Iskanje:     Napredno iskanje
Brskanje po kategorijah:



Odgovor Ministrstva za finance na vprašanja državnega svetnika Vincenca Otoničarja v zvezi z odmero dohodnine od dohodka iz kmetijstva za leto 2008

Datum: 23.7.2009
Prejeto: 28.7.2009


Pravno podlago za obdavčitev kmetijskih subvencij predstavljata 2. točka 20. člena Zakona o dohodnini (Uradni list RS, št. 117/06, 10/08, 78/08, 125/08 in 20/09; v nadaljnjem besedilu: ZDoh-2) in 70. člen Zdoh-2, ki v povezavi z osnovno kmetijsko in osnovno gozdarsko dejavnostjo (to je kmetijsko dejavnostjo, katere dohodek se ugotavlja na podlagi pavšalno ocenjenega katastrskega dohodka) določa, da se kot dohodek te dejavnosti šteje potencialni tržni dohodek (ki ga odraža katastrski dohodek) in drugi dohodki, ki so plačila iz naslova ukrepov kmetijske politike ter druga plačila iz naslova državnih pomoči, prejeta v zvezi z opravljanjem osnovne kmetijske in osnovne gozdarske dejavnosti (v nadaljevanju: subvencije).

Dohodki iz naslova subvencij se pri zavezancih, ki opravljajo osnovno kmetijsko in osnovno gozdarsko dejavnost, po veljavni zakonodaji ne upoštevajo v dejansko prejetih zneskih, ampak v povprečnih zneskih, ki jih skladno z določbo 154. čelna ZDoh-2 enkrat letno določi minister za finance.

Zaradi pavšalnega načina določanja dela davčne osnove (katastrskega dohodka), ki ne omogoča upoštevanja dejanskih okoliščin kmetovanja posameznega zavezanca, so subvencije, ki so namenjene nadomestilu izpada dohodka zaradi dejavnikov, ki v izračunu katastrskega dohodka niso upoštevani, z določbo 2. točke 26. člena ZDoh-2 dohodnine oproščene. To so:
-    kmetijsko okoljska in gozdno okoljska plačila,
-    plačila v okviru Natura 2000,
-    plačila, vezana na Direktivo Evropskega parlamenta in Sveta 2000/60/ES (plačila za vodovarstvena območja),
-    plačila za dobro počutje živali, in
-    podpore za neproizvodne naložbe.

Katere plačila se uvrščajo v posamezno skupino oproščenih subvencij, se skladno z namenom zakonodajalca, ki je razviden iz obrazložitve k ZDoh-2, določa na podlagi določb Uredbe Sveta (ES) št. 1689/2005 z dne 20. septembra 2005 o podpori za razvoj podeželja iz Evropskega kmetijskega sklada za razvoj podeželja (EKSRP). V navedeni uredbi se vse oproščene vrste subvencij navajajo v konkretnih členih, na primer "kmetijsko okoljska plačila" v 39. členu uredbe, plačila v okviru Natura 2000 in plačila, vezana na Direktivo 2000/60/E S v 38. členu itd., ki opredeljujejo naravo in pravila za dodeljevanje posameznih vrst subvencij. "Plačila zaradi naravno omejenih možnosti na gorskih območjih in plačila za druga območja z omejenimi možnostmi (v nadaljnjem besedilu: OMD plačila)" se v tej uredbi urejajo v samostojnem 37. členu, in se ne navajajo kot "kmetijsko okoljska plačila".
Glede na navedeno je določbo 2. točke 26. člena ZDoh-2 mogoče razumeti, da OMD plačila niso navedena med plačili, ki so dohodnine oproščena, kar je tudi skladno z vsebino teh plačil. OMD plačila so namenjena pokrivanju izpada dohodka zaradi kmetovanja na območjih težjih pridelovalnih razmer. Ta izpad dohodka pa je v izračunu katastrskega dohodka že upoštevan, saj se katastrski dohodek izračunava kot razlika med povprečnimi običajnimi prihodki in stroški konvencionalnega načina kmetovanja, ob upoštevanju naravnih pogojev pridelave (nagib, nadmorska višina, drugi omejevalni dejavniki, pedološke značilnosti tal itd., ki se jih upošteva skozi katastrski razred) in vrste katastrske kulture. Katastrski dohodek je v območjih omejenih možnostmi za kmetovanje prav zaradi upoštevanja izpada dohodka zaradi naravnih omejitev (nagiba, nadmorske višine, klime itd.) bistveno nižji (50 in več %) od katastrskega dohodka ravninskih območij.

Na podlagi takega razumevanja pravnih podlag in ekonomske vsebine OMD plačil se je na strokovni ravni tako za leto 2007 kot za leto 2008 pripravilo izračun povprečnih zneskov subvencij, ki so bili objavljeni kot informacija ministra za finance. Vendar se je, tako v letu 2007 kot v letu 2008, na podlagi drugačne razlage določbe 2. točke 26. člena ZDoh-2 spremenilo odločitev na način, da se OMD plačila niso upoštevala pri določanju davčne osnove.

Za leto 2008 se je drugačna razlaga sprejela na podlagi sklepa Vlade Republike Slovenije z dne 12. 5. 2009, s katerim je ta na predlog ministra za finance podprla stališče Ministrstva za kmetijstvo, gozdarstvo in prehrano, da se morajo OMD plačila skladno z določbo 2. točke 26. člena ZDoh-2 šteti za kmetijsko okoljska plačila in kot taka dohodnine oprostiti.

Problem pri odmeri dohodnine za leto 2008 je nastal zaradi tega, ker je Davčna uprava pred objavo spremenjenih povprečnih zneskov subvencij za leto 2008 (nova informacija ministra za finance je bila objavljena v Uradnem listu RS št. 42/09 z dne 5. 6. 2009) na podlagi prve informacije o povprečnih zneskih subvencij iz Uradnega lista RS št. 19/09 z dne 13. 3. 2009, v skladu z veljavnimi pravnimi podlagami, vsem zavezancem za dohodnino od dohodkov iz osnovne kmetijske in osnovne gozdarske dejavnosti, že izdala odločbe o odmeri obveznosti iz kmetijstva ali obvestila o višini pripadajočega katastrskega dohodka, ter vsem zavezancem tudi že izdala (ali je tekel postopek izdaje) informativni izračun dohodnine za leto 2008.

Ker do spremenjene situacije ni prišlo zaradi napake davčnega organa, pač pa zaradi naknadne odločitve vlade o drugačni razlagi zakona, postopanje v primeru spremembe odmere dohodnine za zavezance z osnovno kmetijsko in osnovno gozdarsko dejavnostjo ni primerljiva s situacijo pri odmeri dohodnine za samostojne podjetnike.

Ob spremenjenih pogojih za določitev dohodkov iz osnovne kmetijske in osnovne gozdarske dejavnosti je Davčna uprava, v skladu s predpisi, vsem zavezancem, ki so   se pritožili na odločbo a odmeri obveznosti iz osnovne kmetijske in osnovne gozdarske dejavnosti zaradi neupravičenega upoštevanja OMD plačil v davčni osnovi, izdala nadomestne odločbe, s katerimi je odpravila prvotne odločbe in ustrezno znižala akontacijo dohodnine in druge dajatve, vezane na dohodek iz osnovne kmetijske in osnovne gozdarske dejavnosti in to tako za leto 2008 kot za tekoče leto, Da bi se vsem zavezancem zagotovilo enako obravnavo, je Davčna uprava zavezancem, ki se zoper odločbe o akontaciji dohodnine leto niso pritožili, in so imeli v svojo davčno osnovo vključena tudi OMD plačila, preko izrednega pravnega sredstva obnove postopka po uradni dolžnosti odpravila obstoječe odločbe o odmeri dajatev od osnovne kmetijske in osnovne gozdarske dejavnosti in izdala nove. Prav tako je po uradni dolžnosti zavezancem, ki se jim zaradi prenizkega dohodka iz naslova osnovne krrietijske in osnovne gozdarske dejavnosti akontacija dohodnine ne odmerja, izdala nova obvestila o višini njihove davčne osnove za dohodek iz osnovne kmetijske in osnovne gozdarske dejavnosti za leto 2008. Skupno je zavezancev z novimi odločbarni ali obvestili 78.292. Pri tern je okoli 8.590 zavezancev z novo ugotovljenim nižjim dohodkom (zaradi neupoštevanja OMD plačil) padlo pod prag 200 evrov in s tern za leto 2008 izgubilo status zavezanca za dohodke iz osnovne kmetijske in osnovne gozdarske dejavnosti.

Davčna uprava je na ta način vse zavezance, ki jim je bil prvotno pripisan tudi dohodek iz naslova OMD plačil, preko na novo izdanih odločb ali obvestil, obvestila o njihovi novi davčni osnovi in jim tudi ustrezno znižala akontacijo dohodnine in druge dajatve, vezane na dohodke iz osnovne kmetijske in osnovne gozdarske dejavnosti za tekoče leto.

Glede možnosti spremembe odmere dohodnine za leto 2008 pa pojasnjujemo, da se dohodnina odmerja preko informativnega izračuna, ki se šteje za davčno napoved zavezanca, in jo je v skladu z določbami davčnega postopka možno spremeniti le preko ugovora na informativni izračun. Zato je Davčna uprava neposredno, pa tudi preko različnih stanovskih kmetijskih organizacij, te pa nato preko različnih medijev, zavezance za dohodke iz osnovne kmetijske in osnovne gozdarske dejavnosti pozvala k vložitvi ugovora na informativni izračun za leto 2008. Vsem, ki so vložili ugovor, se bo ta upošteval kot nova napoved za odmero dohodnine in izdala odločba. Vsem ostalim pa se informativni izračun, na katerega niso podali ugovora, po preteku roka za ugovor šteje za odločbo o odmeri dohodnine.

Ob objavi spremenjenih povprečnih zneskov subvencij za leto 2008 še nobenemu zavezancu z dohodki iz osnovne kmetijske in osnovne gozdarske dejavnosti ni potekel rok za ugovor na informativni izračun dohodnine za leto 2008, kar pomeni, da do takrat tudi nobeden od teh zavezancev še ni plačal dohodnine za leto 2008. Na podlagi široke obveščenosti so imeli vsi taki zavezanci možnost ugovora in spremembe davčne osnove dohodkov iz osnovne kmetijske in osnovne gozdarske dejavnosti za leto 2008. V kolikor pa bo prišlo pri katerem od zavezancev do neupravičenega preplačila davčne obveznosti, je po zakonu o davčnem postopku dana možnost vračila preveč plačanega davka.

Ministrstvo za finance
Franc Križanič
minister
Povezane vsebine
document Vprašanja Vincenca Otoničarja v zvezi z odmero dohodnine od dohodka iz kmetijstva za leto 2008