Iskanje:
Napredno iskanje
|
Brskanje po kategorijah:
|
Sprejet je bil odložilni veto na Zakon o spremembi in dopolnitvi Obligacijskega zakonika |
|
Državni svet Republike Slovenije je na 19. izredni seji, dne 5.4.2007, ob obravnavi zakona o spremembi in dopolnitvi Obligacijskega zakonika (OZ-A), ki ga je Državni zbor Republike Slovenije sprejel na 26. redni seji, dne 30.3.2007, na podlagi tretje alinee prvega odstavka 97. člena Ustave Republike Slovenije sprejel Z A H T E V O da Državni zbor Republike Slovenije ponovno odloča o zakonu o spremembi in dopolnitvi Obligacijskega zakonika (OZ-A). Obrazložitev: S sprejetim zakonom se v Obligacijskem zakoniku črta 376. člen, ki je določal, da obresti nehajo teči, ko vsota zapadlih, pa ne plačanih obresti doseže glavnico. Pravilo je veljajo tako za pogodbene kot tudi za zamudne obresti. S sprejetim zakonom se je dodal nov 382. a člen, ki določa pravilo, da obresti nehajo teči, ko vsota zapadlih, pa ne plačanih obresti doseže glavnico, le za pogodbene obresti. I. Razlogi za veto Državnega svetaDoločila sprejetega zakona so nezakonita in rušijo temeljno načelo, da so državljani (stranke ) v enakopravnem položaju. A/ Zagotavljanje pravne države in enakosti pred zakonom S sprejeto novelo OZ -A je Državni zbor pravno pravilo "ne ultra alterum tantum" omejil samo na pogodbene obresti. Ureditev, Ureditev, da pogodbene obresti nehajo teči, ko vsota zapadlih, pa ne plačanih obresti doseže glavnico, pomeni, da pravilo "ne ultra alterum tantum" velja samo za pogodbene obresti, ne velja pa za zamudne obresti. Taka ureditev je v nasprotju s temeljnim načelom pravne države. Pravni red mora zagotavljati vsem subjektom ustrezno pravno varstvo. Pravice iz obligacijskih razmerij so omejene z enakimi pravicami drugih. Velja načelo enake vrednosti dajatev. Ta pravila in načela veljajo tudi za pravni institut obresti.
Po klasičnem civilnem pravu anatocizem ni bil dovoljen. Z razvojem finančnih trgov se je to načelo preoblikovalo tako, da so obrestne obresti dovoljene v poslovanju kreditnih institucij in drugih finančnih institucij. Načelo "ne ultra alterum tantum", ki se je izoblikovalo v klasičnem civilnem pravu, je ostalo nespremenjeno. Temeljni namen tega pravila je varstvo dolžnika. Pravno varstvo upnika pa je zagotovljeno z drugimi pravnimi instituti. Pravni sistem zagotavlja upniku pravico do zamudnih obresti in pravico zahtevati razliko do popolne odškodnine, če je škoda, ki je upniku nastala zaradi dolžnikove zamude, večja od dovoljene višine zamudnih obresti, kar pomeni, da nastala škoda presega glavnico terjatve. B/ Odločba Ustavnega sodišča z dne 15. 3. 2007, številka U-I267/06-41 "Člen 376 Obligacijskega zakonika (Uradni list RS, št 83/01 in 32/04) ni v neskladju z Ustavo." Ustavno sodišče je v obrazložitvi svoje odločitve navedlo:
V nadaljevanju obrazložitve odločbe je Ustavno sodišče jasno in nedvoumno ter izčrpno pojasnilo, da pravno pravilo ne ultra alterum tantum, ki velja tako za zamudne kot za pogodbene obresti, ni v neskladju z Ustavo. Ob tem pa Ustavno sodišče tudi navaja, da obresti niso zgolj pravna kategorija, temveč zlasti instrument gospodarske in monetarne, pa tudi socialne politike. Zaradi takšne narave obresti lahko Ustavno sodišče preizkuša le določene mejne vrednosti zakonodajalčevega prostega preudarka, torej v primerih, ko je ureditev v neskladju s katero izmed človekovih pravic ali temeljnih svoboščin. Ustavno sodišče v sklepni obrazložitvi svoje odločbe (6. Sklep) sicer navaja, da njegova odločitev ne pomeni, da zakonodajalec vprašanj obresti, ne bi mogel urediti tudi drugače, vendar mora biti morebitna drugačna ureditev obresti skladna s pravno opredelitvijo instituta obresti in opredelitvijo obresti kot instrumenta gospodarske in socialne politike. C/ Obresti kot instrument zagotavljanja pravne pravičnosti ter vodenja ustrezne gospodarske in socialne politike V postopku za oceno ustavnosti 376. člena OZ, začetem na zahtevo Višjega sodišča v Ljubljani, sta Državni zbor in Vlada odgovorila, da pravno pravilo "ne ultra alterum tantum", ki velja tako za zamudne kot za pogodbene obresti, ne posega v ustavno varovane pravice ali temeljne svoboščine. Vlada nadalje meni, da je to pravno pravilo eno od varoval, ki naj prepreči, da bi višina nateklih obresti ustvarila nesorazmerno obveznostno razmerje med upnikom in dolžnikom. S sprejetjem novele OZ -A prihaja zakonodajalec sam s seboj v nasprotje.V postopku za oceno ustavnosti 376. člena OZ meni, da je pravna norma 376. člena skladna z ustavnimi določbami in ustrezna, skoraj istočasno pa sprejme novelo zakona, s katero črta 376. člen OZ. S tem je zakonodajalec omajal zaupanje v pravni red in pravno državo. Smiselno enako je postopal tudi predlagatelj novele zakona. Vlada je Predlog zakona o spremembi in dopolnitvi OZ sprejela na svoji redni seji dne 18. 1. 2007. Kot cilj predlagane spremembe OZ je navedla, da veljavna pravna ureditev 376. člena OZ lahko pripelje do položaja, ki dolžnika vzpodbuja k neplačilu njegove obveznosti do upnika, saj zamudne obresti prenehajo teči, ko vsota zapadlih, pa ne plačanih obresti doseže glavnico. Upnik izgubi pravico do zamudnih obresti, ko vsota le -teh doseže glavnico obveznosti. Dolgotrajnejši kot je sodni postopek, večja je verjetnost, da bo ta posledica tudi nastopila.Vlada nadalje navaja še druge argumente za predlagano spremembo, zlasti pa, da naj bi bil namen predlagane spremembe v preprečevanju neupravičene rabe tujega denarja in s tem zagotavljane plačilne discipline. Takšna argumentacija Vlade je povsem pavšalna in seveda skrb vzbujajoča. S predlogom novele OZ -A je Vlada povsem prezrla:
Načelo pravičnosti v obligacijskih razmerjih Gospodarska in socialna funkcija obresti
Poslovne obveznosti nastanejo s pravnim poslom (s pogodbo ali s katerim od enostranskih pravnih poslov). Pogodbene obresti se vzpostavijo s pravnim poslom ( pogodbo ali z enostranskim pravnim poslom), ko stranki pravnega posla določita obresti. Za primer, če stranki ne določita višine pogodbenih obresti, pride v poštev višina obresti, ki je določena z zakonom. Pravna narava zamudnih obresti pa je povsem drugačna. Zamudne obresti so civilna sankcija za neizpolnitev obveznosti (poslovne obveznosti in neposlovne obveznosti). . Zamudne obresti so objektivna posledica neizpolnitve poslovne ali neposlovne obveznosti. Prav zato je s predpisi potrebno določiti višino zamudnih obresti (zakonske zamudne obresti) in maksimiranje obresti. Zakonodajalec torej uresničuje gospodarsko in socialno funkcijo obresti z maksimiranjem višine obresti (prepoved ultra alterum tantum) in s prepovedjo anatocizma (prepoved obrestnih obresti). Prepoved anatocizma ni splošna, obrestne obresti so dovoljene v finančnih pravnih poslih, ki jih opravljajo kreditne institucije in druge nadzorovane finančne organizacije. Morebitna zloraba dovoljenosti anatocizma je pri teh institucijah onemogočena z nadzorno funkcijo monetarne oblasti ali drugega državnega nadzornega organa. S sprejetjem novele OZ -A, ko je zakonodajalec črtal 376. člen OZ in določil, da prepoved ultra alterum tantum velja za pogodbene obresti (382. a člen ), je torej posegel v področje oziroma v sfero, ki je ne more niti ne sme urejati na ta način. Vlada je v predlogu novele OZ -A, kot argument za predlagano spremembo, navedla, da je bila na ravni EU sprejeta Direktiva 2000/35/ES, ki ureja ukrepe proti zamudam plačil v gospodarskih pravnih poslih in da ta Direktiva posredno posega tudi na področje urejanja zamudnih obresti v državah članicah. Taka argumentacija Vlade je napačna, ker navedena Direktiva sploh ne ureja te problematike, kar je povsem razumljivo, saj pravni red EU temelji na že sprejetih vrednotah klasičnega civilnega prava. Pa tudi sicer iz preambule in besedila Direktive 2000/35/ES povsem jasno in nedvoumno izhaja:
Direktiva 2000/35/ES torej sploh ne ureja vprašanja obrestnih obresti, niti se ne spušča v vprašanje uporabe načela "ne ultra alterum tantum". * * * Za poročevalca je bil določen državni svetnik Rado Krpač. |
Povezane vsebine | |
![]() |
19. izredna seja Državnega sveta Republike Slovenije |