Iskanje:
Napredno iskanje
|
Brskanje po kategorijah:
|
Predlog zakona o spremembah in dopolnitvah zakona o varnosti cestnega prometa |
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Na podlagi prve alinee 97. člena Ustave Republike Slovenije je Državni svet Republike Slovenije na 43. seji, dne 12. 4. 2006, določil besedilo predloga zakona o spremembah in dopolnitvah zakona o varnosti cestnega prometa in ga na podlagi 114. člena poslovnika državnega zbora (Ur.l. RS, št. 35/2002) pošilja državnemu zboru v obravnavo in sprejem. Ker gre pri spremembah in dopolnitvah zakona o varnosti cestnega prometa za manj zahtevne spremembe, se predlaga sprejem tega zakona po skrajšanem postopku (prvi odstavek 142. člena poslovnika državnega zbora). Državni svet na podlagi 95. člena poslovnika državnega sveta določa državnega svetnika Marjana Maučeca kot predstavnika državnega sveta na sejah državnega zbora in njegovih delovnih telesih pri obravnavi predloga zakona. * * * PREDLOG ZAKONA O SPREMEMBAH IN DOPOLNITVAH ZAKONA O VARNOSTI CESTNEGA PROMETA I. UVOD 1.Ocena stanja in razlogi za sprejem zakona Z zakonom o varnosti cestnega prometa - uradno prečiščeno besedilo ZVCP1-UPB3 (Ur. l. RS, št. 25/2005) - v nadaljevanju ZVCP-1, je med drugim določeno, pod kakšnimi pogoji lahko udeleženci v cestnem prometu - vozniki, vozijo vozila in kakšne pogoje morajo izpolnjevati za pridobitev vozniškega dovoljenja. V vozniškem dovoljenju se potrdijo vse tiste kategorije vozil, ki jih sme imetnik voziti oziroma jih bo smel voziti po dopolnjeni predpisani starosti. Vozniška dovoljenja se izdajo za vožnjo določene kategorije motornih in priklopnih vozil, ki so razvrščena v kategorije A, B, B+E, C, C+E, D, D+E in podkategorije A1, D1 in D1+E in za vožnjo drugih motornih in priklopnih vozil, ki so razvrščena v nacionalne kategorije F,G in H. Motorna kolesa na dveh kolesih, s stransko prikolico ali brez nje, katerih prostornina motorja ne presega 125 ccm in katerih moč motorja ne presega 11 kw, spadajo v podkategorijo A1. Motorna vozila iz podkategorije A1 lahko vozijo vozniki, ki so dopolnili 16 let starosti in opravili vozniški izpit podkategorije A1 in izpolnjujejo splošne pogoje iz prve in druge alinee prvega odstavka 138. člena in prvega odstavka 147. člena ZVCP-1. Ta vrsta motornih vozil je v velikem tehnološkem razmahu in na tržišču se pojavlja vedno več modelov, ki so iz leta v leto bolj tehnično izpopolnjeni in ustrezajo strogim varnostnim normam. Opravljanje teh vozil je praviloma zelo enostavno in prilagojeno uporabi, ki ne potrebuje nikakršnega dodatnega izobraževanja in vedenja. Ta vozila glede na moč motorja (11kw), razvijejo maksimalno hitrost do 90 km/h, z njimi pa se pripeti relativno malo število prometnih nesreč, posledice teh nesreč pa praviloma niso usodne za udeležence. Prav tako so ta vozila ekološko bolj sprejemljiva kot večja motorna vozila in porabijo manj goriva. Zaradi takšnih lastnosti teh vozil je tudi razumljiva starostna omejitev voznikov na 16 let, saj lahko že pri teh letih vozniki brez kakršnih koli težav upravljajo s temi motornimi vozili. Uporaba teh motornih vozil je zaradi cenovne dostopnosti, vedno večje varnosti in enostavnosti upravljan v porastu in to ne samo pri mlajši populaciji med 16 in 18 let, temveč tudi pri starejših, ki jim tovrstna motorna vozila nudijo ustrezen nadomestek za druga motorna vozila zlasti v urbanih okoljih. V teh okoljih je uporaba tovrstnih motornih vozil izredno praktična, saj se je s temi motornimi vozili enostavno moč izogniti prometnim zastojem in preobremenjenim prometnim vpadnicam, parkiranje teh vozil je enostavno in ni povezano z iskanjem preobremenjenih parkirnih prostorov. S predlagano spremembo zakona, bi se uporaba tovrstnih motornih vozil zaradi njihove praktičnosti povečala zlasti med vozniki, ki imajo vozniško dovoljenje za vožnjo motornih vozil B kategorije, kar bi imelo za posledico zmanjšano uporabo osebnih avtomobilov. Uporaba osebnih avtomobilov v urbanem okolju je danes eden od večjih problemov, ki ima vrsto negativnih posledic. Po že znanih ugotovitvah se število potnikov v osebnih avtomobilih, še zlasti v mestih, vedno bolj manjša in največkrat osebni avtomobil uporablja samo voznik. Vsak voznik osebnega avtomobila, ki bi namesto le tega v mestu uporabil motorno vozilo podkategorije A1, bi neposredno vplival na razbremenitev prometa v mestnih središčih in prometnih vpadnicah, razbremenil že tako preobremenjena in zaradi prostorske stiske omejena parkirna mesta, posledično pa tudi zmanjšal onesnaževanje okolja in porabo goriva. Vozniki motornih vozil s pridobljenim vozniškim dovoljenjem za vožnjo motornih vozil kategorije B, C, D, in podkategorije D1, so vozniki, ki so že dopolnili 18 oziroma 21 let starosti in opravili ustrezen vozniški izpit. Glede na njihovo pridobljeno znanje na eni strani in enostavno upravljanje motornih vozil podkategorije A1 na drugi strani, bi lahko ti vozniki z že opravljenim vozniškim izpitom za ustrezno kategorijo s predlagano spremembo zakona pridobili dovoljenje tudi za vožnjo motornih vozil podkategorije A1. Kot je že bilo zgoraj navedeno, voznik pri vožnji motornih vozil podkategorije A1, zaradi tehničnih lastnosti tovrstnih vozil, namreč ne potrebujejo nikakršnega dodatnega izobraževanja. S tako spremembo zakona bi se možnost uporabe motornih vozil podkategorije A1 bistveno razširila. 2. Cilji in načela zakona Cilj predlaganega zakona je, da dovoljenje za vožnjo motornih vozil kategorije B, C, D in podkategorije D1 vključuje tudi dovoljenje za vožnjo motornih vozil podkategorije A1. S tem se bi povečala uporaba motornih vozil podkategorije A1 in posledično zmanjšala uporaba motornih vozil zlasti B kategorije, kar bo imelo v mestnih središčih in urbanih okoljih pozitivne kratkoročne in dolgoročne posledice. S takšno spremembo lahko upravičeno pričakujemo, da se bo vse več voznikov osebnih avtomobilov, vsaj občasno, odločalo za uporabo motornih vozil podkategorije A1, zlasti v večjih mestih, kjer je uporaba tovrstnih motornih vozil še posebej praktična in ekonomična. Potrebno je poudariti, da glede na nivo znanja voznikov, ki bi pridobili brez dodatnega preverjanja znanja možnost uporabe motornih vozil podkategorije A1, nikakor ni za pričakovati, da bi se s tem zmanjšala prometna varnost, temveč ravno nasprotno. Prometna varnost se bi zaradi razbremenitve prometa lahko celo povečala. 3. Ocena finančnih posledic predloga zakona za državni proračun in druga javnofinančna sredstva Predlog zakona ne predstavlja nobene dodatne obremenitve državnega proračuna, niti ne bo imel drugih finančnih posledic. 4. Prikaz ureditve v drugih pravnih sistemih in prilagojenost predlagane ureditve pravu EU Po dostopnih podatkih iz leta 2000, so predlagano pravno ureditev že sprejele Avstrija, Belgija, Španija, Francija, Italija in Velika Britanija. Takšna ureditev je skladna s sprejeto direktivo EU 91/439/ (EU Driving Licence 91/439/ EC). Vse omenjene države, razen Italije, vežejo pridobitev dovoljenja za vožnjo motornih vozil iz podkategorije A1 na izkušnje po pridobljenem vozniškem dovoljenju B kategorije. Najdaljše zahtevane izkušnje ima Avstrija, in sicer 5 let, ostale države pa imajo krajšo dobo, in sicer dve leti. 5. Druge posledice zakona Sprejem zakona ne bo imel drugih posledic. II. BESEDILO ČLENOV 1. člen V Zakonu o varnosti cestnega prometa - uradno prečiščeno besedilo (ZVCP-1-UPB3) (Ur. l. RS, št. 25-1019/2005) se na koncu četrtega, šestega in devetega odstavka 149. člena črta pika in doda besedilo "in podkategorije A1". Na koncu osmega odstavka istega člena se črta pika in doda besedilo "ter A1".
2. člen Ta zakon začne veljati petnajsti dan po objavi v uradnem listu Republike Slovenije. III. OBRAZLOŽITEV ČLENOV K 1. členu S spremembo se določa, da dovoljenja za vožnjo vozil kategorije B, C, D in podkategorije D1 vključujejo tudi dovoljenje za vožnjo vozil podkategorije A1. K 2. členu Člen določa veljavnost zakona - vacatio legis. IV. BESEDILO ČLENA, KI SE SPREMINJA 149. člen (1) Vozniško dovoljenje se izda na enotnem obrazcu za vožnjo motornih in priklopnih vozil, ki so razvrščena v kategorije A, B, B+E, C, C+E, D, D+E in podkategorije A1, D1 in D1+E. (2) V kategorijo A spadajo motorna kolesa na dveh kolesih, s stransko prikolico ali brez nje. Dovoljenje za vožnjo vozil te kategorije vključuje tudi dovoljenje za vožnjo vozil kategorij G in H. (3) Znotraj kategorije A se vozniško dovoljenje izda za vožnjo motornih koles podkategorije A1, v katero spadajo motorna kolesa na dveh kolesih, s stransko prikolico ali brez nje, katerih prostornina motorja ne presega 125 ccm in katerih moč motorja ne presega 11 kW, ali kategorije A z omejitvijo 25 kW, v katero spadajo motorna kolesa na dveh kolesih, s stransko prikolico ali brez nje, katerih moč motorja ne presega 25 kW, pri katerih razmerje med močjo motorja in maso vozila ne presega 0,16 kW/kg. (4) V kategorijo B spadajo motorna vozila, razen vozil kategorije A, F, G in H, katerih največja dovoljena masa ne presega 3.500 kg in poleg sedeža za voznika nimajo več kot osem edežev. Dovoljenje za vožnjo vozil te kategorije vključuje tudi dovoljenje za vožnjo vozil kategorij G in H. (5) V kategorijo B+E spadajo skupine vozil, sestavljene iz motornega vozila kategorije B, ki mu je dodano priklopno vozilo, katerega največja dovoljena masa presega maso vlečnega vozila ali če največja dovoljena masa te skupine vozil presega 3.500 kg. (6) V kategorijo C spadajo motorna vozila, razen vozil kategorije F in kategorije D, katerih največja dovoljena masa presega 3.500 kg. Dovoljenje za vožnjo vozil te kategorije vključuje tudi dovoljenje za vožnjo vozil kategorij B, G in H. (7) V kategorijo C+E spadajo skupine vozil, sestavljene iz vlečnega motornega vozila kategorije C in priklopnega vozila, katerega največja dovoljena masa presega 750 kg. Dovoljenje za vožnjo vozil te kategorije vključuje tudi dovoljenje za vožnjo vozil kategorije B+E, v kombinaciji z vozniškim dovoljenjem podkategorije D1 pa tudi podkategorije D1+E ter v kombinaciji z vozniškim dovoljenjem D kategorije pa tudi kategorije D+E. (8) V kategorijo D spadajo motorna vozila za prevoz oseb, ki imajo poleg sedeža za voznika več kot osem sedežev. Dovoljenje za vožnjo vozil te kategorije vključuje tudi dovoljenje za vožnjo vozil kategorije B, C, G in H in podkategorije D1. (9) Znotraj kategorije D se izda vozniško dovoljenje za vožnjo motornih vozil podkategorije D1, v katero spadajo avtobusi, ki imajo poleg sedeža za voznika največ 16 sedežev. Dovoljenje za vožnjo vozil te podkategorije vključuje tudi dovoljenje za vožnjo vozil kategorij B, G in H. (10) V kategorijo D+E spadajo skupine vozil, sestavljene iz vlečnega motornega vozila kategorije D in priklopnega vozila, katerega največja dovoljena masa presega 750 kg. Dovoljenje za vožnjo vozil te kategorije vključuje tudi dovoljenje za vožnjo vozil kategorije B+E in podkategorije D1+E. (11) Znotraj kategorije D+E se izda vozniško dovoljenje za vožnjo motornih vozil podkategorije D1+E, v katero spadajo skupine vozil, sestavljene iz vlečnega motornega vozila podkategorije D1 in priklopnega vozila, katerega največja dovoljena masa presega 750 kg in največja dovoljena masa skupine vozil ne presega 12.000 kg ter se priklopno vozilo ne uporablja za prevoz oseb. Dovoljenje za vožnjo vozil te kategorije vključuje tudi dovoljenje za vožnjo vozil kategorije B+E. (12) Vozniško dovoljenje se izda tudi za vožnjo drugih motornih in priklopnih vozil, ki so razvrščena v nacionalne kategorije F, G in H. (13) V kategorijo F spadajo traktorji in traktorski priklopniki. Dovoljenje za vožnjo vozil te kategorije vključuje tudi dovoljenje za vožnjo vozil kategorije G. (14) V kategorijo G spadajo delovni stroji in motokultivatorji. (15) V kategorijo H spadajo kolesa z motorjem in lahka štirikolesa. Dovoljenje za vožnjo vozil te kategorije vključuje tudi dovoljenje za vožnjo vozil kategorije G. (16) Imetniki vozniškega dovoljenja za vožnjo vozil kategorije A brez omejitev smejo voziti v Republiki Sloveniji tudi trikolesa. (17) Imetniki vozniškega dovoljenja za vožnjo vozil kategorij B, C ali D in podkategorije D1 smejo voziti motorna vozila navedenih kategorij tudi, kadar so jim dodani lahki priklopniki. Imetniki vozniškega dovoljenja za vožnjo vozil kategorije B smejo voziti motorno vozilo te kategorije tudi, kadar mu je dodano priklopno vozilo, ki ni lahki priklopnik, njegova največja dovoljena masa pa ne presega mase vlečnega vozila, če največja dovoljena masa teh vozil ali skupine vozil ne presega 3.500 kg. (18) Vozniško dovoljenje za vožnjo vozil kategorije B+E, C+E ali D+E in podkategorije D1+E, se izda le osebi, ki ima veljavno vozniško dovoljenje za vožnjo vozil kategorije B, C, D oziroma podkategorije D1. (19) Ob uporabi in zamenjavi vozniškega dovoljenja, izdanega na obrazcu vozniškega dovoljenja, določenega s Pravilnikom o obrazcih prometnih dovoljenj in vozniškega dovoljenja ter o registrskih tablicah (Uradni list RS, št. 5/92, 70/95 in 73/2000) ali Pravilnikom o vozniških dovoljenjih (Uradni list RS, št. 117/02, 100/03 in 59/04) in na podlagi 128.a člena Zakona o varnosti cestnega prometa (Uradni list RS, št. 30/98, 33/2000 - odl. US, 39/2000 - popr. odl. US, 61/2000, 100/2000 - odl. US, 21/02 in 67/02) določena vozniška dovoljenja, se za vozniško dovoljenje iz prvega odstavka tega člena, upošteva naslednja ekvivalentnost med kategorijami:
|
Povezane vsebine | |
![]() |
43. seja Državnega sveta Republike Slovenije |