nakupa večnamenskih električnih lokomotiv