Iskanje:
Napredno iskanje
|
Brskanje po kategorijah:
|
Odgovor Vlade Republike Slovenije na pobudo državnega svetnika mag. Zlatka Jenka v zvezi z uvedbo novega koridorja za prevoz nafte in naftnih derivatov čez Republiko Hrvaško |
|
Državni svet RS je na svoji 53. seji, 25. aprila 2007, podprl pobudo državnega svetnika mag. Zlatka Jenka v zvezi z uvedbo novega koridorja za prevoz nafte in naftnih derivatov čez Republiko Hrvaško ter jo poslal Ministrstvu za zunanje zadeve in Vladi Republike Slovenije. Vlada Republike Slovenije je 8. 6. 2007 posredovala sledeč odgovor: Ministrstvo za zunanje zadeve RS stalno ščiti slovenske gospodarske interese na območju Jugovzhodne Evrope. Tako je vedno nasprotovalo tudi uveljavitvi koridorjev za prevoz nafte in naftnih derivatov čez Republiko Hrvaško, saj povzročajo slovenskim transportnim podjetjem nepotrebne stroške in nekonkurenčnost na trgu. Med Ministrstvom za zunanje zadeve RS, Ministrstvom za notranje zadeve RS in Ministrstvom za promet RS je bilo do sedaj organiziranih več sestankov, kjer je bila navedena problematika obravnavana. Sklicana so bila tudi zasedanja s predstavniki hrvaških državnih organov, na katerih se je poskušalo doseči odpravo omenjenih koridorjev, vendar se je hrvaška stran temu izmikala oz. v to ni privolila. Ob uradnem obisku hrvaškega zunanjega ministra Picule dne 6.3.2002 je minister dr. Dimitrij Rupel poudaril negativne učinke, ki so jih hrvaški ukrepi povzročili slovenskemu gospodarstvu ter hrvaško stran opozoril, da bo RS nadaljevala postopke na multilateralni ravni, če se bo izkazalo, da problema ne bo mogoče rešiti bilateralno. Minister Picula je tedaj izrazil izrecen interes RH, da vsa vprašanja, vezana na tranzit z nevarnimi snovmi, uredi z RS na bilateralni ravni. Med RS in RH so bili v letu 2002 realizirani trije krogi bilateralnih konzultacij na ekspertski ravni (25.2.2002, 18.3.2002 ter 8.5.2002). Na prvem krogu konzultacij je slovenska stran hrvaško seznanila s kršitvami mednarodnih obveznosti, ki jih je RH sprejela. Na drugem krogu konzultacij je bil hrvaški strani vročen slovenski spisek zahtev: takojšnja formalna notifikacija ukrepov pri Odboru za tehnični ovire v trgovini pri WTO; odprava vseh nepotrebnih administrativnih ovir ter uskladitev postopkov na meji z mednarodnimi sporazumi in mednarodno prakso; uvedba brezpogojne nacionalne obravnave blaga in storitev v RH; uskladitev ukrepov z določbami Evropskega sporazuma o mednarodnem cestnem prevozu nevarnega blaga (ADR); odprava pristojbin, ki niso v skladu z mednarodnimi sporazumi in ki pomenijo obdavčitev mednarodnih prevozov; oprava pooblastil kontrolnih organov, ki nimajo zakonske podlage; uskladitev prevoznih poti z RS; črtanje določb o prepovedi tranzita ter omogočanje dostave vseh vrst blaga po sistemu od vrat do vrat. Tretji krog konzultacij je štel tudi za sestanek v luči 1. odstavka 27. člena Pogodbe o energetski listini, o čemer je bil seznanjen tudi Sekretariat, pristojen za izvajanje te pogodbe v Bruslju. Slovenska stran je na konzultacijah zahtevala: odprtje mejnih prehodov Jelšane/Rupa ter Starod/Pasjak za prevoz vseh nevarnih snovi (vključno z dieslom in bencinom), odpravo administrativnih ukrepov (policijsko spremstvo vozil, tehtanje in vzorčenje) ter jasno opredelitev regulative, ki določa tranzit nevarnih snovi preko ozemlja RH. Hrvaška delegacija se je zavezala, da bo Vladi RH predložila poročilo o dosedanjih konzultacijah in slovenskih zahtevah ter poskušala pridobiti mandat za odgovor s slovensko stranjo. Slovenija je dne 15.3.2002 na seji Odbora za tehnične ovire v trgovini članice WTO obvestila o hrvaških ukrepih oz. jih opozorila na kršenje 2. člena Sporazuma o tehničnih ovirah v trgovini, ki ureja obveznosti glede notifikacije ukrepov, ki vplivajo na trgovino. Odbor je slovensko izjavo sprejel na znanje. Svet za trgovino z blagom WTO je na seji 22.3.2002 na zahtevo Slovenije obravnaval uradno informacijo RS o hrvaških ukrepih pri tranzitu nevarnih snovi. Slovenska stran je Svet obvestila o tem, da je Hrvaška ukrepe uvedla enostransko in brez uskladitve s sosednjimi državami. Navedene so bile določbe WTO, ki jih Hrvaška s svojimi ukrepi krši. Slovenska stran je opozorila, da gre pri hrvaškem ravnanju za osnovno sistemsko vprašanje pravice posamezne države, da posega v trgovinske odnose drugih držav. Svojo izjavo kot neposredno prizadeta država je na seji sveta za trgovino z blagom podala tudi BIH. Izmed ostalih držav so na seji svoje formalne izjave podali še predstavniki Madžarske Malezije ter Češke (kot predsedujoča Sveta za trgovino z blagom). Hrvaška in Slovenija sta bili povezani, da nadaljujeta dialog ter iskanje rešitev na bilateralni ravni. Ministrstvo za okolje in prostor RS je dne 18.1.2002 obvestilo Sekretariat Energetske listine o predpisu hrvaške strani, ki je v celoti prepovedal tranzit nafte in derivatov, in zaprosilo za stališče, ali je sprejeti predpis v nasprotju s 7. členom (tranzit) Pogodbe o energetski listini (Ur.l. RS št. 42/97, MP). Sekretariat je analiziral nastalo situacijo in določbe Pogodbe o energetski listini in posredno preko tega zaključil ,da je RH kršila določbe Pogodbe. Sekretariat je dne 24.1.2002 poslal poizvedovalno pismo hrvaškemu ministru za gospodarstvo. V času sestanka delovne skupine za tranzit 30. in 31.1.2002 je prišlo na pobudo Sekretariata do razgovora med Sekretariatom, Hrvaško, BIH in Slovenije, na katerem sta Slovenija in BIH predstavili tudi probleme, ki so nastali po uveljavitvi hrvaških ukrepov. Na razgovoru je Sekretariat dokaj jasno predstavil svoje mnenje Hrvaški. Po proučitvi predpisa o koridorjih je Sekretariat 11.2.2002 s svojo analizo stanja seznanil hrvaško ministrstvo za gospodarstvo. Na prošnjo Ministrstva za okolje in prostor je 5.3.2002 prišlo do posebnega sestanka, na katerem je Slovenije dobila izčrpne informacije o postopku arbitraže po 27. členu Pogodbe o energetski listini. Gradiva, ki so bila kot pomoč pripravljena za Slovenijo, so bila na slovensko pobudo predložena tudi Hrvaški in BIH. Problem med Slovenijo in Hrvaško je Sekretariat Energetske listine uvrstil na dnevni red sestanka Delovne skupine za trgovanje 13. in 14.5.2002. Poleg obravnavane problematike na samem sestanku so se predstavniki obeh držav trikrat bilateralno sestali ob asistenci Sekretariata za izvajanje Pogodbe o energetski listini. Slovenska stran je vztrajala na izpolnitvi treh zahtev: odprtje koridorja Reka - Rupa tudi za naftne derivate, odprtje koridorja Reka - Starod, umik sklepov Vlade RH z dne 24.1.2002. Sekretariat Energetske listine je na osnovi bilateralnih sestankov 13. in 14. maja poslal obvestilo ministroma, pristojnima za energetiko obeh držav, da se je pričel postopek reševanje spora po 27. členu Pogodbe o energetski listini, ki opredeljuje način reševanja spora s pomočjo arbitraže, in da se vse bilateralne aktivnosti od 8.5.2002 dalje odvijajo v smislu 1. odstavka navedenega člena. Hrvaškemu ministru, pristojnemu za energetiko, je poslal tudi prošnjo za pojasnilo o pravnem statusu ukrepov za nadzor transporta nevarnih snovi. V okviru Ekonomske komisije ZN za Evropo (izvajanje ADR) je v času od 18.-21.2.2002 potekale zasedanje Odbora za promet, na katerem je Slovenija članice Evropskega sporazuma o mednarodnem prevozu nevarnega blaga (ADR) obvestila o naravi hrvaških ukrepov. Odbor je slovensko obvestilo sprejel na znanje. Na zasedanju Delovne skupine za prevoz nevarnega blaga (WP. 15), ki je potekalo od 13. do 17. maja 202 v Ženevi, je slovenska stran obvestila, da RH z novim Odlokom o določitvi cest (NN št. 27/02) načelno ne krši (več) Evropskega sporazuma o mednarodnem cestnem prevozu nevarnega blaga (ADR), da pa so predpisi na področju prevoza nevarnega blaga še vedno zelo netransparentni. Ministrstvo za zunanje zadeve RS je od Ministrstva za morje, turizem promet in razvoj RH pridobilo podatke o tem, da RH pripravlja nov Zakon o prevozu nevarnih snovi, ki naj bil začel veljati 1.1.2008. V pripravi je tudi sprememba odloka o cestah po katerih motorna vozila lahko prevažajo nevarne snovi. Sprememba tega odloka naj bi bila objavljena v hrvaškem uradnem listu v začetku junija 2007. Ministrstvo za zunanje zadeve RS si bo še naprej prizadevalo ščititi interese slovenskih transportnih podjetij na Hrvaškem. Ministrstvo bo napovedane spremembe hrvaške zakonodaje pozorno spremljalo ter jih po dokončni uveljavitvi preučilo z namenom ugotovitve njihove skladnosti z interesi Republike Slovenije. Predlagane spremembe hrvaške zakonodaje bo preučilo tudi z vidika skladnosti z acquisom ter v primeru odstopanj na to opozorilo v procesu pristopnih pogajanj Hrvaške k Evropski uniji. mag. Božo Predalič |
Povezane vsebine | |
![]() |
Pobuda mag. Zlatka Jenka v zvezi z uvedbo novega koridorja za prevoz nafte in naftnih derivatov čez Republiko Hrvaško |