Iskanje:     Napredno iskanje
Brskanje po kategorijah:



Mnenje k predlogu Resolucije o nacionalnem programu varstva okolja (ReNPVO)

Državni svet Republike Slovenije je na 37. seji, dne 19. 10. 2005, na podlagi druge alinee prvega odstavka 97. člena Ustave Republike Slovenije (Ur. l. RS, št. 33/91-I, 42/97, 66/2000, 24/03 in 69/04) sprejel naslednje

M N E N J E

k predlogu Resolucije o nacionalnem programu varstva okolja (ReNPVO)

Državni svet podpira predlog Resolucije o nacionalnem programu varstva okolja, ki za obdobje do vključno leta 2008 z usmeritvami naprej opredeljuje dobro zastavljene cilje in programe ukrepov na posameznih področjih. Po njegovem mnenju so tako cilji kot operativni programi ukrepov za njihovo uresničevanje ustrezno opredeljeni, medtem ko se postavlja vprašanje njihovega izvajanja in posledično dejanskega izboljšanja okolja in kakovosti življenja ter varstva naravnih virov, kar je cilj tega osnovnega strateškega dokumenta na področju varstva okolja. Zato državni svet predlaga, da se več pozornosti nameni nadzoru nad izvajanjem sprejetih predpisov in operativnih programov ter dosledno izvajajo kazenske sankcije nad kršitelji.

Državni svet se vseskozi zaveda pomena čistega in zdravega okolja, zato sodeluje pri soorganiziranju posvetov oziroma javnih razprav o vse večjih okoljskih vprašanjih in na ta način prispeva k obveščanju in osveščanju širše javnosti, kajti dvig stopnje okoljske zavesti in povečanje znanj o okoljski problematiki sta pomembna dejavnika zmanjševanja pritiskov na okolje.

Državni svet ugotavlja, da se običajno okoljski programi sprejemajo še pred uveljavitvijo naslednje finančne perspektive EU zaradi pravočasne priprave projektov, ki se financirajo znotraj finančnega obdobja. Ob tem opozarja, da je predloženi dokument pripravljen za obdobje do leta 2008, medtem ko je pripravljen v skladu s šestim okoljskim akcijskim programom Skupnosti, ki pa zajema obdobje do leta 2012. Poleg tega so nekateri cilji operativnih programov na posameznih področjih postavljeni v leto 2010, 2012 ali 2015 (npr. povečanje deleža obnovljivih virov energije v celotni energetski oskrbi države do leta 2010, dobro stanje voda do 2015). Vprašanje priprave nacionalnega programa varstva okolja za obdobje do leta 2008 se postavlja tudi z vidika nacionalnega programa varstva narave, ki je v skladu z zakonom o varstvu okolja del nacionalnega programa varstva okolja. Njegova vsebina je opredeljena v zakonu o ohranjanju narave, ki med drugim določa, da se z nacionalnim programom varstva narave opredeli obseg javnega interesa pri ohranjanju biotske raznovrstnosti in varstvu naravnih vrednot za najmanj 10 let.
Po mnenju državnega sveta bi moral predloženi dokument vsebovati tudi oceno izvajanja veljavnega nacionalnega programa varstva okolja iz leta 1999, na podlagi katere bi lahko ocenili njegovo realizacijo. Zakon o varstvu okolja sicer določa, da nacionalni program varstva okolja vsebuje povzetek poročila o okolju Republike Slovenije, ki ga ministrstvo za okolje in prostor v sodelovanju z drugimi ministrstvi pripravi najmanj vsako četrto leto, vendar nekateri podatki iz zadnjega poročila za leto 2002 ne ustrezajo dejanskemu stanju.

V zvezi s poglavjem 6. Mednarodne aktivnosti državni svet opozarja, da bi moral osnovni strateški dokument na področju varstva okolja bolj obvezujoče opredeliti aktiven odnos Slovenije pri reševanju regionalnih in svetovnih problemov tako znotraj Evropske unije kot navzven. Dejstvo je, da je Evropska unija del globalnega sveta, kjer pritiski na okolje ne poznajo meja, hkrati vzpodbuja vključevanje zahtev varstva okolja v vse politike Skupnosti, zaradi česar postaja evropsko gospodarstvo nekonkurenčno. Na drugi strani pa države z nespoštovanjem konvencij s področja varstva okolja v okviru Združenih narodov (npr. Kjotski protokol) ohranjajo gospodarsko prednost in istočasno onemogočajo zmanjševanje negativnih vplivov na okolje. Opredelitev bolj obvezujoče usmeritve Slovenije v okviru mednarodnih aktivnosti bi lahko predstavljalo izhodišče vlade pri oblikovanju konkretnih stališč pri reševanju mednarodnih vprašanj varstva okolja.

Državni svet poudarja, da predlog resolucije namenja okoljski vzgoji in izobraževanju premajhno pozornost, ki predstavljata enega izmed temeljnih ukrepov za doseganje ciljev nacionalnega programa varstva okolja. Državni svet pričakuje, da se bodo dodatne okoljske vsebine pripravile in integrirale v naravoslovne in družboslovne predmete v vse stopnje izobraževalnega sistema, vključno v sistem predšolske vzgoje, kajti že v okviru predšolske vzgoje je treba mladim približati sistem vrednot na področju ohranjanja naravnega okolja in s tem vplivati na spreminjanje družbenih navad in okolju bolj prijaznega načina življenja.

Področje prometa je največji onesnaževalec zraka, pri čemer državni svet izpostavlja naraščanje prometa v urbanih območjih in povečevanje obsega cestnega tovornega prometa. Državni svet podpira vse tiste ukrepe, ki bodo pripomogli k zmanjšanju emisij iz prometa, še posebej preusmeritev tovornega prometa na železnice, povišanje pristojbin za tovorna vozila ter ukrepe za spodbujanje povečanja deleža uporabe javnega potniškega prometa. Državni svet ob tem še opozarja na cestninske postaje, kjer v času povečane gostote prometa prihaja do zastojev in posledično do povečanja emisij in hrupa. Državni svet ugotavlja, da predloženi dokument ne obravnava tega problema oziroma ne predvideva ukrepov za izboljšanje stanja na cestninskih postajah. Državni svet tudi ugotavlja, da je poleg prometa ena večjih onesnaževalcev zraka industrija, zato opozarja, da bi morala država poskrbeti za postavitev večjega števila merilnih naprav.

V zvezi z odstopanjem od dejanskega stanja okolja državni svet opozarja na področje elektromagnetnega sevanja, kjer naj ne bi bilo preseganja mejnih vrednosti. Državni svet ugotavlja, da nepravilno postavljene bazne antenske postaje sevajo, na kar opozarjajo v Zvezi ekoloških gibanj Slovenije - ZEG, pri čemer izpostavlja mednarodne meritve strokovnjakov iz Avstrije in Nemčije v letih 2003 in 2004, ki so pokazale, da je od 26 meritev 16 takih primerov, ko so antenske postaje postavljene v 1. coni varovanja in nevarno sevajo na šole, vrtce in stanovanjske objekte. Državni svet še opozarja, da je veljavni nacionalni program varstva okolja določil rok za izdelavo katastra sevalnih obremenitev relevantnih virov, in sicer do leta 2003, vendar se sevalna karta šele pripravlja. Če bi že imeli karto obremenjenih območij z elektromagnetnimi sevanji, potem se ne bi soočali s tako številnimi pritožbami občanov o nepravilni postavitvi baznih postaj.

Državni svet opozarja na operativni program vodooskrbe, ki obsega integracijo vodnega cikla, to je vodni vir, oskrba s pitno vodo, odvajanje in čiščenje odpadne vode. Po njegovem mnenju bi bilo treba poudariti vodooskrbo, kajti ljudem je treba najprej zagotoviti vodo, šele potem jo lahko odvajamo, čistimo in skrbimo za vodne vire. Državni svet predlaga dopolnitev operativnega programa z ukrepom zagotovitve izgradnje javnih sistemov za oskrbo s pitno vodo na celotnem območju Slovenije. Pri izgradnji kanalizacijske infrastrukture bi morali program izvajati tako, da je projekt zaključen z izgradnjo čistilne naprave.

Vprašanje odlaganja odpadkov je eno najbolj problematičnih področij varstva okolja, zato državni svet meni, da bi bilo treba pospešiti aktivnosti v zvezi z iskanjem primernih lokacij za sežigalnice oziroma objekte za termično obdelavo preostanka odpadkov kot enemu izmed ukrepov za zmanjšanje količin odpadkov in odstranjevanje odpadkov, ki niso primerni za odlagališča. Državni svet opozarja, da predlog resolucije predvideva izgradnjo državnih naprav za termično obdelavo, pri čemer ni jasno, za kakšne naprave gre.

Državnemu svetu se zastavlja vprašanje izvedljivosti programa ravnanja z izrabljenimi motornimi vozili, saj se do konca leta 2006 predvideva, da se bo kar 85 % izrabljenih motornih vozil ponovno uporabilo, predelalo in recikliralo.

Z ekonomskega vidika se postavlja tudi vprašanje uresničevanja zastavljenega cilja, da se do konca leta 2007 odpadna električna in elektronska oprema ponovno uporabi, predela in reciklira.

Državni svet opozarja na prenos funkcije nadzora na okoljske nevladne organizacije, kajti nevladne organizacije delujejo v funkciji nadzora in bi bilo sporno, da država financira in hkrati postavi pogoje za nadzorstvo.

Državni svet opozarja, da morajo lokalne skupnosti obvezno sodelovati s svojimi mnenji pri pripravi in sprejemanju zakonov in drugih aktov s področja varstva okolja, ki neposredno posegajo v njihov položaj in pravice.

* * *

Državni svet je ob obravnavi predloga resolucije oblikoval tudi naslednjo konkretno pripombo:

V točki 4.3.5. Elektromagnetna valovanja se v prvi alinei zadnjega odstavka črta besedilo "(Forum EMS)".

* * *

Za poročevalca je bil določen državni svetnik Darko Fras.

Povezane vsebine
document 37. seja Državnega sveta Republike Slovenije