Iskanje:
Napredno iskanje
|
Brskanje po kategorijah:
|
Zahteva Petra Vriska za dopolnitev odgovora Vlade Republike Slovenije na vprašanji glede enakopravne obravnave zadrug v sklopu ukrepov za pomoč po naravnih nesrečah in na področju drugih državnih pomoči |
|
Državni svet Republike Slovenije je na 33. seji 19. 1. 2011, v skladu z 98. členom Poslovnika Državnega sveta (Uradni list RS, št. 70/08, 73/09 in 101/10) obravnaval zahtevo državnega svetnika Petra Vriska za dopolnitev odgovora Vlade Republike Slovenije na vprašanji glede enakopravne obravnave zadrug v sklopu ukrepov za pomoč po naravnih nesrečah in na področju drugih državnih pomoči in na podlagi prvega odstavka 56. člena Zakona o Državnem svetu (Uradni list RS, št. 100/05 - UPB1 in 95/09-odl. US) sprejel naslednji S K L E P : Državni svet podpira zahtevo državnega svetnika Petra Vriska za dopolnitev odgovora na vprašanji glede enakopravne obravnave zadrug v sklopu ukrepov za pomoč po naravnih nesrečah in na področju drugih državnih pomoči in predlaga Vladi Republike Slovenije, da vprašanji ponovno preuči in nanju odgovori. Vprašanji se glasita:
O b r a z l o ž i t e v: Državni svet je na 31. seji 10.11.2010 je podprl dve pisni vprašanji, ki sta se nanašali na enakopravno obravnavo zadrug v sklopu ukrepov za pomoč po naravnih nesrečah in na področju drugih državnih pomoči. Vlada Republike Slovenije je odgovorila na pisni vprašanji dne 9. 12. 2010. 1. Na vprašanje, zakaj se kmetijske zadruge ne morejo prijaviti na poziv, ki ga je Javni sklad RS za podjetništvo objavil za pomoč podjetjem, ki so utrpela škodo kot posledico poplav septembra 2010, Vlada RS odgovarja, da je konec septembra sprejela gradivo, v katerem je podrobno razdelana izvedba ukrepov za odpravo posledic škode v gospodarstvu in da je bil prvi interventni ukrep smo izveden preko Slovenskega podjetniškega sklada, ki je objavil v Uradnem listu RS, št. 78/2010 z dne 8. oktobra 2010 in na spletni strani (http://www.podjetniskisklad.si/) javni razpis, ki je namenjen podjetjem, v naslednjem koraku pa bo na podlagi Zakona o odpravi posledic naravnih nesreč in potrjene ocene škode v gospodarstvu s strani Državne komisije za ocenjevanje škode pripravljen program odprave posledic škode v gospodarstvu, ki ga potrdi Evropska komisija. V tem programu bodo poleg zgoraj navedenega ukrepa predstavljeni in kasneje tudi izvedeni drugi ukrepi, ki bodo zajeli vse subjekte, ki se ukvarjajo z gospodarsko dejavnostjo, tudi zadruge. Z odgovorom nisem zadovoljen, ker iz njega izhaja, da zadruge kot gospodarski subjekti glede časovne dinamike ukrepov niso v enakem položaju kot gospodarske družbe: javni razpis, ki je omogočal gospodarskim družbam prijavo in pridobitev pomoči za odpravo posledic poplav, je bil objavljen le tri tedne po naravni nesreči, medtem ko naj bi ukrepi, ki bodo vključili vse gospodarske subjekte, torej poleg gospodarskih družb tudi zadruge, sledili kasneje oziroma šele potem, ko bo pripravljen program odprave posledic škode in bo ta program odobrila Evropska komisija. Čeprav je število zadrug manjše od števila gospodarskih družb in samostojnih podjetnikov, niti absolutno število niti relativni delež tako kot sama pravno organizacijska oblika ne bi smela biti izločitveni kriterij za katerekoli ukrepe pomoči, ne glede na višino zneskov pomoči oziroma sistem dodelitve pomoči v smislu določb o »de minimis« pomočeh in ne glede na omejeno višino pomoči (do 20% škode oziroma upravičenih stroškov). Tudi če bi bili zneski pomoči za vse gospodarske subjekte določeni po popolnoma enakih merilih, daje možnost zgodnejšega uveljavljanja pomoči upravičenim gospodarskim subjektom nezanemarljivo konkurenčno prednost pred drugimi gospodarskimi subjekti. Zakon o odpravi posledic naravnih nesreč v šestem odstavku 3. člena v povezavi z 9. členom v pojem podjetja izrecno vključuje tudi zadruge. Tudi Vlada v svojem odgovoru pojasnjuje, da je bil ukrep Slovenskega podjetniškega sklada namenjen podjetjem; zato ni jasno, na kateri podlagi je razpis vključeval samo gospodarske družbe in samostojne podjetnike. 2. Drugo vprašanje je zadevalo stališče Vlade do zagotovitve enakopravne obravnave zadrug na področju drugih državnih pomoči, zlasti na področju podpornega okolja za podjetništvo ter reševanja in prestrukturiranja gospodarskih subjektov v težavah, kjer državne pomoči niso dostopne zadrugam, temveč drugim gospodarskim subjektom, ki z zadrugami konkurirajo na trgu. Na prvi del vprašanja je Vlada pojasnila, da je v Zakonu o podpornem okolju za podjetništvo (ZPOP-1) določeno, da se spodbujajo podjetja, to je gospodarske subjekte, ki so organizirani kot gospodarske družbe ali samostojni podjetniki posamezniki. Pri tem Vlada navaja, da je Ministrstvo za gospodarstvo pripravilo Program ukrepov za spodbujanje podjetništva in konkurenčnosti za obdobje 2007 - 2013 (Program ukrepov), ki določa ukrepe in instrumente države, namenjene spodbujanju podjetništva, ter pogoje, merila in kriterije za porabo javnih sredstev in kazalnike za spremljanje učinkovitosti porabe javnih sredstev. Če sem prav razumel odgovor Vlade, Vlada ne meni, da bi bilo smiselno zadruge vključiti v krog subjektov, ki so jim namenjeni ukrepi podpornega okolja za podjetništvo, kot je to predvideval prejšnji Zakon o podpornem okolju za podjetništvo (ZPOP) in tudi sicer Vlada RS ne namerava predlagati ustrezno spremembo tega predpisa. Menim, da so zadruge neutemeljeno izpuščene iz kroga subjektov, ki so jim namenjeni ukrepi za spodbujanje podjetništva, popolnoma v nasprotju s trendi, ki se uveljavljajo v Evropski uniji in svetu. V Evropski uniji je že Komisija v svojem Poročilu o spodbujanju zadrug v Evropi (COM(2004)18, Bruselj 23.02.2004) poudarila pomen zadružnega podjetništva na podlagi ugotovitve, da so zadruge lahko pomembno sredstvo lahko sredstvo za izgradnjo in utrjevanje gospodarske moči malih in srednjih podjetij na trgu, s tem ko omogočajo, da mala in srednja podjetja začenjajo skupne dejavnosti in delijo tveganja, ob tem pa ohranijo svojo neodvisnost in da lahko zagotavljajo visoko kakovostne storitve s tem, ko so uporabniki sočasno člani podjetja. Poleg tega zadruge s participativno strukturo upravljanja pomagajo graditi družbo, ki temelji na znanju. Tudi Generalna skupščina OZN pa je na podlagi ugotovitve, da zadruge bistveno prispevajo k izkoreninjanju revščine, ustvarjanju delovnih mest in socialni vključenosti, z resolucijo 64/136 dne 18. decembra 2009 odločila, da se leto 2012 proglasi za mednarodno leto zadrug pod geslom »Zadružna podjetja gradijo boljši svet« (Co-operative enterprises build a better world). Zadružna organiziranost niti v svetu niti Evropi pa tudi v Sloveniji ni omejena samo na kmetijstvo. Po podatkih AJPES so zadruge s sedežem v Sloveniji, ki so oddale letno poročilo za leto 2009, delovale ne le na področju kmetijstva, temveč tudi trgovine (na obeh področjih v enakem odstotku: 27%), na stanovanjskem področju (12%), na področju predelovalnih dejavnosti (9%), gradbeništva (5%), prometa (3%) in drugih dejavnostih. Zato bi bilo treba zadruge vključiti enakovredno v ukrepe podpornega okolja za zadruge. Tega ni mogoče nadomestiti s parcialnimi ukrepi na posameznih segmentih, kot so na primer predvideni v Strategiji razvoja kmetijstva. Nasprotno, ukrepi na posameznih segmentih so bistveno manj učinkoviti in lahko ostanejo celo brez učinka, če zadruga zaradi organizacijske oblike ne more pridobiti podpor, ki so dostopne nezadružnim gospodarskim subjektom ne glede na dejavnost ali v konkretni dejavnosti. V skladu s 5. razdelkom Sporočila Komisije — Smernice skupnosti o državni pomoči za reševanje in prestrukturiranje podjetij v težavah (Uradni list EU 244, 01/10/2004, str. 2 – 17), veljajo za prestrukturiranje podjetij na področju kmetijstva nekatere posebne določbe, pri čemer za namene teh smernic kmetijstvo zajema vse dejavnosti pri primarni pridelavi kmetijskih proizvodov iz Priloge I k Pogodbi (kmetovanje). Ukrepi pomoči v korist podjetij, ki predelujejo in tržijo kmetijske proizvode, izrecno niso zajeti v tem poglavju, ker se pomoč podjetjem, ki se ukvarjajo s predelavo in trženjem, se oceni v skladu s splošnimi pravili teh smernic. Prav tako nista v tem poglavju zajeta ribištvo in ribogojništvo. Glede na to je treba pripomniti, da so posebne določbe o pomočeh za prestrukturiranje na področju kmetijstva potrebne ne samo za kmetijske zadruge, ki pridelujejo kmetijske proizvode iz Priloge I k Pogodbi o delovanju EU (PDEU), temveč tudi za podjetja drugih pravno organizacijskih oblik, na primer gospodarske družbe, kolikor pridelujejo kmetijske proizvode. Po drugi strani pa ukrepi državne pomoči za reševanje in prestrukturiranje podjetij v težavah niso pomembni samo za kmetijske zadruge, temveč tudi za zadruge v drugih, nekmetijskih dejavnostih. V zvezi s tem je treba omeniti, da tudi zadruge, ki jih organizirajo kmetje, v mnogih primerih ne opravljajo kmetijske dejavnosti neposredno, temveč se ukvarjajo s trženjem in predelavo kmetijskih proizvodov, ter niso zajete s pojmom kmetijstva. Zato tudi ta del vprašanja presega okvire kmetijstva oziroma problematiko državnih pomoči na področju primarne kmetijske proizvodnje. * * * Državni svet Republike Slovenije predlaga Vladi Republike Slovenije, da ponovno vprašanji preuči in v skladu s četrtim odstavkom 98. člena Poslovnika Državnega sveta (Uradni list RS, št. 70/08, 73/09 in 101/10) nanju v roku 30 dni odgovori. |
Povezane vsebine | |
![]() |
33. seja Državnega sveta Republike Slovenije |